Mikäs on niinkuin TOTUUS tässä turvakaukaloasiassa?

• Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No ei todellakaan!! Max. 5 vuotta on se raja ja sen jälkeen alkaa osat hapertua. Ja voiko edes 10 vuotta vanha istuin olla turvallinen?! :eek:
O.K :(. Harmi. Heitänkö siis roskiin tuon (päällisin puolin ) uudelta näyttävän istuimen vai vienkö kirpalle?

vieras
En käyttäisi enää. Viisi vuotta on se virallinen raja, tosin me olemme käyttäneet vielä vuosi sitte lähes 7 vuotta vanhaa. Mutta sitäkin käytettiin vissiin tasan kaksi kertaa... Sen jälkeen kyllä lensi roskiin.

kysyy
No ei todellakaan!! Max. 5 vuotta on se raja ja sen jälkeen alkaa osat hapertua. Ja voiko edes 10 vuotta vanha istuin olla turvallinen?! :eek:
ja niin sanoo kuka? mistä tää sun tieto 5 vuodesta on peräisin? Ihan oikeestiko näin??

vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
O.K :(. Harmi. Heitänkö siis roskiin tuon (päällisin puolin ) uudelta näyttävän istuimen vai vienkö kirpalle?
Minä heittäisin roskiin. En kehtaisi myydä istuinta, joka ei ole turvallinen. Mieti nyt itsekin.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy:
täh? ja miksikä ei voisi? on me ainakin käytetty 12 vuotta vanhaa.
Niin...No sitä minä tässä nyt yritän kuumeisesti selvittää :D...

Kyseinen kaukalo on ollut sisaruksella käytössä n puoli vuotta. Uutena siis meille ostettu. Täysin uudenveroinen päällisin puolin, mutta jollei enää ole turvallinen, niin pitää ostaa uusi. Mutta mihin tuon vanhan laitan? Sääli roskiin heittää...Mutta ei kai sitä kukaa ostakaan.

Toisaalta kai 10 vuotta vanha kaukalo on parempi kuin ei kaukaloa ollenkaan...

muovi
josta kaukalot on valmistettu ei noin vain haperru. Turvakaukaloiden turvallisuus on kuitenkin mennyt eteenpäin 10 vuodessa, joten kannattaisi miettiä kuitenkin satsata 100 euroa uuteen (näyttäisi halvimmillaan irtoavan hyvän arvosanan saanut kaukalo reilu satasella) Toki se 10 vuotta vanhakin on moninverroin turvallisempi kuin ei mikään kaukalo.

vieras minäkin

Kyseinen kaukalo on ollut sisaruksella käytössä n puoli vuotta. Uutena siis meille ostettu. Täysin uudenveroinen päällisin puolin, mutta jollei enää ole turvallinen, niin pitää ostaa uusi. Mutta mihin tuon vanhan laitan? Sääli roskiin heittää...Mutta ei kai sitä kukaa ostakaan.

Tottakai on parempi, mutta minkälainen idiootti tinkii lapsensa turvallisuudesta? Saa niitä uusiakin (tai vähän nuorempi käytettyjä) halvalla! Ei voi olla hinnasta kiinni. Minä esim myin alle vuoden vanhaa turvakaukaloa jalustalla eikä kukaan ostanut edes 50 eurolla...

leihr
Turvamääritykset ovat muuttuneet tuossa ajassa ja esim. kaukalon muovi saattaa olla ajan mittaan haurastunutta. Jokainen tekee tietysti mitä tykkää, mutta suositusten mukaan kaukalon käyttöikä on siinä viiden vuoden korvilla. Uusimpien turvamääräysten mukaisia kaukaloita saa alle satasellakin, jos on hinnasta kiinni.

