Miksi äidit vauvan saatuaan hylkäävät vanhemman, vielä taaperoikäisen lapsensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja esim:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
rauhasta en tiedä mutta usein kai isomman lapsen hoitoa jatketaan ettei hoitopaikka menisi?

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Harvinaista on, että jos lapsi on ollut kotihoidossa, niin vauvan synnyttyä laitetaan vanhempi lapsi hoitoon. Yleensä lapsi on jo hoidossa eikä oteta kotihoitoon.

Niin no, miks EI oteta takaisin kotihoitoon? Laiskuttaa sitä mieltä olen.

Lapsi on tottunut hoitoon ja siellä on kaverit. Lapselle on vihdoin saatu paikka lähipäiväkotiin. Jos lapsi otettaisiin pois hoidosta, paikan menettää. Silloin voisi lapsen joutua viemään hoitoon vaikka toiselle puolen kaupunkia (ja vauvan taas toiselle puolen). Eli ajatellaan jo aikaa kotiäitiyden jälkeen.

no se se vasta kamalaa olis! Voi lässyn lässyn lää. Eletään aikaa edellä, eikä osata nähdään metsää puilta. Voi lapsiparat. Se lapsi kun ei ymmärrä tota aikuisen tulevaisuuden ajattelua.

Tuli kyl semmonenki pointti mieleen että kun niistä alkuajoista kahden pienen kanssa "selviää" (mikäli ne tuntuu raskailta) niin on se kyllä niin paljon helpompaa kahden kanssa kotona. Niillä kun riittää virikkeitä kotona toistensa kanssa ja aina on kaveri siinä vieressä ja äitikin alkaa päästä helpommalla mitä enemmän lapset kasvaa ;)

aika kuivaa elämää, jos et pysty olemaan lapselles läsnä, se ei kato sen enempää virikkeitä tarvitse kuin äidin ja jotain tekemistä. Että sä tunnet lapses ja höpön höpö. Kysys joltain kasvatusalan ammattilaiselta, mitä sen lapsen päässä pyörii. Vai ootko lastenpsykologi...

Hei ihan oikeesti sä et voi tulla mulle väittämään, et tunnet mun lapsen paremmin kuin mä. :D Sä et todellakaan tiiä, mitä mun lapsi tarvii ja mitä se saa. Montakos kertaa oot sen nähnyt/tavannut? =)

Ei, mä en jaksa suuttua tästä enkä provosoitua, vaikka sitä asioiden ilmaisutavallasi haet. =) Kiukuttele niin paljon kuin tahdot, mä oon silti edelleen ihan satavarmasti enemmän oikeassa siinä, mitä mun lapseni hoitoon ja elämään tulee kuin sä. :D

Senkus pidät mua lapseni hylkääjänä, ei hetkauta mua yhtään. =)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
mä laitoin siksi, että halusin edes päivät keskittyä siihen ihanaan, uuteen vauvaan. :) enkä kadu.

niin uuteen, kun ei vanha kelvannut. Siis tää on ihan hirveetä luettavaa. Toivottavasti et ole sanonut tätä vanhemman lapsen aikana ikinä ääneen. Sietäisit hävetä ja kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
rauhasta en tiedä mutta usein kai isomman lapsen hoitoa jatketaan ettei hoitopaikka menisi?

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Harvinaista on, että jos lapsi on ollut kotihoidossa, niin vauvan synnyttyä laitetaan vanhempi lapsi hoitoon. Yleensä lapsi on jo hoidossa eikä oteta kotihoitoon.

Niin no, miks EI oteta takaisin kotihoitoon? Laiskuttaa sitä mieltä olen.

Ihan suoraan sanottuna se olis mun näkökulmasta suurempi rangaistus lapselle kuin se, että saa jatkaa tuttua rutiinia, josta tykkää ja nähdä kavereita. :) Lapset on erilaisia (ilmeisestikin :saint: ) ja se hoito ei ole kaikista lapsista ihan hirveetä. ;)

Peesi tälle. Juuri tuttujen rutiinien säilymisen ja lapsen viihtymisen vuoksi meillä jatkoi esikoinen hoidossa, vaikka ikäeroa lapsilla 1v5kk. Olin siis puoli vuotta töissä lasten välissä. Ikinä en olisi lasta toisten hoitoon laittanut, jos olisi aamuisin itkenyt tai muuten ilmaissut, ettei päiväkotiin halua.

