Miksi äidin kotiinjäämistä kotihoidontuen loputtua katsotaan niin karsaasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Puhun siis omasta kokemuksesta, nuorin täytti juuri kolme ja jäin edelleen kotiin ja aion olla kunnes nuorinkin menee kouluun, lapsia meillä kolme.
Ja todella paljon arvostelua ja kummastelua olen tästä ratkaisusta saanut, kaikkein eniten muilta pienten lasten äideiltä.

En nosta työttömyyskorvausta joten siitä arvostelu ei voi johtua, ja emme ole ökyrikkaita vaikka niin moni taitaa luulla, mies ihan tavallinen keskituloinen, asuntolainaa meillä tosin enää ei ole joten se tietysti taloudellisesti helpottaa.

Mutta oikeasti, mikä tässä on niin kamalaa muiden mielestä että tätä täytyy arvostella ja päivitellä?

Ei ne muuta ku kateellisuuttaan oudoksuvat. Nähkääs, jos ihminen HALUAA jäädä kotiin lapsen kans ja on siihen taloudellisesti mahdollisuus, ni olet outo. Moni haluaa, mutta ei ole varaa. Siksi menevät töihin. Moni ei myöskään siedä lapsiaan ja siksi on helppo tunkee ne hoittoon.

Ole sinä vain kotona ja ole ylpeä siitä. Elä anna kateellisten vaikuttaa päätökseen tai omaan järjen juoksuun millään tavalla.

Olen huomannut aivan saman asian.Minulla esikoinen meni eskariin ja kuopus täytti juuri kolme.Monet ystävät ovat kyselleet että jokos olet töitä hakenut tai kouluun suunnitellut meneväsi.Kun olen olen vastannut etten vielä vähään aikaan ole kotoa lähtemässä niin muthan ollaan leimattu aivan oudoksi.

Ainahan toisten tekemät ratkaisut, jotka saavat oman toiminnan näyttämään omiin silmiin vajaalta tai väärältä herättävät levottomuutta ja pelkoa. Ja kun tämä on yhden totuuden ja yhden lastenhoitotavan (eli yhteiskunnan järjestämän päivähoidon) valtio, niin siitä on hankala poiketa.

Ettekö te muka tarvitse rahaa? Teillä jäädään vaille sitä ja tätä, kun et käy töissä? Miten ikinä saa ajan kulumaan kotona? olivat ja ovat edelleen minulle ja miehellenikin aikanaan hyvin tuttuja kysymyksiä.

Mutta sitä vaan pitää tehdä omat ratkaisunsa, kälyistä, enoista, anopeista ja naapureista huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
ihan sama mulle ainaki on tekeekö joku töitä vai ei tee töitä. kun vaan ei sitten yhteiskunnan varoja käy sossusta nostamassa. jos jollakin on varaa olla kotona ilman tukia, niin siitä vaan. mitä se kenellekään kuuluu.

Peesaan.

Kunhan elämäntapa-kotonaoloa ei rahoiteta sosiaalituilla, niin sama se mulle vaikka joku kotona olisikin.

Onpa mukava että teillä on varaa jäädä yhden palkan varaan. Toivon myös että maailman markkinatilanne alkaa menemään ylöspäin ennen ens syksyä, niin vois kans jäädä kotiin. Mies on vientifirmassa.

En tiedä kuka katsoo karsaasti. Olisiko vain tunne, kun itse ei ole varma asiasta. Mitä se kenellekään kuuluu, jos ei tosiaankaan "käytä väärin" työttömyyskorvauksia tai sosiaalitukia. Jos mies pystyy elättämään perheen, niin tuohan on vain hieno asia.

Minusta se on hienointa mitä voi lapsilleen antaa. Kodin, jossa on äiti paikalla. Tsemppiä, älä mieti muiden mielipiteitä, niillä ei ole merkitystä. Katkeruuttakin voi olla, unohda ihan kokonaan!

Mä olen huomannut saman, ja siis riittää, että kysyttäessä kerron aikeistani olla kotona (ainakin) niin kauan kunnes lapset menee kouluun.

Kyllä niitä arvostelijoita kohta löytyy tähänkin ketjuun, uskokaa pois. Kehtaavat jopa käydä haukkumaan :/ Onhan se monesti nähty.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Ainahan toisten tekemät ratkaisut, jotka saavat oman toiminnan näyttämään omiin silmiin vajaalta tai väärältä herättävät levottomuutta ja pelkoa. Ja kun tämä on yhden totuuden ja yhden lastenhoitotavan (eli yhteiskunnan järjestämän päivähoidon) valtio, niin siitä on hankala poiketa.

Ettekö te muka tarvitse rahaa? Teillä jäädään vaille sitä ja tätä, kun et käy töissä? Miten ikinä saa ajan kulumaan kotona? olivat ja ovat edelleen minulle ja miehellenikin aikanaan hyvin tuttuja kysymyksiä.

Mutta sitä vaan pitää tehdä omat ratkaisunsa, kälyistä, enoista, anopeista ja naapureista huolimatta.

Mahtavasti kirjotettu! Puit ajatukseni sanoiksi.

Olen kotona kunnes nuorin 3v. Taloudellisesti voisin olla kunnes pieninkin menee kouluun. Mutta jos olisin niin kauan kotona, saisin varmaan olla loppuelämän,kuka minut sit enää töihin ottaisi? Mutta älä välitä toisten puheita, hienoa, että voit hoitaa lapsesi kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja raasku:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

Mahtavasti kirjotettu! Puit ajatukseni sanoiksi.

