Miksei lapsen kaverille ruokaa? Aikuisten käytöstavoista.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";24658474]Mä en vaan ymmärrä tätä, miten se on törkeää että joutuu odottamaan kun toinen syö?
Musta aika turhaa rahan haaskausta ostaa aina ruokaa niin paljon, että siitä riittää mahdollisesti 3-4 ylimääräiselle, sitten jos ei olekaan vieraita tai eivät halua syödä niin menee hukkaan. ( tai sitten mahdollisesti vieraiden vanhempien tekemä ruoka menee hukkaan,kun lapsi o syönyt muualla)[/QUOTE]

Niin, eikö se ole törkeämpää, ettei huolehdi omia lapsiaan kotiin syömään riittävän usein?

Mun mielestä toisten luona syöminen on sellainen juttu, joka toimii vain jos siitä on vanhempien kesken sovittu, se toimii vastavuoroisesti tai kyseessä ystävä- tai sukulaisperhe. Nykyään lapset on sellaisia, että jos jossain syötetään toistuvasti, käevelevät hyvin nopeasti suoraan jääkaapille tai alkavat olettaa, että vierailuun kuuluu automaattisesti ruoka. Valitettavasti on paljon myös vanhempia, jotka mielellään ulkoistavat lastensa ruokinnan muualle.

"Vieras"
Tässä yksi esimerkki miksi ei;

Kun olin lapsi, kaveri oli kylässä ja meillä oli spagettia ja kastiketta. Kaveri sitä söi hyvällä ruokahalulla, kunnes sai allergisen reaktion. Kastikkeessa oli tomaattia, joka meillä kuuluu itsestäänselvyytenä kastikkeeseen.
No tää mun kaveri ei ollut tajunnut sanoa että on allerginen, kun ei heillä koskaan jauhelikastikkeeseen laiteta tomaattia ( Yllättäen, kun kerta on allergisia)
Eli jos ei ole ihan varma rajoitteista ei kannata antaa syödä.

No mie en tykkäis, jos mie tekisin ruuat ja lapset tulis kotiin ja sanois että söivät jo naapurissa (jos asiasta ei siis ole etukäteen sovittu).

Mie itse kyllä mielelläni tarjoan ruokaa muillekin, kun omille lapsilleni, mutta juuri edellämainitusta syystä ja allergioiden varalta haluan ensin kysyä asiaa vieraan lapsen vanhemmilta.
Joskus tietty voi olla, että ruokaa on vaan sen verran, että sitä riittää vaan omalle porukalle... mutta silloin pitää sitten vaan pyytää vieraita poistumaan ruoka-ajaksi... tai kehittää jotain muuta ruokaa lisäksi.

"Argh"
Aika tylyä kieltämättä jättää joku ruokapöydästä pois, mutta käytöstavat pitäisi opettaa jokaisen omassa kotona.

Ei kylään jäädä notkumaan ruoka-ajaksi, vaan pitää osata oma-aloitteisesti lähteä kotiin tai kysyä, saako jäädä odottamaan. Ihan pienten kohdalla tämä ei tietysti aina toimi, mutta olenpa tavannut reilusti kaksikymppisiäkin, joilla ei ymmärrys riitä kertomaan, milloin on aika lähteä kotiin... Normaalijärkisiä muuten, siis.

Jos lapsi on liian pieni noudattamaan käytöstapoja itse, on (omien) vanhempien asia käskeä lapsi kotiin ajoissa ennen ruoka-aikaa. Muuten laittaisin lapsen soittamaan vanhemmilleen ensin ja varmistamaan myös allergiat ennen pöytään kutsumista.

noin
meillä on suunnilleen joka päivä joku lasten kavereista syömässä enkä pidä tätä pahana meillä tuppaa tuota ruokaa menemään roskiin..ja tota allergiaasiaa en ymmärrä minä ainakin ilmoitan lapseni allergiat paikkoihin joissa hän "luuhaa"...jos on vakavasti allerginen esim.just niille sinapinsiemenille niin miksi ei sano sitä?????ihan vaikka vaan varmuudeks...

viieras
tarjoan ruokaa jos siitä on erikseen sovittu edes jossain vaiheessa. eli tiedän onko allergioita ja miten vanhemmat suhtautuu. useimmat naapurit haluavat että lapset tulevat kotiinsa syömään. aika usein teen niin, että tarjoan pienen voileivän ja juomista ja yleensä lapset ovatkin siihen ihan tyytyväisiä. ei tarvitse olla ihan tyhjin vatsoin, mutta toisaalta jaksaa syödä sitten kotonakin. eikä meilläkään oikein olisi aina varaa ruokkia jokaikistä..

