Miks naiset tekee raskaudestaan nykyään ihan järkyttävän numeron?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vierads
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ehkä tää ärtynyt aloitus johtuu siitä, että mä en ymmärrä hössötystä koskaan, oli se sitten raskaushössötystä, häähössötystä, vauva-aikahössötystä, seukkailuhössötystä, karppaushössötystä, ihan mitä vaan. Mä tykkään ottaa asiat lungisti enkä halua missään nimessä olla minkään sortin drama queen. Taidan kyllä tässä asiassa kuulua naisten vähemmisöön...
Mutta edelleen siihen hössötykseen tai "hössötykseen" voi olla syynsä. En mä kertonut juuri kellekään raskauden aikana mun vaivoista tai miten pahalta tilanne välillä näytti niin siitäpä sitten on sinunlaiset voineet vetää johtopäätöksensä, kun ole eri tavalla käyttäytynyt ja liikkunut. Ei sitä tunne ne ymmärtävän joilla raskaus sujunut hyvin.

En mie tästä suurinta asiaa elämässäni oo tehny, mutta iso asia tämä on kun vihdoin vuoden yrittämisen jälkeen raskaaksi tulin ja nyt jo suht turvallisilla vesillä odotuksen kanssa. Teen kyllä kaikkeni, jotta lapsesta tulisi terve ja hyvinvoiva syntyessään ja tietysti siitä eteenpäinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
No ehkä tää ärtynyt aloitus johtuu siitä, että mä en ymmärrä hössötystä koskaan, oli se sitten raskaushössötystä, häähössötystä, vauva-aikahössötystä, seukkailuhössötystä, karppaushössötystä, ihan mitä vaan. Mä tykkään ottaa asiat lungisti enkä halua missään nimessä olla minkään sortin drama queen. Taidan kyllä tässä asiassa kuulua naisten vähemmisöön...
Mitä siitä? Itsekään en hirveästi hössötä mutta en kyllä jaksa stressata siitä että muut hössöttää. Millä tavalla se sinua häiritsee ja miksi? Anna hössöttää.
No tällä hetkellä lähipiirissä on viisi raskaana olevaa naista, laske siitä paljonko ympärilläni hössötetään...
Ja sinun takiasiko nämä viisi naista eivät saisi olla tohkeissaan ja hössöttää? Aika kummallista mielestäni. Ymmärrän kyllä, että tuollainenkin asia voi joskus kismittää vähän, mutta ihmiset nyt vaan on erilaisia, koita kestää.

vieras
sen takia koska lapset ovat nykyään liian usein "projekteja" vanhemmilleen. Ensin sitä ja tätä ja tuota ja sitten vasta lapsi. Sit käydään läpi lapsettomuushoidot ja systeemit ja sitten kaikki pyörii vain sen prinsessan/prinssin ympärillä. sen takia!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
sen takia koska lapset ovat nykyään liian usein "projekteja" vanhemmilleen. Ensin sitä ja tätä ja tuota ja sitten vasta lapsi. Sit käydään läpi lapsettomuushoidot ja systeemit ja sitten kaikki pyörii vain sen prinsessan/prinssin ympärillä. sen takia!
Niin TAI sitten ovat vain innoissaan ja siksi niin tohkeissaan.
Nykyään kun pitäis vaan olla "OON RASKAANA THATS IT!" Ja naama norsunveellä koko raskaus. :D Sitten on hyväksyttävä raskaana oleva. Näkymätön pitäis kans olla. :p

Kylmästi raskaana :flower:

ei hössötä, muut hössöttää..
Minun vauva sai alun hoitojen takia, mutta en jaksa läheisten hössötystä.
"Onko tyttö vai poika". EN TIEDÄ (kun ei oikeasti tiedetä, ei haluta tietää).
"Milloin laskettuaika".. eipä tuo edellinenkään laskettuna aikana syntynyt vaan meni pari viikkoa yli. Sit tutut ja sukulaiset soittaa joka päivä, JOKO, JOKO.. Mitä tuota tarkkaa päivää kertomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Nykyään kun pitäis vaan olla "OON RASKAANA THATS IT!" Ja naama norsunveellä koko raskaus. :D Sitten on hyväksyttävä raskaana oleva. Näkymätön pitäis kans olla. :p

