Mikä tyttöä 6kk vaivaa?! Miten jaksan??

Alkuperäinen kirjoittaja Tirlittan81:
Symptatiat täältäkin! ja ison iso :hug: .

Tuli vaan mieleen, että nukkuuko lapsi riittävästi? Meillä kitistiin alle puoli vuotaana kans aina, jos vähänkin väsytti. Tuntui uskomattomalta, että jo 2 tuntia oli tarpeeksi hereillä olla. Sit alkoi kitinä. No minä vaan puskin vauvat (meillä siis kaksoset) ulos nukkumaan ja tilanne rauhottui. Luulin jo, että pojilla on joku kumma kun nukkuvat vaan kokoajan. Joku sanoi, että puolivuotta ikää tullessaan tuo jo pidemmät hereilläolot ja minä naureskelin, että sehän maaginen ikä. Ja tottatosiaan, nyt meillä 7kk ja 1vko ikäiset niin iloiset ja nauravaiset pojat että ei uskois samoiksi miehiksi! Eivät kitise enää ollenkaan!!
Eli meillä oli lääke se, että unta heti kun kitinä alkaa. Jos sitä ei muuten tullut, niin lähdin kävelylle kärryjen kans ja pojat nukkui ja oma pää tuulettui kummasti ulkona.
Yöt meillä mennyt aina hyvin.

Lähde vaikka edes tunniksi joka päivä johonkin, niin taas paremmin jaksaa kitinää kuunnella.

Ja se, mikä myös tapahtui meillä muutosta puolivuotiaana oli se, että ostettiin pojille kävelytuolit (jakavat mielipiteitä, tiedän), mutta aukausivat maanpäällisen taivaan kun pääsevät tutkimaan paikkoja. Siihen loppui siis kitinät täällä! Voisko olla myös teillä, että jos ei lapsi osaa vielä liikkua, niin kyllästyy paikallaan olemiseen?

Toivottavasti saat apua jostain näistä viesteistä! Ainakin sympatiaa! :hug:

Voimia!

joo neiti vetää sikeitä 2-3h välein ja olen havainnut unimäärän riittäväksi. Auta armias jos yrität nukuttaa kun ei ole väsy niin siitä vasta kauhea sirkus syntyy!

Ja joo, suurimmaksi osaksi uskoisin että sitä tää neiti kitisee kun ei jaksa olla paikallaan eikä itsekään pääse mihinkään. Kävelytuolia en ole ajatellut hankkia ja meillä on sen verran ahtaat tilatkin että koko ajan varmasti kolisisi jossakin... Leuja pyrin vaihtamaan muutaman päivän välein että pysyisi mielenkiinto, mutta ei niin ei...

voi että kun kuulostaa tutulta, ihan hymyilyttämään pisti tuo, että tyttösi vetää jotain naamalle että saa huomioo, niin meilläkin :) ja jos vaan erehtyy jotakin tekemään eikä poikaan kiinnitä mitään huomioo alkaa kitinä ja jos sylissä niin vetää itseensä jäykäksi ja käy huutamaan kurkkusuorana! Ruoka ei maistu mitenkään enää, hyvin huonosti se muutenkin on mennyt alas. yks kaks sosetta jotka menee, mut nytten se on muuttunut sellaseksi että pidetään suu tiukasti supussa ja kiukkuaa. Maitoo menee pienempiä määriä kerralla yms. Ennen oli illat levottomia nyt on koko päivä. Olisikohan se nyt tämä ikä sitten? Kun just ei pääse liikkelle niikuin joku jo sanokin ja koko aika pitää olla uutta ja mielummin äidin läsnä olo jatkuvasti. Yöt meillä menee ihan hyvin, kerran herätään, mutta se nukkumaan laittaminen on hankalaa.. joutuu monet hyssyttelyt tekemään, kun ennen nukahti yksikseen . Ja sit on poika ottanut sen tavakseen, että käy nukkumaan joskus 20-21 niiku ennenkin, mutta nyt herätään tunnin päästä ja valvotaan 23-24 Välillä on itse aika poikki kun haluaisi jo käydä nukkumaan. Onko jo hampaita tullut? Meille on kaks alas, tulivat molemmat melkein yhtä aikaa ja nyt sit voi myös ylähampaat kiukuttaa.. Tiedä häntä :/ Mutta, ei voi muuta sanoo siulle kuin Jaksamista! :hug:

Meillä on aivan samanlaista, ihan kuin olisin itse kirjoittanut nuo sinun juttusi. Meillä vaan taitaa olla öisin vielä enemmän hulinaa.. Noita huutokohtauksia oli pari yössä ja sit monen monta tutin nostoa. Huudot loppuivat, kun neitokainen oli sairaalassa unikoulussa, mutta edelleen heräilee usein..
Päivisin on todella paljon kitinää, epäilen, että äidin naama ja samat leikit tylsistyttää :| Kävelytuoli meillä on käytössä, vaikkakin on ahtaat tilat, mutta tyttö nauttii, kun pääsee siihen katselemaan maailmaa vähän eri kulmasta, liikkumisesta ei niin väliä :)
Meillä on olohuoneessa tytöllä peitto, jonka päällä leikkiä, joskus hetken viihtyy siinä, mut yleensä tylsistyy helposti. Eteenpäin ei viel pääse. Eilen laitoinkin sit makuuhuoneen lattialle, jossa ei mattoa ja siitähän tyttö innostui =) Pääsi liukkaalla lattialla vähän edes liikkumaan/pyörimään.
Ei kai se auta, kun odottaa, että nuo vauvelit oppii liikkumaan.. Yritetään jaksaa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hepsutin:
voi että kun kuulostaa tutulta, ihan hymyilyttämään pisti tuo, että tyttösi vetää jotain naamalle että saa huomioo, niin meilläkin :) ja jos vaan erehtyy jotakin tekemään eikä poikaan kiinnitä mitään huomioo alkaa kitinä ja jos sylissä niin vetää itseensä jäykäksi ja käy huutamaan kurkkusuorana! Ruoka ei maistu mitenkään enää, hyvin huonosti se muutenkin on mennyt alas. yks kaks sosetta jotka menee, mut nytten se on muuttunut sellaseksi että pidetään suu tiukasti supussa ja kiukkuaa. Maitoo menee pienempiä määriä kerralla yms. Ennen oli illat levottomia nyt on koko päivä. Olisikohan se nyt tämä ikä sitten? Kun just ei pääse liikkelle niikuin joku jo sanokin ja koko aika pitää olla uutta ja mielummin äidin läsnä olo jatkuvasti. Yöt meillä menee ihan hyvin, kerran herätään, mutta se nukkumaan laittaminen on hankalaa.. joutuu monet hyssyttelyt tekemään, kun ennen nukahti yksikseen . Ja sit on poika ottanut sen tavakseen, että käy nukkumaan joskus 20-21 niiku ennenkin, mutta nyt herätään tunnin päästä ja valvotaan 23-24 Välillä on itse aika poikki kun haluaisi jo käydä nukkumaan. Onko jo hampaita tullut? Meille on kaks alas, tulivat molemmat melkein yhtä aikaa ja nyt sit voi myös ylähampaat kiukuttaa.. Tiedä häntä :/ Mutta, ei voi muuta sanoo siulle kuin Jaksamista! :hug:
Voih, ihan melkein sama kaava meillä! Ja yhden hampaan olen tuosta alaikenestä bongannut, kärki on hiukan puhjennut ulos =)

Näköjään täällä kannattaa käydä "valittamassa" kun heti seuraava (viime ) yö oli kuin toisesta maailmasta! :eek:

Puuron ja pesujen jälkeen tyttö jäin kiltisti sänkyynsä ja nukahti itsekseen ilman mitään hyssytyksiä ja heräsi VASTA 5.30!! Eikä ollut edes kovin nälkäinen :eek: Pullolle nukahti ja nostin sänkyyn niin jatkoi heti uinumistaan klo 10.20 asti! :eek:

Taisi tyttö tajuta että nyt on äiti niin väsynyt ettei jaksa yörallia ;) Tosin ajattelin, että oliskohan se vaikuttanut kun laitoin vauvapuuron sekaan kunnon kaurapuuroa (tavoitteena siirtyä kokonaan normaaliin kaurapuuroon ) ja se olis täyttänyt mahaa kauemmin...?

