miksi äidit haluaa mennä töihin,kun lapsi on vasta 9 kk-1 v ikäisiä

x-girl
Alkuperäinen kirjoittaja eiköhän:
ole jokaisen oma asia milloin laittaa lapsen hoitoon ja jokainen äiti tietää mikä on lapselleen parasta...toisten vaan on pakko palata töihin. toiset taas pystyvät olemaan kotona. miksi ihmeessä tällaisilla asioilla pitää omaa pää nuppiaan vaivata... voi juma että on ihmeellistä taas!! tosiaan pitäis ottaa aina popparit esille kun tällaisia juttuja tulee....
popparit?
 
meillä näin.
Mun oli ainakin pakko mennä töihin kun lapsi oli 1 v ja 2kk koska rahat ei yksinkertaisesti riittäneet joka päiväisiin menoihin.. Mies on oppisopimuspalkalla joka on siis pieni ja itse oli kotihoidontuella ja asumislisällä, joilla ei todellakaan elä. Halusin saada ruokaa jääkaappiin ja uusia vaatteita ja tavaroita lapselle ja myös siksikin lapsen päiväkotiin että tulisi sosiaaliseksi ja tulihan hän :) Ei ole kaduttanut jälkeen päin, mieluummin syön kuin menen sossun luukulle, josta ei kuitenkaan mitään koskaan tule saamaan.
Hyvähän se niillä on, joiden miehet tienaa yli 2000 euroa kuussa, niin voi olla kotona huoletta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Minä en edelleenkään ymmärrä miten aikuinen ihminen voi tylsistyä vuodessa, parissa? Eikö riitä mielikuvitus muuhun kuin töissäkäymiseen? Siis jos sanoo että on tylsää :D
Ei kai 1-2 vuodessa ehdikään tylsistyä, mutta kun lapsia on useampi, niin kyllä 4-15 vuodessa jo voi aika käydä pitkäksi.
 
hämmästyttää kummastuttaa
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Miksi äidit vievät jo 9 kk ikäisiä vauvoja päiväkotiin? sen ikäisen pitäisi vielä imeä rintaa ja olla äidin kanssa.

1 vuotiaskin on tosi pieni päiväkotiin. Hoitajat ei rakasta lasta siellä. Kotona tai isoäidin hoidossa lapsi saa kokea että häntä rakastetaan ehdoitta. Perusturvallisuus kehittyy.

Ei alle 3 v kaipaa kavereitakaan vaan haluaa olla vanhempiensa kanssa.

Miksi äidit ei voi olla 3 v kotona, sehän on tosi lyhyt aika elämässä. Se aika, kun lapset on pieniä, menee tosi nopeasti. Eikö työelämä voi odottaa sen 3 vuotta, kyllä töitä ehtii tekemään kyllästymiseen asti koko loppuelämän...En voi ymmärtää miksi äideillä on kiire töihin. Valaiskaa nyt hiukan miksi joku haluaa mennä töihin mieluummin kuin hoitaa rakasta suloista omaa lastaan?

Olen 1 1/2 vuotiaan lapsen kanssa kotona ja mitään kiirettä ei töihin ole.
En todellakaan jaksa lukea koko ketjua, mutta ap:lle jälleen onnittelut hienosti osuneesta ja uponneesta provosta. Miten te äidit oikeesti jaksatte kerta toisensa jälkeen provosoitua vastaamaan näihin riidanhaastamisiin monen sivun verran? Jokainen normaaliälykäs ihminen kyllä ymmärtää, että jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa eikä niihin ole muilla nokan koputtamista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja x-girl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja x-girl:
hohhoijaa...eiks näitä asioita oo ruodittu täällä jo ihan tarpeeks?? vois perustaa tänne keskustelupalstalle omat osiot "hyvät äidit" ja "huonot äidit" niin ei tarvis tapella aina samoista asioista.
Nyt ei todellakaan ole kyse äideistä, heidän erinomaisuudestaan tai huonoudestaan vaan lapsen tarpeista ja siitä miten parhaiten näihin vastata kotona tai päivähoidossa. Meitä on äitejä moneen lähtöön mutta kaikki varmasti haluavat lapselleen parasta ja tämä on mahdollista vasta silloin kun hyväksytään tosiasiat lapsen näkökulmasta ja sitten jokainen äiti ja perhe tekee parhaansa että lapsella on hyvä olla. Mutta vaikeuksien ja tosiasioiden kieltäminen ei auta ketään, vähiten lasta.
Kaikissa tilanteissa voidaan tehdä joko hyviä tai huonoja, parempia tai vähemmän parempia valintoja. Tämä pätee myös silloin kun päivähoitojärjestelyjä tehdään. Mitä paremmin me vanhemmat lapsemme tarpeet ja näkökulman ymmärrämme sitä paremmat ovat myös mahdollisuutemme järjestää päivähoito tavalla jossa stressiä lapselle on mahdollisimman vähän.

