Mikähän vaivaa 6-vuotiasta poikaa?

karjalanpiirakat evääksi
Karjalanpiirakoita kannattaa tehdä itse ja valita ainekset niin, ettei mikään niissä ärsytä, esim ei jauhonparanteita eikä mitään ylimääräistä, eikä margariinia missään tapauksessa:
http://www.youtube.com/watch?v=HB-vFT90uRE
 
crohn
pakko nostaa vielä kun pisti silmään..

mun korvaan kuulostaa crohnilta tai colitikselta, itsellä alkoi oireet noin 8 vuoden iässä juurikin vatsakivuilla ja veriulosteella!

verikokeissa ei näy mitään, ENNENKUIN tulehdus on levinny suoliston läpi kalvoille, joskus saattaa anemia näkyä hemoglobiinissa, ennemminki mulla oli koko ajan hyvä hemoglobiini mutta kun rauta varastot katottii oli ne ihan tyhjät koska piti yllä jatkuvaa korkeaa hemoglobiinia!

pikkuhiljaa alko selviimään asiat, kylläkin mulla vasta 10 vuotta tosta :( eli olin 18 kun sain crohn diagnoosin, iso osa ohutsuolen loppuosasta tulehtunut.. jouduin suoraan leikkaukseen..

ainut millä näkee suoliston tilanteen on tähystys joka tehdään lapselle nukutuksessa, eli hyvä ihminen ota yhteyttä vaikka yksityiselle ja kerro veriulosteesta, se ei oo koskaan normaalia!

lapsellasi saattaa tulla kasvuhäiriöitä yms. jos tautia ei ajoissa huomata!

ruoka-aineilla ei musta ole mitään merkitystä, muutenkuin sillä että jotku aiheuttaa enemmän kipuja ja ripulia kuin toiset, anna sellasta ruokaa joka helpottaa mahaan äläkä usko kaikkeen soopaan..

esim. omenat yms. saattaa aiheuttaa lisää kipua, samoin raasteet ja muut vihannekset ilman että niitä keittää! salaatti on myös sellainen joka saattaa iheuttaa!

tutustu siis sinne crohn ja colitis sivuille muutenki, mutta en mä mitää hammastahnaa alkais vaihtaan..

mullakin oli aftoja suussa usein! samoiten ihottumaa, atopia..
 
otan osaa
pakko nostaa vielä kun pisti silmään..

...itsellä alkoi oireet noin 8 vuoden iässä juurikin vatsakivuilla ja veriulosteella!

...pikkuhiljaa alko selviimään asiat, kylläkin mulla vasta 10 vuotta tosta :( eli olin 18 kun sain crohn diagnoosin, iso osa ohutsuolen loppuosasta tulehtunut.. jouduin suoraan leikkaukseen..

... mutta en mä mitää hammastahnaa alkais vaihtaan..

mullakin oli aftoja suussa usein! samoiten ihottumaa, atopia..
surullista, mutta ihan tavallista, kuin trumanshowssa:-(
 
niinpä!
[QUOTE="Vieras";27767506]Keliakia tai gluteeniherkkyys. Niin tai näin niin jättäisin kaikki gluteeniviljat pois _heti_!!![/QUOTE]

ja kun sitä gluteenia on ylenmäärin lisättynä niin moneen tuotteeseen, ei enää luomutuotteetkaan välttämättä auta, jos niissä on luomuvehnägluteenia lisättynä. Speltti on siedettävämpää, ja mantelijauhe hyvää jauhojen tilalla.
 
volin
pakko nostaa vielä kun pisti silmään..

mun korvaan kuulostaa crohnilta tai colitikselta, itsellä alkoi oireet noin 8 vuoden iässä juurikin vatsakivuilla ja veriulosteella!

verikokeissa ei näy mitään, ENNENKUIN tulehdus on levinny suoliston läpi kalvoille, joskus saattaa anemia näkyä hemoglobiinissa, ennemminki mulla oli koko ajan hyvä hemoglobiini mutta kun rauta varastot katottii oli ne ihan tyhjät koska piti yllä jatkuvaa korkeaa hemoglobiinia!

pikkuhiljaa alko selviimään asiat, kylläkin mulla vasta 10 vuotta tosta :( eli olin 18 kun sain crohn diagnoosin, iso osa ohutsuolen loppuosasta tulehtunut.. jouduin suoraan leikkaukseen..

ainut millä näkee suoliston tilanteen on tähystys joka tehdään lapselle nukutuksessa, eli hyvä ihminen ota yhteyttä vaikka yksityiselle ja kerro veriulosteesta, se ei oo koskaan normaalia!

