Mikä tuossa raakamaidossa oikein houkuttaa? (4 lasta joutui sairaalahoitoon)

kepurouva
Alkuperäinen kirjoittaja no yök;26556938:
mua ällöttäis juoda tollasta raakamaitoa suoraan lehmän tissistä. Muutenkin pystyn juomaan vaan rasvatonta maitoa ja sitäkin jos pakko. En tykkää maidon mausta.
Edes me kepulaiset emme juo maitoa suoraan lehmän tissistä. Muuten juomme tietysti tuoretta maitoa.
 
[QUOTE="Vieras";26557790]Juu mutta pastöroitu maito nyt ei oo moksiskaan siitä,jos kylmäketju hetkeksi katkeaa. Eikä tankkimaito säily viikkoa vaikka pastöroitu maito säilyy. Sehän tässä oli just pointti että jos se on sun oma lehmä ja tän päivän maitoo niin juo rauhassa vaan, mutta jos sitä pitää johonki viiä ja säilyttää niin olishqn se hyvä olla pastöroitua[/QUOTE]

Viikon on vuohenmaito juomakelpoista. Toki hyvin pakattuna ja kylmässä. Ei missään tonkassa portaanpielessä. Lehmänmaidon säilyvyydestä en tiedä.
 
"..."
miksi lapsille juotetaan maitoa?? Olisko sen kalsiumin takia? Ja maito kun nyt vaan on terveellistä varsinkin jos ruokailutottumukset ja elämäntavat on terveelliset. Mitenkähän mun suvussa lähestulkoon kaikki on eläny yli 90 vuotiaiksi vaikka ovat juoneet sitä kamalaa epäterveellistä oikeaa maitoa? Meille jopa neuvolassa painotettiin sitä, että jos kotona tuotetaan tuhansia kiloja maitoa päivässä, niin ei saa eikä kannata hakea kaupasta maitoa! Paitsi laktoositon lehmä meillä on jatkuvasti ummessa joten sitä maitoa pitää yhdelle lapselle kantaa kaupasta:)
 
[QUOTE="...";26557843]miksi lapsille juotetaan maitoa?? Olisko sen kalsiumin takia? Ja maito kun nyt vaan on terveellistä varsinkin jos ruokailutottumukset ja elämäntavat on terveelliset.[/QUOTE]

Kerro toki että millä tavalla se maito on tärkeetä terveellisten elämäntapojen ja ruokailutottumusten kannalta?
 
"hmmm"
Miksi kaikki lehmiä omistavat ja maitoa tuottavat tulevat tähän hehkuttamaan asiaa? Ja miksei kenelläkään heistä ole vinkkejä meille lehmättömille? Miten auttaa meitä enemmistöä, joilla ei niitä omia lehmiä ole ja jotka joutuvat sen maitonsa kauempaa saamaan?
 
kepurouva
[QUOTE="hmmm";26557882]Miksi kaikki lehmiä omistavat ja maitoa tuottavat tulevat tähän hehkuttamaan asiaa? Ja miksei kenelläkään heistä ole vinkkejä meille lehmättömille? Miten auttaa meitä enemmistöä, joilla ei niitä omia lehmiä ole ja jotka joutuvat sen maitonsa kauempaa saamaan?[/QUOTE]

Voitte vaikuttaa esim. äänestämällä ja ottamalla kantaa sen puolesta, että tilamaidon myynti sallittaisiin helpommin
 
[QUOTE="hmmm";26557882]Miksi kaikki lehmiä omistavat ja maitoa tuottavat tulevat tähän hehkuttamaan asiaa? Ja miksei kenelläkään heistä ole vinkkejä meille lehmättömille? Miten auttaa meitä enemmistöä, joilla ei niitä omia lehmiä ole ja jotka joutuvat sen maitonsa kauempaa saamaan?[/QUOTE]
Minä en tuota mitään, mutta kylmälaukun ja kalleja mulla on. Kaupasta saa jonkun jääkaapin varmasti mikä käy auton sytkäriin. Vuohenmaito on ihan ok pakastettunakin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26557945:
Ei ihminen lehmänmaitoa tarvi :)

Mutta ehec on esim. Usa:ssa tosi yleinen, siellä ei oo niin tarkkaa valvontaa kuin meillä.
Joitain vuosia sitten Suomessa ehec-epidemia tuli lihasta. Mutta ei ihminen lihaakaan tarvitse.
 