Joka tapauksessa olo on paljon virkeämpi ja mieli parempi. Ei tähän näköjään (onneksi ) tarvittu kuin yksi kunnollinen yö niin asiat tuntuvat olevan paljon paremmin =) Eikä nuo pienet kitinätkään ole ottaneet tänään niin päähän, ahkerasti vaan olen sitten jaksanut keksiä tytölle jotakin uutta kivaa.

Toivotaan nyt että näitä öitä olisi edes pari niin sitten jaksaisi taas hetken niitä vaikeita aikoja! =)

jaksamista täältäki suunnalta...on ite vaikee kuvitella millasta toi on mut kuulostaa kyl erittäin rankalta,meillä kummatki pojut ollu rauhallisia ja nukkunu hyvin,tosin pienempi huusi ekat pari kk mut loppu ku seinään sitte, pienempi kyl söi aluksi tosi huonosti mut nykyään syö tosi hyvin, ni tuli täs vaan mieleen ku ajattelin muutamaa tuttavaa joilla ollu vaav joka on kans kitissy ja yöt ollu kauheita. Toisen poika huusi jatkuvasti( edelleen huutaa aika paljoki on 1v) mutta se poitsu huusi mielestäni nälkää(on oikeen alipainoinen muutenki)ja ollut huono syömän, toisen tuttavan lapsi,on kyl 5kk mut huutaa iltasin jos on päivällä nukkunut huonosti,kaveri myös sanoi että mitä huonommin nukkuu päivällä sitä levottomampi yö(samaa mieltä oon).meillä kuopus 6kk nukkuu päiväs n 6h ja yöllä n 11h.elikkä ekat tirsat noin klo 11-15 ja tokat 17-19 ja hyvin jaksaa olla eikä kitise mut jos kyläs ollaan illalla niin kyl on kiukkusempi illalla ku ei oo nukkunu tarpeeks.en meinaa et teillä kitinä johtuis nukkumisesta tai nälästä mut mieleen vaan tuli...en keksiny muuta ku tos ketjun alussa oli just siitäki teillä puhetta et voi tietty siitäki ku ei pääse eteenpäin. Lapsen itku on vaan nii väsyttävää ja hermoja raastavaa, et toivon että teillä rauhoittuis tytön kitinä, ainaki yöllä toivois ku uni on kummiski niin tärkee et jaksaa olla sitte pirteenä.

ai niin..muistin just et yhen kaverin sukulaisella on poika, se poika huusi ekat 7kk ihan jatkuvasti melkein,päivät ja yöt. Sitten pojan äitillä meni totaalisesti hermo(ei kummiskaa purkanu sitä lapseen)ni se ite otti sairaalaan yhteyttä ja sanoi että hän ei enää jaksa ku on 7kk kuunnellu huutoo eikä oo nukkunu kunnolla 7kk,et tutkikaa onko poika ihan ok,vai miks huutaa.ne otti sairaalas vauvan yöks tarkkailuun et ne seuraa mikä on ja millanen on, poika oli ollu ku enkeli koko yön mitä sielä oli ja seuraavana päivänä ku äiti oli hakenu pojan ni pojan huuto oli loppunu seinään,lekurit vaan totes et poika on täysin terve et huuto on tod.näk johtunu siitä ku äiti on hermona koko aika ja väsyny ym,mutta ku sai rauhas nukkua ja olla hetken itekseen ni äiti sai rauhoittua ja ku äiti voi hyvin ni poika alkas voida hyvin.vauvat/lapset aistii kyl heti jos kaikki ei oo kunnos, et äiti on hermona,väsyny ym.
tulipa tarina.Toivotaan et olis sulle jotain apua =)

