Miksei ihmiset syö enemmän kasviksia????

• Viestiketjun aloittaja 899998
  • Ensimmäinen viesti
9MM
Ikävä kyllä tutuissani on perheitä joissa kasviksia ei normaalisti syödä. Pöydässä saattaa olla jälkiruokakipollinen kurkkuviipaleita joista suurin osa myös jää siihen kippoon.
ok tämä selvä. mietin ehkä sitä jo et kuinka yleis käsitykset nousee :) ite oon kans monipuolisuuden kannalla. Huono homma et aikuiset opettaa huonot tavat jälkikasvulleen. ite pyrin just siihen et mun huonoja tapoi ei tule seuraavalle .

• Tykkää
Reactions: dipt
----------..-
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;29889501:
Kasviksissa ei ole käytännössä katsoen juuri lainkaan ravintoaineita ja sitpä pitsi ne ovat epäterveellisiä, koska ne ovat todella vaikeasti sulavia ja aiheuttavat usein monenlaisia pahoja tauteja. Erityisesti lapsille, vanhuksille ja sairaille ne ovat huonoa ravintoa. Eläinkunnan tuotteet taas sisältävät todella runsaasti ravintoa, ovat helposti sulavaa ravintoa ja sisältävät kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita, jos niitä syö yhdessä hyvin valmistetun leivän kanssa tai vaikka puuron kanssa esim. siten että raakaa, raastettua maksaa sekoitetaan maitopuuroon.
Onhan tuo nolo provo, onhan? :)
Ainakin asiakkaita sulla tulee riittämään tollasilla ruokavinkeillä...

vierasss
Mä hirveän mielelläni laittaisin aina välillä kasvisruokiakin, mutta en mä niitä vaan saa maukkaiksi millään. :( Aika paljon rajoittaa se, että täysin maidotonta tartteis olla, joten juustogratiinit, kermat, voit ja muut sellaiset saa unohtaa.

(Oiksko jollain jotain superherkullista maidotonta reseptiä, voisin innostua kokeilemaan vaikka jotain vähän työläämpääkin, jos on sitten kans hyvää.)
Jos ei mausteet ole sulle kauhistus niin suosittelen kokeilemaan intialaisia ruokia, esimerkiksi kukkakaali-linssicurry. Sikahyvää, helppoa ja terveellistäkin.

"mie"
Kauden kasvikset maksavatkin hunajaa :rolleyes: Ja kyllähän porkkanat, lantut, kaalit, sipulit sun muut ovat niin kalliita ettei niihin nyt ihan jokaisella olekaan varaa :whistle:
Porkkanaa meillä menee paljon, lantusta ja kaalista sen verran että hyvin vähän pystyn syömään, sillä vatsa ei kestä.Talvella tekis mieli ostaa muutakin mutta kyllä se niin on että rahapussini ei kestä.

Mullekin vois ehdottaa jotain edullista kasvisruokaa. Voisin kokeilla. Siinä ei sitten saa olla maitotuotteita eikä soijaa mukana. Jos et viitsi reseptiä kirjoittaa niin, kerro vaikka nimi niin voin googletella sitten.

vierasss
Mullekin vois ehdottaa jotain edullista kasvisruokaa. Voisin kokeilla. Siinä ei sitten saa olla maitotuotteita eikä soijaa mukana. Jos et viitsi reseptiä kirjoittaa niin, kerro vaikka nimi niin voin googletella sitten.
esim tämä gogreenin sivuilta: tosin kuminan sijaan ehdottomasti juustokuminaa, varmaan joku kämmi käynyt reseptin kirjoittajalta..

Kokonainen kukkakaali
200 g GoGreen Punaisia Linssejä (kuivia)
2 rkl oliiviöljyä
1 tl kuminan siemeniä
2 rkl inkivääriä (raastettuna)
0,5 tl kurkumaa
1 tl chiliä (jauhettuna)
1 tl currya
3 dl vettä
Valmistus (20 min)

1. Lämmitä öljy ja kuullota sekoittaen kuminan siemenet, inkivääri, kurkuma ja chili n. 20-30 sekunttia.
2. Leikkaa kukkakaali pienemmiksi paloiksi ja lisää mukaan. Lisää punaiset linssit ja vesi, anna poreilla n. 10 minuuttia.
3. Mausta currylla ja tarvittaessa suolalla.

