Miksei perusopetus voisi olla kaikin puolin sitoutumatonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eikö esim. uskonnonopetuksen voisi korvata elämänkatsomuksella jossa kerrottaisiin kaikista uskonnoista tasapuolisesti ja kukin uskonto hoitaisi opetuksen omalla ajalla? samoin musiikissa ei laulettaisi uskonnollisia lauluja, eikä juhlissakaan niitä olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Kirkkoon kuulumattomien ei tarvitse osallistua uskonnonopetukseen eikä tarvitse laulaa hengellisiä lauluja.

Aivan, mutta eikö sen voisi poistaa kokonaan? Mikä tarkoistus sillä on kun opetuksen pitäisi olla kaikille yhtenäistä?

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Kirkkoon kuulumattomien ei tarvitse osallistua uskonnonopetukseen eikä tarvitse laulaa hengellisiä lauluja.
Kaikki kirkkoon kuuluvat eivät ole sitä omasta tahdostaan. Mun tyttö haluaisi erota kirkosta, mutta isänsä ei mun kiusaksi anna tehdä sitä.

Samaa olen miettinyt. Mielestäni verovaroilla ei pidä järjestää minkään uskontokunnan tunnustuksellista opetusta, huolehtikoon kirkot siitä. ET on yleissivistävää eikä loukkaa kenenkään vakaumusta.

mä olen kanssasi aivan samaa mieltä. toivottavasti joskus tulis muutos asiaan.

eikä ole aivan yksinkertaista saada elämänkatsomustiedon opetusta. ei meidän esikoinenkaan saa, vaan käy uskonnon tunneilla, koska ei ole tarpeeksi oppilaita elämänkatsomustiedon ryhmään. pakkohan ei tietysti olisi, mutta eipä opettaja muitakaan vaihtoehtoja antanut enkä jaksanut alkaa hankalaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Samaa olen miettinyt. Mielestäni verovaroilla ei pidä järjestää minkään uskontokunnan tunnustuksellista opetusta, huolehtikoon kirkot siitä. ET on yleissivistävää eikä loukkaa kenenkään vakaumusta.

peesi!

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Elämänkatsomusta, etiikkaa ja moraalia. Helpottaisi siinäkin, että lapsia ei automaattisesti jaettaisi eri uskonryhmiin ja uskon, että se voisi ehkäistä kiusaamista ja erilaisten kuppikuntien muodostumista ja lisäisi suvaitsevaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:

eikä ole aivan yksinkertaista saada elämänkatsomustiedon opetusta. ei meidän esikoinenkaan saa, vaan käy uskonnon tunneilla, koska ei ole tarpeeksi oppilaita elämänkatsomustiedon ryhmään. pakkohan ei tietysti olisi, mutta eipä opettaja muitakaan vaihtoehtoja antanut enkä jaksanut alkaa hankalaksi.

Meillä Hurrikaani aloittaa nyt syksyllä koulun ja rehtori sanoi että ei tule elämänkatsomustiedon ryhmää, kun ei ole tarpeeksi oppilaita. Kysely lomake tuli kuitenkin että mihin osallistuu jos sitä ryhmää ei perusteta, eli vaihtoehdot uskontoon vai hengaileeko sen ajan jossain koululla vaikka tehtäviä tehden. Me ei kaikesta painostuksesta huolimatta suostuttu laittaan neitiä uskonto tunneille. Kesäloman alkaessa tuli kuitenkin tieto että ET-ryhmä perustetaan.

Meidänkin perhe kaipaisi kyllä sitoutumatonta koulua.

No, juu... Mä olen kyllä uskonnon tunneilla oppinut muutakin kun tätä meidän valtionuskontoa. Enkä mä oikeastaan ymmärrä miksi se pitäisi poistaa opetussuunnitelmasta. Mun mielestä perussivistykseen kuuluu myös tietämys uskonnoista.

Uskonnon voisi poistaa kouluista kokonaan, ja samantien elämänkatsomustiedon. Keskityttäisiin vaan niihin olennaisiin aineisiin, uskontoja kukin harrastakoon vapaa-aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Uskonnon voisi poistaa kouluista kokonaan, ja samantien elämänkatsomustiedon. Keskityttäisiin vaan niihin olennaisiin aineisiin, uskontoja kukin harrastakoon vapaa-aikanaan.

