Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"tipuli"
[QUOTE="vieras";27734462]

Iltaliassa syödään fetaa aina ja myös raskaana olevat, vaikka siinäkin listeriariski.

[/QUOTE]'
Ei Iltaliassa (Italia?) juurikaan fetaa syödä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734410:
Se on vakavampaa aiheuttaa toiselle kuolema kuin heikentää hänen terveyttä. Minusta "hysterisoiminen" on ihan aiheellista.
Ei minusta äidin itsekkyys ole riittävä syy heikentää lapsen terveyttäkään, saati aiheuttaa lapselle koko hänen elämäänsä vaikuttavaa sairautta. Miettikääpä kuinka molella lapsella on astmaa, allergioita, ADD:ta, autismia yms. Ja koko ajan ne lisäänytvät. Kyllä äidin kokonaisruokavaliolla on iso merkitys pienen kasvavan ja kehittyvän alkion/sikiön elämään.

järki
[QUOTE="vieras";27734525]Ei minusta äidin itsekkyys ole riittävä syy heikentää lapsen terveyttäkään, saati aiheuttaa lapselle koko hänen elämäänsä vaikuttavaa sairautta. Miettikääpä kuinka molella lapsella on astmaa, allergioita, ADD:ta, autismia yms. Ja koko ajan ne lisäänytvät. Kyllä äidin kokonaisruokavaliolla on iso merkitys pienen kasvavan ja kehittyvän alkion/sikiön elämään.[/QUOTE]

Ei tietenkään _sekään_ ole hyväksyttävää, mutta kuitenkin pienempi paha kuin tuottaa kuolema. Oletko eri mieltä? Ykkösasia on minusta estää sikiön kuolema, kakkosasia huolehtia mahdollisimman hyvästä terveydestä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27734479]Niin tuokin on vähän... kun mulle taas sanottiin neuvolassa että kaikkia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä. Taisipa lukea näin ihan monisteessakin joka jaettiin.[/QUOTE]

Itse en syönyt mitään monisteessa kiellettyjä. Sen lisäksi en syönyt myöskään muita pehmeitä juustoja kuin fetajuustoa (pastöroudusta maidosta valmistettua) vaikka niitä ei tosiaan ollut kielletty neuvolan ohjeiden mukaan (pastöroituja). En syönyt myöskään itsegraavattua kalaa, vaikka sitäkään EI NEUVOLASSA EIKÄ NEUVOLASTA SAADUSSA MONISTEESSA KIELLETTY.

Miksi nämä ohjeet sitten ovat niin ristiriitaisia? Miksi ihmisiä moralisoidaan vaikka ei ole sanottu kielletyksi?

Ken guru
Vähän ohi aiheen, mutta mun yhdellä tutulla on saman ikäinen vauva kun mulla, mutta hänen vauva huuuutaa ja kitisee koko ajan. En voi sanoa, että olisikohan syynä se, että poltti raskausaikana, ja polttaa imetysaikana, eikä välttänyt mitään kiellettyjä ruokia raskausaikana. Meidän vauva taas naureskelee ja jokeltelee tosi paljon, ja on muutenkin tyytyväisen oloinen vauva.

Tuleehan niitä sairauksia terveesti elävienkin vauvoille, mutta todennäköisesti tuossa ainakin on otettu iso riski, ja uskon vauvan pahoinvoinnin johtuvan siitä.

Nyt meillä voidaan hyvin, ja vauva on helppo. Heillä ravataan lääkärissä ja kärsitään vauvan huonovointisuudesta.

järki
[QUOTE="vieras";27734561]Itse en syönyt mitään monisteessa kiellettyjä. Sen lisäksi en syönyt myöskään muita pehmeitä juustoja kuin fetajuustoa (pastöroudusta maidosta valmistettua) vaikka niitä ei tosiaan ollut kielletty neuvolan ohjeiden mukaan (pastöroituja). En syönyt myöskään itsegraavattua kalaa, vaikka sitäkään EI NEUVOLASSA EIKÄ NEUVOLASTA SAADUSSA MONISTEESSA KIELLETTY.

