Miksi äidit eivät anna lasten edes maistaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
Mä vaan ihmettelen, kun olen monta kertaa törmännyt siihen et meillä on vieraita ja tarjoan lapsille jotain niin äidit sanoo et et sä tykkää siittä älä ota sitä. Tai jos kysyn et ottaako teidän lapset (vaikka) soppaa? Niin äidit vastaa et ei se ole sitä ennen saanu, niin tuskin se tykkää...Miksi ei anneta edes maistaa JOS lapset haluais?

Koska minä tiedän tasan tarkkaan, että esim pikkunen ei tykkää jostakin tietystä ruoasta. En halua heittää ruokaa haaskuuseen, koska epäilemättä se jää kuitenkin syömättä.

noista kekseistä.se on kun lapset on moneen kertaan ottanut ja haukannut ja jättänyt syömäti kun paha. sitä oppii huomaamaan mistä toinen tykkää,eikä ole kiva jos toinen jättää kun kerran ottanut

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Koska minä tiedän tasan tarkkaan, että esim pikkunen ei tykkää jostakin tietystä ruoasta. En halua heittää ruokaa haaskuuseen, kos epäilemättä se jää kuitenkin syömättä.

Mut jos kylässä tarjotaan niin voishan lapsen antaa edes vähän maistaa. Jos vaikka tykkäis?

jotain uutta annan tietysti maistaa, mutta joistakin sanon että älä ota kun et kumminkaan syö, jotkut ruoat vaan on sellasia tuttuja inhokkeja, ei olis kiva kun lapset vaan ottais ja jäis kumminkin syömättä... on kokeiltu. vaikka kiinnostaa ottaa, syömättä jää ne harvat inhokit.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
jotain uutta annan tietysti maistaa, mutta joistakin sanon että älä ota kun et kumminkaan syö, jotkut ruoat vaan on sellasia tuttuja inhokkeja, ei olis kiva kun lapset vaan ottais ja jäis kumminkin syömättä... on kokeiltu. vaikka kiinnostaa ottaa, syömättä jää ne harvat inhokit.

Niin mut jos olis sellaista ruokaa jota ei ole ennen maistanut? Niin miksi äiti kieltää lasta maistamasta?

Joillakin lapsilla voi mennä omat ruokailut täysin sekaisin jos maistelevat väliaikoina...
Itse pidän ainakin ruoka-ajoista kiinni aika tarkasti kun ollaan ravitsemusterapeutilla asti käyty ja saatu selvät ohjeet. Ei mitään makupaloja! Syödään ruoka-aikoina, yhdessä perheen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Koska minä tiedän tasan tarkkaan, että esim pikkunen ei tykkää jostakin tietystä ruoasta. En halua heittää ruokaa haaskuuseen, kos epäilemättä se jää kuitenkin syömättä.

Mut jos kylässä tarjotaan niin voishan lapsen antaa edes vähän maistaa. Jos vaikka tykkäis?

No toki saa maistaa sitten vaikka vaan lusikallisen/haarukallisen, mutta ihan lautaselle asti en anna ottaa ekana.

no ainakin ymmärrän jos kysymys on herkuista tms. kaikki kun eivät halua lapsiaan pienestä pitäen opettaa haluamaan kaikkea mitä vaikka kahvipöydästä löytyy.

ei musta tollasesta kannata loukkaantua kenenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja balik:
Joillakin lapsilla voi mennä omat ruokailut täysin sekaisin jos maistelevat väliaikoina...
Itse pidän ainakin ruoka-ajoista kiinni aika tarkasti kun ollaan ravitsemusterapeutilla asti käyty ja saatu selvät ohjeet. Ei mitään makupaloja! Syödään ruoka-aikoina, yhdessä perheen kanssa.

Mutta jos olette vaikka illalla kylässä tuttavilla, niin ja jos äiti tarjoaa omille lapsille iltapalaksi soppaa ja jos teidän lapsi ei ole sellaista ennen saanut niin annatko hänen maistaa/syödä sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

Niin mut jos olis sellaista ruokaa jota ei ole ennen maistanut? Niin miksi äiti kieltää lasta maistamasta?

niin no sitä en ymmärrä itsekään. ehkäpä niillä äideillä on itsellään ongelmia ruoan kanssa tai eivät itse halua maistaa mitään uutta, joten lapsille tulee siirrettyä ihan huomaamatta omat tavat.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
annan tokihan ja tieten tahtoen ja sitten haukutaan kylällä selän takana kun mikään ei niille kelpaa..tooosi kivaa:(

muosk virheet

No minä en kyllä hauku.Lähinnä ihmettelen itsekseni et jos vanhemmat kieltää kaikki et ei saa ottaa kun et ole ennen maistanut sitä. Ja sillehhän ei mitään mahda jos lapsi ei tykkää. Ei meidänkään lapset tykkää kaikesta,mut maistaa saavat jos haluavat.

Minä kerran törmäsin sellaiseen äitiin joka oli tuhottoman ennakkoluulonen.
Keitin iltapuuron omille lapsille ja kysyin et syökö teidän tyttö kans et tässä olis hänellekkin. No tyttö sano et joo syön. Niin äiti et mitä puuroa se on. Vastasin (en muista enään et mitä). No äiti sano et sinä ole tuota puuroa koskaan saanu et sä tykkää siittä. No tyttö halus puuroa silti. Kysyin et otatko tätä soppaa lasiin mitä meidänki lapset otti. Äiti tuumas taas et ei meillä ole koskaan ollu kotitekoista soppaa et tuskin se tykkää siittä.
Lapsi kummiski söin ja tuumas et olipa hyvää soppaa tee äiti sinäkin meille tällästä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä kerran törmäsin sellaiseen äitiin joka oli tuhottoman ennakkoluulonen.
Keitin iltapuuron omille lapsille ja kysyin et syökö teidän tyttö kans et tässä olis hänellekkin. No tyttö sano et joo syön. Niin äiti et mitä puuroa se on. Vastasin (en muista enään et mitä). No äiti sano et sinä ole tuota puuroa koskaan saanu et sä tykkää siittä. No tyttö halus puuroa silti. Kysyin et otatko tätä soppaa lasiin mitä meidänki lapset otti. Äiti tuumas taas et ei meillä ole koskaan ollu kotitekoista soppaa et tuskin se tykkää siittä.
Lapsi kummiski söin ja tuumas et olipa hyvää soppaa tee äiti sinäkin meille tällästä.

Niinpä :D =)

Alkuperäinen kirjoittaja kekkuli:
No sanoppa se et miksi lasten pitää saada joka asiaa maistaa???

No miten sinä luulet et lapset oppii muuten syömään erillaisia ruokia jos eivät koskaan niitä saa??? Tässä nyt ei ollut kyse ihan kaikesta herkusta sun sellasesta.

=) Meillä saavat maistaa jos haluavat. Tai mä yleensä oikeen tyrkytänki et no maista nyt etes vähän.

Ja olen minäkin törmännyt tuohon et vanhemmat sanoo et ei se kummiskaan tykkää(vaikka ei ole koskaan maistanut)

Meitä on niin moneksi ja tuskin sillä kukaan pahaa tarkoittaa tai sitä et äidistä se ruoka olis huonoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua hävettää jos lapset eivät sitten syökkään.Kotona saavat maistaa ja soosata mut kylässä en kehtaa.

Minä luulen, että monesti on kysymys tästä. Itsestänikin tuntuu vähän kiusalliselta, että lapset eivät sitten syökään ja ruokaa menee hukkaan.

Yhteistyössä