Miksei lihavat tajua olevansa lihavia? MIKSEI lihavuuttaan voi MYÖNTÄÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Laskepa painoindeksisi, sen mukaan olet TÄYSIN NORMAALIPAINOINEN, et läski! Eri asia sitten on, jos sulla vyötärönympärys on yli sen naisten kriittisen rajan (en nyt muista mitä se oli, joku 80cm? ). Kiinteytä hyvä ihminen itseäsi urheilulla, älä laihduta!!

Ei ole täysin normaalipainoinen vaan hivelee ylärajaa aika läheltä.

Normaalipainoindeksi: 18,5 - 24,9
Ap:n painoindeksi 23,9

Eli mitä hittoa sä puhut??!! Se missään ylärajoilla keiku, vaan on täysin normaalipainoinen!!! Jos painoindeksi 25, niin silloin ei ole enää normaalipainoinen. Mitä hiton laskelmia te oikein käytätte? Jotain catwalk-mallien painoindeksilaskuria?

:flower: :flower:

näin lukee tuosta indeksistä netissä:
Normaalipainoisen painoindeksi on välillä 18,5 - 24,9. Nämä viiterajat soveltuvat parhaiten 18-60 -vuotiaille aikuisille. Ennen pituuskasvun loppumista painoindeksiä ei yleensä tule käyttää lihavuuden tai laihuuden arvioimisessa. Ikääntyneillä ihannepainoindeksi voi olla jonkin verran suurempikin, mutta tarkkoja ohjearvoja ei ole olemassa. Painoindeksi voi olla kohonnut myös lihaksikkuuden takia; varsinkin kehonrakentajien lihasmassa on niin suuri, että painoindeksin käytölle ei ole perusteita. Jos kuitenkin lihaksikkaan henkilön vatsan ympärysmitta on suuri muuhun vartaloon verrattuna, silloin jo painoindeksiluokassa "lievä lihavuus" voi olla kyse lihavuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Laskepa painoindeksisi, sen mukaan olet TÄYSIN NORMAALIPAINOINEN, et läski! Eri asia sitten on, jos sulla vyötärönympärys on yli sen naisten kriittisen rajan (en nyt muista mitä se oli, joku 80cm? ). Kiinteytä hyvä ihminen itseäsi urheilulla, älä laihduta!!

Ei ole täysin normaalipainoinen vaan hivelee ylärajaa aika läheltä.

Normaalipainoindeksi: 18,5 - 24,9
Ap:n painoindeksi 23,9

Eli mitä hittoa sä puhut??!! Se missään ylärajoilla keiku, vaan on täysin normaalipainoinen!!! Jos painoindeksi 25, niin silloin ei ole enää normaalipainoinen. Mitä hiton laskelmia te oikein käytätte? Jotain catwalk-mallien painoindeksilaskuria?

Mites mä laskin et siitä tulee 24,5?

1,76*1,76=3.0976
76/3.0976=24,53512....

Miten sä oikein laskit??? :/

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Normaalipainoisen painoindeksi on välillä 18,5 - 24,9. Nämä viiterajat soveltuvat parhaiten 18-60 -vuotiaille aikuisille. Ennen pituuskasvun loppumista painoindeksiä ei yleensä tule käyttää lihavuuden tai laihuuden arvioimisessa. Ikääntyneillä ihannepainoindeksi voi olla jonkin verran suurempikin, mutta tarkkoja ohjearvoja ei ole olemassa. Painoindeksi voi olla kohonnut myös lihaksikkuuden takia; varsinkin kehonrakentajien lihasmassa on niin suuri, että painoindeksin käytölle ei ole perusteita. Jos kuitenkin lihaksikkaan henkilön vatsan ympärysmitta on suuri muuhun vartaloon verrattuna, silloin jo painoindeksiluokassa "lievä lihavuus" voi olla kyse lihavuudesta.