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
siis jos lapsi on ennen vauvan syntymääkin ollu hoidossa niin sitten ymmärrän sen täysin

Luuletko, ettei lapsi koe hylkäämistä kun äiti jää vauvan kanssa kotiin?

Oikeestiko te luulette, et kaikki lapset inhoaa hoitoon menemistä ja jäis mieluummin kotiin? Voi kuulkaas... :D

Ja ei, ei mun lapsi ole ens keväänä hoidossa koko päivää. Mutta käy leikkimässä siellä muutaman tunnin (lähes) joka päivä. =)

aika kuivaa elämää, jos et pysty olemaan lapselles läsnä, se ei kato sen enempää virikkeitä tarvitse kuin äidin ja jotain tekemistä. Että sä tunnet lapses ja höpön höpö. Kysys joltain kasvatusalan ammattilaiselta, mitä sen lapsen päässä pyörii. Vai ootko lastenpsykologi...

Hei ihan oikeesti sä et voi tulla mulle väittämään, et tunnet mun lapsen paremmin kuin mä. :D Sä et todellakaan tiiä, mitä mun lapsi tarvii ja mitä se saa. Montakos kertaa oot sen nähnyt/tavannut? =)

Ei, mä en jaksa suuttua tästä enkä provosoitua, vaikka sitä asioiden ilmaisutavallasi haet. =) Kiukuttele niin paljon kuin tahdot, mä oon silti edelleen ihan satavarmasti enemmän oikeassa siinä, mitä mun lapseni hoitoon ja elämään tulee kuin sä. :D

Senkus pidät mua lapseni hylkääjänä, ei hetkauta mua yhtään. =)

En mä väitäkään vaan lastenpsykologit väittää. Niin kuin sanoin, lapsi sopeutuu, ikävä kyllä. Jotenkin mietin, että kuinka köyhää ajattelu ja elämää pitää olla, että lapsi ei haluais olla kotona äidin kanssa. Tuskin teilläkään käytetääne huumeita tai on alko-ongelmaa, että lapsen tosiaan on parempi olla hoidossa.

Tiedättekö - mä mietin tosissani mitä teen kun esikoisen pikkusisarus oli syntymässä... Esikoinen oli maailman parhaimmalla pph:lla, ja tykkäs siellä olosta tosi paljon. Tein ratkaisun ja esikoinen jäi kotihoitoon. Ja itseasiassa se oli mulle se ainut ja oikea vaihtoehto. Nuo kaksi ovat tän puolen vuoden aikana hitsautuneet tiiviisti yhteen, olen tutustunut esikoiseen aivan uudessa valossa, nautin joka ikisestä päivästä noiden kahden kanssa, vaikka välillä raskasta onkin :heart:

Tämä siis mulle oikea ratkaisu, mutta kannattaa oikeasti punnita näitä vaihtoehtoja...

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Miten te hyvät ihmiset aina jaksatte "miettiä" (keksin kyllä paremminkin tätä toimintaa kuvaavan sanan) muiden perheiden ratkaisuja?

nimimerkillä: mietin vaan

siksi kun tulee OIKEASTI sääli niitä lapsia. Siis oikeasti, kun joutuvat elämään tunnekylmien vanhempien kanssa, jotka vaan haluaa uutta ihanaa vauva ja taaperoikäinen lapsi työnnetään pois tahtomasta, vaatimasta ja kiukuttelemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Miten te hyvät ihmiset aina jaksatte "miettiä" (keksin kyllä paremminkin tätä toimintaa kuvaavan sanan) muiden perheiden ratkaisuja?

nimimerkillä: mietin vaan

siksi kun tulee OIKEASTI sääli niitä lapsia. Siis oikeasti, kun joutuvat elämään tunnekylmien vanhempien kanssa, jotka vaan haluaa uutta ihanaa vauva ja taaperoikäinen lapsi työnnetään pois tahtomasta, vaatimasta ja kiukuttelemasta.

Lapsihan oppii sopeutumaan, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi lapselle parasta.

:D Sä oot ihanan yksioikoinen. :D Kuule. Mun lapsi ei TODELLAKAAN inhoa hoitoon menemistä. Se tykkää siitä, sen näkee ihan koko tytön käytöksestä ja olemuksesta. Asia olis eri, jos sen sinne joka aamu veisin ja tyttö vääntäis itkua.

