Miksi 3 kk ikäinen vauva kitisee vähän väliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja byää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

byää

Vieras
Allergiaan tai refluksiin en jotenkin usko, koska nukkuu kuitenkin yöt hyvin. 5h yhden pätkän ja sitten 3-4h päälle, tosin välillä käännän mahalteen nukkumaan. Mutta muuten tuntuu että nyt viimeisen viikon aikana ollut tosi kitisevä. Hampaita ei ole tulollaan, ei ainakaan siltä näytä. Mutta muuten on kovin haastavaa tehdä hänen hereillä ollessa yhtään mitään. Pöivällä nukkuu pari kertaa 45min ja kerran pidemmästi kun kippaa välillä mahalteen. Ei kauaa viihdy sitterissä (pari minuuttia), lelukaaren alla sama homma. Toisaalta ei niin sylissäkään ellei kävele ees taas ja pidä pystyssä, vauva-asento ei enää käy :D
mistähän tämä muutos kitisevämmäksi voi johtua? Ei ole vielä saanut 3kk rokotteitakaan.

Kai se on tuo ikä kun se ei enää nuku koko aikaa mutta ei oikein vielä itse osaa viihdyttää itseään.
Tarjoa sille erilaisia virikkeitä, leluja, loruja, musiikkia, lauluja. Laita lattialle mahalleen ja mene itse viereen kahvikupin ja kannettavan kanssa. Käykää äiti-vauvaryhmässä jne missä on kiinnostavaa katseltavaa.
Jos sun tarttee saadakotitöitä tehtyä niin laita kantoreppuun.

Kai se on tuo ikä kun se ei enää nuku koko aikaa mutta ei oikein vielä itse osaa viihdyttää itseään.
Tarjoa sille erilaisia virikkeitä, leluja, loruja, musiikkia, lauluja. Laita lattialle mahalleen ja mene itse viereen kahvikupin ja kannettavan kanssa. Käykää äiti-vauvaryhmässä jne missä on kiinnostavaa katseltavaa.
Jos sun tarttee saadakotitöitä tehtyä niin laita kantoreppuun.

Totta muuten että esim. Kylässä ja kaupoilla viihtyy paremmin, mutta ei sielläkään kauaa kun alkaa sitten ne väsymyskitinät. Manducassa vauva viihtyy vain kun ulkoillaan ja ollaan liikkeessä. Sellasessa emman halpisrepussa jossa on naama menosuuntaan viihtyisi paremmin, mutta siinäkin täytyy olla liikkeessä jabsen repun ergonomia on huono selälle ja kai vauvallekin.

Meillä alkoi kitinät 3kk iässä, nukkui yönsä hyvin mutta päikkärit lyhenivät hieman. Korvatulehdus todettiin eka, joka hoidettiin, mutta kitinät vaan jatkui niin vietiin uudelleen lekuriin. Kokeeksi kirjoitti Gaviscon-reseptin (saa ilman reseptiäkin) ja aloitettiin se, eli on mieto refluksilääke. Ja huudot loppui siihen! Ihan kuin olis saanut toisen lapsen tilalle :D

Sillä on tylsää. Eikä välttämättä mikään riitä. Toiset lapset vaan on sellasia. Äksöninjanoisia. Tyttöni on nyt reilun vuoden ja tuo sun otsikko olisi voinut olla mun kynästä joka kuukausi, ikää vaan vaihdellen. :D

Meidän poika on nyt 3,5kk ja samanlainen kitinä alkoi 3 viikkoa sitten. Itsekin olen miettinyt kaiken maailman sairauksia läpi, mutta alan päätyä siihen, että pojalle iskee nopeasti tylsyys. Kitinän saa hetkeksi loppumaan, kun toimintaa muutetaan. Esim. Ensin ollaan lattialla, kun alkaa kitinä, niin sitten lorutellaa, kävellään ympäri kotia ja katsellaan, saatetaan tanssia jne. Tai kun lelut joita katselee vaihtuu tiuhaan, niin viihtyy aina paremmin. Kai se vaan on sitä uteliaisuutta, että pitää nähdä paljon, mutta harmittaa kun ei pääse liikkeelle. Muuta syytä en ole keksinyt.

Tosin välillä päiväunille nukataminen on vaikeaa, kun taistelee unta vastaan eli lopulta varmasti myös väsykitinää.

