Miksi aikuisille lahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttu"

Vieras
Ai että mua nyppii miehen puolen sukulaisten into ostaa lahjoja jouluna! Vaikka olemme sopineet, että ei osteta aikuisille lahjoja, aina siellä on paketit meitä odottamassa. Omien sukulaisteni kanssa on sovittu, että vain lapsille ostetaan kun kaikilla on jo kaikkea ja turhaa kuluttaa aikaa kaupoissa kiertelemässä ja etsimässä turhia lahjoja. Mutta tämä ei sovi miehen sukulaisille, ihankun lahjojen ostaminen olisi joku itseisarvo. Itselleni tärkeintä on jouluna yhdessäolo, ei lahjat. Aika noloa olla vain vastaanottavana osapuolena lahjojen suhteen, kun itse pidämme sovitusta kiinni, emmekä niitä lahjoja aikuisille osta. Lapsille tietysti ostetaan ja heillekin yritetään ostaa kohtuudella...Onko täällä aikuisia, joille lahjat on noin tärkeitä? Olisi mukava kuulla, että miksi?

Oletko ajatellut, että heistä on mukavaa antaa lahjoja? Mä annan joka vuosi miehelle lahjoja, vaikkei hän antaiskaan mulle. Tykkään antaa lahjoja ja olen iloinen kun mies intoilee kuin lapsi lahjoistaan :D
Mulle ei oo mitenkään erityisen tärkeetä saada lahjoja, mutta on se kivaa silti.

Niin kait se sitten jonkun mielestä on kivaa, jolla on aikaa niitä lahjoja käydä etsimässä:) Mun mielestä ei vain ole kiva, jos on sovittu että ei osteta niin silti ostetaan. Itsellä on lähinnä vaivaantunut olo niitä lahjoja avatessa, että kun itse en anna mitään, muut vaan antaa mulle. En kyllä tule siinä tilenteessa yhtään iloiseksi, olen kait sitten tosikko. Ja sit se, että harvoin lahjat on oikeesti sellaisia, mitä tarvitsen vaan menevät muutenkin täysiin kaappeihin jemmaan :P TUrhaa mielestäni kuluttaa rahaa tuollaiseen...

Minä tykkään antaa ja myös saada lahjoja. Eikä mikään ole rasittavampaa, kuin joku joka koittaa "sopia", että lahjoja ei osteta. Äitini koitti sitä yhtenä jouluna, hän ei tosin ostanut silloin edes vauvalle lahjaa, josta minä rehellisesti sanottuna pahoitin mieleni. Itse ostin hänelle tietysti lahjan, koska en minä ollut mitään sopinut, äitini oli vaan yksipuolisesti jotain höpissyt. Minä en mitenkään laajalle piirille lahjoja osta tai lahjoja heiltä odota, mutta muutamalla läheisimmälle sitten yleensä useampia. Siis aikuisista vanhemmille ja heidän puolisoilleen sekä miehelle. Miehen lähimpien sukulaisten lahjojen hankintaan osallistun myös, koska mies jättäisi muuten ostamatta.

Ja miksikö? No minusta vaan lahjojen ostaminen ja saaminen on tasan yhtä kivaa kuin lapsena, hohto ei ole kadonnut mihinkään ja ilman lahjoja joulu olisi ihan vajaa. En tämän takia tykkää mennä miehen vanhemmille jouluna, koska siellä joulu loppuu syömiseen. Sitten vaan katsellaan telkkaria ja koko loppuhuipennus puuttuu, kun lahjoja ei jaeta. No joo, yksi joulu oltiin siellä lapsen kanssa ja tietysti meillä oli isot kasat lahjoja mukana. Ostaa miehen vanhemmatkin lapselle jotain ja aikuisille lapsilleenkin jotkut lahjapussukat, joissa on ehkä sukat, dödö ja vähän karkkia. Mutta sitä ei lasketa, kun niitä ei ole paketoitu ja pussit lykätään vaan avonaisina käteen. Ei he kyllä viitsi lapsen lahjokaan aina paketoida.