"..."
kasvavan lapsen elimistö tarvitsee kalsiumia jotta luut kasvavat vahvoiksi. Toki tarvitaan myös D-vitamiinia. Vai haluatteko te, jotka maidon ravinto- ja terveysarvoa väheksytte, että juuri teidän tyttärenne sairastuu osteoporoosiin sen takia että kasvuiässä kalsiumin ja D- vitamiinin saantia ei oltu turvattu? Pelkkä D- vitamiini ei vahvista luita. Vai purkistako tablettina se kalsium on turvallista ja terveellistä saada? Ja maito on mitä parahin proteiinin lähde. Kuntoilussa sitä tarvitaan lihaksille jne. Jotta siinä niitä terveysvaikutuksia!
 
"vieras"
[QUOTE="...";26557985]kasvavan lapsen elimistö tarvitsee kalsiumia jotta luut kasvavat vahvoiksi. Toki tarvitaan myös D-vitamiinia. Vai haluatteko te, jotka maidon ravinto- ja terveysarvoa väheksytte, että juuri teidän tyttärenne sairastuu osteoporoosiin sen takia että kasvuiässä kalsiumin ja D- vitamiinin saantia ei oltu turvattu? Pelkkä D- vitamiini ei vahvista luita. Vai purkistako tablettina se kalsium on turvallista ja terveellistä saada? Ja maito on mitä parahin proteiinin lähde. Kuntoilussa sitä tarvitaan lihaksille jne. Jotta siinä niitä terveysvaikutuksia![/QUOTE]

Mutta näitä kaikkia voi saada muustakin kuin maidosta.. Myös sitä kalsiumia saa parhaiten vihanneksista. Kyllä mä sitä purkkikalsiumiakin annan silloin tällöin maitoallergiselle ja huonosti syövälle tyttärelleni, varmuuden vuoksi, kuten muitakin vitamiineja. Pääasiassa pidän kuitenkin huolta, että sitä saa ruoasta.
 
Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta, samoin D-vitamiinia (eihän sitä lisätä maitoon kuin pieniä määriä). Proteiinitkin saa helposti muualta kuin maitotuotteista. Juuri oli tutkimus, kuinka maitoproteiinit altistavat suolistotulehdussairauksille.
 
[QUOTE="neljä-ilman-viidettä";26556976]Saiskos tuohon borrelioosin ja raakamaidon yhteyteen jotain linkkiä?

Ja alkuperäiseen linkkiin komentti: Tauti on Suomessa harvinainen, sillä siihen sairastuu vuodessa vain 10-30 ihmistä.

Kuinka monta näistä aiheutuu raakamaidosta?[/QUOTE]

Ei borrelioosia vaan puutiaisaivotulehduksen.
Tiesitk

"
Rasvaton maito läpikäy kovan teollisen prosessin. Rasvan poistamisen myötä maidosta poistuu myös rasvaliukoinen D-vitamiini, jolloin kalsiumin aineenvaihdunta kärsii. Valmiiseen maitoon lisätään/ palautetaan D-vitamiini, mutta senkin hyödyntämiseen tarvitaan rasvaa. Rasvaton maito on hyvä esimerkki siitä, että yhden palikan poistaminen saa aikaan pitkän ja usein negatiivisen tapahtumaketjun. Luonto on itsessään uskomattoman viisas, ja kaikenlainen ihmisen väliintulo tuppaa vaan rikkomaan sen herkkää harmoniaa.