kaikilla ei välttämättä ole varaa oleskella kotona ja lapsi on vietävä hoitoon!jos tarvii rahaa ruokaan niin ei voi miettiä mikä olisi ihanteellisin ratkaisu lapselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello:
miksi jotkut haluaa lapsia montakin ja laittaa sitten muitten hoidettavaksi?
Aika yksinäisiä tulisi lapsista, jos jokainen perhe tekisi vaan sen yhden lapsen ja pitäisi sitä sitten kouluikään asti ainoastaan äidin hellässä huomassa ilman seuraa. Siinä oisi eskarinope helisemässä, kun näitä kullannuppuja rynnisi 36 samaan ryhmään, jotka ei ole koskaan aiemmin toisten kanssa opetelleet ryhmässä oloa ja sosiaalisia taitoja.
 
mary2
mäkään en ymmärrä ja en sellasille ihmisille edes lapsia soisi ketkä kohtelee niin omaa lastaan. se on melkein ku heitteillejättö ja hylkäämiskokemus sen ikäiselle joutua eroon äidistä. Anteeksiantamatonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" Miksei kaikki tee niin kuin minä teen?"
Kirjoitin aiheesta siksi että vilpittömästi ihmettelen, miksei äiti voi pysähtyä kotiin ja keskittyä lapseen sen 3 v minkä lapsi on pieni.

Toinen syy miksi kirjoitan aiheesta on se että rakastan lapsia. haluan että edes yksi äiti heräisi ajattelemaan että voisi valita kotiäitiyden. Minun käy sääliksi niitä 9 kk ikäisiä ja 1 vuotiaita jotka joutuvat päiväkotiin. Ei siellä henkilökunta niitä rakasta. Osa käyttää jopa pakkokeinoja, iltalehdessä oli juttua että sitoivat tuoliin lapset ja pakottivat syömään. Jotkut hoitavat kuin liukuhihnalla...
 
en halunnut töihin vaan tein velvollisuuteni elätt
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Miksi äidit vievät jo 9 kk ikäisiä vauvoja päiväkotiin? sen ikäisen pitäisi vielä imeä rintaa ja olla äidin kanssa.

1 vuotiaskin on tosi pieni päiväkotiin. Hoitajat ei rakasta lasta siellä. Kotona tai isoäidin hoidossa lapsi saa kokea että häntä rakastetaan ehdoitta. Perusturvallisuus kehittyy.

Ei alle 3 v kaipaa kavereitakaan vaan haluaa olla vanhempiensa kanssa.

Miksi äidit ei voi olla 3 v kotona, sehän on tosi lyhyt aika elämässä. Se aika, kun lapset on pieniä, menee tosi nopeasti. Eikö työelämä voi odottaa sen 3 vuotta, kyllä töitä ehtii tekemään kyllästymiseen asti koko loppuelämän...En voi ymmärtää miksi äideillä on kiire töihin. Valaiskaa nyt hiukan miksi joku haluaa mennä töihin mieluummin kuin hoitaa rakasta suloista omaa lastaan?

Olen 1 1/2 vuotiaan lapsen kanssa kotona ja mitään kiirettä ei töihin ole.
itse vein esikoisen hoitoon kun hän oli 10 kk. Enhalunnut mennä töihin. En käy töissä kuin pelkästään ja ainoastaan rahan takia. Inhoan itse asiassa työtäni. Menin rahan takia töihin, koska tuntui liian uhkarohkealta elää toisen opintorahallaja toisen kotihoidontuella tilanteessa, jossa kummallakaan ei ole varmuutta työpaikasta. jos minua olisi edes ollut odottamassa työ, tai mies olisi ollut valmistunut ja kykenevä hakemaan töitä, olisi ajatus kotihoidontuesta ollut mahdollinen.
 
lisään
Alkuperäinen kirjoittaja en halunnut töihin vaan tein velvollisuuteni elättää perhe:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Miksi äidit vievät jo 9 kk ikäisiä vauvoja päiväkotiin? sen ikäisen pitäisi vielä imeä rintaa ja olla äidin kanssa.

1 vuotiaskin on tosi pieni päiväkotiin. Hoitajat ei rakasta lasta siellä. Kotona tai isoäidin hoidossa lapsi saa kokea että häntä rakastetaan ehdoitta. Perusturvallisuus kehittyy.

Ei alle 3 v kaipaa kavereitakaan vaan haluaa olla vanhempiensa kanssa.