Miksi nämä ohjeet sitten ovat niin ristiriitaisia? Miksi ihmisiä moralisoidaan vaikka ei ole sanottu kielletyksi?[/QUOTE]

Neuvolan ohjeiden laatija ei varmaan ole tajunnut THL:n tekstiä joka on hieman epäselvästi kirjoitettu. Jos joku tämän ketjun luettuaa vielä kehtaa syödä raskaana noita niin toivotan kaikkea pahaa hänelle.

"vieras"
[QUOTE="hohhoijaa";27734409]tuolla sitten joku hehkuttaa kuinka on jättänyt irtokarkit, roskaruoan ym. pois ja pistelee sitten aurajuustoa napaansa. voi elämän kevät! miksei ihmiset ymmärrä vaan riskeeraa syntymättömän lapsensa terveyden ja elämän.[/QUOTE]

Joo, minä siis syön jouluna aurajuustoa ja isäni graavaamaa lohta. Kivittääkää minut! Mädistä, vakuumipakatuista tuotteista, leikkeleistä, maksalaatikosta yms. kietäydyn. Väitän, että tiedostan paremmin näihin kahteen (aura ja graavattu lohi) liittyvän mahdolliset riskit (ja osaan minimoida ne), kuin mitä sinä tiedostat omaan ruokavalioosi liittyvät riskit. Ja hei, listeriavaara on monessa muussakin elintarvikkeessa kuin mitä neuvolalistalla lukee...

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734582]Joo, minä siis syön jouluna aurajuustoa ja isäni graavaamaa lohta. Kivittääkää minut! Mädistä, vakuumipakatuista tuotteista, leikkeleistä, maksalaatikosta yms. kietäydyn. Väitän, että tiedostan paremmin näihin kahteen (aura ja graavattu lohi) liittyvän mahdolliset riskit (ja osaan minimoida ne), kuin mitä sinä tiedostat omaan ruokavalioosi liittyvät riskit. Ja hei, listeriavaara on monessa muussakin elintarvikkeessa kuin mitä neuvolalistalla lukee...[/QUOTE]

En kivitä, kuten en kivittänyt tuota tuttuanikaan. Itse sitä sitten kärsii seuraukset. Sääliksi vaan käy niihin perheisiin syntyviä vauvoja, joissa itsensä laitetaan etusijalle näinkin vähäpätöisten asioiden suhteen, kun eivät edes aiheuta riippuvuutta. Eli on helppo välttää.

[QUOTE="vieras";27734479]Niin tuokin on vähän... kun mulle taas sanottiin neuvolassa että kaikkia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä. Taisipa lukea näin ihan monisteessakin joka jaettiin.[/QUOTE]

Itse olin aikaisempien raskauksien myötä siinä uskossa, että kaikkia pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita voi syödä. Viimeisimmässä raskaudessa neuvolasta sanottiin tämä ja myös että porkkanat olisi hyvä keittää, ettei edes kunnon pesu riitä. Mielestäni erityisesti neuvolahenkilökunnan pitäisi olla viimeisimmistä tutkimustiedoista erittäin perillä ja jakaa oikeaa tietoa koska niiden sanomisiin helposti luottaa. Tottakai asiaa voi tarkistaa itse muista lähteistä jos epäilee, mutta minä luotin tätiin neuvolassa :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734552:
Ei tietenkään _sekään_ ole hyväksyttävää, mutta kuitenkin pienempi paha kuin tuottaa kuolema. Oletko eri mieltä? Ykkösasia on minusta estää sikiön kuolema, kakkosasia huolehtia mahdollisimman hyvästä terveydestä.
Minusta lähtökohta on se, että äiti syö terveellisesti, liikkuu ja välttää kosmettiikkaa taatakseen lapselleen parhaan mahdollisen alun. Kaikessa on riskinsä ja kenellekkään ei saa tuottaa omalla itsekkyydellä kuolemaa tai mitään muutakaan vammaa/sairautta.

