Miks naiset tekee raskaudestaan nykyään ihan järkyttävän numeron?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No eiköhän kaikki ihmiset tajua, että sukupuolen määrittämisessä on erehtymisen mahdollisuus olemassa. Eihän se ole mikään peruste vaalia ultrassa saatua arviota kuin valtionsalaisuutta. Musta just se on numeron tekemistä, ettei voida neutraalisti todetta että ultrassa lääkäri sanoi, että näyttää pojalta/tytöltä.
Mulla on tuttavia, joita ei raskausaikana ole kiinnostanut kysyä koko sukupuolta. Onko sekin numeron tekemistä? Pitäisikö kysyä arvio ihan vain että puolitutut saisivat hyvän mielen?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja normaali tallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi syödä sitä eikä tätä, ei saa rasittaa itseään, ei saa harrastaa liikuntaa, pitää olla hissukseen ja varovasti, ei saa kertoa sukupuolta ystäville, ei saa paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, joka lauseessa pitää ottaa esiin tämä siunattu tila. Aivan kuin sitä oltaisiin ensimmäinen ja viimeinen nainen, joka sisällään kantaa uutta elämää. Maailman suurin ihme.

Nostan hattua niille harvoille äideille, jotka osaavat jatkaa elämäänsä normaalisti raskauden loppuun saakka eivätkä tee vauvamahastaan maailman napaa.
Onhan se hyvä pitää huolta vauvasta, ihmettelen niitä äitejä, jotka eivät suojele vauvaansa, vaan elävät miten sattuu omaan napaan tuijottaen
miten sitten määritellään omaan napaansa tuijotteleva odottaja?

onko se sitten sitä, ettei välttämättä koko ajan puhu kasvavasta vatsastaan, tai harrasta mitään liikuntaa?

itse ainakin elin ihan normaalisti raskausajat, tein lumitöitä, remontoin, kävin salilla, uimassa,lenkillä,hiihtämässä,luistelemassa yms.
ainoat ruuoka-aineet joita välttelin oli maksa,vakuumiapakattu kala, jotkut juustot ja sit pakastemarjat.
en kovinkaan paljon puhunut tulevasta vauvasta ellei joku kysellyt, nautin raskaudesta ja kasvavasta mahastani mieheni kanssa kahden kesken (lapsen potkut,vatsan valokuvaaminen,vaatteiden sovittelu,vauvan varusteiden valmistelu ym)
siten, että polttaa tupakkaa, syö miten sattuu, liikkuu ihan liikaa,e li siis joka päivä jossain pumpissa ja lisäksi vielä spinningit päälle...taikka sitten ei syödä mitään ettei lihota

vieras
Musta just se on numeron tekemistä, ettei voida neutraalisti todetta että ultrassa lääkäri sanoi, että näyttää pojalta/tytöltä.
Sinähän siitä numeron teet jos menet utelemaan. Mitä se sulle kuuluu?
Jos kaveri sanoo, että "Käytiin muuten eilen ultrassa ja lääkäri kertoi sukupuolen." Eikö silloin ole ihan normaalia sitten kysyä, että "No mitä se lääkäri sanoi?" Johon sit tulee vienosti hymyilllen: "Ei me kerrota." Lälläslää. Miks edes ottaa puheeksi, jos ei ole aikomustakaan kertoa?

rv 34
Minun on pakko noudattaa ruokavaliota närästyksen ja raskausajandiabeteksen takia. Liian korkeat ja matalat sokerit ei ole vauvalle hyväski (rasittaa munuaisia).
Ja tuo närästys ei vaan tunnu hyvälle minusta.

