Mikä syy läskeillä on valehdella?

  • Viestiketjun aloittaja "Saijaa"
  • Ensimmäinen viesti
enids
No voin nyt tähän todeta, että minä olen läski. Söin aikaisemmin terveellisesti (ei karkkia, shipsiä, hamppareita yms) ja liikuin 4-6 kertaa viikossa. Tein tätä vuosia. Mitä tapahtui? Lihoin ja lihoin vaan kokoajan. Aina oli joku lihas, olkapää tai käsi kipeänä treenaamisesta. Sitten kyllästyin tuohon lihoamiseen, ainaisiin lihasjumeihin ja lopetin raskaan liikunnan. Lisäksi aloin punnitsemaan kaiken mitä syön. Nyt olen laihtunut noin 8 kiloa. Kunto on romahtanut, koska liikun todella kevyesti. Jaksan nostaa painoja varmaan puolet siitä mitä vuosi sitten, mut rasvaa on lähtenyt. Eli mitä kovemmin treenaat salilla = sitä enemmän syöt terveellistä ruokaa = sitä läskempi olet.
Sun pitäs käydä Dexassa. Paino tarkoittaa massaa. Massa koostuu ihmisessä läskin lisäksi lihaksista ja luista sun muusta. Mikäli et liiku ja kituutat, menetät lihaksia. Tilalle tulee läskiä. Onko sekään hyvä, kun lihakset suojaa mm. diabetekseltä?

Vertailun vuoksi: treenpäivinä painoni nousee helposti 3 kiloa. Se palautuu parissa päivässä. Tämä ei johdu läskikudoksen muutoksesta, vaan siitä, että lihakset sitovat itseensä nesteitä.
 
Sun pitäs käydä Dexassa. Paino tarkoittaa massaa. Massa koostuu ihmisessä läskin lisäksi lihaksista ja luista sun muusta. Mikäli et liiku ja kituutat, menetät lihaksia. Tilalle tulee läskiä. Onko sekään hyvä, kun lihakset suojaa mm. diabetekseltä?

Vertailun vuoksi: treenpäivinä painoni nousee helposti 3 kiloa. Se palautuu parissa päivässä. Tämä ei johdu läskikudoksen muutoksesta, vaan siitä, että lihakset sitovat itseensä nesteitä.
Juu. Oon käyny Inbody mittauksissa ja tiedän kyllä työn kehoon/lihaksiin kertyvän nesteenmäärän. Oon joskus aikanaa syöny hetken aikaa kuin kehonrakentaja laihdutuskautena ja todennut et jos on työajat, jotka vaatii joustoa ja siihen päälle perhe + omat menot niin ei toi kireällä dietillä olo onnistu minulta.

Käytännössä mun ongelma siis oli se, että mitä enemmän liikun, sitä enemmän mulla oli nälkä ja sitä enemmän söin kaloreita. Nyt kun en liiku niin raskaasti/paljon niin pysyy olo ihan hyvänä pienemmilläkin kaloreilla.

Ja siis tarkoitan, että nyt liikun kevyesti, kun käyn vaan spinningissä ja circuitissa ja uimassa. Ja siis oon läski edelleen, mut pikku hiljaa hyvää tulee.
 
Porvoo. 2010
Kuinka ollakaan, tutkimuskin asian vahvistaa Lihavaksi leimaaminen lihottaa entisestään

... eli ei nämä asiat syyllistämällä muutu, vaan faktojen myöntämisellä. Ruoka voi olla toisille huumetta. Silloin pitää löytää mitkä ruoka-aineet ovat huumaavia, eikä syyllistää "liiku enemmän, syö vähemmän". Syyllistäminen ei ole toiminut, se on osattu jo iät ja ajat. Lihavuusepidemia senkun jatkaa kasvuaan, se on selvä.
Lihavuus epidemia vaan pahenee sen takia että nykyään läskejä ei saa haukkua ja kauneusihanne alkaa mennä taas perseelleen.. Ennen läski on nykyään taas ihanan muodokas..
Kuntotestien tuloksia kevennetään ettei kenellekkään vaan tulisi paha mieli..

