MIKSI ÄIDIT EI VOI VASTATA???

  • Viestiketjun aloittaja UUSI ÄITI
  • Ensimmäinen viesti
UUSI ÄITI
Onko tällä palstalla äitejä jotka oikeasti voisivat hetken miettiä vauva-aikoja ja vastata minulle.
Eli
miten vauvanne uniryhmi kehittyi kuukausien aikana, esim. milloin yösyötöt jäivät pois? Tai miten saitte ÖISIÄ syöttövälejä pidennettyä?

EI VOI OLLA ETTÄ VAUVA VAAN ITSE YHTÄKKIÄ ALKAA NUKKUMAAN KOKO YÖN ILMAN OPETTELUA TMS! Vai onko?
 
äiti
Mulla esikoinen nukkui alusta asti yönsä hyvin. Ja toinen oli kova syömään rintaa, heräs tunnin välein jopa. Puoli vuotiaana alko kuin itestään nukkumaan yönsä.
 
Tää äiti vastaa :D

Esikoisen yösyötöt jäivät pois unikoulun yhteydessä, joka pidettiin kun tyttö oli 9 kk. Siihen asti se söi tissiä n kertaa yössä.
Kuopus on nyt 8,5 kk ja nukkuis mielellään vallan tissi suussa. Ainakin 5 kertaa yössä syö... Unikoulua suunnittelen parin viikon päähän.
 
äITI
meillä poika nukku n.5h siitä lähtien ku tultiin sairaalasta, välillä oli kausia jolloin herättiin useemmin tai harvemmin. Sit ku kiinteitä syötiin kunnolla n.7kk iässä,poika nukku illasta aamuun. yösyötöt jäi samalla pois.
 
Voi olla
Meillä olleet kaikki kolme hyviä nukkumaan. Ekat kuukaudet tietty syöneet tiuhemmin, vaihdellen 1-4 tunnin välein, mutta kaksi isompaa jätti itse yösyönniy kokonaan, kun aloin antaa puuroa illalla eli reilu 5 kk. Pienin on nyt 4kk ja monta viikkoa nukkunut yöllä jopa 8-9 tuntia putkeen. Ei saa vielä mitään muuta, kuin tissiä.
 
Esikko lopetti yöheräämiset ollessaan 2v.

Tämä toinen on nyt 7 viikkoa vanha ja herää kerran aamuyöstä, eli kohta varmaan nukkuu aamuun saakka, sillä koko ajan herääminen tapahtuu lähempänä ja lähempänä aamua.
 
Meillä on vallan pullolapsia ja ekalta jätettiin yösyömiset pois kun huomattiin et se oli enemmän tapa ku että olis nälkä ollu, joskus 1v kieppeillä. Tosin joskus 2kk ikäsenä rupesi nukkumaan yöt ilman syömistä, mutta kun oppi kääntymään mahalleen niin heräilyt alkoivat jälleen ja kyllähän tuo senkin jälkeen on heräilly millon mistäkin syystä, mutta maitoa ei enää tippunu.
Pienempi kohta 1,5v ja syö vieläkin välillä yöllä, jos ei ole illalla suostunut syömään kunnolla.
Tuo kuopus on oikeesti ollu aivan käsittämättömän huono syömään kokoikänsä ja vieläkin kuvittelee voivansa elää pelkällä maidolla :ashamed:
 
esikoinen lopetti yösyönnin 5kk iässä kerasta, eli yhtenä yönä en antanut maitoa vaikka heräsi ja nukahti uudelleen, sen jälkeen en enää antanut maitoa yöllä ja ei siihen enää herännytkään..

toka joi maitoa 9kk asti, yritin jossain vaiheessa vähän vierottaakkin, mutta se ei onnannut joten maito jäi pikkuhiljaa pois kun siihen oli valmis..
 
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Kuinka sitä unikoulua pidetään? Minkä ikäiselle voi ajatella?
mun käsitys on että about vuodenikäselle voi ajatella unikoulua :/ ei ainakaan alle 6kk!

muoks. meillä opetettiin esikoinen 2v4kk iässä nukahtamaan itsekseen koska silloin vasta tuntui siltä että lapsi oli valmis siihen. Joskus aikasemmin ku kokeiltiin niin eihän siitä tullu mitään kun lapsi meni ihan hysteeriseksi.
 