Mutta muutenpa liikun metsässä ja vesillä ihan normaalisti. Teen kaikki kotityöt ja harrastan ihan kuin ennenkin. Mitään paikkaa kun ei kramppaa, niin muuten voin elää aivan normaalisti.

vieras
Musta just se on numeron tekemistä, ettei voida neutraalisti todetta että ultrassa lääkäri sanoi, että näyttää pojalta/tytöltä.
Jos kaveri sanoo, että "Käytiin muuten eilen ultrassa ja lääkäri kertoi sukupuolen." Eikö silloin ole ihan normaalia sitten kysyä, että "No mitä se lääkäri sanoi?" Johon sit tulee vienosti hymyilllen: "Ei me kerrota." Lälläslää. Miks edes ottaa puheeksi, jos ei ole aikomustakaan kertoa?
Mä en ymmärrä miten ihminen voi olla niin utelias että vetää tuollaisesta herneen nenään? :D

Ja tosiaan niillä "raskauttaa julistavilla vaappuvilla ankoilla" voi olla ihan todellisia vaivoja. Tai niillä, jotka ei kykene töihin. Tai kävelemään. Tai tekemään muuta kuin makaamaan sängyssä. Tai istumaan autossa. Jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Ei voi syödä sitä eikä tätä, ei saa rasittaa itseään, ei saa harrastaa liikuntaa, pitää olla hissukseen ja varovasti, ei saa kertoa sukupuolta ystäville, ei saa paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, joka lauseessa pitää ottaa esiin tämä siunattu tila. Aivan kuin sitä oltaisiin ensimmäinen ja viimeinen nainen, joka sisällään kantaa uutta elämää. Maailman suurin ihme.

Nostan hattua niille harvoille äideille, jotka osaavat jatkaa elämäänsä normaalisti raskauden loppuun saakka eivätkä tee vauvamahastaan maailman napaa.
Onhan se hyvä pitää huolta vauvasta, ihmettelen niitä äitejä, jotka eivät suojele vauvaansa, vaan elävät miten sattuu omaan napaan tuijottaen
No mutta ei sentään tarvi liiallisuuksiin mennä, voi sitä liikkua ja tehdä asioita kuten aina ennenki ja söin minäki tuorejuustoa ja aurajuustoa vaikkei sais.. minä sain sentään keskenmenon siinä alussa jossa toinen alkio menehtyi,enkä silti linnottautunu kotiin.
mutta tutkimukset osoittavat, että tietyistä ruoka-aineista on haittaa, joten siinäpä se.se ei ole turhaa siis. ja ei sitä voi samalla tavalla liikkua kuin ennen, mutta toki voi urheilla...
No rajansa silläki, en minä pelkää tuorejuustoja jotka on suomessa valmistettu, mutta esim kuivaalihaa en syöny.
Miten ei voi liikkua kuten ennen?? Minä kyllä pystyin tekemään lähes kaikkea siihen asti kunnes maha oli tiellä.

rv 34
Ja sukupuolta emme kerro kellekään, kun edes itse emme sitä halua etukäteen tietää (sanottiin lääkärille, ettei saa paljastaa). Ihan sama, onko tyttö vai poika. Huoneen sisustus käy niin tytölle kuin pojalle.

?
No kyllähän tuo on vähän sellaista hypen nostatusta. Halutaan että kaikkia kiinnostaa ja jännittää se oma odotus.

Mutta yleisempää minusta on se, että ulkopuoliset kysymällä kysyvät sitä sukupuolta. Ja minun mielestäni sen oikeasti saa pitää omana tietonaan tai vaikka ihan arvoituksena.

nau
Kyllä ainakin itsellä se raskaus on iso, jopa isoin, osa elämää tällä hetkellä. Ajatukset ja olot pyörivät vauvassa. Ja jutut sen mukaisia. Ei ole tarkoitus elvistellä tai hakea huomiota, mutta raskaana oleminen ja vauvan saaminen on elämääni tällä hetkellä. Josseivat jutut kiinnosta, voi vapaasti alkaa välttelemään minua.