Kyl mä saatan jotain välipalaa tai leipää antaa jos ovat kylässä mutta ruokapöytään en kyl huoli ellei erikseen sovittu asiasta vanhempien kanssa. Ei ole mun tehtävä ruokkia muiden muksuja enkä halua että muiden vanhemmat ruokkivat mun muksuja kun teen ruokaa kuitenkin jo kotonakin.

Itse söin lapsena kavereilla ja ruoan kun niiden vanhemmat tarjos ja sit menin kotiin syömään vielä sen päälle. No arvaa saatatte etten ollut kovin pienikokoinen lapsi sillä syömisellä.

Käytöstavat ovat mm. toisten huomioonottamista, sitä että osaa sanoa kiitos, näkemiin, ole hyvä, anteeksi. Osaa kätellä ja tervehtiä kun joku uusi ihminen tulee paikalle. Pöydässä istutaan nätisti eikä leikitä ruualla. Ei ahmita eikä syödä käsin. Muutenkin käytöstavat on sellaista yleistä hyvää käytöstä kaikkialla.

Se, että jollain perheellä ei ehkä ole edes varaa ruokkia joka päivä liutaa naapurinlapsia, ei ole käytöstapojen puutetta.

"meri"
Miksikö en tarjoa? Meillä naapurin poika olisi meillä jatkuvasti syömässä. On sovittu, että silloin tällöin on ihan ok tarjota ruokaa, mutta kun homma meinasi mennä niin, että naapurin poika tuli jääkaapillemme kuin kotijääkaapille. Kaikista ruoista ei tarvitse pitää, mutta ne kommentit:" onpas pahaa..."-omat lapsetkaan ei puhu noin ruokapöydässä. Tai vastaavasti :" onpas hyvää..." ja ottaa niin paljon ruokaa, että joku-usein minä- jään ihan ilman. Yleensä teen ruokaa sopivan määrän omalle perheelle niin, että siitä riittää meille. Monessa paketissa on vaikka se 6 pihviä-juuri omalle perheelle. Joutuisin ostamaan vielä yhden paketin lisää naapurin pojan takia -en osta . Ja onhan se osittain kustannuskysymyskin- kiva on syödä, kun se ei maksa mitään. Olisi kiva, jos hänen kotonaan tarjottaisiin vastavuoroisesti ruokaa. Ikää yli 10v ja kotiin lyhyt matka syömään.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";24659262]Jos lapsi on syönyt muualla eikä jaksa syödä kotona, ylijääneen ruuan voi laittaa jääkaappiin seuraavaksi päiväksi. Helppoa.[/QUOTE]

kuka ne ylijäämäruuat sieltä jääkaapista syö jos muulle perheelle kuitenkin tehdään joka päivä ruokaa? ei ne ylijäämät koko perheelle riitä...

mutta huonoa käytöstä on jäädä notkumaan toisten nurkkiin ruoka-ajaksi, ei se, että oletetaan naapurin ruokkivan kaikki ruoka-aikana kynnyksen sisäpuolella olevat lapset...
meillä muuten on päivittäin sellaiset 4-8 lasta täällä leikkimässä, tulisi melkoisen kalliiksi ruveta kaikkia ruokkimaan vain siksi että ovat täällä ruoka-aikana.

"saara"
Lapset leikkii paljon ihan lähinaapurien lasten kanssa ja silloin käsken joko pihalle odottamaan tai kotiin ruuan ajaksi. Meillä ei tuu syömisestä varsinkaan pojilla mitään jos kaveri odottaa vaikka sohvalla sillä aikaa, kun he syövät. Ja kun ovat tuosta ihan läheltä, niin voivat helposti mennä kotiin syömään, jos nälkä yllättää. Samoin toimitaan muissakin perheissä ja minusta se on hyvä vain. Muuten nuo kiertäis kaikki talot katsomassa, missä on sinä päivänä paras ruoka ja menisivät isolla porukalla sinne.. :)
Tytöillä on monesti kavereita vähän kauempaakin ja heiltä kysyn, et haluavatko syödä. Usein ovat syöneet jo kotona, tai kotiintuloaika on just ruuan aikaan, niin harvoin mitään edes haluavat.