Tässä välissä ei ole mitään?
Joko hirveä hössötys tyyliin "en voi tehdä mitään ettei vauvalle satu jotain" tai sitten naama norsunv*tulla ja näkymättömänä ja kylmäkin vielä.
Huoh sentään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:

Todellakin saa olla innoisssan ja tohkeissaankin, mutta mielestäni kummallista jos koko elämä on sit yhtä raskautta, vauvamahaa, selkäkipuja ja peräpukamia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi ny j*malauta, jos enää ei saa toisten uteliaiden takia edes tulevan lapsensa sukupuolta pitää salassa! Mitä se muille kuuluu, kumpiko sieltä tulee. Näkevätpähän sitten, kun lapsi syntyy. Sekö on numeron tekemistä, että halua julkistaa sukupuolta etukäteen? Ei todellakaan ole! Argh!
No annapa minulle hyvä perustelu sille, miksi se sukupuoli on kiva pitää salassa? Mitä lisäarvoa se teidän odotukseen tuo, kun sen salaatte?
Ensimmäisen lapsen kohdalla saatiin tietää sukupuoli etukäteen. Ei sitä kuitenkaan kenellekään kerrottu, koska eihän se ultraus ole mitenkään täysin varma juttu. Odottamamme lapset ovat tulleet meidän perheeseen, joten kenellekään muulle ei oikeasti kuulu, että tuleekohan sieltä sitten 9 kk:n päästä tyttö vai poika. Me nyt ei vaan yksinkertaisesti haluttu sitä sanoa. Mikä on järkevä perustelu sille, että sukupuoli pitäisi toisille kertoa? Sekö, että on kamalaa kun toisia pidetään jännityksessä? Ehkä se salaaminen tuo sen verran lisäarvoa, että on edes hetken aikaa vain meillä kahdella, tulevan lapsen vanhemmilla oma yhteinen salaisuus. Ei mua ainakaan ole harmittanut, jos toiset eivät ole kertoneet tulevan lapsensa sukupuolta.

Miksi pitää vetää herneitä nenään sen takia, että joku pari tietää tulevan lapsen sukupuolen, mutta ei halua kertoa sitä? Mun kaveri sanoi, että tietävät sukupuolen, mutta eivät halua sitä paljastaa. En mä siitä hepuleita vetänyt, saanhan mä sen sukupuolen tietää sitten kun vauva on syntynyt.

Me ei edes otettu sitä selville joten mitä se sitten kertoo? :xmas: Sitäkään en ymmärrä miksi se lapsen nimi pitääs kenellekään kertoa ennen kastetta.

Raskaana ollessa vältin lakua, salmiakkia ja liikaa suolaa. Turvotti aika paljon joten suola ei olisi asiaa auttanut. Mutta melko normaalisti mä elin enkä hössöttänyt mitään.