jaah
Meillä on käytetty yli viisi vuotta vanhaa turvaistuinta, nytkin alkaa tulla se ikä vastaan kun haluttiin tietty malli joka pärjäsi hyvin turvatesteissä mut jonka uudesta versiosta emme tykkää, eli ostettiin käytettynä.
Mutta en ehkä kymmenen vuotta vanhaa käyttäisi, on jo aika paljon kehittyneet nuo, ainakin kaukalopuolella tässä ajassa ihan turvallisuus asioissa.
Tuo minuakin kiinnostaisi et mihin ne vanhat tulis laittaa?
Meillä on yksi yli 10-v vanha istuin varastossa esikoisen jäljiltä ja en tiedä mihin sen laittais, omaan roskikseen ei mahdu, kirppikselle taitaa olla lian vanha vietäväks? Kaatopaikalle ja jos sinne paljon se maksaa viedä?

vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä oon sitä mieltä, että se 5v käyttöraja on vain, jotta saataisiin enemmän uusia muutyä. Toki se uusi on turvallisempi, mutta tuskin 1v käytössä ollut 10v vanha ihan hyödytönkään on.
Musta toi 5 vuoden käyttöraja on käytössä vakuutusyhtiöilläkin, jotka ei kyllä hyödy hevon sanonko mitä lasten turvalaitteiden myynnistä... Mutta siitä hyötyvät, että lapset säilyvät hengissä tai vahingoittumina.

no tuskimpa se käyttämättömänä mihinkään hapertuu!!!! eli sulla on ollu istuin varastossa 10 vuotta eikä kertaakaan käytetty niin sekö on sitten roskikseen laitettava?

bebe
Vanhaa turvaistuinta voi käyttää esim. mummolan syöttötuolina, varasitterinä tms. Vaikkei sovellu alkuperäiseen tarkoitukseensa, voi silti kierrättää toiseen käyttöön. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:

Tottakai on parempi, mutta minkälainen idiootti tinkii lapsensa turvallisuudesta? Saa niitä uusiakin (tai vähän nuorempi käytettyjä) halvalla! Ei voi olla hinnasta kiinni. Minä esim myin alle vuoden vanhaa turvakaukaloa jalustalla eikä kukaan ostanut edes 50 eurolla...

Turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä istuin, joten se istuin on vain yksi pieni tekijä pienen ihmisen elämäsä.

minä
No tottakai ostetaan uusi, jos tarvitsee! Älä nyt hiilly :D.
Mietin sitten tuon ihan uuden näköisen sisaruksen kaukalon jatkoa, että heivaanko sen roskiin vai vienkö kirpalle jollekin, jolla EI OLE rahaa ja haluaa mieluummin kaukalon edullisesti ja vaikka vanhankin ilman kuin kaukaloa ollenkaan..

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
no tuskimpa se käyttämättömänä mihinkään hapertuu!!!! eli sulla on ollu istuin varastossa 10 vuotta eikä kertaakaan käytetty niin sekö on sitten roskikseen laitettava?
Kuka ääliö nyt säilyttää istuinta 10 vuotta??? :eek:
Mulla ei vaan mene jakeluun tässä asiassa rahan säästö! Jumankauta me puhutaan lasten turvallisuudesta jonka pitäis olla jokaiselle ykkösasia, mutta kun ei! Mulla ei tulis mielenkään kokeilla vastasyntyneelle lapselleni onko 10 vuotta vanha istuin hyvä vai ei.Senhän nyt sanoo järkikin!!!
Turhaan kait noita testejä yms. tehdään.

Vieras
No tottakai ostetaan uusi, jos tarvitsee! Älä nyt hiilly :D.
Mietin sitten tuon ihan uuden näköisen sisaruksen kaukalon jatkoa, että heivaanko sen roskiin vai vienkö kirpalle jollekin, jolla EI OLE rahaa ja haluaa mieluummin kaukalon edullisesti ja vaikka vanhankin ilman kuin kaukaloa ollenkaan..
Uuden näköinen kun ei ole uusi!! Vai ulkonäölläkö sä vertaat turvallisuuutta? :eek:

Yhteistyössä