Alkuperäinen kirjoittaja byää;30190888:
Allergiaan tai refluksiin en jotenkin usko, koska nukkuu kuitenkin yöt hyvin. 5h yhden pätkän ja sitten 3-4h päälle, tosin välillä käännän mahalteen nukkumaan. Mutta muuten tuntuu että nyt viimeisen viikon aikana ollut tosi kitisevä. Hampaita ei ole tulollaan, ei ainakaan siltä näytä. Mutta muuten on kovin haastavaa tehdä hänen hereillä ollessa yhtään mitään. Pöivällä nukkuu pari kertaa 45min ja kerran pidemmästi kun kippaa välillä mahalteen. Ei kauaa viihdy sitterissä (pari minuuttia), lelukaaren alla sama homma. Toisaalta ei niin sylissäkään ellei kävele ees taas ja pidä pystyssä, vauva-asento ei enää käy :D
mistähän tämä muutos kitisevämmäksi voi johtua? Ei ole vielä saanut 3kk rokotteitakaan.

Meillä ainakin kuului tuohon ikään. Kanniskelin vauvaa ympäriinsä huoneesta toiseen, kun se oli ainut tapa jolla oli kitisemättä. Kaverilla oli sama juttu. Meni ohi kun osasi itse liikkua kunnolla. Ei kaikki vauvat vaan viihdy leikkimatolla tai sitterissä istumassa. Raskastahan tuo vaihe oli! Mutta toisaalta meillä nukuttiin kunnolla yöt! Kaverin vauva viihtyi sitterissä tai lattialla pitkät tovit, mutta valvotti tunnin välein yöllä vuoden ikään asti! Että eiköhän jokainen saa osansa vauva-arjesta niin hyvässä kuin pahassa. Tsemppiä ja jaksamista, joka päivä se kasvaa ja jälkkenpäin ajateltuna se eka vuosi meni hujauksessa :)

Kuopus osasi karjua ja kiljua sellaisella mahdollisimman kovalla ja narisevalla äänellä, kun hänen korkeudellaan oli tylsää lattialla tai sitterissä, eli about aina :D
Eipä siinä auttanut kuin napata vauva kainaloon ja kanniskella mukana kaikissa hommissa. Äkkiä oppi tekemään ruuat, vaihtamaan taaperon vaipat ja siivoamaan yhdellä kädellä, mitä nyt niskat menivät aika jumiin. Tuo helpotti vasta, kun vauva pääsi itse liikkeelle ja sekin tapahtui meillä mahdollisimman myöhään, eli 8kk iässä. Oivoi, nyt naurattaa, mutta silloin ei todellakaan hymyilyttänyt.
Esikoinen viihtyi vauvana aina ja kaikkialla. Se oli kyllä oikea ihmevauva kaikinpuolin. Temperamenttia alkoi löytyä vasta uhmaiän myötä :P

[QUOTE="leena";30191288]Meidän poika on nyt 3,5kk ja samanlainen kitinä alkoi 3 viikkoa sitten. Itsekin olen miettinyt kaiken maailman sairauksia läpi, mutta alan päätyä siihen, että pojalle iskee nopeasti tylsyys. Kitinän saa hetkeksi loppumaan, kun toimintaa muutetaan. Esim. Ensin ollaan lattialla, kun alkaa kitinä, niin sitten lorutellaa, kävellään ympäri kotia ja katsellaan, saatetaan tanssia jne. Tai kun lelut joita katselee vaihtuu tiuhaan, niin viihtyy aina paremmin. Kai se vaan on sitä uteliaisuutta, että pitää nähdä paljon, mutta harmittaa kun ei pääse liikkeelle. Muuta syytä en ole keksinyt.

Tosin välillä päiväunille nukataminen on vaikeaa, kun taistelee unta vastaan eli lopulta varmasti myös väsykitinää.[/QUOTE]

No kuulostaa kyllä hyvin samalta kuik meilläkin,unia vastaan taistelua myöten :)

Jospa meilläkään ei olisi sairauksia tms, että olis sitten vaan sitä tylsistymistä joka helpottaisi sitten ajan myötä toivottavasti. Meillä ei vauva edes yritä kääntyä mahalteen eikä tartu vielä kunnolla esineisiin, joten hetken saa muut viihdyttää... :D

Yhteistyössä