Voin kertoa opettavaisen tarinan eräästä Porvoon tantasta jolla oli noin 50kg ylipainoa..
Hän liikkui koiran kanssa päivittäin, ja söi aina kevyesti silti jostain ilmasta hengittämällä oli tullut 50kg ylipainoa.. Dokaamassa ollessakin piti juoda jotain kuivaa valkkaria kun kato kaikki tarttuu heti..


Noh kerranpa sitten sattuikin somasti että hänellä oli illanistujaiset ja ns juomajääkaappiin ei mahtunutkaan kaikki juomat, jonka seurauksena MINÄ menin viemään putelini normi jääkaappiin..

Mitäs kumma silmäni näkivätkään terveellisesti syövä'n ihmisen kaapissa.

-Pizza laatikon.
-Valmis hamppareita
-Lihiksiä
-Limpparia
Suklaa levyn ja jtn puoliksi syötyjä suklaa leivonnaisia..
Mitään itselleni kelvollista syötävää siellä kaapissa ei ollut.
 
"Porvoo"
Oli roskaruokaa ja herkkuja.. Hivenen huvittavaa oli se että kyseinen ihminen ei koskaa käynyt esim grillillä koska sieltä ei saanut terveellistä ruokaa..

Edit: Hänellähän oli huonot geenit + kilpirauhanen ja ties mitä omissa selityksissään, mutta nuo kaikki löytyikin jääkaapista.
 
"kii"
[QUOTE="Porvoo";30260337]Oli roskaruokaa ja herkkuja.. Hivenen huvittavaa oli se että kyseinen ihminen ei koskaa käynyt esim grillillä koska sieltä ei saanut terveellistä ruokaa..

Edit: Hänellähän oli huonot geenit + kilpirauhanen ja ties mitä omissa selityksissään, mutta nuo kaikki löytyikin jääkaapista.[/QUOTE]

Hahhaha Juuri tälläisia ihmisiä tapaa aina välillä:D Miksei vain voi myöntää "olen läski ja tykkään herkutella" :D
 
Tämä aloitus on sitten ihan siinä rajalla, todellä häilyvällä, onko herjaava.

Mutta koska itsekkin tunnustan olleeni saman tyyppinen "läski" joka ei tunnustanut faktoja omaan lihavuuteensa, niin olkoon ;)
 
endis
kuten esimerkiksi rasvakammo, joka on virallisesti kumottu. Tässä näyttää olevan hyvin koottu yhteen miksi voi ei esimerkiksi ole millään tavoin vaarallista, toisin kuin ihmiset uskovat http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/46-nykykasitys-ravinnon-rasvoista

Mitähän muuten Antti Heikkilää ja muita "karppiguruja" haukkuneet nyt sanovat? Tuskin osaavat pyytää anteeksi.

Liikunnassa tulee muistaa se, että mikäli se stressaa, on se pahempi kuin läski. Lihavuuden on ajateltu olevan noin 5% luokkaa sairastumisriskinä, kun taas pelkkä istuminen on jo suurempi. Pitkäkestoinen stressi on taas moninkertainen riski. Eli turhaan lihavia syyllistetään, etenkin, kun se ei johda mihinkään. Muutos pitää lähteä ravintoketjusta ja ne, joilla kroppa on jo lauennut liiallisten roskaruokien ja lääkkeiden syömisestä, pitäisi kiinnittää huomiota parantavaan ruokavalioon, stressittömämpään elämäntapaan ja suoliston bakteerikantaan.
 
sehän siinä usein onkin, että vaikka sä liikut ja syöt suht terveellisesti, niin moni luulee, että ei se kerran viikossa mässypäivä haittaa, vaikka se juuri pilaa ihan kaiken. silloin ei paino vaan putoa! ja miten paljon oikeasti pitää liikkua jonku kitusen kismetin eteen :( eli ei se liikkuminen laihuta (ellei sit oikeesti juokse joka päivä 20km) vaan pääasia on ravinto! VÄHÄHIILARINEN RAVINTO, KUULKAA IHMISET :D (aina mä onnistun vetää tän aiheen joka paikkaan)
 
vieras,.
[QUOTE="kii";30261597]Hahhaha Juuri tälläisia ihmisiä tapaa aina välillä:D Miksei vain voi myöntää "olen läski ja tykkään herkutella" :D[/QUOTE]