"lottis"
Kyllä tarjoan ruokaa kaikille, jotka ovat paikalla. Useimmiten lasten kaverit kuitenkin ovat kylässä sovitun ajan, esim. pari tuntia koulun jälkeen tai illalla, jolloin syövät samaa kuin omat lapset, eli välipalaa, iltapalaa, leipää, tms. Sitten jos joku tulee sovitusti yökylään tai viikonlopuksi, niin tietysti syö silloin kun mekin. Pyrin ottamaan selville lasten kaverien allergiat ja muut mahdolliset tärkeät tiedot, ihan sen takia että osaa toimia oikein jos jotain tapahtuu. Onhan se tärkeää tietää, jos jollain on vaikka astma tai epilepsia, vaikka ei ruokaan liitykään.

Yleensä jos naapuruston lapset tulevat leikkimään ilman että on ennakkoon sovittu, lapset ovat pääosin pihalla, ja silloin saatan kutsua kaikki mehulle ja pullalle, tai sitten kutsua vain omat lapset sisälle syömään.

ömm
Musta se oli lapsena jotenkin kiusallista, että äitini pyysi kaverinikin syömään kun meillä oli ruoka-aika. Ja myös se oli kiusallista, jos kaverilla mutkin kutsuttiin syömään.

Yökyläilyt oli sit eriasia, mutta jos oltiin päivällä kylässä.

Meillä tuo lapsonen on viellä sen verran pieni, ettei kavereita ole, mutta uskon vahvasti, että meilläkään ei tule kaverit ruokailemaan.

kahvipöytään voi tulla mutta ruokailut jokainen hoitakoon itse. Tottakai tarjoon jos ollaan sovittu et syö meillä tms. Mutta ei ole automaatio et tarjoon kylän lapsille safkat. Voi olla allergiaa tai muita ruokarajoituksia enkä halua ottaa niistä vastuuta.

[QUOTE="vieras";24658298]Miksi et tarjoa lapsen kaverille ruokaa, jos on ruoka-aikaan teillä leikkimässä jostain syystä? Tarjoaisitko omalle ystävällesi?

Mun mielestä on aika alkeellinen käytöstapa, että kaikki kutsutaan pöytään. Ihme sitten, jos on lapsillakin käytöstavat hukassa, kun aikuiset noin niitä opettavat. Vissiin on lapset sitten aika alhaisessa arvossa teillä päin, kun eivät edes ruokapöytään kelpaa.

Oikeasti tuohduin tästä nyt vähän. Joten olkaa hyvät ja selventäkää. Raha? Perheen oma hetki? Vai mikä? Ymmärrän, jos lapsi lähetetään jo ennen ruoka-aikaa kotiin, jos perhe haluaa keskustella rauhassa ruualla. Mutta en ymmärrä, että lapsi odottaa huoneessa, kun muut syövät.[/QUOTE]

En oo muutamaan otteeseen tarjonnu kavereille,kun on just ennen meidän ruoka-aikaa tupsahdettu kylään. Ja ruokaa on ollu just vaan meille,tyyliin eiliset keitonjämät on lämmitetty.

ei ruokaa
ei tarjota ruokaa, paitsi yökylässä oleville. välipalaa tarjoan mutta senkin katson tarkaan nykyisin kun kerrankin oli pakastimesta viety porukalla jätskit, meidän lasten sana ei mennyt perille vaan kaverit veti 2-3 tuuttia per nenä.
ja vastavuoroisuus ei päde niin en minäkään ala ruokkimaan. jos ovat meillä ruoka-aikaan niin odottavat lasten huoneissa, pelaten, leikkien, kattoen telkkua tms.

