Miks mun lapseni on alkanu syömälakkoon?

Daisy De La Hoya

Aktiivinen jäsen
21.04.2007
5 236
0
36
Ennen on aina syöny kaiken, mitä on annettu ja siskonkin jämät useimmiten.
Mutta nyt juhannuksen jälkeen ei mikään kelpaa. Maito menee, ja jugurtti ja aamupuuro, mutta lämmin ruoka ei sitten millään.
Jos antaa ite syödä lusikalla, niin koittaa syödä, mutta kun mikään ei pysy siinä lusikassa, kun ei oo se homma hallinnassa vielä.
Jos yritän syöttää niin pää kääntyy heti pois.
Kummallinen tapaus.
Onko tää nyt se minä itse -vaihe? Luulis nälkä tulevan, kun ei moneen päivään oo syöny, ku jugurttia ja leipää. (Jugurtti ja puuro kelpaa syötettynäkin, tosin entistä vaikeammin.)
Sitten vielä, kun aikansa taistelee lusikan kanssa, niin kyllästyy ja alkaa käsillä syömään, jonka seurauksena suurin osa ruokaa menee lattialle. :/

Voisko olla hampaita tulossa? Meillä kyllä esikoinen on ollut aina huono syömään mutta hampaiden kanssa vielä paljon huonompi. Yhdyn edelliseen ja ehdotan sormiruokaa.. Tuskin se lapsi kuitenkaan itseään ruoan ääreen nälkään tappaa..Eihän itelläkään (kai) aina nälkä ole, eikä aina ruoka maistu samalla tavalla..

Näitä syömättömyyskausia on aina silloin tällöin, usko pois et se menee ohi, koska lapsesi on aikaisemmin syönyt hyvin.
Toisin kuin meillä tyttömme on ollut aina huono syömään, on nirso ja ennakkoluuloinen kaikkea kohtaan. Syö vain kalapuikkoja, pinaattilettuja, maksa- ja makaronilaatikkoa, makkaraa, makaronia, nuudelia sekä uusimpana grillattua broileria+kasvikset ja hedelmät onneksi maistuvat. Nämäkään eivät aina mene, on päiviä jolloin elää vain leivällä ja jugulla/viilillä. Tarhassa vain välipala maistuu, eikä meillä herkutella kuin harvoina hetkinä.
Tiedän siis todellakin miltä tuntuu kun lapsi ei syö, äitinä tunnen huonoa omaatuntoa ja epäonnistumista. Mutta lapsi on täysin terve ja hyvinvoiva, iloinen sekä kehittynyt ikäistään paremmin, nyt 4V.
En ole taikoja siihen keksinyt, enkä osaa sinullekaan mitään ohjetta antaa muuta kuin, että et lähde pakottamisen tielle, se vain pahentaa tilannetta.
Voimia sinulle! Itse toivon et meillä tilanne parantuisi vaikka sit viisi vuotiaana.... :attn:

Yhteistyössä