Minä myönnän, olen aina myöntänyt. Luulin että jatkan samaan malliin, mutta eilen tapahtui jotain jonka ansiosta tajusin, että näin ei voi jatkua. Nyt olen aloittelemassa vähähiilarista ruokavaliota ja kyseessä ei siis ole mikään kuuri, vaan kokonaan uusi elämäntapa.
 
endis
Minä myönnän, olen aina myöntänyt. Luulin että jatkan samaan malliin, mutta eilen tapahtui jotain jonka ansiosta tajusin, että näin ei voi jatkua. Nyt olen aloittelemassa vähähiilarista ruokavaliota ja kyseessä ei siis ole mikään kuuri, vaan kokonaan uusi elämäntapa.
Oikein. Siinäkin on kyse addiktioista eroonpääsemisestä ja kehon muutoksista. Aivot huutavat sokeria kunnes dopamiinirata tasoittuu ja toleranssi makeaan normalisoituu. Suolistobakteerien toiminta tasapainoittuu ja sekin tuottaa aluksi tuntemuksia.

Vaikka aluksi joutuukin viemään pois mielihyvän, ja ehkä masentuukin hieman, ei kestä kauaakaan, kun tajuaa miten pielessä entinen ruokavalio onkaan voinut olla. Näin silti, vaikka on lukenut kaikki mahdolliset terveelliseen elämäntapaan ohjaavat dokumentit, käynyt ravitsemusterapeutilla, treenannut kitudieeteillä jne.

Onnea ja menestystä elämänmuutokseesi ja kaikkea hyvää tulevaisuuteesi!
 
Teinköväärin..
sehän siinä usein onkin, että vaikka sä liikut ja syöt suht terveellisesti, niin moni luulee, että ei se kerran viikossa mässypäivä haittaa, vaikka se juuri pilaa ihan kaiken. silloin ei paino vaan putoa! ja miten paljon oikeasti pitää liikkua jonku kitusen kismetin eteen :( eli ei se liikkuminen laihuta (ellei sit oikeesti juokse joka päivä 20km) vaan pääasia on ravinto! VÄHÄHIILARINEN RAVINTO, KUULKAA IHMISET :D (aina mä onnistun vetää tän aiheen joka paikkaan)
Mulla on kyllä paino pudonnut yli 7kg kuudessa viikossa, vaikka sen yhden herkkupäivän olen joka viikko pitänyt. Lenkillä käyn ja pienempiä annoksia syön, vaalean leivän jätin pois mutta ruisleipää kyllä syön 1-3 palaa päivässä.
 
Ihmetyttää
Mikä syy aloittajan kaltaisilla ihmisillä on kiusata muita?
Miksi koet tuon kiusaamisena? Tämä on imo aika yleistä minäkin tunnen useampia ylipainoisia jotka kokevat tarpeelliseksi pitää yllä kulissia, minä liikun ahkerasti en syö herkkuja (katso nyt syön töissäkin vaan salaattia) mutta kuitenkin on joku 30kg ylipainoa..

On tullut monesti mietittyä saako tuosta sitten jotain kun muut ihmiset myötätunnosta toteavat että no sulla on huonot geenit tai jotain muuta lohduttavaa?
Kun luulisi kuitenkin että tämä lihava tiedostaa mistä ne läskit on tulleet, vai onko tosiaan niin etteivät he ymmärrä?
 
sehän siinä usein onkin, että vaikka sä liikut ja syöt suht terveellisesti, niin moni luulee, että ei se kerran viikossa mässypäivä haittaa, vaikka se juuri pilaa ihan kaiken. silloin ei paino vaan putoa! ja miten paljon oikeasti pitää liikkua jonku kitusen kismetin eteen :( eli ei se liikkuminen laihuta (ellei sit oikeesti juokse joka päivä 20km) vaan pääasia on ravinto! VÄHÄHIILARINEN RAVINTO, KUULKAA IHMISET :D (aina mä onnistun vetää tän aiheen joka paikkaan)
Ja eihän se edes auta, et välttää ton yhden mässypäivän. Täytyy oikeasti tietää et kuinka monta kaloria syö koko viikon aikana ja ettei syö sitten viikonloppuna kalorivajetta täyteen :(
 