• Tykkää
Reactions: Glenn.
"Jenis"
Mikä tahansa juuressosekeitto, juuresrösti tai kikhernehässäkkä tulee suht halvaksi - ja joku muukin suositteli kääntymään intialaisten reseptien puoleen, sieltä löytyy vaikka mitä. Proden saannista tosin pitää huolehtia sitten, joku kasviscurry itessään ei sisällä proteiinia juuri mitään.

Mä laitoin jo se vegetortillareseptin tonne (tulee halvaksi, jos laittaa paljon sipulia, suht vähän paprikaa ja tekee lätyt ite), niin en ala enää reseptiikan osalta pätemään :D

:(
Oon kyllä laiska tässä suhteessa, tiedän. Parannettavaa olisi. :( Helposti vaan unohdan ne syödä heti ja pilaantuvat jääkaapissani. Sitten se roska ja tiskin määrä kun pitää kuoria, paloitella jne.

Kasvi
Kyllä minä luulen että osa ihmisistä syö ihan tarpeeksi. Sitten on se osa ihmisistä jotka ei ole oppinut syömään niitä.
Ite olen tänään syönyt tomaattia kurkkua paprikaa sipulia salaattia kaalia perunaa kukkakaalia porkkanaa parsakaalia, ja useita annoksia usealla aterialla. Ihan normi päivä.

vierasss
tässä toinen hyvä ohje (maku.fi)

http://www.maku.fi/reseptit/intialainen-linssicurry

Ja älkää valittako mausteiden hintaa, etnisistä kaupoista saa juustokuminaa, kurkumaa, garam masalaa yms alle 2€ iso pussillinen. Linssit eivät myöskään maksa juuri mitään ja niistä saa hyvin proteiinia. Edullista on kun perusaineet löytyy kaapista.

esim tämä gogreenin sivuilta: tosin kuminan sijaan ehdottomasti juustokuminaa, varmaan joku kämmi käynyt reseptin kirjoittajalta..

Kokonainen kukkakaali
200 g GoGreen Punaisia Linssejä (kuivia)
2 rkl oliiviöljyä
1 tl kuminan siemeniä
2 rkl inkivääriä (raastettuna)
0,5 tl kurkumaa
1 tl chiliä (jauhettuna)
1 tl currya
3 dl vettä
Valmistus (20 min)

1. Lämmitä öljy ja kuullota sekoittaen kuminan siemenet, inkivääri, kurkuma ja chili n. 20-30 sekunttia.
2. Leikkaa kukkakaali pienemmiksi paloiksi ja lisää mukaan. Lisää punaiset linssit ja vesi, anna poreilla n. 10 minuuttia.
3. Mausta currylla ja tarvittaessa suolalla.
Tätä täytyy kyllä testata.

Kävin muutenkin katteleen nyt noita go greenin sivuja, ei oo ennen tullu käytyäkään siellä.

iu
Kiitos resepteistä ja vinkeistä! Intialaisia mausteita hyllystä löytyykin, mutta aika varovaisesti vain olen niitä kokeillut enkä vielä oikein osaa yhdistää luovasti, joten reseptit ovat tarpeen.

(Palstalta muuten jo taannoin opin, että porkkanaraastetta voi pakastaa, ja se tieto kyllä moninkertaisti meidän porkkanansyönnin. Ostan aina kerralla 5 kg porkkanoita ja raastan ne yleiskoneella ja pakastan rasioissa. Miten helppoa aina illalla vain napata rasia jääkaappiin sulamaan, ja seuraavana päivänä on ruuanlisuke tai välipala valmiina. Kiitos vain palstalaisille tästäkin opista. :)

Yhteistyössä