"hmm"
Mistään en oo saanu kunnon vastausta siihen saako aurajuustoa syödä raskaana. Jotkut sanoo että saa koska se on tehty pastoröidusta maidosta jotkut taas sanoo ettei saa koska se on homejuusto... Sen ainakin tiedän että kypsennettyä homejuustoa saa syödä.

järki
[QUOTE="vieras";27734630]Minusta lähtökohta on se, että äiti syö terveellisesti, liikkuu ja välttää kosmettiikkaa taatakseen lapselleen parhaan mahdollisen alun. Kaikessa on riskinsä ja kenellekkään ei saa tuottaa omalla itsekkyydellä kuolemaa tai mitään muutakaan vammaa/sairautta.[/QUOTE]

Laitat nuo kaksi asiaa siis samalle viivalle? :O

"vieras"
En kivitä, kuten en kivittänyt tuota tuttuanikaan. Itse sitä sitten kärsii seuraukset. Sääliksi vaan käy niihin perheisiin syntyviä vauvoja, joissa itsensä laitetaan etusijalle näinkin vähäpätöisten asioiden suhteen, kun eivät edes aiheuta riippuvuutta. Eli on helppo välttää.
Ihan kiinostaa mitä sinä syöt raskausaikana jos käy sääliksi mun lapsi? En laita itseäni etusijalle vaan valmistan melkeinpä kaiken alusta loppuun itse, mahdollisimman luomuna. En polta, en juo ja pidän itsestäni ja vauvastani parasta mahdollista huolta.

[QUOTE="vieras";27734582]Joo, minä siis syön jouluna aurajuustoa ja isäni graavaamaa lohta. Kivittääkää minut! Mädistä, vakuumipakatuista tuotteista, leikkeleistä, maksalaatikosta yms. kietäydyn. Väitän, että tiedostan paremmin näihin kahteen (aura ja graavattu lohi) liittyvän mahdolliset riskit (ja osaan minimoida ne), kuin mitä sinä tiedostat omaan ruokavalioosi liittyvät riskit. Ja hei, listeriavaara on monessa muussakin elintarvikkeessa kuin mitä neuvolalistalla lukee...[/QUOTE]

Miksi otat mitään riskiä? Eikö olisi helpointa ja varminta jättää ne aurat ja graavit muille syötäväksi. Varmasti löytäisit korvaavia herkkuja tilalle jos yrittäisit.

järki
[QUOTE="hmm";27734643]Mistään en oo saanu kunnon vastausta siihen saako aurajuustoa syödä raskaana. Jotkut sanoo että saa koska se on tehty pastoröidusta maidosta jotkut taas sanoo ettei saa koska se on homejuusto... Sen ainakin tiedän että kypsennettyä homejuustoa saa syödä.[/QUOTE]

Vastaus on että ei saa. Listeria lisääntyy pehmeässä juustossa, ja listeria voi tulla siihen esim. jääkaapista.

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734630]Minusta lähtökohta on se, että äiti syö terveellisesti, liikkuu ja välttää kosmettiikkaa taatakseen lapselleen parhaan mahdollisen alun. Kaikessa on riskinsä ja kenellekkään ei saa tuottaa omalla itsekkyydellä kuolemaa tai mitään muutakaan vammaa/sairautta.[/QUOTE]

Niin, nämä ovat sinun omia uskomuksia. Tutkimukset sitten antavat oikeaa tietoa.

Vähän ohi aiheen, mutta mun yhdellä tutulla on saman ikäinen vauva kun mulla, mutta hänen vauva huuuutaa ja kitisee koko ajan. En voi sanoa, että olisikohan syynä se, että poltti raskausaikana, ja polttaa imetysaikana, eikä välttänyt mitään kiellettyjä ruokia raskausaikana. Meidän vauva taas naureskelee ja jokeltelee tosi paljon, ja on muutenkin tyytyväisen oloinen vauva.

Tuleehan niitä sairauksia terveesti elävienkin vauvoille, mutta todennäköisesti tuossa ainakin on otettu iso riski, ja uskon vauvan pahoinvoinnin johtuvan siitä.

Nyt meillä voidaan hyvin, ja vauva on helppo. Heillä ravataan lääkärissä ja kärsitään vauvan huonovointisuudesta.
Toi raskausaikana polttaminen on niin väärin. Sitten kuulee kun tupakoitsijat sanoo, että parmpi vaihtoehto se on kuin, että omat hermot menee tupakoimattomuudesta. Verenpaine nousee joka kerta kun näen maha pystyssä pössyttelijoitä. Huh huh!

