MIKSI ÄIDIT EI VOI VASTATA???

  • Viestiketjun aloittaja UUSI ÄITI
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Onko tällä palstalla äitejä jotka oikeasti voisivat hetken miettiä vauva-aikoja ja vastata minulle.
Eli
miten vauvanne uniryhmi kehittyi kuukausien aikana, esim. milloin yösyötöt jäivät pois? Tai miten saitte ÖISIÄ syöttövälejä pidennettyä?

EI VOI OLLA ETTÄ VAUVA VAAN ITSE YHTÄKKIÄ ALKAA NUKKUMAAN KOKO YÖN ILMAN OPETTELUA TMS! Vai onko?
Voi olla,kyllä meillä alkoi jo 3-4 kk iässä nukkumaan lähes koko yön ja ilman mitään opettelua-minustakin ihmeen aikaisin
 
Kyllä ne meillä on jääneet ihan ilman opettelua pois.
2-4kk ikään on noiden kolmen kanssa menty 1-2 yösyötöllä, sitten on ruvettu nukkumaan 7-9 tuntia putkeen.

Jossain välissä on voinut vielä tulla hetkellinen pätkä, että on herätty kerran yöllä syömään. Ehkä siinä 9kk tienoilla. Sekin on kaikilla mennyt nopsaan ohi.
 
Kun loppui imetys, loppui yösyönnitkin. Yöheräilyt ei ihan ole loppuneet, hampaita jos on tulossa tai on ollut erikoinen/tapahtumarikas päivä tms, niin lapsi heräilee yöllä. Mutta aika hyvällä prosentilla on eheät yöunet. Mitään unikoulua en ole edes harkinnut.
 
Oletko tarjonnut
Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Meidän esikoinen, nyt 1v8kk, jätti yösyötöt itse ollessaan 7kk. Hän sai korviketta. Toki yhäkin heräilee, ei varmaan ole heräämättä yhtään yötä nukkunut, mutta enpä ole minäkään ikinä:) Hän on myös aina ollut tosi kova syömään päiväsaikaankin.

Pikkuinen taas on ollut rintaruokinnalla, hän on nyt 7kk. Syö vielä useita kertoja yön aikana ja heräilee myös muutenkin joitakin kertoja, tällä hetkellä on aika rikkonaiset yöt kun pieni oppii vauhdilla uusia taitoja. Kiinteitä syö jonkin verran, mutta isoveljeensä nähden todella vähän. Tyttö söi rintaa tunnin välein päivin öin, silloin ennen kuin kiinteitä aloiteltiin, ja on todellakin pullea tyttö, ruokahalu sen mukainen:D Odottelen ihan rauhassa, ei mua yösyötöt haittaa kun neito nukkuu vieressä kuitenkin.
Tuttia? Meidän keskimmäinen lopetti nelikuisena tunnin välein tissuttelun tutin avulla. Oli silloin yli 8kg, eli ainakaan nälkää ei kärsinyt.
 
Äityli kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Onko tällä palstalla äitejä jotka oikeasti voisivat hetken miettiä vauva-aikoja ja vastata minulle.
Eli
miten vauvanne uniryhmi kehittyi kuukausien aikana, esim. milloin yösyötöt jäivät pois? Tai miten saitte ÖISIÄ syöttövälejä pidennettyä?

EI VOI OLLA ETTÄ VAUVA VAAN ITSE YHTÄKKIÄ ALKAA NUKKUMAAN KOKO YÖN ILMAN OPETTELUA TMS! Vai onko?
No mulla kolme lasta.

Ensimmäinen ihan itse vaan päätti 3 kk ikäisenä että nukkuu 22-08. Tutin kävin laittaa muutaman kerran yössä. Omassa huoneessaan nukkui.