Minulla on kyllä ihan toiveitakin, joita ainakin äidille ja miehelle vinkkailen, ettei tarvi mitään krääsää ostaa. Vaikka toisaalta on kiva, että tulee myös yllätyksiä, vaikka ne ei edes menisi ihan nappiin. Kyllä mä toisaalta surutta kierrätän itselle turhia lahjoja eteenpäin tai myyn kirpparilla, ja silti voin olla iloinen siitä, että lahjan sain.

Tänä vuonna on ollut oikein erityisesti intoa jouluostoksiin, kun poikkeuksellisesti on ollut sekä aikaa että rahaa riittämiin. Siksi ostin myös Joulupuu -keräykseen muutaman paketin, kun tosiaan läheisiä lahjottavia ei niin montaa ole, enkä lastakaan halua tavaraan hukuttaa.

Niin kait sitä on sitten niin monta tapaa viettää joulua, tuota en juuri ymmärrä, että aikuiset ovat auivan "kivaa, kivaa, me saadaan lahjoja" . Minusta se on hieman sanotaanko lapsellista;) Mutta kukun tavallaan tiétysti ja kuten sanoin lapsille tietenkin ostetaaan lahjoja ja välillä vähän liikaakin :D

Tuo on tosi ärsyttävää, etenkin jos on sovittu, että ei osteta.
Meillä miehen sukulaiset kyselevät moneen kertaan, että mitä te haluatte joululahjaksi, eikä auta, vaikka kuinka sanoo, että ei mitään. Ymmärrän että vanhemmat haluavat ostaa aikuisellekin lapselle jotain, mutta mielestäni siskojen ja veljien on turha enää nelikymppisenä lahjoa toisiaan.

No aloituksessahan sen jo kerroit mitä vastausta hait.
Eli sinusta SINUN puolen sukusi toimii vaan ainoalla oikealla tavalla jouluna ja kun miehesi puolen suku nähtävästi rakastaa kerta vuorteen ostaa sinullekin pikku muistaminen niin se on sinulle mailmanloppu.
Anna toistenantaa lahjoja jos siitä hyvän mielen saavat.
Jos olet kertonut oman kantasi että sinä et osta kenellekään aikuiselle pakettia he tskin sinulta odottavat vastalahjaa.
Minusta tuntuu että nolompaa sille miehesi suvulle on ostaa vain miehellesi ja lapsillenne niitä lahjoja huomioimatta mitenkään sitä perheenäitiä eli sinua ;)
Jokaisella perheellä ja suvulla on omat tapamsa ja se sinun puolesi suvun tapa ei ole ainut oikea tapa, vaan tapoja on monia ja kiitä vain kohteliaasti jos lahjoja saat.
En näe tässä kyllä mitään ongelmaa :)

Meillä on aikuisten keskuudessa suosittuja pienet itsetehdyt lahjat, kuten sinappipurnukka, konvehdit, tryffelit, rockyroad-palaset tai vaikka jotkut ihanat keksit. Ei ole vaivalloista ja minusta on vain ihanaa muistaa läheisiä iästä riippumatta. Lahjojen antaminen on vielä mukavampaa, kuin niiden saaminen.

Onkohan ap mun veljen vaimo...? :D meidän perheessä nimittäin todellakin laitetaan lahjat ihan kaikille ja vieläpä monta! Ensimmäinen lapsenlapsikin syntyi vanhemmilleni vasta kun olin 33 (itse sain ensimmäisen), joten oisko pitänyt juhlia sitä joulua sitten siihen asti ilman oikeata juhlimista? Mitvit?! Joulu on juhla ja juhliin kuuluu lahjat eikä joulu ole pelkästään lasten juhla vaan ihan kaikkien. Jos aloittaja on niin nuiva että ei osaa eikä halua juhlia edes jouluna, niin jättäydy sitten vaikka pois koko bileistä. Kuka sinne haluaa tuollaista pyörittelemään silmiään, ootko sitä miettinyt?