vieras
No voi ny j*malauta, jos enää ei saa toisten uteliaiden takia edes tulevan lapsensa sukupuolta pitää salassa! Mitä se muille kuuluu, kumpiko sieltä tulee. Näkevätpähän sitten, kun lapsi syntyy. Sekö on numeron tekemistä, että halua julkistaa sukupuolta etukäteen? Ei todellakaan ole! Argh!
No annapa minulle hyvä perustelu sille, miksi se sukupuoli on kiva pitää salassa? Mitä lisäarvoa se teidän odotukseen tuo, kun sen salaatte?
Ensimmäisen lapsen kohdalla saatiin tietää sukupuoli etukäteen. Ei sitä kuitenkaan kenellekään kerrottu, koska eihän se ultraus ole mitenkään täysin varma juttu. Odottamamme lapset ovat tulleet meidän perheeseen, joten kenellekään muulle ei oikeasti kuulu, että tuleekohan sieltä sitten 9 kk:n päästä tyttö vai poika. Me nyt ei vaan yksinkertaisesti haluttu sitä sanoa. Mikä on järkevä perustelu sille, että sukupuoli pitäisi toisille kertoa? Sekö, että on kamalaa kun toisia pidetään jännityksessä? Ehkä se salaaminen tuo sen verran lisäarvoa, että on edes hetken aikaa vain meillä kahdella, tulevan lapsen vanhemmilla oma yhteinen salaisuus. Ei mua ainakaan ole harmittanut, jos toiset eivät ole kertoneet tulevan lapsensa sukupuolta.
No kun pointti on just se, että ei se sukupuoli kenellekään muulle kuin äitylille ja isukille ole mikään jännittävä juttu. Se, että vanhemmat luulee että koko lähipiiri on ihan täpinöissään ja niiiiiiiiin hirmuisen innokkaasti haluais jo tietää kumpi sieltä tulee on jotenkin lapsellista. Perheen ulkopuolisille se sukupuoli on juttu muiden joukossa ja siitä yritetään selvästi salaamalla tehdä joku hirmuisen merkittäväkin asia. Yleensä mä ainakin itse unohdan sen sukupuolen parissa päivässä, vaikka sen mulle kerrottaisiinkin. Että niin hurjan jännittävä juttu se on... Ihan salaamisen arvoinen!

mutsi
LUONNEKYSYMYS! Ite en tykkää yhtään minkäänlaisesta huomista, joten varsinkaan raskaana ollessani, en millään halua että huomio kiinnittyy minuun ja vatsaani. Haluan olla vaan niinku ennenkin!

vieras
Eihän ennenvanhaan oo saanu sukupuolta edes tietoon etukäteen!!! Ja me ei tohdita sukupuolta etukäteen paljastaa, ku edellinenkin baby oli lopulta sit sitä toista sukupuolta mitä olivat ensin sanoneet! Eikä ennen ole tiedetty mitään ruokavalioasioita. Mä puhun siis ajoista ennen 1980 lukua.

kyllä mä tarkkailin syömisiäni. Ihan sen takia et listeriaa todellakin ON ihan Suomessakin elintarvikkeissa. Enkä juonut alkoholiakaan, en edes sitä onnittelumajaa häissä. Sukupuoltakaan ei kerrottu etukäteen, koska ei se ole varmaa. Myös rullaluistelun, laskettelun ym jätin suosiolla väliin. Ilmeisesti olen hössöttäjä.

vieras
Mistäs me voidaan tietää millainen numero raskaus on ollut 90-luvulla, 80-luvulla jne. ? Ei mul ainakaan ole mitään muistikuvia siitä miten tuohon aikaan raskauksiin sun muihin suhtauduttiin. Ehkä se on ollut samanlaista vouhotusta siihenkin aikaan, ainoastaan asiasisällöt on muuttuneet.

Mindy
Huomattavasti enemmän raivostuttaa ne, joiden mielestä elämä ei saa millään tavalla muuttua kun on raskaana. Että samaan malliin vaan vaan porskutetaan menemään yöjuoksujen ja urheiluharrastusten kanssa vaikka kuinka supistelisi. Ja entäs kun vauva syntyy? Kiireesti etelänmatkaa varaamaan, eihän sitä nyt voi jättää väliin vaikka mikä olis...

kaija
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
kyllä mä tarkkailin syömisiäni. Ihan sen takia et listeriaa todellakin ON ihan Suomessakin elintarvikkeissa. Enkä juonut alkoholiakaan, en edes sitä onnittelumajaa häissä. Sukupuoltakaan ei kerrottu etukäteen, koska ei se ole varmaa. Myös rullaluistelun, laskettelun ym jätin suosiolla väliin. Ilmeisesti olen hössöttäjä.
Harvoin saa nykyään suomesta elintarvikkeista listeriaa, äitini sai kun naapurin kissa raapaisi kädestä.

siru
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
mä keskustelin raskausaikana mielummin vaikka säästä kuin raskaudestani. ärsytti se muiden hössötys ja kysely..
sama juttu mulla. Yritin olla tekemettä siitä mahdollisimman vähän numeroa, jotta saisin ajatuksia muualle kuin siihen edessä olevaan palloon. Mutta yleensä se meni niin, että muut käänti keskustelun aina raskauteen ja vauva-asioihin...

