Mikä teidän mielestä tässä yhteiskunnassa on perseellään?

empatiaa ja inhimillisyyttä pliis
Alkuperäinen kirjoittaja 50 % veroa:
No, työllä ei voi rikastua, kiitos verotuksen.
Miksi työllä pitäisi rikastua? Työhän on sitä varten, että tulee toimeen eli sitä tehdään ns. hengenpitimiksi. Ajattelepa kuinka moni on vailla työtä tai mahdollisuutta selvitä siksi edes hengissä ja sinä huolehdit liika verotuksesta kun et voi ostaa ihan kaikkia uusimpia "leluja". Em. asenne on se mikä on tooosi pahasti pielessä...

Tukijärjestelmä, joka ei innosta tekemään työtä. Järjestelmä, joka on niin monimutkainen, että moni ei osaa sitä käyttää, mutta jota voi silti osatessaan käyttää hyväkseen. Järjestelmä, joka on niin epäreilu, että opiskelija joutuu elämään vähemmällä kuin kattoonsyljeskelijä.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
se, että nykyäidit ei enää jaksa tai halua hoitaa itse omia lapsiaan, vaan vetoavat johonkin ihme virikkeisiin viedessään lapset päiväkotiin ja jäävät itse kotiin päiväksi uuden vauvan kanssa tai ilman. mun mielestä koko subjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan persiistä. Se vie paljon yhteiskunnan rahoja. Onneksi sentään osa kunnista rajoittaa tätä eväämällä kuntalisän laiskoilta äideiltä. vajaakuntoiset on asia erikseen, mut ei kaikki tosiaan ole nykyään masentuneita tai muuten vaan kykenemättömiä hoitamaan omat lapsensa itse.
Samaa mieltä.
Tää on kyllä niin erikoista että ihmiset jaksavat napista subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Tajuatteko te kateuttanne kitisevät, että se on LAPSEN oikeus! Laiskuuttako se on, jos ei satu olemaan esimerkiksi lapsella kavereita kun on muutettu eikä löydy ketään joka lähtisi ulkoilemaan tms kaveriksi? Jonka lapsesta oma saisi kaverin, siis lähinnä? Ootte te typeriä kapeakatseisuudessanne, varsinkin kun se ei ole keneltäkään pois. Yhtälailla se kunta järjestää hoitopaikan työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapsillekin, itsekin kuulun lapsineni tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Ja kumma kyllä, silti en näe subj. hoito-oikeudessa mitään pahaa, sehän on jokaisen LAPSEN etu!

Tämä on vialla tässä yhteiskunnassa. Maassa ei vikaa, ihmisethän sen pahuudellaan, kateudellaan ja itsekkyydellään pilaavat.

wer
Vanhustenhoito on monessa kunnassa ja kaupungissa ihan retuperällä, vanhainkodeista on tullut pelkkiä vanhusten säilömispaikkoja. Toisena mainitsen koulujutut, omassakin kaupungissa opettajat on lomautettu 14 vrk:ksi säästöjen takia (ja samaan aikaan kaupunkin on syytänyt tolkuttomia määriä rahaa johonkin hiihtoputkeen). Neljännen luokan aloittaneella lapsellamme on ollut menneinä parina viikkona lähes joka tunti eri opettaja (joka tietysti kaitsee sitten omaa luokkaansakin siinä ohessa). Voi takapuoli kauniisti sanottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja empatiaa ja inhimillisyyttä pliis:
Ajattelepa kuinka moni on vailla työtä tai mahdollisuutta selvitä siksi edes hengissä ja sinä huolehdit liika verotuksesta kun et voi ostaa ihan kaikkia uusimpia "leluja". Em. asenne on se mikä on tooosi pahasti pielessä...

Jaapa... Töitä kyllä on vaikka kuinka paljon vaan kun ei ne työt kelpaa mitä tarjotaan... Moni siis saisi elintasonsa pidettyä reilassa jos oikeasti menisi töihin ja hieman höllentäisi asennettaan siihen mitä duunia haluaa väntää!

Sosiaali & opetustoimi. Ennaltaehkäisevästä työstä on karsittu määrärahoja esim. perheneuvolat, avoimet päiväkodit, kerhotoiminta, mieleterveyshuollon vertaistukiryhmät, tukiopetus, perusterveydenhuolto. Opetuspuolella suuret ryhmäkoot peruskoulussa, akateeminen vapaus (=ei tarvitse valmistua eikä suorittaa opintoja ja silti saa pitää opikelupaikkansa), yliopistojen pääsykoejärjestelmä. Kun ennataehkäisevästä työstä lipsutaan, joudutaan rahaa upottamaan myöhemmin suurempien ongelmien hoitoon. Rahojen toisenlaisella kohdentamisella rahaa säästyisi myöhemmässä vaiheessa. Terveydenhuollossa kaikki kouluikäiset lapset eivät pääse koululääkärin vastaanotolle, mutta lonkkaleikkauksia tehdään itseaiheutetun lihavuuden takia sairaseläkkeelle joutuneille. Mielenterveyspuolella terapia, joka on todettu yhdeksi tehokkaimmista hoitomuodoista on korvattu lääkehoidolla.