Meillä ollaan oman perheen kanssa sovittu ettei lahjota eli minä en osta sisarilleni enkä vanhemmilleni lahjoja eivätkä he osta minulle. Mutta sitten taas ukon perheen kanssa ei olla sovittu mitään, joten koen että jotain pientä voisin ostaa. Yleensä jokin kalliimpi viini tms viemisiksi kun joulupöytään kummiskin istutaan syömään.
Tähän mennessä toiminut hyvin. Omille siskoille ja vanhemmille helppo sanoa että nyt ei oo varaa/aikaa tms. lahjoihin ja pyytää etteivät meille osta elleivät väkisin halua ostaa.
Tässä tosiaan poikkeuksena toimii se että minä hankit jotain mieheni vanhemmille vietäväksi ja hän minun vanhemmilleni, vaikka yhdessä mennään kylään.
Sisarusten lapsille ostetaan tietenkin joululahjat.

Hrr, mitä porukkaa. Lahjat kuuluvat jouluun ja pahoittaisin kyllä mieleni, jos en yhtään pakettia saisi. Aikuisten kesken lahjat ovat pieniä muistamisia. Ja kyllä minä haluan lahjoa sisarukset, vanhemmat, isovanhemmat, siis kaikki minulle läheiset. Kummallisen kylmäkiskoista teidän aikuisten elämä, voi kai sitä edes jouluna olla lapsenmielinen.

Mä tykkään antaa lahjoja aikuisille. Oli se sitten ostettu tai itsetehty. Musta on kivaa kerran vuodessa erityisesti miettiä mistä joku tykkää, ilahtuuko joku tästä jne. On mahtava tunne, kun löytää jotain, josta tulee heti tunne et "toi on niin sille!". Samaten kun tekee itse, tulee tehdessään ajatelleeksi saajaa erityisesti ja pähkäilee mahtaako tykätä, se on mun mielestä kivaa. Myös kauniisti paketointi on kivaa ja etenkin aikuiset osaavat yleensä arvostaa myös pakettia, eikä vaan sen sisältöä. Eihän tämä tarkoita etteikö lahjan saajia ajattelisi muulloin tai voisi muulloin ilahduttaa, mutta itselleni se on ainakin ihan oleellinen osa joulua, samalla tavalla kuin jouluruoat tai joulukuusi.

• Tykkää
Reactions: rtee
Siksi, koska se on kivaa. Musta on kiva keksiä toiselle jotain ihanaa mistä hän pitäisi. Tai sitten ihan vaan leivon jotain makeaa. Rakastan lahjojen paketointiakin. En ymmärrä sitä, jos on stressaantuneena pakko etsiä joku lahja, mutta jos lahjojen antaminen on kivaa en näe siinä mitään pahaa. Toki, jos jonkun kanssa oltaisiin sovittu, että ei osteta mitään niin sitten kunnioittaisin tätä sopimusta, mutta onneksi ei ole kukaan tuollaista koskaan ehdottanut.

Mä olen aina tykännyt antaa ja vastaanottaa lahjoja. Mä tykkään miettiä sopivia ja kivoja lahjoja muille ja jos mä itsekin saan sellaisen niin hyvät fiiliksethän siitä tulee kun tietää että joku on nähnyt vaivaa mun takia :)

Mä kyllä loukkaantuisin jos en jouluna saisi yhtään lahjaa :D
Ja tykkään myös antaa lahjoja. Tänä vuonna siskon lahjan löytämiseen käytin useamman kuukauden =)

Ja vastaajien keski-ikä oli? Itselläni on tässä neljän lapsen perheessä ihan tarpeeksi tekemistä, että ihan huvikseni en tykkää AIKUISTEN lahjojen perässä juosta jouluruuhkassa varsinkin kun kaikilla on jo kaikkea. Samoin pakettien paketointi ei voisi vähempää kiinnostaa! Mutta hei, näin erilaisia me ollaan :P joulukukka tms toki viedään kun mennään kylään mutta kun mielestä se ei ole varsinainen lahja. Ja tosiaan miehellä on ihan samanlainen ajatus kuin mulla asiasta. On siis pyydetty että hänellekään ei osteta lahjoja..