Toinen. Huomasin että siinä 6 kk hujakoilla otti öisin vain hömpsyn rintaa ja nukahti sit heti uudestaan syliin. N. 2 viikkoo meni siinä kun en sitten antanut rintaa yöllä vaan laitaoin vain tutin ja rauhoitin.

Kolmas. Mun maito väheni lääkekuurin takia. Sitten mä vaan päätin että nyt loppu yö syönti. Ruoka tarjoulua ei ollut välillä 23-06. Kahdessa yössä meni. Tuttia laitan edelleen öisin pari kertaa mutta se nyt ihan norm, koska kuitenkin sit heti nukahtaa. Nuorin nyt 9 kk.

Eli seuraa lastasi. Seuraa miten paljon syö ja syökö nälkään vai tapana. Kyllä se siitä.
 
Meillä esikoinen oli koliikkivauva, mutta siihen n. 2,5kk ikään söi yöllä toooodella tiehästi ja päivällä sitten uni maittoi. Mutta kun saatiin koliikki kuriin, alkoi yöt rauhoittua ja syöttöväli oli n. 3-4h. Yösyönnit jäi pois 9kk iässä ja vuoden ikäisenä pullo pois.
Kuopuksen kohdalla oli sitten niin, että häntä joutui herättelemään alkuun yöllä syömään. Oli kovin pieni syntyessään. Mutta kun rytmiin päästiin siinä n. 1,5kk iässä, niin söi pari kolme kertaa yöllä, tankkasi sitten maitoa enempi päivällä. Yösyönnit jäi pois 8kk iässä ja tuolloinkin yösyönnit oli sen 1-2 kertaa ja pullo pois 9kk.
Meillä kyllä onnistui ihan hyvin vauvan vauhdilla tuo yösyömisien väheneminen ja toki siinä vaiheessa kun soseita käytiin syömään niin syötiin sitten enempi päivällä ja vähemmän yöllä.

Joskus harvoin kaipailivat molemmat yömaitoa 1v jälkeenkin, tarjosin tuolloin taikamukista vettä ja kun huomasivat ettei maitoa heru, niin tyytyivät veteen tai jatkoivat unia tutin voimin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Meillä lapsi unikoulussa sairaalassa 10kk ikäisenä.
Kuinka unikoulua pidettiin? Miten kävi kun tulitte kotiin?
Lapsi oli sairaalassa yötä meni torstaina ja tultiin kotiin lauantaina. Vietin päivät lapsen kanssa sairaalassa ja sitten lähdin kotiin. Lapsi oppi nukahtamaan yksin. Ja se nukkui sitten myös kotona.
Harmi vain minulle että apu tuli liian myöhään, en enää itse pystynyt nukkumaan. Lapsen syntymästä lähtien olen kärsinyt unettomuudesta, niin että herään yöllä enkä enää sen jälkeen saa nukuttua.
 
Kuopus alkoi ihan yhtäkkiä nukkua kokonaisia öitä, tosin oli alusta alkaen kaikki yöt nukkunut hyvin mitä nyt heräili syömään, sitten lopetti heräilyn. Nyt kun imetys ollut vähemmällä on heräillyt taas syömään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Onko tällä palstalla äitejä jotka oikeasti voisivat hetken miettiä vauva-aikoja ja vastata minulle.
Eli
miten vauvanne uniryhmi kehittyi kuukausien aikana, esim. milloin yösyötöt jäivät pois? Tai miten saitte ÖISIÄ syöttövälejä pidennettyä?

EI VOI OLLA ETTÄ VAUVA VAAN ITSE YHTÄKKIÄ ALKAA NUKKUMAAN KOKO YÖN ILMAN OPETTELUA TMS! Vai onko?
N.7 kuukauden ikäisenä pidettiin unikoulu, eli yösyömiset pois. Sitten oppi nukkumaan
Sitä ennen nukkui 1,5-3 tunnin pätkiä
 
poitsu veti 6 tunnin unia siihen 2kk asti, sit ei enää maito riittänyt vaan nälkä oli kova ja heräili n parin viikon verran 3 tunnin välein. lääkärin määräyksestä velliä massuun ja taas nukuttiin. ja omaan sänkyyn alusta alkaen, sängyn katossa roikkui elukka jota seuras ja sitten nukahti.
 