Miksi äidit ei voi olla 3 v kotona, sehän on tosi lyhyt aika elämässä. Se aika, kun lapset on pieniä, menee tosi nopeasti. Eikö työelämä voi odottaa sen 3 vuotta, kyllä töitä ehtii tekemään kyllästymiseen asti koko loppuelämän...En voi ymmärtää miksi äideillä on kiire töihin. Valaiskaa nyt hiukan miksi joku haluaa mennä töihin mieluummin kuin hoitaa rakasta suloista omaa lastaan?

Olen 1 1/2 vuotiaan lapsen kanssa kotona ja mitään kiirettä ei töihin ole.
itse vein esikoisen hoitoon kun hän oli 10 kk. Enhalunnut mennä töihin. En käy töissä kuin pelkästään ja ainoastaan rahan takia. Inhoan itse asiassa työtäni. Menin rahan takia töihin, koska tuntui liian uhkarohkealta elää toisen opintorahallaja toisen kotihoidontuella tilanteessa, jossa kummallakaan ei ole varmuutta työpaikasta. jos minua olisi edes ollut odottamassa työ, tai mies olisi ollut valmistunut ja kykenevä hakemaan töitä, olisi ajatus kotihoidontuesta ollut mahdollinen.
kuopuksen syntyessä mies oli töittä ja pystyin olla kotona pitkään.
 
liian vanha tänne juu =)
Muinoin - kun minulla oli 9 kk lapsi - oli mentävä töihin ja vietävä lapsi hoitoon, kun äitiysloma vaan loppui silloin. Onneksi sain hänet perhepäivähoitoon, ensin yksityiselle ja sitten kunnalliselle. Kunnallinen Hilkka olikin aivan ihana hoitaja! Teki paljon ylimääräistä hoitolastensa eteen.
Sitten hän vaihtoi ammattia minkä ymmärrän, pieni palkka. Tarhaan poika meni 4-vuotiaana. Olihan siinä hiukan totuttelemista, mutta olen tyytyväinen, että hänestä kasvoi niin sosiaalinen poika. Äitinsä ei ole... Pojasta kasvoi murrosiän kuohujen jälkeen todella hieno ja fiksu nuorimies, ja minä olin vieläpä yksinhuoltajakin.

Anteeksi, jos sekaannun teidän nuorten keskusteluun...=) ajathan ovat toki toiset, mutta ainakin meillä lopputulos on hyvä, vaikka poika menikin hoitoon 9 kk vanhana.

Hyvää kesää kaikille!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Laina ei ole syy mennä töihin. Pankin kans voi sopia pidemmän laina-ajan.
Mulla on laina-aika jo nyt sen 20 vuotta eikä ne sitä mielellään enää tuosta venytä näillä koroilla. Ja toisekseen jollain se laina on maksettava, en sen vuoksi muuta mihinkään kämäseen vuokra-asuntoon, että saisin olla lasten kanssa kotona, minusta lapselle tämä tän hetkinen asuinmuoto on parempi kuin se vuokrakämppä, jossa ei viihdy kukaan. Se kotihoidontuki on sen verran pieni, että ei sillä edes makseta kuussa lainan korkoja, ei ruokia eikä laskuja, jos saat 250 euroa riittämään kaikkeen, niin ihme. Kaikki kun ei saa niitä kuntalisiä tai ne on todella pieniä. Niin ja kaikilla ei ole sitä miestä, joka maksaa kaiken.

Se että äiti on tyytyväinen, niin silloin lapsetkin viihtyvät, jos äiti ei nauti siitä kotona olosta, niin ei se silloin ole lapsellekaan parasta ja toisekseen lapset on erilaisia, toiset viihtyy jo pienestä pitäen muuallakin kuin äitinsä helmoissa.
 
Olet oksettava
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Laina ei ole syy mennä töihin. Pankin kans voi sopia pidemmän laina-ajan.
Mä sitten inhoan ylikaiken tuollaisia kuin sä. Et hyväksy muiden tapaa toimia vaan pidät sitä omaa tapaasi ainoana oikeana tapana.
 
Olet oksettava
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" Miksei kaikki tee niin kuin minä teen?"
Kirjoitin aiheesta siksi että vilpittömästi ihmettelen, miksei äiti voi pysähtyä kotiin ja keskittyä lapseen sen 3 v minkä lapsi on pieni.

Toinen syy miksi kirjoitan aiheesta on se että rakastan lapsia. haluan että edes yksi äiti heräisi ajattelemaan että voisi valita kotiäitiyden. Minun käy sääliksi niitä 9 kk ikäisiä ja 1 vuotiaita jotka joutuvat päiväkotiin. Ei siellä henkilökunta niitä rakasta. Osa käyttää jopa pakkokeinoja, iltalehdessä oli juttua että sitoivat tuoliin lapset ja pakottivat syömään. Jotkut hoitavat kuin liukuhihnalla...