testattu
Olen hiukan ylipainoinen ja rasvaa on kropassa liikaa. Myös lihasta on keskivertoa enemmän ja juuri testattu kunto (hapenotto ja lihaskunto) olivat noin 20v nuoremman naisen tasolla. Se on totuus. Olin hyvässä kunnossa ja silti rasvaa on liikaa. Ei vain minun mielikuvituksen mielestä vaan myös mitattuna.
Tiedän syöneeni ihan itse jokaisen suupalan. Silti ihmettelen kahta asiaa: 1) muut ihmiset eivät usko, että ylipainoinenkin voi olla hyvässä kunnossa 2) ihmisillä on kummia tekosyitä selittää painoaan. Ap on oikeassa, että itse me se ruoka syödään.
Testit tehtiin isommalle ryhmälle noin 20 hengelle. Porukassa oli ihmisiä, jotka selittivät kilojaa mm. seuraavasti. Anoppi tekee niin hyviä leivonnaisia ja loukkaantuu jos en syö. Tämä henkilö ei kuitenkaan asunut anopin kanssa, eli ei liene kilot anopin syy. Mies ei tykkää terveellisestä ruuasta. Eli muun perheen pitää syödä epäterveellisesti jos joku perheessä ei tykkää syödä terveellisesti?
Eli mitäpä jos kaikki lihavat ja laihat katsottaisi peiliin, se syyllinen liian korkeaan tai matalaan painoon näkyy siellä.
 
testattu
sehän siinä usein onkin, että vaikka sä liikut ja syöt suht terveellisesti, niin moni luulee, että ei se kerran viikossa mässypäivä haittaa, vaikka se juuri pilaa ihan kaiken. silloin ei paino vaan putoa! ja miten paljon oikeasti pitää liikkua jonku kitusen kismetin eteen :( eli ei se liikkuminen laihuta (ellei sit oikeesti juokse joka päivä 20km) vaan pääasia on ravinto! VÄHÄHIILARINEN RAVINTO, KUULKAA IHMISET :D (aina mä onnistun vetää tän aiheen joka paikkaan)
Ja se on ihan sama saatko ne kalorit hiilareista, rasvasta vai proteiinista. Jos saat niitä liikaa ne lihottaa. Kohtuus kaikessa on paras neuvo. Ei niitä hiilareitakaan tartte pelätä.
 
Kerroppas.
Olen hiukan ylipainoinen ja rasvaa on kropassa liikaa. Myös lihasta on keskivertoa enemmän ja juuri testattu kunto (hapenotto ja lihaskunto) olivat noin 20v nuoremman naisen tasolla. Se on totuus. Olin hyvässä kunnossa ja silti rasvaa on liikaa. Ei vain minun mielikuvituksen mielestä vaan myös mitattuna.
Tiedän syöneeni ihan itse jokaisen suupalan. Silti ihmettelen kahta asiaa: 1) muut ihmiset eivät usko, että ylipainoinenkin voi olla hyvässä kunnossa 2) ihmisillä on kummia tekosyitä selittää painoaan. Ap on oikeassa, että itse me se ruoka syödään.
Testit tehtiin isommalle ryhmälle noin 20 hengelle. Porukassa oli ihmisiä, jotka selittivät kilojaa mm. seuraavasti. Anoppi tekee niin hyviä leivonnaisia ja loukkaantuu jos en syö. Tämä henkilö ei kuitenkaan asunut anopin kanssa, eli ei liene kilot anopin syy. Mies ei tykkää terveellisestä ruuasta. Eli muun perheen pitää syödä epäterveellisesti jos joku perheessä ei tykkää syödä terveellisesti?
Eli mitäpä jos kaikki lihavat ja laihat katsottaisi peiliin, se syyllinen liian korkeaan tai matalaan painoon näkyy siellä.
Missä lihaskunto ja hapenottokyky on testattu ja menetelmät tuloksineen kiitos.. Veikkaan että tässä on taas kyseessä höpönlöpön testit.. Ja joka tapauksessa olisit laihempana paremmassa kunnossa kuin nyt.
 
endis
Missä lihaskunto ja hapenottokyky on testattu ja menetelmät tuloksineen kiitos.. Veikkaan että tässä on taas kyseessä höpönlöpön testit.. Ja joka tapauksessa olisit laihempana paremmassa kunnossa kuin nyt.
Mikä sitten on totuus? Otetaan esimerkiksi UKK-kävelytesti, jossa muuttujina ovat kävelynopeus ja loppusyke. Tämän perusteella lasketaan kuntopisteet. Arvo 100 on hyvä kunto.