No jos ET perustuu enempi moraaliin ja filosofiaan,niin miusta ajaa kyllä hienosti asiansa. Tosin en tiedä mitä opettavat siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
No, juu... Mä olen kyllä uskonnon tunneilla oppinut muutakin kun tätä meidän valtionuskontoa. Enkä mä oikeastaan ymmärrä miksi se pitäisi poistaa opetussuunnitelmasta. Mun mielestä perussivistykseen kuuluu myös tietämys uskonnoista.
Mutta ne muut uskonnot lähinnä käydään pikaisesti läpi ja vuodesta toiseen opetetaan kuitenkin kristinuskon asioita. Saa minun puolesta uskonnoista opettaa, muttei yksipuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mutta ne muut uskonnot lähinnä käydään pikaisesti läpi ja vuodesta toiseen opetetaan kuitenkin kristinuskon asioita. Saa minun puolesta uskonnoista opettaa, muttei yksipuolisesti.

Joo mäkin muistan et pikapikaa kurvattiin hindulaisuus, buddhalaisuus, taolaisuus ja mitä viel..siis yhden kauden aikana yhden kirjan verran oli tiivistetty muut uskonnot. Ja muut 3-4kirjaa käsitteli kristinuskoa..siis LUKIOSSA. Ja uskonnonopetushan toki alkaa jo ekalta.

En muista ala-aste uskonnosta enää mitään enkä juur yläasteenkaan mut kyl lukiossa käsiteltiin meillä hyvinkin myös muita uskontoja ja myös koekysymykset ja yo-kirj. uskontokysymykset usein muusta kuin krist.usk. Toki tämä suuntaus vois alkaa jo ekalta. Ite kuulun kirkkoon mut mielestäni hyvä ja kiinnostava tietää myös miten muut. Suvaitsevaisuus kasvaisi...

No sinänsä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että tunneilla voisi opettaa kaikista uskonnoista tasapuolisesti. Niille tunneille voisivat kaikki osallistua.

Mutta uskonnolliset laulut saavat minusta pysyä juhlissa, koska ne kuuluvat niin vahvasti juhlaperinteisiimme. Ei kai mikään estä laulamasta näitä lauluja? Saahan sitä laulaa vaikka mörrimöykystä, vaikka ei usko peikkoihin =)

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

Meillä Hurrikaani aloittaa nyt syksyllä koulun ja rehtori sanoi että ei tule elämänkatsomustiedon ryhmää, kun ei ole tarpeeksi oppilaita. Kysely lomake tuli kuitenkin että mihin osallistuu jos sitä ryhmää ei perusteta, eli vaihtoehdot uskontoon vai hengaileeko sen ajan jossain koululla vaikka tehtäviä tehden. Me ei kaikesta painostuksesta huolimatta suostuttu laittaan neitiä uskonto tunneille. Kesäloman alkaessa tuli kuitenkin tieto että ET-ryhmä perustetaan.

Meidänkin perhe kaipaisi kyllä sitoutumatonta koulua.

teillä kävi hyvä tuuri :) . täälläpäin kaikki on niin uskovaisia ettei tosikaan :/ . aina saa olla kuulemassa jotain jupinaa siitä ettei ole uskovainen :o :headwall:

Mun mielestani kouluissa voi aivan hyvin opettaa uskontoja, mutta mielestani kaikille oppilaille pitaisi pyrkia jarjestamaan uskonnonopetusta, joka on heidan vakaumuksensa mukaista. Eika ketaan pitaisi pakottaa uskontopainoitteisiin juhliin tms.

teillä kävi hyvä tuuri :) . täälläpäin kaikki on niin uskovaisia ettei tosikaan :/ . aina saa olla kuulemassa jotain jupinaa siitä ettei ole uskovainen :o :headwall:

On täälläkin järjettömän uskovaista touhua. Tarhassa kävi seurakunnan työntekijä pitämässä pyhäkoulua, siinä kävi sitten meidänkin lapset koska kuulin muualta että joutuisivat tätien syrjimiksi jos eivät osallistu. Onneks lapset ei ollu siinä tarhassa kuin 4kk.