Mutta kun ei. Tyttö tykkää siitä ja niin pitkään kuin niin on, kotiinjääminen ens keväänä olis enemmän rangaistus kuin pelastus.

Alkuperäinen kirjoittaja riidankylväjä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
mä laitoin siksi, että halusin edes päivät keskittyä siihen ihanaan, uuteen vauvaan. :) enkä kadu.

niin uuteen, kun ei vanha kelvannut. Siis tää on ihan hirveetä luettavaa. Toivottavasti et ole sanonut tätä vanhemman lapsen aikana ikinä ääneen. Sietäisit hävetä ja kunnolla.

no tää tuli mullekkin ekana mieleen.. :(

No voi jestas tätä palstaa taas :D
Elikkä, sanoinko että tämä minun "vanha ihana vauvani", reilu 3vee on sitten jotenkin vähempi arvoisempi tms. kuin uusi vauva? Ihan vaan vahingossa ymmärrätte asiat just niinkuin tykkäätte. :)
Meillä tämä reilu 3v laitettiin n. puoli vuotta ennen vauvan syntymää hoitoon, tuskin yhdisti siis sitä vauvan tuloon.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia:
minun mielestä yli 2 vuotias kaipaa ehdottomasti leikkikavereita..

no miksi ihmeessä kotona oleva äiti ei järjestä itse virikkeitä ja kavereita???vaan lapsi pitää hoidattaa muualla kun suoraansanoen ei äiti jaksa.paskapuhetta.toivon niiiin sydämestäni että tuohon tulee lakimuutos lähiaikoina.huh

Lapsihan oppii sopeutumaan, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi lapselle parasta.

:D Sä oot ihanan yksioikoinen. :D Kuule. Mun lapsi ei TODELLAKAAN inhoa hoitoon menemistä. Se tykkää siitä, sen näkee ihan koko tytön käytöksestä ja olemuksesta. Asia olis eri, jos sen sinne joka aamu veisin ja tyttö vääntäis itkua.

Mutta kun ei. Tyttö tykkää siitä ja niin pitkään kuin niin on, kotiinjääminen ens keväänä olis enemmän rangaistus kuin pelastus.

Onko lapselle rangaistus olla äidin kanssa?

En mä halunnut "hylätä", mut vähän siinä tais niin käydä :/
Nyt korjailen vahinkoja ja huomaan et on onneksi korjattavissa. Mut joo, esikoinen oli reilu kaks vee kun pienempi syntyi, pienempi oli sitten koliikki- ja korvakierteessä ja mulla konstit ihan loppu. Siis vilkas lapsi kaipas toimintaa ja mä valvottuani yön huutavan vauvan kanssa, en jaksanut. Mä olisin varmaan pimahtanut ellei oltais "laitettu" esikoista hoitoon 2pv/viikko. Meillä ei siis kovin paljoa hoitoapua saada muualta, tai saadaan mut sellasia 1-2h kerrallaan, jossa ajassa ei kovin paljoa levätty.
Mut esikoinen viihtyi pk:ssa, ja mä sain itseni kasaan ja vauvakin kasvoi, tosin on vielä todella riippuvainen musta. Koliikki selätetty, korvat putkitettu ja esikoinen takasin kotihoidossa.
Edeleen melkoista kaaosta elo, mut eiköhän se tästä. Ja ihan tiedoksi, olen alkanut käymään esikoisen kanssa kahdestaan esim. kaupassa, harrastuksissa yms että hänkin saa olla äidin kanssa kahden ja että pienempi tottuis olemaan taas erossa musta.
Kuitenkin, haluan olla molemmille yhtä hyvä äiti :heart:

siis varmaankin sen takia ei oteta kotihoitoon ettei se tuttu hoitopaikka menisi jollekkin muulle. sinne jää kaverit ja vajaan vuoden päästä pitäis sit hakea uutta paikkaa.

Teen itsemurhan sanomalla, mutta miksi "tekee" lisää lapsia, jos ei aio olla kotona lasta hoitamassa yhtään pidempään kuin mitä äitiys-vanhempairahakausi on? Onhan se välillä ihan hirveetä olla kotona pienten kanssa, mutta se on tosi tärkeä lapsen kehityksen kannalta... ja lapset on pieniä vain sen pienen hetken!

Yhteistyössä