Sillä lailla =) Tuohon vielä lisäisin, että noin se alkoi meillakin, siis rauhoittuminen.Välillä oli noita ihania "unta palloon" öitä ja välillä taas kätinä öitä.Meillä viimeyö oli 8:sas peräkkäinen yö, kun meillä ei kätisty kertaakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja äizkä83:
jaksamista täältäki suunnalta...on ite vaikee kuvitella millasta toi on mut kuulostaa kyl erittäin rankalta,meillä kummatki pojut ollu rauhallisia ja nukkunu hyvin,tosin pienempi huusi ekat pari kk mut loppu ku seinään sitte, pienempi kyl söi aluksi tosi huonosti mut nykyään syö tosi hyvin, ni tuli täs vaan mieleen ku ajattelin muutamaa tuttavaa joilla ollu vaav joka on kans kitissy ja yöt ollu kauheita. Toisen poika huusi jatkuvasti( edelleen huutaa aika paljoki on 1v) mutta se poitsu huusi mielestäni nälkää(on oikeen alipainoinen muutenki)ja ollut huono syömän, toisen tuttavan lapsi,on kyl 5kk mut huutaa iltasin jos on päivällä nukkunut huonosti,kaveri myös sanoi että mitä huonommin nukkuu päivällä sitä levottomampi yö(samaa mieltä oon).meillä kuopus 6kk nukkuu päiväs n 6h ja yöllä n 11h.elikkä ekat tirsat noin klo 11-15 ja tokat 17-19 ja hyvin jaksaa olla eikä kitise mut jos kyläs ollaan illalla niin kyl on kiukkusempi illalla ku ei oo nukkunu tarpeeks.en meinaa et teillä kitinä johtuis nukkumisesta tai nälästä mut mieleen vaan tuli...en keksiny muuta ku tos ketjun alussa oli just siitäki teillä puhetta et voi tietty siitäki ku ei pääse eteenpäin. Lapsen itku on vaan nii väsyttävää ja hermoja raastavaa, et toivon että teillä rauhoittuis tytön kitinä, ainaki yöllä toivois ku uni on kummiski niin tärkee et jaksaa olla sitte pirteenä.

ai niin..muistin just et yhen kaverin sukulaisella on poika, se poika huusi ekat 7kk ihan jatkuvasti melkein,päivät ja yöt. Sitten pojan äitillä meni totaalisesti hermo(ei kummiskaa purkanu sitä lapseen)ni se ite otti sairaalaan yhteyttä ja sanoi että hän ei enää jaksa ku on 7kk kuunnellu huutoo eikä oo nukkunu kunnolla 7kk,et tutkikaa onko poika ihan ok,vai miks huutaa.ne otti sairaalas vauvan yöks tarkkailuun et ne seuraa mikä on ja millanen on, poika oli ollu ku enkeli koko yön mitä sielä oli ja seuraavana päivänä ku äiti oli hakenu pojan ni pojan huuto oli loppunu seinään,lekurit vaan totes et poika on täysin terve et huuto on tod.näk johtunu siitä ku äiti on hermona koko aika ja väsyny ym,mutta ku sai rauhas nukkua ja olla hetken itekseen ni äiti sai rauhoittua ja ku äiti voi hyvin ni poika alkas voida hyvin.vauvat/lapset aistii kyl heti jos kaikki ei oo kunnos, et äiti on hermona,väsyny ym.
tulipa tarina.Toivotaan et olis sulle jotain apua =)

Kiitos kommenteista! Olen melko varma siitä, että tyttö ei nälkäänsä huuda kun päivällä syödään niin usein ja yöllä kun olen toisen kerran yrittänyt ruokaa tarjota niin ei huoli vaan laittaa suun suppuun. Näin tekee päivisinkin jos ei ole nälkä. Ja unta uskon että saa päivälläkin sopivasti, jos nukkuu vähemmän kuin keskimäärin niin sitten on kauheeta kitinää ja itkua koko ilta. Liiasta nukkumisesta ei ole kokemusta kun tyttö näyttää niin hyvin itse säätelevän päivisin tuon unimääränsä =)

Ja joo, toi on kyllä ihan totta ja itsekin olen huomannut että vauva aistii hermostumisen heti. Yksi ilta kun koitin nukuttaa niin likka vaan kitisi ja minä olin ihan hermona -> siitä se oravanpyörä sitten syntyy. Jos on kovin vaikeeta nukahtaa illalla/päivällä niin sitten vaan vaihdellaan miehen kanssa vuoroja aina kun rupeaa kypsyttämään...