Niin joo, kun joskus teininä oli vaikea tajuta, että äiti oli 163 cm ja 63 kg, ja kun katseli noita taulukoita, ne tuntuivat niin kamalan painavilta kn itse oli 163 cm ja noin 55 kiloa.

No just joo, jimil tuli penn ja teller dokkari ja siinä puhuttiin painoindeksistä et se on jonku 1700-luvun matemaatikon epätoivoinen yritys yhdenmukaistaa ihmisiä. Siinä tuli myös semmoista että jokaiselle ihmiselle on oma optimaalinen hyvä paino jolloin elimistö toimii parhaiten. Se optimaalipaino voi olla ali- tai ylipainoa. Että silleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Niin joo, kun joskus teininä oli vaikea tajuta, että äiti oli 163 cm ja 63 kg, ja kun katseli noita taulukoita, ne tuntuivat niin kamalan painavilta kn itse oli 163 cm ja noin 55 kiloa.

totta. no mä olen itse ihan oikeasti liian lihava, muuten viitsi tuota taulukkoa tuijottaa kun painoa pudotan vaan etenen kilo kilolta alaspäin. ja painoindeksi tosiaan hämää jos on enemmän sitä lihasta joka painaa enemmän kuin läski.

No joo hei, paljonpa oot ihannepainon yli! :whistle: Kiinteytystä vaan, jos löllöö muka löytyy liikaa.

Mulle ei o vaikeeta myöntää, että oon pullukka. Oon myös raskasrakenteinen ja lyhyt, joten muutamakin kilo näkyy ihan eri tavalla ku pitkällä ja sirolla. Jättiläisenä itteeni en pidä, mut ihan suosiolla käyn katteleen vaatteeni isojen osastolta... Tosin siihen syynä sekin, että mun povi ei mahdu "tavallisiin" vaatteisiin kovinkaan usein, vaikka muuten sopiva koko löytyiskin.

Sen verran häiritsee, että vaikee on löytää mieleisiä vaatteita, jotka näyttää päällä kivalta. Siis istuu. Olishan se muutenki kivempi olla hiukan pienempi, mut toistaseks en jaksa (siis ihan oikeesti ja rehellisesti jaksa) muutokseen panostaa. Mitenkään epäterveellisesti en elä, liikuntaa voisin lisätä. Ravitsemusterapeutilla oon ajatellu käydä juttelemassa, kun epäilyttää ettei kroppa o ihan balanssissa... Tosi herkästi paino nousee, vaikka en juurikaan mässäis. Liiankin pieni muutos siis vaikuttaa.

Mäkin myönnän että olen ylipainoinen, eli en kauhean lihava omasta mielestäni. Ja painoa pudotan koko ajan ja yritän muuttaa syömistäni terveellisempään suuntaan. Ehkä mä joittenkin mielestä olen lihava kun mulla on keskivartalossa ihraa mut eiköhän se tosta häviä. Mutta mun ikäsen on vähän vaikeampi saada enää timmiä vartaloa jos on ylipainoa sattunut kertymään, se ei niin kauheen helposti lähde ja saa tehä enemmän hommia kuin alle nelikymppisenä. Mutta periksi en anna kun olen tähän asti päässyt (melkein 16 kg pudonnut vajaassa puolessa vuodessa).
Lenkkeilen ja harrastan liikuntaa vähän enemmän nykysin kuin mitä muutama vuosi sitten. Sitä kun on aina inhonnut liikuntaa koulun takia kun siellä ne liikuntatunnit oli pakkopullaa. Olin sairauteni vuoksi kömpelö liikunnassa enkä oikein pystynyt tekemään mitään ja opettajat sitten väittivät laiskaksi ja haukkuivat koko ajan niin eipähän se mieltä ylentänyt millään tavalla joten inhohan siitä jäi liikuntaa kohtaan.
Mutta nykysin on homma toinen, pikku hiljaa olen totuttanut itteni liikkumaan mutta en tee sitäkään väkisin, jos ei maistu niin ei niin silloin ollaan kotosalla ja syödään vähemmän.

Yhteistyössä