Otetaan identtiset kaksoset, toinen 20 kiloa painavampi kuin toinen. He kävelevät sen 2 km matkan täysin samaan aikaan ja täysin samalla loppusykkeellä. Laskentakaavan mukaan lihava saa heikkokuntoisen pisteet, vaikka teki a) enemmän töitä koska liikutti suurempaa massaa ja b) hapenottokyky on pakko olla suurempi.

UKK-kävelytestissä feilaa siis kaikki lihaksikkaat automaattisesti. Myös lihavat. Eli sellaisella testillä ei tee mitään.

Otetaan toinen esimerkki, polkupyöräergometri, hiilidioksidianturi ja laktaattimittaus. Tämä kertoo jo enemmän, mm. sen milloin metabolia käynnistyy ja miten tuottaa CO2:ta rasituksen funktiona siihen pisteeseen kunnes laktaatin määrä on tapissa. Mitä tämä sitten kertoo, jos tulos suhteutaan painoon? Ei yhtään mitään, sillä tulos on sama kuin UKK-testissä.

Eli ensin pitäisi miettiä, mitä tarkoitetaan kunnolla. Hapenottokyky on yksi muuttuja, koska se kertoo jotain verenkiertoelimistä. Laihoilla tämä tuppaa olemaan huono ja laihuus yleensä ei johda pidempään ikään.
 
endis
Kaava UKK:ssa on siis:

Kuntoindeksin laskentakaavat ja kuntoluokitus:
Miehet: 420 - (11,6 x min + 0,25 x s + 0,56 x syke + 2,6 x BMI – 0,2 ikä)
Naiset: 304 - (8,5 x min + 0,14 x s + 0,32 x syke + 1,1 x BMI – 0,4 x ikä)

eli muuttujina ovat BMI, kävelynopeus, loppusyke ja ikä. Jokainen voi Goalseekerillä Excelisssä laskea miten nopeasti esimerkiksi amerikkalaisen jalkapallonpelaajan, jonka BMI on helposti yli 35, pitäisi kävellä, jotta saisi hyvän arvon. Pitäisi kipittää kovemmin kuin Valentin Kononen konsanaan :)
 
Kertokaapas.
M

UKK-kävelytestissä feilaa siis kaikki lihaksikkaat automaattisesti. Myös lihavat. Eli sellaisella testillä ei tee mitään.

Otetaan toinen esimerkki, polkupyöräergometri, hiilidioksidianturi ja laktaattimittaus. Tämä kertoo jo enemmän, mm. sen milloin metabolia käynnistyy ja miten tuottaa CO2:ta rasituksen funktiona siihen pisteeseen kunnes laktaatin määrä on tapissa. Mitä tämä sitten kertoo, jos tulos suhteutaan painoon? Ei yhtään mitään, sillä tulos on sama kuin UKK-testissä.

Eli ensin pitäisi miettiä, mitä tarkoitetaan kunnolla. Hapenottokyky on yksi muuttuja, koska se kertoo jotain verenkiertoelimistä. Laihoilla tämä tuppaa olemaan huono ja laihuus yleensä ei johda pidempään ikään.


Sen verran huomautan että esim minä sain selvästi normaalia lihaksikkaampana ukk testistä erinomaisen arvosanan.. Samoin myös coopperista.

Lähinnä hain tuolla kysymykselläni sitä että, onko nuo testit mahdollisesti jotain v....n fitness indeksi huttua <- olen vierestä nähnyt kun pyörä ergossa todella huono kuntoinen ihminen saa indeksin jonka mukaan hän on erinomaisessa kunnossa.

Hapenottokyky testiksi monesti myös sotketaan keuhkojen tilavuus puhallus testi..
 
endis
Sen verran huomautan että esim minä sain selvästi normaalia lihaksikkaampana ukk testistä erinomaisen arvosanan.. Samoin myös coopperista.