[QUOTE="kerttu";29323781]Ja vastaajien keski-ikä oli? Itselläni on tässä neljän lapsen perheessä ihan tarpeeksi tekemistä, että ihan huvikseni en tykkää AIKUISTEN lahjojen perässä juosta jouluruuhkassa varsinkin kun kaikilla on jo kaikkea. Samoin pakettien paketointi ei voisi vähempää kiinnostaa! Mutta hei, näin erilaisia me ollaan :P joulukukka tms toki viedään kun mennään kylään mutta kun mielestä se ei ole varsinainen lahja. Ja tosiaan miehellä on ihan samanlainen ajatus kuin mulla asiasta. On siis pyydetty että hänellekään ei osteta lahjoja..[/QUOTE]

No minä olen 36. Ja ihan huvikseni juoksen aikuistenkin lahjojen perässä, tosin aika iso osa on tullut tänä vuonna tilattua netistä kun kotona vauvaikäinen...

Kuulostat kyllä todella vanhalta, mikäs se sun ikä on?

Mä olen 31v, kahden lapsen äiti.
Enkä mä juoksentele kaupoissa, netistä löytyy kaikki ;) no joo, kyllä mä kaupoillakin käyn joululahjoja ostamassa, mutta sen aloitan jo hyvissä ajoin ettei tarvitse ryntäillä.

Aatonaaton perinne on paketoida lahjat :)

[QUOTE="kerttu";29323781]Ja vastaajien keski-ikä oli? Itselläni on tässä neljän lapsen perheessä ihan tarpeeksi tekemistä, että ihan huvikseni en tykkää AIKUISTEN lahjojen perässä juosta jouluruuhkassa varsinkin kun kaikilla on jo kaikkea. Samoin pakettien paketointi ei voisi vähempää kiinnostaa! Mutta hei, näin erilaisia me ollaan :P joulukukka tms toki viedään kun mennään kylään mutta kun mielestä se ei ole varsinainen lahja. Ja tosiaan miehellä on ihan samanlainen ajatus kuin mulla asiasta. On siis pyydetty että hänellekään ei osteta lahjoja..[/QUOTE]

Olen 35v. Enkä käsitä muutenkaan miten ikä liittyy asiaan. Ikäänkuin olisi jotenkin lapsellista tykätä lahjojen antamisesta ja paketoinnista.

Täällä 3lapsen (4v 8v. 14v) äiti ja ikää 38v :D

Niin joo, niitähän ei tarvitse salassa paketoida kun aikuiset ehkä jo tietää että joulupukki on satua? Mielestäni on kaikkein helpointa ja järkevintä, että aikuiset itse ostavat itselleen mitä haluavat..itselläni on parin viime joulun saadut lahjat kaapissa tilaa viemässä, eipä oo ollu käyttöä:P ja itse en myöskään ole vielä keski-ikäinen..

Myönnän, että aikuisten lahjominen ylittää kognitiivisen kapasiteettini. Kun mitään toiveita ei voida sanoa suoraan, kuten lapset tekee, ja muista siinä sitten, kuka inhosi vihreitä kuulia, kenelle tulee pää kipeäksi tuoksukynttilöistä, kuka inhoaa koristekrääsää, ja kenen mielestä sininen väri tarkoittaa kuolemaa. Argh. Sitten ollaan naama norsunveellä, kun ei taas yhtään olla ajateltu henkilökohtaisesti yhyybyää. Itse en osaa loukkaantua mistään lahjasta, jotkut tulee enemmän käyttöön kuin toiset, mutta se ei haittaa. Silti parhaiten toimii, jos en saa itse lahjoja lainkaan, koska huomioiminen ja joulun tunnelma tulevat ihan muista asioista.

Yhteistyössä