Meidän esikoinen, nyt 1v8kk, jätti yösyötöt itse ollessaan 7kk. Hän sai korviketta. Toki yhäkin heräilee, ei varmaan ole heräämättä yhtään yötä nukkunut, mutta enpä ole minäkään ikinä:) Hän on myös aina ollut tosi kova syömään päiväsaikaankin.

Pikkuinen taas on ollut rintaruokinnalla, hän on nyt 7kk. Syö vielä useita kertoja yön aikana ja heräilee myös muutenkin joitakin kertoja, tällä hetkellä on aika rikkonaiset yöt kun pieni oppii vauhdilla uusia taitoja. Kiinteitä syö jonkin verran, mutta isoveljeensä nähden todella vähän. Tyttö söi rintaa tunnin välein päivin öin, silloin ennen kuin kiinteitä aloiteltiin, ja on todellakin pullea tyttö, ruokahalu sen mukainen:D Odottelen ihan rauhassa, ei mua yösyötöt haittaa kun neito nukkuu vieressä kuitenkin.
 
Koska mun muistoni vauva-ajoista on yhtä sumua. Sen muistan, että mitenkään erikoisesti ei tosiaan 'opiskeltu' mitään unirytmiä- se muotoutuu ajallaan. Esikoinen alkoi yhtäkkiä nukkua yönsä jotenkuten lähellä vuoden ikää, juniori 'pakotettiin' siihen 1,5 vuotiaana- oli melkoinen tissiriippa (poika :) ) ja oppi siis nukkumaan isänsä nukuttamana ja sehän kesti!

Lasten kanssa yhden tavan kun oppii, niin taas he muuttaa rytmiään!
 
mulla on 3 lasta, jokainen on 3-4kk vanhana tuosta vaan jättäneet yösyönnin pois ja sen jälkeen nukkuneet yönsä kokonaan. Ei siis aavistustakaan miten voisi opettaa vauvaa nukkumaan yönsä... Liekö sitten meillä syynä kiinteiden aloitus ? Kaikki omani on vastasyntyneestä asti nukkuneet erittäin hyvin yönsä, vain 1-2 syöttöä alusta alkaen. Yksilöllistä tämäkin asia!
 
Juu ei mitään unikouluja pikku vauvalle. Meillä nyt 10kk ja vieläkin syö yöllä kerran. Jossain vaiheessa varmaan sitä sitten koetetaan jättää pois, nyt ei vielä mitään syytä. Välit on pidentynyt kun alkoi syömään puuroa ja sitten pikku hiljaa lihaa. ELi kun alkaa saada muutakin ravintoa niin vaikuttaa yöuniin. Toiset vaan ovat luonnostaan huonoja nukkujia ja toiset nukkuu jo pienestä pitäen ilman tiheitä yösyöttöjä. Vuosikin on lyhyt aika elämästä ja sen kyllä jaksaa heräillä.
 
halipupu
Esikoiselle pidin unikoulua kun oli reilun vuoden ikäinen ja yösyöminen loppu siihen ja kuopus oli vähän vajaa 1,5v. kun pidin unikoulua ja yösyöminen loppu siihen.

Unikoulun pitääminen riippuu aika paljon lapsen iästä ja siitä tissitteleekö vai ottaako pullosta maidon. Meillä molemmat joi pullosta, joten miestä ei tarttenu vaivata asialla. Annaoin vaan vettä kun heräsi ja vähitellen muutaman yön jälkeen helpotti ja se siitä. Kuopukselle keksin antaa maitoa ensin nokkamuksia ja ei halunnu sitä ja sillä selvä, alko nukkua yöt putkeen.

Kirjastosta löytyy myös aiheeseen liittyviä kirjoja, kannattaa lainata joku kirja.
 
Meidän tyttöä vähän unikoulutettiin 11 kk iässä, kun edelleen kaksi kertaa yössä halusi tissiä. Edelleen puolitoistavuotiaana herää kerran pari yössä, mutta tutin etsiminen tai viereen nostaminen uuvuttavat takaisin uneen. Yösyöntikerrat alkoivat säännönmukaisesti vähetä vasta n. 9 kk iässä, kun sitä ennen kiinteitä meni erittäin vaihtelevasti. Eli sitä ennen en olisi kyllä unikouluttanut, tuntui niin nälkäiseltä öisin tuo lapsi. Ei siis mielestäni mitenkään pelkästään tapatissitellyt.
 

Yhteistyössä