Lähinnä hain tuolla kysymykselläni sitä että, onko nuo testit mahdollisesti jotain v....n fitness indeksi huttua <- olen vierestä nähnyt kun pyörä ergossa todella huono kuntoinen ihminen saa indeksin jonka mukaan hän on erinomaisessa kunnossa.

Hapenottokyky testiksi monesti myös sotketaan keuhkojen tilavuus puhallus testi..
Lihaksikkaampaa tarkoitat sitä, että lihas/läskisuhde on hyvä, muttet sitä, että BMI olisi korkea? NFL pelaajilla keskimääräinen BMI on 32, korkein 46. Heistä yhtäkään ei voi sanoa heikkokuntoiseksi, vaikka mittarit niin näyttäisivät.

Fitness onkin sairas laji joka suhteessa. Keuhkojen tilavuus ei kerro mitään. Hapenottokyvy (VO2MAX) kertoo jo enempi, mutta siinä on taas geneettiset erot, eli osa saa tehdä töitä vaikka miten paljon eikä VO2MAX tule nousemaan. Osa saa taas VO2MAX:n nousemaan vaikka muutaman minuutin HIIT-polkemisella.

Oma näkemykseni on se, että VO2MAX:n maksimointi on hyvä lähtökohta jos geenitestit näyttävät sen olevan mahdollista. Muutoin ihminen voi vain rikkoa itsensä typerällä liikunnalla ja sitten ollaan selkä ja nivelet paskana ihmettelemässä, kun tie nousi keski-iässä pystyyn.

P.S. minäkin juoksin cooperissa inttiaikaan 3000 metriä ja painon 118 kg :)
 
kertokaapas.
Lihaksikkaampaa tarkoitat sitä, että lihas/läskisuhde on hyvä, muttet sitä, että BMI olisi korkea? NFL pelaajilla keskimääräinen BMI on 32, korkein 46. Heistä yhtäkään ei voi sanoa heikkokuntoiseksi, vaikka mittarit niin näyttäisivät.

Fitness onkin sairas laji joka suhteessa. Keuhkojen tilavuus ei kerro mitään. Hapenottokyvy (VO2MAX) kertoo jo enempi, mutta siinä on taas geneettiset erot, eli osa saa tehdä töitä vaikka miten paljon eikä VO2MAX tule nousemaan. Osa saa taas VO2MAX:n nousemaan vaikka muutaman minuutin HIIT-polkemisella.

Oma näkemykseni on se, että VO2MAX:n maksimointi on hyvä lähtökohta jos geenitestit näyttävät sen olevan mahdollista. Muutoin ihminen voi vain rikkoa itsensä typerällä liikunnalla ja sitten ollaan selkä ja nivelet paskana ihmettelemässä, kun tie nousi keski-iässä pystyyn.

P.S. minäkin juoksin cooperissa inttiaikaan 3000 metriä ja painon 118 kg :)
Kyllä, eli rasva% oli alle 10 testin aikaan.
Kaikesta muusta samaa mieltä. Ja joo hemmetin kova tulos toi sun cooper noilla massoilla, veikkaisin että sussa olisii ollut juoksijan vikaa.
 
testattu
Missä lihaskunto ja hapenottokyky on testattu ja menetelmät tuloksineen kiitos.. Veikkaan että tässä on taas kyseessä höpönlöpön testit.. Ja joka tapauksessa olisit laihempana paremmassa kunnossa kuin nyt.
On tehty siis sekä kehon koostumus testit, lihaskunto testit että testattu hapenottokyky. Yksikössä joka testaa myös huippu urheilojoita. Kyseessä ei ole mikään Polarin makaa tässä syketesti tai kävelytesti. Testi ei perustu myöskään testavan oletettuihin, ikään perustuviin maksimisykkeisiin vaan kyseessä on testi, jossa jokaisella on yksilölliset rajat.
Ja voisin olla paremmassakin kunnossa, totta kai. Silti nyky kunnossani pystyn juoksemaan ainakin puolimaratonin, luultavasti myös kokonaisen ilman vaikeuksia. Ennen kuin joku sanoo, että kuvittelen, niin viimeisin puolikas on juostu tänä vuonna.
 

Yhteistyössä