"kolmen äiti"
Riippuu tilanteesta.
Tosi usein tarjoankin, jos ruokaa on niin paljon, että siitä riittää.Esim keittoja tulee kyllä aina tehtyä niin iso kattilallinen, että siinä ei muutama ylimääräinen lapsi tunnu missään.
Mutta meillä on kavereita lähes päivittäin ja useinmiten enemmän kuin yksi (päivästä riippen esikoisella 1-5 kaveria ja keskimmäisellä 1-2 kaveria). Eli aina vaan ei kaikille ruokaa riitä.

Pahalta minusta tuntuu jättää vieras ilman ruokaa, mutta jos vaihtoehto on, että oma perhe jää nälkäiseksi, niin...

"vieras"
Sinänsä huono vertaus,etten koskaan muista kenenkään aikuisen ystäväni olleen täällä ruoka-aikaan ilman että siitä ois erikseen sovittu. Toki niin, et esim. tulee suoraan töistä niin oon sanonut laittavani jotain purtavaa.
Jeps. Lapsivieraat ruokin tottakai, jos asiasta on etukäteen sovittu ennen kuin olen käynyt kaupassa ja valmistanut aterian. Muuten ruokaa on varattu vain omalle perheelle riittävä määrä. Jos ruokaa on parille ihmiselle ja syömään tulee yksikin ylimääräinen, se tarkoittaa sitä, että kaikille jää nälkä. Isommissa perheissä se ei ehkä niin tunnu, siis tyyliin onko syömässä vaikka 6 vai 7 ihmistä. Mulla ei ole tapana tehdä ruokaa ylimääräistä kaiken varalta vaan vain sen verran, mitä tiedän kuluvan. Ja jos en tiedä, että lapsen kaveri olisi tulossa meille syömään, niin sitten hänelle ei valitettavasti ruokaa riitä.

Voisin muuten pyytää vieraan lapsen pöytään syömään voileivän ja juomaan jotain, mutta toisaalta oma lapsikaan ei juuri ikinä mielellään söisi pääruokaa jos saisi vaan leipää, joten en siksi tykkää näin tehdä.

Aina kysyn, haluaako kaverikin syödä. Jos ruokaa ei ole kylliksi kaikille, mutta kaveri on nälkäinen, voin kyllä tinkiä omasta annoksesta tai sitten jaan ruokaa vähän kristillisemmin kaikille.
Uudelta kaverilta kysyn onko allerginen jollekin ja kouluikäiset kyllä osaa todennäköisesti sen myös kertoa.
Eikä ole kyllä koskaan haitannut jos oma lapsi ilmoittaa syöneensä kaverinsa luona.

"minna"
Mä voin kyllä tarjota lapselle ruokaa, mutta ensin täytyy tietää lapsen kaverin perheen tavat. Jos heillä pidetään tärkeänä, että kaikki kokoontuu syömään keskenään, on törkeää laittaa lapsi syömään meillä. Eli jos en ole keskustellu vanhempien kanssa, en anna ruokaa. Välipalaa kyllä voin antaa. Ja toinen on juuri nuo allergiat. Niitä on nykypäivänä niin paljon.

vv
Siitä tulee nopeasti tapa ja ennen pitkää kaverit kulkevat itse teidän jääkaapilla. Onko kivaa sitten? Kokemuksesta sanon että se vituttaa! Joten parasta ettei edes lähde tuohon ruuallekutsumiseen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24658327]Siinä tulee jo ihan sekin vastaan, että kun on monta lasta ja kavereita usein kylässä, ei ole varaa eikä kiinnostusta ruokkia koko kylää joka päivä. Pari kouluikäistä lisää pöytään joka päivä niin ap saattaisi olla samaa mieltä ,) Minusta perheiden kuuluu itse huolehtia, että lapsi on ruoka-aikoina kotona eikä ruokituttaa muualla ellei muuta ole sovittu.

Täällä on onneksi kirjoittamaton sääntö, että kaiki syövät lämpimät ruuat kotonaan. Välipaloja, grillailuja jne. toki kavereidenkin kanssa,[/QUOTE]

Tästä samaa mieltä. Ei ole mitään lasten kavereita vastaan, mutta jos kahdella lapsella on aina kummallakin yksi kaveri ruokapöydässä niin saa siinä jo sitten miettiä ruokaa ostaessa eri tavalla sitä paljonko sapuskaa ostetaan. Varsinkin murrosikäiset pojat kun eivät tunnetusti syö ihan vähän...

Yhteistyössä