Alkuperäinen kirjoittaja nihkula:
Sillä lailla =) Tuohon vielä lisäisin, että noin se alkoi meillakin, siis rauhoittuminen.Välillä oli noita ihania "unta palloon" öitä ja välillä taas kätinä öitä.Meillä viimeyö oli 8:sas peräkkäinen yö, kun meillä ei kätisty kertaakaan :D
Mä olin aivan onneni kukkuloilla kun tyttö muutamia viikkoja sitten nukkui kolme yötä peräkkäin ilman yhtään heräämistä! =) Ekan yön jälkeen herätessäni pelästyin kyllä ihan hirveesti, että mitä tytölle on tapahtunut mutta siellä se vaan posotti unta palloon :saint: :heart:

Kyllä tää uni on meille mammoille vaan ihme juttu lasten ollessa pieniä. Hyvä vaan, että osaa arvostaa jotain "pientä" juttua =)

Sympatiat täältä myös! Vaikka muuten olenkin heikkohermoinen, niin kummasti olen oman likan kanssa jaksanut, hän on myös 6,5 kk vanha. Mutta nyt kun luin tekstejä tästä, niin totta, kitiseehän tuokin. Olen tehnyt edellä mainitulla tavalla, eli kärrännyt pitkin pihoja, aina kitinän alkaessa vaan nukkumaan joko sisälle tai ulos, ulkona tosin nukkuu selkeästi paremmin ja pitempään. Mutta ilmeisesti kuuluu ikään, kun lukee teidän muiden kokemuksia. Voimia vaan kovasti, kyllä se pakosti ohi menee, vaikka eihän se tällä hetkellä yhtään varmastikaan lohduta. Mutta minä kyllä kallistuisin myös masuvaivojen kannalle, jos masulleen pistettäessä kitisee poikkeuksetta. Ainakin kannattaa tutkia, ei se ota jos ei annakkaan! En tiedä onko mun jaarituksista mitään iloa, mutta hengessä ollaan siis mukana! :flower: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Mun mielestä sun kannattais soittaa neuvolaan ja jutella tosta tilanteesta kunnolla. Ja painottaa myös sitä miten väsynyt oot ite.
:attn: :attn: :attn: :attn: :attn:
yhdyn tähän!!
:attn:pikaisesti hae apua jostain muualta itelles kuin täältä!!
voimia kuitenkin sulle!! :flower:

Alkaa maailma näyttää jo paljon paremmalta kun takana toinenkin hyvin nukuttu yö! Viime "yönä" tyttö heräsi ekan kerran 7.30! :eek:

Eli alkaa helpottamaan kun on saanut itsekin nukkua rauhassa...

Kiitos kaikille kun olette jaksaneet tsempata ja kommentoida! :flower: =)

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkaa maailma näyttää jo paljon paremmalta kun takana toinenkin hyvin nukuttu yö! Viime "yönä" tyttö heräsi ekan kerran 7.30! :eek:

Saako kysellä mitä teit / tapahtu? Oliko joku juttu mikä autto öiden rauhottamiseen vai tapahtuko se ihan itestään? Mä täällä kaipaisin myös pitempiä unipätkiä ja oisin kiitollinen edes yhdestä unta palloon -yöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:

Saako kysellä mitä teit / tapahtu? Oliko joku juttu mikä autto öiden rauhottamiseen vai tapahtuko se ihan itestään? Mä täällä kaipaisin myös pitempiä unipätkiä ja oisin kiitollinen edes yhdestä unta palloon -yöstä.

Se tässä hassua onkin kun en tehnyt mitään muuta kuin olin epätoivoinen :eek:
Puuroa ei neiti syönyt yhtään kun oli niin väsynyt ettei jaksanut keskittyä joten söi sitten 200ml velliä. Ajattelin että heräilee jatkuvasti kun söi vain vellin, mutta eipä näyttänyt menevän niin...