lapsellasi saattaa tulla kasvuhäiriöitä yms. jos tautia ei ajoissa huomata!

ruoka-aineilla ei musta ole mitään merkitystä, muutenkuin sillä että jotku aiheuttaa enemmän kipuja ja ripulia kuin toiset, anna sellasta ruokaa joka helpottaa mahaan äläkä usko kaikkeen soopaan..

esim. omenat yms. saattaa aiheuttaa lisää kipua, samoin raasteet ja muut vihannekset ilman että niitä keittää! salaatti on myös sellainen joka saattaa iheuttaa!

tutustu siis sinne crohn ja colitis sivuille muutenki, mutta en mä mitää hammastahnaa alkais vaihtaan..

mullakin oli aftoja suussa usein! samoiten ihottumaa, atopia..
Tässä tuli asiaa. Tässä ketjussa on aivan liiaksi ihme huuhaaneuvoja ravinnon ja lisäaineiden vaikutuksesta.
 
onhan näitä!
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä!;27858992:
Niin just - kun lääkkeet aiheuttavat just niitä suolistotulehduksia

Siellä sivustolla just yks kertoi syöneensä Arcoxiaa ennen diagnoosia:-(
ja tässä vanhempi juttu sieltä:

"Minulla diagnosoitiin 2.5.08 laaja-alainen colitis ulcerosa, joka on vaikea-asteinen.
Veriuloste alkoi joskus 7 viikkoa sitten, yövuoron jälkeen alkoi ilmaantua enemmän ja vähemmän veriripulia. (Yritin silloin vakuuttaa itselleni, että se loppuu ihan itsestään). Kävin töissä, niin kuin ennenkin, työntekoa haittasi enemmän jumalaton alaselkäkipu, ristiluun seudulla. Kävin sitä valittamassa työterveyslääkärille, joka oli sitä mieltä että ristiluuni on pehmentynyt synnytyksessä, hän kehotti vaihtamaan alaa ja määräsi Arcoxiaa kipuihin. Arcoxia auttoi kipuihin, mutta veriulosteen määrä lisääntyi ja oloni huononi.

Valvoin vaivojeni kanssa iltavuoron jälkeen koko yön ja silloin mieheni (onneksi) pakotti minut lääkäriin. Sain sitten tilattua ajan ja pääsinkin samana päivänä terveyskeskukseen, siellä lääkäri tutki minut ja sanoi tekevänsä kiireellisen lähetteen eteenpäin. Kului 4 päivää tästä käynnistä, eikä mitään kuulunut, joten soitin terveyskeskukseen, jossa selvisi, että lääkäri oli unohtanut tehdä lähetteen! Sain uuden ajan iltapäivystykseen, jossa oli ihana nuori lääkäri, joka oikeasti kuunteli minua ja kertoi epäilevänsä cu:ta, hän teki kiireellisen lähetteen siinä samalla sisätaudeille ja sai oloni rauhoittumaan.

Tästä viikko eteenpäin, soitin keskussairaalaan, onko lähete saapunut perille, olihan se, mutta lääkäri oli arvioinut, että pääsen tutkimuksiin 2 kk:n kuluttua. Silloin romahdin siellä puhelimessa, itkin ja kerroin, että olen ollut saikulla viimeiset 2 viikkoa, enkä ole kotoa pystynyt poistumaan mihinkään. Hoitaja lupasi kysyä asiasta lääkäriltä ja pian hän soittikin, että 3 tunnin kuluttua tehdään tähystys. Olin hiukan peloissani, kun näin lyhyellä varo ajalla sinne jouduin ilman mitään tyhjennyksiä. Tähystys sujui hyvin, suoli oli tyhjentynyt jo rajun ripulionnin seurauksena ja minulla siis diagnosoitiin laaja-alainen, haavainen ja vaikeahoitoinen cu. Tervettä paksusuolta oli enään n. 5 cm. Minut otettiin samantien osastolle sisään ja..."
 
kaikkihan tietää ----
"Limakalvon endogeenisen prostaglandiinisynteesin
esto tulehduskipulääkkeillä johtaa
moniin epäsuotuisiin vaikutuksiin: se
heikentää limakalvon puolustusjärjestelmää
useilla eri tasoilla [27, 28].
– Lisäksi tulehduskipulääkkeillä on mahalaukun
ja duodenumin limakalvoon prostaglandiinisynteesistä
riippumaton suora toksinen
vaikutus, jonka voimakkuus riippuu
tulehduskipulääkkeestä. Parhaiten tunnettu
ja ilmeisesti myös voimakkain vaikutus on
ASAlla."
 

Yhteistyössä