Henkilökohtaisesti en tunne ketään joka olisi jäännyt kotiin lapsen täytettyä 3 ellei uutta sisarusta ole pistetty tulille. Minua se ei haittaa niin pitkään kunhan kotona oleva ei elele millään tuilla kuten ap juuri kerroit. Täytyy sanoa että ihmettelen että mistä riittää kiinnostus olla kotona ja tietääkseni jos on työpaikka niin sun on palattava sinne työpaikalle lapsen täytettyä 3 vuotta kun kotihoidontuki loppuu. Mä en hauku enkä arvostele ketään,mutta mielestäni mulla on oikeus ihmetellä toisten ihmisten valintoja tekemättä asiasta kuitenkaan hulabaloota. Yhteiskunta odottaa naisen palaavan takaisin tuottavaksi työläiseksi kun lapsi on 3 vuotiaana kypsä menemään hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Cupcake Housewife:
Henkilökohtaisesti en tunne ketään joka olisi jäännyt kotiin lapsen täytettyä 3 ellei uutta sisarusta ole pistetty tulille. Minua se ei haittaa niin pitkään kunhan kotona oleva ei elele millään tuilla kuten ap juuri kerroit. Täytyy sanoa että ihmettelen että mistä riittää kiinnostus olla kotona ja tietääkseni jos on työpaikka niin sun on palattava sinne työpaikalle lapsen täytettyä 3 vuotta kun kotihoidontuki loppuu. Mä en hauku enkä arvostele ketään,mutta mielestäni mulla on oikeus ihmetellä toisten ihmisten valintoja tekemättä asiasta kuitenkaan hulabaloota. Yhteiskunta odottaa naisen palaavan takaisin tuottavaksi työläiseksi kun lapsi on 3 vuotiaana kypsä menemään hoitoon.

Miksi pitäisi palata työpaikalle, voithan sinä irtisanoa itsesi ihan normaalilla tavalla, ihmettelee hän????

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi pitäisi palata työpaikalle, voithan sinä irtisanoa itsesi ihan normaalilla tavalla, ihmettelee hän????

Joo siis tottakai voi irtisanoa. Mutta kuten sanoin tuossa niin yhteiskunta odottaa naisen palavaan tuottavaksi jäsenekseen sen 3 vuoden päästä,siksi se kotihoidontuki on se 3 vuotta. Jokainen tekee tottakai omat ratkaisunsa,mutta tällaisena aikana kun töitä on niukasti tarjolla onko järkevää sanoa omaa duunia irti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun ei ainakaan edes tarvi irtisanoutua, voin olla pois ihan just niin kauan kun huvittaa.

Ja aika tuottava sitä on tullut jo oltua yhteiskunnalle. Ja paljon on vielä lisää luvassa. Että ei tarvii siitäkään huolehtia etteikö mustakaan mitään hyötyä olis..

Mutta toki saa ihmetellä. En vaan tykkää siitä (mitä ne muut yleensä tekee) että ruvetaan mouhoamaan ensin siitä, että muka elän jollain tuilla ja yhteiskunta maksaa mun elämiseni ja sitkun se ei pidäkään paikkaansa, niin ruvetaan räksyttämään että mä pilaan tässä elämäni..

Mun mielestä kanssa oikein hyvä juttu, jos pärjäätte ilman yhteiskunnan tukea ja haluat ja voit olla kotona. Moni ei voi, tai ei halua. Meitä on niin monenlaisia.

Aloitin työt kun nuorin täytti 1v 2kk ja olen hurjasti nauttinut aikuiskontakteista joita ilman olin lähes täysin kotona ollessani. En silti pidä sellaista äitiä joka haluaa olla pitkään kotona mitenkään erikoisena. Ehkä näitä kysymyksiä tulee juuri siksi että tuo ratkaisu ei ole kovin tavallinen, vaikkei mitenkään kritisoitukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Minusta se on hienointa mitä voi lapsilleen antaa. Kodin, jossa on äiti paikalla. Tsemppiä, älä mieti muiden mielipiteitä, niillä ei ole merkitystä. Katkeruuttakin voi olla, unohda ihan kokonaan!

En nyt olisi niin varma. Voi kun kiitin sitä päivää, kun äiti lähti viiiihdoin töihin :laugh:

Mutta mikäs siinä, jos elintaso riittää ja kotona olevalla riittää puuhaa. Mun vaan täytyy kyllä rahoittaa harrastukset työnteolla... Toki jollekin riittää tosiaan lapset ja kodinhoito tasapainoiseen elämään. Mutta eihän ihmisillä ole samanlaisia motiiveja - sen näkee jo ammatinvalinnoista.

Kun ei ole odottamassa työpaikkaa niin ei ole tarvinnut irtisanoutua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Kun ei ole odottamassa työpaikkaa niin ei ole tarvinnut irtisanoutua.

Ja selvennykseksi vielä, olen kyllä ennen lasten syntymää ollut töissä mutta ei ole ollut vakituista työpaikkaa, siksi ei ole kotonaoloaikana ollult työpaikkaa odottamassa.

Jaa-a. En tiedä.
Meillä kans suvussa useammat (esim veljen vaimo) on koko ajan höpöttänyt että nytkö oon saanu töitä tai opiskelu paikan kun nuorinkin täyttää kohta kolme vuotta.
Mulla loppuu kotihoidontuki marraskuun alussa. Ja vielä aion jäädä kotiäidiksi koska siihen on mahdollisuus. Mutta olen etsinyt töitä ensi vuodelle kuitenkin mutta jos ei mitään löydy niin olen kotona lasten kanssa.

Yhteistyössä