Niin, ehkä kaikilla se äitiys ei kiteydy noihin ap:n luettelemiin "kriteereihin". Jonkun mielestä äitiys voi olla jotain muutakin, kuin imettämistä, vieressä nukkumista jne.
Sen sijaan kiinnitin huomiota myöhempään kommenttiin jossa ap (?) sanoi tekevänsä näitä asioita, koska kokee ne äidin VELVOLLISUUDEKSI. Aivan todellako pidät niitä velvollisuutenasi? Minä kun olen aina ajatellut. että äitiydestä tulisi nauttia parhaansa mukaan. Jos rupeaa tekemään asioita velvollisuudentunteen pakottamana, aistii pienikin vauva, ettei äiti ole näissä asioissa täydestä sydämestä mukana. Tiesithän sen? Siksi ammattikasvattajat eivät koskaan suosittele esim. imettämistä vastoin tahtoa /hammasta purren. Kun teet alunperin hyviä asioita vastentahtoisesti, saattaa se heikentää lapsen ja äidin välistä kiintymyssuhdetta, eli siinä mielessä se voi olla traumaattisempaa lapselle, joka aistii äidin tekevän näitä asioita (kotihoito jne.) vastentahtoisesti.
Lapsen perusturvallisuudelle on tärkeintä, että lapsi tuntee olevansa rakastettu ja arvostettu. Lapsen itsetunto kehittyy parhaiten, kun hän tuntee, että vanhemmat nauttivat hänen seurastaan ja hänestä itsestään sellaisena kuin hän on. Jos pitää lapsen perusturvallisuutta ja hyvää itsetuntoa tärkeimpinä lahjoina, jotka voi lapselleen antaa niin varhaislapsuudessa kuin myöhemminkin, niin mitä luulet, kumpi saa lapsen tuntemaan olonsa paremmaksi: äiti, joka nauttii pitäessään vauvaa sylissään samalla kuin ruokkii tätä pullolla vai äiti, joka ahdistuksesta itkien/kiroillen syöttää lastaan rinnalla? Tai äiti, joka antoisan työpäivän jälkeen riemuitsee lapsensa jälleennäkemisestä ja nauttii siitä ajasta, jonka saa lapsen kanssa viettää, vai kapeaan elämänpiiriinsä kyllästyneen kotiäidin, joka happamena ja alakuloisena istuu hiekkalaatikon reunalla silloin, kun ei hoida kotitöitä lapselleen tiuskien?
Ja juu, itse olen kotiäiti ja NAUTIN kotona olemisesta ja lapsen kanssa touhuamisesta ja imetin kersaa 18kk ja nautin joka saakelin imetyskerrasta. Ja vaikka lapsi nukkuukin nyt omassa sängyssään ison sängyn vieressä, ehti hän potkia (ja pussailla... :heart

minua myös perhepedissä ainakin osan yötä ensimmäisten 16 kk:n ajan. Mutta en ole niin kapeakatseinen, että kuvittelisin näiden olevan perustavanlaatuisia ominaisuuksia äitiydessä, joka on ehkä laajin "rooli" johon kukaan nainen voi elämässään ryhtyä.
P.S useimmilla vanhemmilla on sekä vahvoja että heikkoja ajanjaksoja lapsen eri kehitysvaiheissa. Sen, mikä on uupunut esim. vauva-aikana voi yleensä korvata sitten taaperoaikana tai päinvastoin. On normaalia, että jokin lapsen kehityskausi tuntuu takkuisemmalta kuin toinen, se ei ole merkki huonosta vanhemmuudesta vaan inhimillisyydestä.
P.PS. Unohditko kantoliinan ja kestovaipat vahingossa, vai?