Verotus. Ansiotyötä verotetaan ankarasti, kun taas kulutusta ja omistamista hellästi. Perintöverotus tulee säilyttää vähintään nykyisellä tasollaan. Verotuksella on ohjaava vaikutus, jolloin erilaisilla kulutusveroilla voitaisiin ohjata kulutuksen suunta. Makeisveron palautus on hyvä juttu, mutta samanlainen vero tarvittaisiin myös rasvalle ja vähäravinteiselle ruoalle esim. monille eineksille.

Listaa voisi vielä jatkaa ja noissakin riittäisi jo keskusteltavaa mutta annanpa puheenvuoron muillekin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
se, että nykyäidit ei enää jaksa tai halua hoitaa itse omia lapsiaan, vaan vetoavat johonkin ihme virikkeisiin viedessään lapset päiväkotiin ja jäävät itse kotiin päiväksi uuden vauvan kanssa tai ilman. mun mielestä koko subjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan persiistä. Se vie paljon yhteiskunnan rahoja. Onneksi sentään osa kunnista rajoittaa tätä eväämällä kuntalisän laiskoilta äideiltä. vajaakuntoiset on asia erikseen, mut ei kaikki tosiaan ole nykyään masentuneita tai muuten vaan kykenemättömiä hoitamaan omat lapsensa itse.
Onko tämä tosiaan ongelma sulle että jotkut käyttävät oikeuksiaan ?
Olen eri tyyppi, mutta ei se ole ongelma, että joku käyttää oikeuksiaan, vaan se että oikeuksia on liikaa ja niitä täytyy alkaa poistamaan, jotta valtion ja kuntien velanotto saadaan kuriin. Siis leikkauksia peliin.

verotutkija
Maailman kalleimpia alveja. Lisäksi viina ja namuverot. Onko järkeä, että kansa hakee namunsa ja juomansa Virosta?

Ruotsi on jo perintöverot poistanut, joutaisi pois Suomestakin. Perintöjä tienatessa on jo verot maksettu.

vieas
Alkuperäinen kirjoittaja empatiaa ja inhimillisyyttä pliis:
Miksi työllä pitäisi rikastua? Työhän on sitä varten, että tulee toimeen eli sitä tehdään ns. hengenpitimiksi. Ajattelepa kuinka moni on vailla työtä tai mahdollisuutta selvitä siksi edes hengissä ja sinä huolehdit liika verotuksesta kun et voi ostaa ihan kaikkia uusimpia "leluja". Em. asenne on se mikä on tooosi pahasti pielessä...
Minä taas näkisin tässä enemmänkin sen puolen, että nekin jotka elävät sosiaalitukien varassa, vaativat isompia tukia ostaakseen niitä kaikkein uusimpia leluja. Siellä asenne on pahiten pielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja verotutkija:
Maailman kalleimpia alveja. Lisäksi viina ja namuverot. Onko järkeä, että kansa hakee namunsa ja juomansa Virosta?

Ruotsi on jo perintöverot poistanut, joutaisi pois Suomestakin. Perintöjä tienatessa on jo verot maksettu.
Eikös Suomi ole tuplaverotuksen luvattu maa?

Tai no jatkampa vielä sittenkin.

Liiallisuuksiin menevä ymmärtäminen. Etsimme "järkeviä" syitä lähest kaikkeen. Esim. alkoholismista on tehty sairaus vaikka kukaan ei ole pakottanut juomaan. Väkivallalle haetaan syitä tekijän omista kokemuksista jolloin itse väkivalta jää toissijaiseksi ja siitä tehdään syiden kautta hyväksyttävää. Unohdetaan että jokainen vastaa itse omista teoistaan. Väkivalta- ja varsinkin seksuaaliväkivalta rikoksista langetetaan järjettömän pienet rangaistukset ja valitettavan usein oikeusasteet keskittyvät suojelemaan tekijää ja etsimään lieventävieä asianhaaroja sen sijaan että keskityttäisiin olennaiseen kysymykseen: kuka teki väärin ja millaisia seurauksia siitä oli ja on uhrille. Tästä hyvä esimerkki oli usemman vuoden takainen Kemin käräjäoikeuden (muistaakseni -korjatkaa jos olen väärässä) perustelu raiskauksen lievyydestä ja naurettavan pienestä rangaistukseta, koska akti kesti niin vähän aikaa. Lasten sekaantumiseen suorastaan kannustetaan, mikäli sekaantuminen ei ole mennyt aktiin asti.