On hassua vastata, koska kaikki neljä lasta ovat olleet aivan erilaisia!

He ovat nukkuneet erilailla ja haluneet unta erilaisia määriä. Joku on ollut täsmällinen kuin kello, toinen on nukkunut ja heräillyt milloin sattuu. Yksi on nukkunut täysiä öitä hyvin pienestä, yksi on vaatinut yösyötöt vieroitukseen asti. Yksi on ollut vauvasta asti tyytyväinen hyvin pieneen unimäärään ja toinen on vaatinut ja vaatii edelleen valtavan pitkät yöunet.

Kaikkien kanssa meille on sopinut perhepeti sivuvaunuineen.

Eli en minä tiedä sinun vauvasi tarpeita!
 
essi
Yritin 1v 4kk ikäiseltä lopettaa yösyötöt, mutta 5vkoa jaksoi toinen yöllä huutaa, joten todettiin, ettei taida olla vielä valmis siihen. Vähän reilu 2 vuotiaana uusi yritys, ja silloin onnistui todella helposti. Ekana yönä kerran suostutteli äitiä 10 minuutin verran kaikilla verukkeilla, mutta kun muistuttelin vaan mitä maidolle tapahtui (se oli meidän oma juttu, en siitä jaksa selittää ), niin alkoi nukkumaan, eikä sen koommin kysellyt.
Eli meillä ei ainakaan itestään lopettanut, ja ajankohtakin oli hyvin oleellinen.
Mutta toiset taas tosiaan lopettaa ihan itekseensä. Riippuu ihan lapsesta, niinkun moni muukin asia.
 
rytmiä auttaen
Seurustelin vauvan kanssa alussa ennen syöttöä tai ainakin sen jälkeen, annoin ilmakylpyjä, en antanut nukahtaa syönnille niin pian oli päivässä rytmi ja yöt vain nukkuivat tosi pian. Jumppasin vauvaa, vetelin käsiä pitkin kehon rajoja niin oppi tuntemaan rajansa. Nukkui sitten yleensä seuraavaan ruoka-aikaan ja taas seurustelut uusiksi.
 
Hih
Yösyönti väheni, kun annettiin yöllä vain korviketta. Ikää oli tuolloin noin 5kk ja siihen asti oli syönyt 1-2 tunnin välein tunnin tissiä ja korviketta päälle. 7kk iässä vaihdettiin korvike veteen ja kolme yötä jaksoi herätä vettä litkimään ja sitten lopetti sen. Tämän jälkeen heräsi vielä silloin tällöin, mutta tarjoilua ei enää ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI ÄITI:
Onko tällä palstalla äitejä jotka oikeasti voisivat hetken miettiä vauva-aikoja ja vastata minulle.
Eli
miten vauvanne uniryhmi kehittyi kuukausien aikana, esim. milloin yösyötöt jäivät pois? Tai miten saitte ÖISIÄ syöttövälejä pidennettyä?

EI VOI OLLA ETTÄ VAUVA VAAN ITSE YHTÄKKIÄ ALKAA NUKKUMAAN KOKO YÖN ILMAN OPETTELUA TMS! Vai onko?
öö..no meillä meni noin 2 viikkoa jokaisen lapsen kohdalla että söivät yöllä 2-3 kertaa tissiä,toisen viikon jälkeen jälkeen väheni kertaan ja kuukauden iässä nukkuivat n.22-6.eikä siinä varsinaisesti mitenkään mitään opetettu,siinä 22-23 aikaan alkoivat tankkaamaan sitä maitoa.koputtaa oikein puuta että on saanut 4 hyväunista vauvaa silloin hoitaa ja toivon että viides on samanlainen.
 