Ken guru
[QUOTE="vieras";27734666]Ihan kiinostaa mitä sinä syöt raskausaikana jos käy sääliksi mun lapsi? En laita itseäni etusijalle vaan valmistan melkeinpä kaiken alusta loppuun itse, mahdollisimman luomuna. En polta, en juo ja pidän itsestäni ja vauvastani parasta mahdollista huolta.[/QUOTE]

No juurihan sanoit että syöt ruokia joissa tiedetään olevan listeriariski!

Ja minä en syönyt sellaisia.

Ken guru

Toi raskausaikana polttaminen on niin väärin. Sitten kuulee kun tupakoitsijat sanoo, että parmpi vaihtoehto se on kuin, että omat hermot menee tupakoimattomuudesta. Verenpaine nousee joka kerta kun näen maha pystyssä pössyttelijoitä. Huh huh!
No älä. Sydän pomppasi kurkkuun puhelimessakin joka kerta kun kuulin että veti henkäyksiä tupakasta :(. Vieläkin ahdista tuo.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27734462]Suomalainen aurajuusto ei kyllä ole listeriariski. Muut sinihomejuustot kyllä.

Iltaliassa syödään fetaa aina ja myös raskaana olevat, vaikka siinäkin listeriariski.

Raakaa kalaa en söisi muutenkaan.[/QUOTE]

Italiassa fetaa aina? Joskus varmaan ihan kuin Suomessakin, mutta enemmän varmasti fetan "kotimaassa" Kreikassa eikö vain :)

"nekku"
Samasta joskus väänsin yhdessä ketjussa monta vuotta sitten.

Se on kuin pelaisi venäläistä rulettia! Nooh, kukin tyylillään ja minut leimattiin hysteerikoksi, kun en suostunut raskaana ollessa syömään edes kotigraavattua lohta. :O
kyllä mä noista valitsen palan graavilohta kuin ampuisin ohimolle asella, jossa yksi panos 1/6 mahdollisuuksilla.

Hohhoijaa, suhteellisuudentaju taas kadonnut.

"vieras"
Miksi otat mitään riskiä? Eikö olisi helpointa ja varminta jättää ne aurat ja graavit muille syötäväksi. Varmasti löytäisit korvaavia herkkuja tilalle jos yrittäisit.
Helposti voin jättää väliin nämäkin. Tuntuu vaan että monella on ihan hakusessa se mikä on oikeasti vaarallista ja mikä ei. Listeria on yksi juttu, mutta muitakin sikiölle vaarallisia asioita on ja paljon. Ja niihin riskeihinkin voi itse vaikuttaa.

Kysyn vaan eikö kukaan raskaana oleva esim.
juo glögiä?
Syö piparia?
Käytä leikkeleitä?
Käytä voita?
Syö kypsentämättömiä kasviksia?
Syö työpaikkaruokalassa salaattia?

järki
[QUOTE="nekku";27734710]kyllä mä noista valitsen palan graavilohta kuin ampuisin ohimolle asella, jossa yksi panos 1/6 mahdollisuuksilla.

Hohhoijaa, suhteellisuudentaju taas kadonnut.[/QUOTE]

Niin vaikka graavilohessa riski vauvan kuolla on varmaan se 30 %,
ruletissa sinun ja vauvan riski kuolla on 16 % =)

järki
[QUOTE="vieras";27734723]Helposti voin jättää väliin nämäkin. Tuntuu vaan että monella on ihan hakusessa se mikä on oikeasti vaarallista ja mikä ei. Listeria on yksi juttu, mutta muitakin sikiölle vaarallisia asioita on ja paljon. Ja niihin riskeihinkin voi itse vaikuttaa.

Kysyn vaan eikö kukaan raskaana oleva esim.
juo glögiä?
Syö piparia?
Käytä leikkeleitä?
Käytä voita?
Syö kypsentämättömiä kasviksia?
Syö työpaikkaruokalassa salaattia?[/QUOTE]

Graavilohi ym. on HELPPO jättää syömättä ja siinä riski on ISO ja VAKAVA. Osaatko yhtään suhteuttaa vaivaa ja riskejä?

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips

Yhteistyössä