Mä en kans tajua sellaista yliampumista. Raskaus ei ole sairaus, joten kyllä mä teen ihan samoja juttuja nyt raskaana ollessa, kuin tein ennen raskautumista. Tietty loppuvaiheessa pitää vähän höllentää tahtia.

Esikoisesta tiesin, että poika tulossa ja kerroin kyllä ihan avoimesti asiasta, jos joku kysyi. Nimiäkään en ole salaillut, mutta kukin tyylillään.

Alkoholia en tietenkään juonut.

iik
No kun pointti on just se, että ei se sukupuoli kenellekään muulle kuin äitylille ja isukille ole mikään jännittävä juttu. Se, että vanhemmat luulee että koko lähipiiri on ihan täpinöissään ja niiiiiiiiin hirmuisen innokkaasti haluais jo tietää kumpi sieltä tulee on jotenkin lapsellista. Perheen ulkopuolisille se sukupuoli on juttu muiden joukossa ja siitä yritetään selvästi salaamalla tehdä joku hirmuisen merkittäväkin asia. Yleensä mä ainakin itse unohdan sen sukupuolen parissa päivässä, vaikka sen mulle kerrottaisiinkin. Että niin hurjan jännittävä juttu se on... Ihan salaamisen arvoinen!
Pöh, en mä sitä ainakaan mitenkään halunnut pitää salassa. En vaan halunnut kertoa siitä ulkopuolisille, kun ei se niille kuulu. Kuten en mitään muitakaan mun neuvola/ultrakäynteihin kuuluvia asioita...

niin
Ei voi syödä sitä eikä tätä, ei saa rasittaa itseään, ei saa harrastaa liikuntaa, pitää olla hissukseen ja varovasti, ei saa kertoa sukupuolta ystäville, ei saa paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, joka lauseessa pitää ottaa esiin tämä siunattu tila. Aivan kuin sitä oltaisiin ensimmäinen ja viimeinen nainen, joka sisällään kantaa uutta elämää. Maailman suurin ihme.

Nostan hattua niille harvoille äideille, jotka osaavat jatkaa elämäänsä normaalisti raskauden loppuun saakka eivätkä tee vauvamahastaan maailman napaa.
Muuten samaa mieltä, mutta en ymmärrä miten sukupuolen/nimen kertomatta jättäminen on numeron tekemistä?? Ehkä silleen, jos oikein myhäilee sillä että tiedossa on ja mainostaa, että ei aio kertoa, niin voi olla numeron tekemistä. Mutta jos vain kaikessa hiljaisuudessa jättää kertomatta, niin mitäs numeron tekemistä se on? Ja toisekseen ne tuntemani ihmiset, jotka kaikista vähiten tekevät raskaudestaan numeroa, eivät edes ole selvittäneet lapsen sukupuolta, joten eivät edes itse sitä tiedä.

Mulla ei kyllä ole edes lapsia itselläni, että siinä mielessä oon "hyvä" sanomaan :D

Mä oon nyt vastarannan kiiski ja kysyn - miksi ei saisi tehdä numeroa? Ei varmasti ole maailman ensimmäinen eikä viimeinen raskautuva nainen se vauvastaan puhuva, mutta sillä hetkellä se maha on monelle koko maailma, ajatukset, pelot ja toiveet kohdistuvat raskauteen ja tulevaan lapseen. Ja onhan se sikiäminen ihmeellistä, ihan jokaisen kohdalla.

Joten mä kyllä ymmärrän, jos jollain menee hössöttämisen puolelle. Se kun on kuitenkin hyvin luonnollista.

niin
Lisäänpä vielä, että musta on tökeröä ulkopuoliselta edes kysyä raskaanolevalta että kumpi sieltä on tulossa. Ikinä en sellaista kysele, sama juttu nimen kanssa ennen ristiäisiä.

Yhteistyössä