Rehellisyyden nimissä sanottakoon, että usein tuttavat ja kaverit itse ottavat raskauteni ja vauvan voinnit ensimmäisenä puheeksi ja kyselevät kovasti. Silloin koen, että on kohteliasta vastata. Toki kysyn heiltäkin sitten kuulumisiaan ja osaan edelleen puhua myös muistakin asioista kuin vauvastani.

Valtaosalla kaveripiiristäni iän tai muun syyn vuoksi jutut pyörivät lähinnä ryyppyreissujen ja muun vastaavan kohteltamisen ympärillä. Jaksan silti kysellä heiltä vastavuoroisesti heidän ryyppyiltojensa sujumisia, vaikkei välttämättä aina niin kiinnostaisikaan kun ei enää itse moista elämää elä.

vieras
Mä en ymmärrä miten ihminen voi olla niin utelias että vetää tuollaisesta herneen nenään? :D

Ja tosiaan niillä "raskauttaa julistavilla vaappuvilla ankoilla" voi olla ihan todellisia vaivoja. Tai niillä, jotka ei kykene töihin. Tai kävelemään. Tai tekemään muuta kuin makaamaan sängyssä. Tai istumaan autossa. Jne jne.
Mulle on ihan sama, mitä sukupuolta se lapsi on ja selviäähän se myöhemminkin, mutta mä en vain yksinkertaisesti tajua miksi siihen sukupuoleen ei voi raskausaikana suhtautua luonnollisesti vaan se pitää salata. Jos siis itse on kuitenkin ollut niin utelias, että on halunnut sen ultrassa tietää. Se on taas ihan eri juttu, jos ei itsekään halua tietää niin fine. Mut toi salailu on jotain ihan käsittämättömän toopea. Siitä tulee sellainen fiilis, että odottaja kuvittelee että se sukupuoli on niin tärkeä juttu että sillä voi pitää lähipiirin mukavasti jännityksessä koko raskauden loppuun saakka. Yhtään järkevää perustelua en salailulle ole saanut.

?
Alkuperäinen kirjoittaja nau:
Valtaosalla kaveripiiristäni iän tai muun syyn vuoksi jutut pyörivät lähinnä ryyppyreissujen ja muun vastaavan kohteltamisen ympärillä. Jaksan silti kysellä heiltä vastavuoroisesti heidän ryyppyiltojensa sujumisia, vaikkei välttämättä aina niin kiinnostaisikaan kun ei enää itse moista elämää elä.
Se voi juuri olla yksi syy, miksi se lapsi imaisee ajatukset niin totaalisesti itseensä. Eli aikaisemmin on ollut aikamoinen tyhjiö elämässä.

Vaikea kuvitella tuollaista tilannetta, että puheenaiheina olisi joko juominen tai lapsi. Ise juttelen kavereiden kanssa musiikista, taidenäyttelyistä, politiikasta, työasioista, järjestöjutuista ja sen sellaisesta. Henki menisi, jos pitäisi alkaa pelkästä lapsesta puhua.

No mä en nyt kuvitellut olevani sairas enkä vältelly ruokiakaan mut täytyy myöntää et kyllä mä siitä raskausmahastani jollain tavalla "numeron" tein :ashamed: . Esittelin sitä onnessani pukeutumalla niin että se korostui ym. Se oli kuin lottovoitto olis osunut kohdalle kun tulin raskaaksi joten halusin esitellä sitä kaikille..

hmm
Raskaushan ON maailman suurin ihme tulevalle äidille ja tulevalle perheelle. Ei muille tietenkään. Mutta onko se niin kummallista, jos siitä ihmeestä onkin vähän tohkeissaan? Ennen ei hössötetty, ei. Mutta eipä tiedettykään juuri mitään raskauden kulusta.

