Mikä tuossa raakamaidossa oikein houkuttaa? (4 lasta joutui sairaalahoitoon)

tba
[QUOTE="hmmm";26557337]Mistä ihmeen peruskaupasta täältä Helsingistä saa raakamaitoa? Ei ainakaan tältä meidän K-Kaupasta ja S-Marketista. Tiedän kyllä yhden luomu/lähiruokakaupan, jossa sitä vissiin myydään, mutta siihen jää.[/QUOTE]

Kannelmäen Prismasta ainakin (sieltä maatilatorilta)

"saara"
Meillä maitoallerginen lapsi pystyy juomaan luomutilalta suoraan haettua maitoa. Käytetään siis sitä suurimmaksi osaksi, ku tuosta suht läheltä sitä pystyy hakemaan.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26558808]Juotuna on ainakin pahaa minusta. Lapsuudessa, kun käytiin äidin tädin luona, niin siellä ei ollut muuta maitoa tarjolla ja yökötti juoda sitä.[/QUOTE]
Paljon mahdollista. Mä en sitten lapsuusvuosien ole juonut lainkaan maitoa, mutta käytän maitoa kyllä ruuanvalmistuksessa.

hee
[QUOTE="Vieras";26557117]Siis luomumaitoa toki saa marketista, se on homogenisoimatonta. Mutta että,pastöroimatonta maitoa marketista? Voiko pitää paikkaansa?[/QUOTE]

tampereella ainakin saa

suo siellä, vetelä täällä siis? jokainen tekee jälleen ratkaisunsa oman perheen tarpeiden mukaan, en joisi raakamaitoa, koska join sitä paljon lapsena serkkujen luona ja kammo jäi, muuten maitoa menee meillä paljon, luomuakin nykyään... raakamaitoa en antaisi ihan pienelle lapselle, isommalle kyllä, jos joskus haluaa maistaa...

lucifer
meillä ei muuta ole lapset ikinä juoneetkaan kuin raakamaitoa. hoidossa kun aloittivat oli ongelmana kun siellä sai vain rasvatonta niin eivät suostuneet juomaan. siellä sitten piimä nykyään ruokajuomana muksuilla.

"vvieras"
Kun olin pieni, niin mummolla oli lehmiä. Raakamaitoa ei silti pahemmin juotu, maito oli varattu kahviin ja ruuanlaittoon jne. Piimä oli se ruokajuoma. Tankkimaitoon tehtiin joskus kaakaota ja se oli kyllä hyvää.

Kyllä voisin sitä raakamaitoa ostaa joltakin maitotilalta, mutta tarkkana olisin kyllä sen kuljetuksen kanssa: laittaisin varmaan hinkin jäillä täytettyyn kylmälaukkuun, että ei pääsisi lämpiämään missään vaiheessa.

Minulle kyllä tankkimaitokin aiheuttaa laktoosivaivoja ja samoin isälleni.

Jokaisesta ruuasta voi saada bakteeritartunnan, joistakin helpommin kuin muista.

Lähinnä itse en halua raakamaitoa, nyt kun on herätty punkkien vaarallisuuteen viime vuosikymmenellä, ja niitä on joka lehmässä ja niistä leviää ainakin tuo puutiaisaivokuume. Joka sadas punkki tartuttaa sen lehmään.
Tuota mistä tuo fakta tieto on noista joka lehmässä olevista punkeista? Olen 25 vee ja risat ollut lypsylehmien/maidontuotannon kanssa tekemisissä ja ei oo tullu vastaan ainuttakaan mansikkia jolla ois ollu punkkeja. On voinut olla joskus viiskytvuotta ja risat sitten, kun lypsylehmiäkin laidunnettiin jossain luonnonniityillä ja pöpeliköissä.

"vieras"
Aika pirusti saa lapses vihanneksia popsia että kalsium määrä tulee täyteen esim. 300g parsakaalia tai 250g valkokaalia vastaa 1 kupillista maitoa, lapsen pitäisi juoda 3 kuppia maitoa ja lisäksi juustoa eli n.1kg parsakaalia (lähde: vegaaniliitto).. Haluan nähdä sen lapsen joka syö 1kg parsakaalia tai 800g valkokaalia/päivä...
Tuota, myös esim. todella monet kalat sisältävät paljon kalsiumia. Kalsiumia saa myös pähkinöistä, mantelista, raparperista, pinaatista, pavuista, kananmunan keltuaisesta, ruusunmarjasta (esim. vauvalle hyvä), jne. Ihan peruselintarvikkeita kaikki eikä siinä edes ole koko kirjo.

Maku, helppo saatavuus (naapurista), täyteläisyys, nostalgisuus.

Noin ekaks.

Tokaksi käsittelemättömyys.

Ja sille joka kylmäketjusta murehti, niin takuuvarmasti se ketju katkeaa samalla metodilla myös purkitettua maitoa kotiin Cittarista kannettaessa, ELLEI älyä laittaa maitoja ja muita kylmää vaativia ostoksiaan kylmälaukkuun.....

Tiedättekö muuten miten ehdottoman luotettava on kylmäketju?
Onko käsitystäkään, miten paljon tuodaan tehtaalle tai kauppaan samaa kuormaa seuraavana päivänä, kun se on edellisenä hylätty lämmön takia, kierrätettynä kylmävaraston tai pikajäähdyttämön kautta?
Aika hemmetin paljon :x

"tuomas"
[QUOTE="vieras";26557302]Kyllä saa useimmista kaupoista ainakin Oulussa, Helsingissä, Sipoossa, Porvoossa ja Mikkelissä. Muiden kaupunkien tilannetta en ole tarkistanut, mutta uskoisin ettei nuo nyt mitään erikoistapauksia ole. Siis nimenomaan raakamaitoa, en tarkoita luomua tai pelkästään homogenoimatonta.[/QUOTE]

Olen kyllä tähyillyt, mutta en eläissäni nähnyt kaupan hyllyillä sekä pastöroimatonta että homogenisoimatointa maitoa eli sitä oikeaa käsittelemätöntä raakamaitoa. Olisin toki mieluusti ostanut ja ottanut käyttöön.
Sitäpaisti, Avien valvontavirkamiehet olisivat aika nopsasti sulkemassa kauppaa, jos sellaisia myytäisiin. Suhtaudun siis melko epäilevästi esittämääsi väitteeseen.

Minkä merkkistä raakamaito on? Millainen pakkaus siinä on vai myydäänkö metallisessa maitohinkissä?

[QUOTE="tuomas";26861906]Olen kyllä tähyillyt, mutta en eläissäni nähnyt kaupan hyllyillä sekä pastöroimatonta että homogenisoimatointa maitoa eli sitä oikeaa käsittelemätöntä raakamaitoa. Olisin toki mieluusti ostanut ja ottanut käyttöön.
Sitäpaisti, Avien valvontavirkamiehet olisivat aika nopsasti sulkemassa kauppaa, jos sellaisia myytäisiin. Suhtaudun siis melko epäilevästi esittämääsi väitteeseen.

Minkä merkkistä raakamaito on? Millainen pakkaus siinä on vai myydäänkö metallisessa maitohinkissä?[/QUOTE]

Esim tätä myydään monessa paikassa:

Yhteistyössä