Rasvan poistamisen lisäksi maito pastöroidaan, mikä tekee maitoproteiinista ja muista ravintoaineista vaikeasti käsiteltävän. Pastörointi tuhoaa myös maidon luontaiset entsyymit, jotka muuten edistäisivät kalsiumin hyväksikäyttöä. Kaiken tämän seurauksena saattaa kalsiumin saanti jäädä peräti miinuksen puolelle! Suomi onkin osteoporoositilastojen kärkimaita runsaasta maidonkulutuksesta huolimatta - tai ehkä pikemminkin juuri tämän takia."
Lähde: MAITO - meijereiden pilaama terveysjuoma

Itse olen ajatellut siirtyä Hiljan kuluttajaksi, koska mua todella ärsyttää se miten pitkälle kaikki pittää jalostaa ja käsitellä. Sitten puhutaan niistä olemattomista terveysvaikutuksista. Jokainen voi ottaa erilaisia riskejä - itse otan ennemmin luonnollisempia tuotteita, joissa saattaa jottain bakteereja jyllätä kuin tuotteen, joka on käsitelty sen tuhat kertaa.
 
Tämä jäi uupumaan tuosta lainauksesta:
Pastöroimaton maito vilisee maidon sulatukseen tarvittavia entsyymejä. Suurin osa niistä kuitenkin tuhoutuu maidon käsittelyssä, jolloin maito sulaa huonommin, aiheuttaen monelle vaivoja. Sitä vastoin tinkimaito eli pastöroimaton raakamaito sopii lähestulkoon kaikille, myös ns. laktoosi-intolerantikoille!
 
[QUOTE="vieras";26557997]Mutta näitä kaikkia voi saada muustakin kuin maidosta.. Myös sitä kalsiumia saa parhaiten vihanneksista. Kyllä mä sitä purkkikalsiumiakin annan silloin tällöin maitoallergiselle ja huonosti syövälle tyttärelleni, varmuuden vuoksi, kuten muitakin vitamiineja. Pääasiassa pidän kuitenkin huolta, että sitä saa ruoasta.[/QUOTE]

Aika pirusti saa lapses vihanneksia popsia että kalsium määrä tulee täyteen esim. 300g parsakaalia tai 250g valkokaalia vastaa 1 kupillista maitoa, lapsen pitäisi juoda 3 kuppia maitoa ja lisäksi juustoa eli n.1kg parsakaalia (lähde: vegaaniliitto).. Haluan nähdä sen lapsen joka syö 1kg parsakaalia tai 800g valkokaalia/päivä...
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
"..."
en kiellä, etteikö kalsiumia muistakin ruuista saa, mutta mieti, montako palkoa joudut järsimään, että saat samat ravintoaineet kuin esim 2dl raakamaitoa. Ja miettikää ternimaitoa, mikä ravintopommi!
 
[QUOTE="neljä-ilman-viidettä";26556976]Saiskos tuohon borrelioosin ja raakamaidon yhteyteen jotain linkkiä?
[/QUOTE]

Tuossa ainakin linkki raakamaitoon ja puutoiaisaivokuumeeseen:
Puutiaisaivotulehdus

Olen lukenut myös jonkun uuden artikkelin, jossa tutkittiin borrelioosin tarttumista ja siinä juuri puhuttiin raakamaidosta, mutta nyt en tietenkään löydä googlella. Voi olla, et se olikin jossain lehdessä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26557669:
Niin ja mikä siinä raakamaidossa viehättää? Maku.
Juotuna on ainakin pahaa minusta. Lapsuudessa, kun käytiin äidin tädin luona, niin siellä ei ollut muuta maitoa tarjolla ja yökötti juoda sitä.
 
Jokaisesta ruuasta voi saada bakteeritartunnan, joistakin helpommin kuin muista.

Lähinnä itse en halua raakamaitoa, nyt kun on herätty punkkien vaarallisuuteen viime vuosikymmenellä, ja niitä on joka lehmässä ja niistä leviää ainakin tuo puutiaisaivokuume. Joka sadas punkki tartuttaa sen lehmään.
 
"Mina"
Mä olen juonut koko elämäni pastöroitua homogenoitua rasvatonta maitoa, enkä ole siitä saanut ikinä mitään terveysongelmia. Luusto on hyvässä kunnossa, kuin myös vatsa!

Että minä en anna mitään painoarvoa yksittäisin ihmisen kokemukselle tämän asian suhteen. Enkä myöskään usko, että olisi millään tavalla epäterveellistä juoda rasvatonta maitoa. Tai että olisi epäterveellistä juoda tilamaitoa (itse en antaisi pienille lapsille tai joisi raskaana).
 

Yhteistyössä