Ennen painettiin pitkää päivää töitä pellolla ja tehtaassa. Lapsikuolleisuus oli suuri. Siksikin lapsia tehtiin toinen toisensa perään. Lapsia tehtiin, jotta olisi vanhuuden turva. Myös äitejä kuoli synnytyksissä useammin. Keskenmenoja ei taidettu laskeakaan. Niin no, eipä ollut ehkäisyäkään eikä juuri vaihtoehtoja raskaaksitulolle, jollei vanhaksi piiaksi halunnut jäädä.

vieras
No voi ny j*malauta, jos enää ei saa toisten uteliaiden takia edes tulevan lapsensa sukupuolta pitää salassa! Mitä se muille kuuluu, kumpiko sieltä tulee. Näkevätpähän sitten, kun lapsi syntyy. Sekö on numeron tekemistä, että halua julkistaa sukupuolta etukäteen? Ei todellakaan ole! Argh!

ap
No ehkä tää ärtynyt aloitus johtuu siitä, että mä en ymmärrä hössötystä koskaan, oli se sitten raskaushössötystä, häähössötystä, vauva-aikahössötystä, seukkailuhössötystä, karppaushössötystä, ihan mitä vaan. Mä tykkään ottaa asiat lungisti enkä halua missään nimessä olla minkään sortin drama queen. Taidan kyllä tässä asiassa kuulua naisten vähemmisöön...

vieras
No voi ny j*malauta, jos enää ei saa toisten uteliaiden takia edes tulevan lapsensa sukupuolta pitää salassa! Mitä se muille kuuluu, kumpiko sieltä tulee. Näkevätpähän sitten, kun lapsi syntyy. Sekö on numeron tekemistä, että halua julkistaa sukupuolta etukäteen? Ei todellakaan ole! Argh!
No annapa minulle hyvä perustelu sille, miksi se sukupuoli on kiva pitää salassa? Mitä lisäarvoa se teidän odotukseen tuo, kun sen salaatte?

No ehkä tää ärtynyt aloitus johtuu siitä, että mä en ymmärrä hössötystä koskaan, oli se sitten raskaushössötystä, häähössötystä, vauva-aikahössötystä, seukkailuhössötystä, karppaushössötystä, ihan mitä vaan. Mä tykkään ottaa asiat lungisti enkä halua missään nimessä olla minkään sortin drama queen. Taidan kyllä tässä asiassa kuulua naisten vähemmisöön...
Mitä siitä? Itsekään en hirveästi hössötä mutta en kyllä jaksa stressata siitä että muut hössöttää. Millä tavalla se sinua häiritsee ja miksi? Anna hössöttää.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Mitä siitä? Itsekään en hirveästi hössötä mutta en kyllä jaksa stressata siitä että muut hössöttää. Millä tavalla se sinua häiritsee ja miksi? Anna hössöttää.
No tällä hetkellä lähipiirissä on viisi raskaana olevaa naista, laske siitä paljonko ympärilläni hössötetään...

No annapa minulle hyvä perustelu sille, miksi se sukupuoli on kiva pitää salassa? Mitä lisäarvoa se teidän odotukseen tuo, kun sen salaatte?
Minä itse haluan tietää sukupuolen enkä salaile sitä, mutta jos joku muu haluaa niin tehdä niin miksei saisi? Pitääkö kaikki elämän asiat perustella jotenkin järkevästi. Eikö se riitä, että joku vaan haluaa pitää sen salassa? On aika ahdistavaa jos jokainen päähänpisto pitää perustella ihmisille, koska niitä ärsyttää.

osastolla levännyt
Ja nyt kuitenkin hössötät, että miksi naiselle raskaus on NIIIIN tärkeää..
Et ota huomioon, että oikeasti voi olla ruokarajoituksia (diabetes jne)
Kovia selkäsärkyjä, supistuksia ja riski ennen aikaiseen synnytykseen.
Lääkäriltä käsky "täysi lepo", ja jos kotona et osaa levätä-> osastolle muutamaksi viikoksi.
Ja kaikki ei edes itse halua tietää vauvan sukupuolta etukäteen.. miksi tuttujen siis pitäisi tietää. Onko ne niin pirun uteliaita?

Yhteistyössä