minä
Minä vannon päivärytmin nimeen. Meillä vauva alkoi lähes itsestään nukkua yöt läpi, kun aloin neuvolan vinkistä rytmittämään vauvan päivänrytmin noin tunnin tarkkuudella. Lisäksi lopetin yöllä ruaan antamisen. Kaksi yötä heräsi pari kertaa, mutta tuuditin vain uudestaan uneen ja sen jälkeen ei yöruokintaa tai yöheräilyä ole ollut muuta kun kipeänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oletko tarjonnut:
Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Meidän esikoinen, nyt 1v8kk, jätti yösyötöt itse ollessaan 7kk. Hän sai korviketta. Toki yhäkin heräilee, ei varmaan ole heräämättä yhtään yötä nukkunut, mutta enpä ole minäkään ikinä:) Hän on myös aina ollut tosi kova syömään päiväsaikaankin.

Pikkuinen taas on ollut rintaruokinnalla, hän on nyt 7kk. Syö vielä useita kertoja yön aikana ja heräilee myös muutenkin joitakin kertoja, tällä hetkellä on aika rikkonaiset yöt kun pieni oppii vauhdilla uusia taitoja. Kiinteitä syö jonkin verran, mutta isoveljeensä nähden todella vähän. Tyttö söi rintaa tunnin välein päivin öin, silloin ennen kuin kiinteitä aloiteltiin, ja on todellakin pullea tyttö, ruokahalu sen mukainen:D Odottelen ihan rauhassa, ei mua yösyötöt haittaa kun neito nukkuu vieressä kuitenkin.
Tuttia? Meidän keskimmäinen lopetti nelikuisena tunnin välein tissuttelun tutin avulla. Oli silloin yli 8kg, eli ainakaan nälkää ei kärsinyt.
On tutti käytössä kyllä. Siinä kuukauden iässä "opetin" syömään tuttia, se oli just sitä että tyttö käytti tissiä tuttina, masu oli sitten liian täynnä ja sain häntä kannella ympäriinsä. Tuohon tutti auttoi.

Nyt tilanne on sellainen että kun heräilee, niin arvioin siinä mikä on "hätänä" eli auttaako röyhtäytys, tutti tai asennon vaihto, vai pitääkö saada maitoa. Olen kyllä harkinnut että jos ottaisin vesipullon myös käyttöön, koska osa syötöistä on sellaista pikku huikkaa vaan. Mitään paineita en vielä tässä vaiheessa halua asiasta kehittää kun toinen on kuitenkin vasta 7kk:)
 

Täytyy muuten sanoa, meillä on ollut ongelmana heräily ei niinkään se syönti öisin. Nyt uusimmassa vauvassa oli hyvä pointti että telkkarin katselu häiritsee unen laatua. Ja siis HUOM. en nyt pienen anna katsoa mutta meillä on ollut telkku päällä paljon ja ihan turhaakin. Jätettii sitten todella vähään telkun auki olo niin kas kummaa. Eipä heräile enää yöllä.. Ärsyttää kun ei ole tälläistä aiemmin tajunnut.
 
6kk asti söi vuorokauden ympäri 2h välein, kunnes mie laitoin stopin yösyötöille. Yhden itkuisen yön jälkeen nukkui yöt heräämättä. Joskus heräsi kerran ja nukahti, kun kävi lohduttelemassa. Uudet univaikeudet alkoi n.10kk iässä ja jatkuu vieläkin. Ei oikein malttas laittaa nukkumaan ja jos nukahtaa heti niin parin tunnin päästä herää huutamaan ja saattaa itkeä pari tuntia lohdutteluista huolimatta. Pitkällä pinnalla ollaan toistaseksi pärjätty. Päikkäreille meneminen on viimesen kuukauden ollu kans aivan mahdotonta.
 

Yhteistyössä