Pitkä lista tulossa, älä lue jos alkaa pippeli kohota otsalle jo ajatuksesta :D

Tukijärjestelmä; työttömien hyysääminen ja opiskelijoiden ja kotiäitien rankaisu.
Koulutusinflaatio, työurien pidentämiseen pakottaminen, eläkepommi.
Yksityisautoilun järjetön vainoaminen vaikka tässä julkisten liikenneyhteksien luvatussa maassa et voi järkevästi elää ilman omaa autoa pk-seudun tai suurimpien kaupunkien ulkopuolella.
Yleinen asevelvollisuus, rikosoikeudellisen järjestelmän ja poliisin resurssien nurinkurinen jakaminen ja toteutuminen.
Sossupummiuden tukeminen, omistusasumisesta ja yrittämisestä rankaiseminen.
Pääomaverotuksen kiinteä prosentti tekee rikkaiden yritysjohtajien veronkierron liian helpoksi, kamala epäkohta esim. verrattuna sosiaalietuuksien verotukseen.
Julkisen terveydenhuollon toimimattomuus, sosiaalijärjestelmän kuoleminen turhien lastensuojeluilmoitusten, resurssien puutteen, epäpätevien työntekijöiden ja koulutusjärjestelmän kierouden alle.
Lasten ja nuorten pahoinvointi jolle ei edes yritetä tehdä mitään, myös tietenkin aikuisten.

Suoritusyhteiskunta, näennäinen hyvinvointivaltio vain paperilla jossa rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, ihmisten yksinäisyys ja juurettomuus, yhteisöllisyyden puute, toisista välittäminen on hävinnyt johonkin raha ja materian alle, ainoa mikä merkitsee on paljonko tienaat, paljonko löytyy asuntolainaa sekä auton merkki ja vuosimalli.

Alkuperäinen kirjoittaja oot tymä:

Eikös Suomi ole tuplaverotuksen luvattu maa?
Riittääkö tupla edes.. Verot maksetaan ostettaessa, käytettäessä, myydessä, perittäessä, ihan missä välissä tahansa vaan saadaan nyhdettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Helpompi kysymys olisi että mikä ei...
Mielenterveyspuoli on retuperällä ainakin ja se vaikuttaa paljon kaikkeen.
Mulle ainakin tuo olisi vaikeampi kysymys. En näin äkkiseltään osaa vastata, mikä yhteiskunnassa ei olisi perseellään.

Muutamia epäkohtia mainitakseni: jatkuvan kasvun tavoittelu, pankkijärjestelmän ylivalta, suuret yksiköt ja aina vaan suurempaan pyrkimys (esim kuntaliitokset), yksityistäminen, korruptio, oman edun tavoittelu, piittaamattomuus, suvaitsemattomuus, yksilöllisyyden korostaminen, passivoiva järjestelmä, median ja markkinoiden valta ihmisten ajatteluun, vaihtoehdottomuus, yksinapaisuus, politiikka, näennäisdemokratia...

Vallankumousta odotellessa.

Veropohjan täytyy olla laaja. Tarvitaan useanlaisia verolähteitä jotta veropohja saadaan pidettyä ja verovaroin kustannetut palvelut katettua. Verotutkija voikin ottaa kantaa siihen miten nykyisistä perintöveroista kerätyt varat saadaan katettua? Samoin pyytäisin sinulta kannaottoa miksi itse ansaitusta tulosta pitäisi maksaa korkeampaa veroa kuin itse mitään tekemättä saadusta tulosta? Joku on todellakin siitä perittävästä omaisuudesta veroja jo maksanut ja hän itse voi omaisuuden myös kuluttaa. Perinnön saaja ei siitä omaisuudesta ole veroja maksanut, joten häntä siitä verotettakoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Pitkä lista tulossa, älä lue jos alkaa pippeli kohota otsalle jo ajatuksesta :D

Tukijärjestelmä; työttömien hyysääminen ja opiskelijoiden ja kotiäitien rankaisu.
Koulutusinflaatio, työurien pidentämiseen pakottaminen, eläkepommi.
Yksityisautoilun järjetön vainoaminen vaikka tässä julkisten liikenneyhteksien luvatussa maassa et voi järkevästi elää ilman omaa autoa pk-seudun tai suurimpien kaupunkien ulkopuolella.
Yleinen asevelvollisuus, rikosoikeudellisen järjestelmän ja poliisin resurssien nurinkurinen jakaminen ja toteutuminen.
Sossupummiuden tukeminen, omistusasumisesta ja yrittämisestä rankaiseminen.
Pääomaverotuksen kiinteä prosentti tekee rikkaiden yritysjohtajien veronkierron liian helpoksi, kamala epäkohta esim. verrattuna sosiaalietuuksien verotukseen.
Julkisen terveydenhuollon toimimattomuus, sosiaalijärjestelmän kuoleminen turhien lastensuojeluilmoitusten, resurssien puutteen, epäpätevien työntekijöiden ja koulutusjärjestelmän kierouden alle.
Lasten ja nuorten pahoinvointi jolle ei edes yritetä tehdä mitään, myös tietenkin aikuisten.

Suoritusyhteiskunta, näennäinen hyvinvointivaltio vain paperilla jossa rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, ihmisten yksinäisyys ja juurettomuus, yhteisöllisyyden puute, toisista välittäminen on hävinnyt johonkin raha ja materian alle, ainoa mikä merkitsee on paljonko tienaat, paljonko löytyy asuntolainaa sekä auton merkki ja vuosimalli.
Peesaan aika monta kohtaa.

Yhteistyössä