No mutta joo, tosiaan oli kyllä hassua kun kaiken tein samalla lailla, olin vain yliväsynyt.

heippa,

täälläkin tyttö nyt reilu 6,5kk ja kuuden kk:n korvilla alkoi yöt muuttua hulinaksi. Tosin kukuttiin pääosin tyytyväisenä ja jokelleltiin mutta ei kuitenkaan nukuttu koko yötä. Ostin UNIPUSSIN ja se ainakin rauhoitti meillä nukkumista huomattavasti. Ei suurikaan investointi jos auttaa lasta nukkumaan rauhallismmin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinis:
heippa,

täälläkin tyttö nyt reilu 6,5kk ja kuuden kk:n korvilla alkoi yöt muuttua hulinaksi. Tosin kukuttiin pääosin tyytyväisenä ja jokelleltiin mutta ei kuitenkaan nukuttu koko yötä. Ostin UNIPUSSIN ja se ainakin rauhoitti meillä nukkumista huomattavasti. Ei suurikaan investointi jos auttaa lasta nukkumaan rauhallismmin.

Joo meillä oli kanssa tuo vaihe kun naurettiin ja jokellettiin hereillä keskellä yötä pitkiä pätkiä. Sitten tuli suvantovaihe ja nyt sitten oli tuo kitinä/huutovaihe...

Unipussi meiltä löytyy, mutta ei ole meidän juttu... :/

Alkuperäinen kirjoittaja äizkä83:
meillä kuopus 6kk nukkuu päiväs n 6h ja yöllä n 11h.elikkä ekat tirsat noin klo 11-15 ja tokat 17-19
Ooh, mukavan paljon nukkuu vuorokaudessa! Yhteensä siis 17 tuntia, vau! Meidän neiti 4,5 kk nukkuu keskimäärin vaan 13,5 h. Jos nukkuu päivällä 6 tuntia, niin yölle jää unta enää 7,5 h :eek:
- ei 11 h kuten teillä. |O

Täällä kitinää päivisinmyös ja olen sen tulkinnut lähinnä kyllästymiseksi ja haluksi saada virikkeitä.Sillä poju on kylässä kuin naantalin aurinko ja aina erilaisissa paikoissa ok.Mutta kotona lattialla,sitterissä,syöttötuolissa jaksetaan olla vain tovi ja sitten alkaa narina.
On selkeesti kyllästynyttä ininää ja luulen että pojalla olis kova halu päästä eteenpäin ja liikkeelle,harmittaa kun ei vielä ole taitoja.

Yöt poika nukkuu miehen kanssa taikka siis mies nukkunut koko pojan elämän hänen kanssa yöt eli sinänsä yöheräilyjä ei mulla ole ollut kuin sairaalassa.

Hyppykiikku ostettiin tänään ja se vaikutti kiinnostavalta!!
Siinä pompotti ja kovaa.

Mutta voimia ja kysypä mieheltäsi josko muutaman yön uhraisi ja olisi tytön kanssaaa.
Saisit kummasti voimia,sillä uni paras lääke on.Puolivuotta heräilyjä tekee kenestä tahansa ärtyneen ja kiukkuisen.

Voimia!!

Ja voin sanoa, että helpotti HETI, kun hän oppi liikkumaan. Ja teillähän se voi tapahtua tosi piankin! Tylsyyttänsä kitisi kolmikuisesta lähtien, ja oli temperamentikas.

Ja jos jaksat, yritä ajatella, että lapsen temperamentikkuus on myöhemmässä elämässä PELKKÄÄ PLUSSAA :) . Meillä esikko on nyt 2 vee ja maailman seurallisin, vilkkain ja ihanasti (myös ne positiiviset) tunteet näyttävä lapsi. Jos vauvana (ja yhä) reagoi herkästi epämukavuuteen, reagoi helposti myös kivoihin juttuihin ja on helppo saada ilahtumaan. Myös moitteisiin reagoi nopeasti, eli on helppo "pitää kuria", kun on niin temperamenttinen mutta empaattinen lapsi.

Eli: koita jaksaa nyt, melko pian jaksaminen palkitaan! :hug:

Yhteistyössä