Koska sä heräät siihen todellisuuteen, että jokainen perhe päättää itse miten toimii ja sulla ei ole mitään sanomista siihen. Sun tapasi toimia ei ole ainoa tapa ja sun on vain kestettävä se.

Miksi hoitolapsia pitäisi rakastaa? Luuletko, että sitä yli 3v. lastakaan rakastetaan siellä hoidossa, tai koulussa opettaja rakastaisi. Ai mutta sun lapsesi varmaan tulevat olemaan kotikoulussa.
 
Lilli
Oi miksi me ihmiset olemme erilaisia? Miksi me kaipaamme erilaisia asioita, ajattelemme eritavalla ja koemme hyväksi erilaiset asiat? MIKSI?

Jokaisella on ne omat syynsä olla kotona, jokaisella on omat syynsä mennä töihin. Mä en itse henkilökohtaisesti ymmärrä yhtään tälläisiä keskustelu, saatika mihin raiteille ne aina menevät. Miksi me emme voi antaa ihmisten elää miten elävät, jos asiat menevät kutakuinkin "oikea oppisesti".

On se niin ihmeellinen tämä ihmismieli, että ei se käsitä muiden ajatuksia, jos omat käsitykset on vannoutuneita "oikeita".
 
porvoon akka
Alkuperäinen kirjoittaja Olet oksettava:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
" Miksei kaikki tee niin kuin minä teen?"
Kirjoitin aiheesta siksi että vilpittömästi ihmettelen, miksei äiti voi pysähtyä kotiin ja keskittyä lapseen sen 3 v minkä lapsi on pieni.

Toinen syy miksi kirjoitan aiheesta on se että rakastan lapsia. haluan että edes yksi äiti heräisi ajattelemaan että voisi valita kotiäitiyden. Minun käy sääliksi niitä 9 kk ikäisiä ja 1 vuotiaita jotka joutuvat päiväkotiin. Ei siellä henkilökunta niitä rakasta. Osa käyttää jopa pakkokeinoja, iltalehdessä oli juttua että sitoivat tuoliin lapset ja pakottivat syömään. Jotkut hoitavat kuin liukuhihnalla...

Koska sä heräät siihen todellisuuteen, että jokainen perhe päättää itse miten toimii ja sulla ei ole mitään sanomista siihen. Sun tapasi toimia ei ole ainoa tapa ja sun on vain kestettävä se.

Miksi hoitolapsia pitäisi rakastaa? Luuletko, että sitä yli 3v. lastakaan rakastetaan siellä hoidossa, tai koulussa opettaja rakastaisi. Ai mutta sun lapsesi varmaan tulevat olemaan kotikoulussa.
me rakastamme lapsiamme ja koen että meidän lapsista pidetään päiväkodissa ja koulussa. lapsemme silmin nähden nauttii olostaan pk:ssa ja koulussa. ovat iloisia ja tyytyväisiä vaikka ovat alle 1v. aloittaneet päiväkodissa.
väitän että kotiäidit jotka notkuu täällä päivät pitkät eivät ole läsnä lapsilleen!!
 
vieras
No tämä äiti meni töihin, kun lapsi oli 11kk ihan sen takia, että lapsen isäkin halusi olla lapsen kanssa kotona hoitovapaalla. Mikäs minä olen siihen sanomaan, että ei muuten onnistu. Toki meillä myös taloudelliset realiteetit oli sen kannalla, että miehen on "kannattavampaa" olla kotona kuin minun, koska palkkani on kaksi kertaa isompi kuin miehen.

En ymmärrä, miksi tästä tehdään aina äitejä "syyllistävä" asia.
 
joku
Juu ja mä jatkoin opiskelua, kun vauva oli 10kk. Mies pystyi onnekseen työasioitaan järjestämään niin, että oli pojan kanssa kotona, kunnes tämä oli 1v 4kk.

On muuten nyt hienoa katsoa, miten läheisiä ovat keskenään myös isä ja poika. Myös isäkin on lapsille tärkeä, ei ainoastaan äiti.

En ymmärrä tätä nimenomaan äitien syyllistämistä. Elämä on valintoja täynnä. Myös kompromisseja.

 
yksin olin
Nyt voin kai sanoa että onneksi olin yh.Olen saanut hoitaa lastani 2,7v kotona. Ei ollut lainoja ei, ja kaikesta tingittiin, mutta ihania vuosia ja muistoja! Sinänsä harmittaa että ikinä hän ei päiväkotiin sopeutunut. Ja mulla on sen verran huonoja kokemuksia päiväkodista, että seuraavaa muksua sinne en vie ennenkuin hän 3 vuotta täyttää. Ja kokemuksia on useammasta päiväkodista, erityisesti vuorohoito oli pahin paikka :(
 

Yhteistyössä