mikä siinä yhteisessä tilissä on ongelma?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
me ollaan oltu yhdessä 5vuotta ja mies ei halua yhteistä tiliä, minähän sitten otin herneen nenään kun en ymmärrä miksi ei.
olis niin paljon selkeempää kun on yhteinen talous ja yhteiset menot kuitenkin!
nyt on sun tili ja mun tili ja sun rahat ja mun rahat ja paljos sulla on rahaa, voisikko siirtää mulle rahaa tai maksaa mun laskun.... argh. naurettavaa mun mielestä. ja siis ehdotin yhtä yhteistä tiliä mihin menis vaikka tietty summa kummankin palkasta kuukaudessa ja sillä sit makseltais yhteiset laskut jne ja kuitenkin säilyis se omakin tili jos haluaa...
mä alan kohta sit meneen äärimmäisyyksiin ja nimikoin jääkaapista hyllyn itelleni, ei tarvii sit koskee mun ostamiin mun ruokiin eikä tarvii pestä vaatteitaan mun pesuaineella tai hampaitaan mun ostamalla hammastahnalla.

 
huh
Mikä hemmetin pakko olla joku yhteinen tili?:eek: Oletpa lapsellinen jos se tuollaisesta on kiinni. Ahdistava ajatuskin ja jos olette vielä ihan 5 vuotta olleet yhdessä:D Ei ole iso homma jakaa juttuja ja maksaa kumpikin jaetut asiat omilta tileiltä. Mä en henk.koht. suostuisi mihinkään yhteiseen tiliiinjos mies ehdottaisi, naurettava ajatuskin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mikä hemmetin pakko olla joku yhteinen tili?:eek: Oletpa lapsellinen jos se tuollaisesta on kiinni. Ahdistava ajatuskin ja jos olette vielä ihan 5 vuotta olleet yhdessä:D Ei ole iso homma jakaa juttuja ja maksaa kumpikin jaetut asiat omilta tileiltä. Mä en henk.koht. suostuisi mihinkään yhteiseen tiliiinjos mies ehdottaisi, naurettava ajatuskin.
miksi väheksyt niitä 5 vuotta jotka olemme olleet yhdessä? jostainhan kaikki aloittaa, ei voi heti olla ollut 20vuotta yhdessä.
meillä kuitenkin talolaina, omakotitalo, yhteiset ruuat ja hankinnat....
musta on kamalan hankalaa kun on eri tilit.
sun viesti oli jotenkin tosi ivallinen, ei tarvii olla samaa mieltä, mutta ei tarvii ilkeilläkään.
 
vieras
Mä en ikinä tahtois miehen kans yhteistä tiliä. Meijän rahan kulutus kun ei kohtaa millään muotoa :D
Hyvin pärjätään näin, et ite maksetaan omat menot ja yhdessä käydään kaupassa ja maksaa se kellä on rahaa, yleensä maksetaan n. puoliksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mikä hemmetin pakko olla joku yhteinen tili?:eek: Oletpa lapsellinen jos se tuollaisesta on kiinni. Ahdistava ajatuskin ja jos olette vielä ihan 5 vuotta olleet yhdessä:D Ei ole iso homma jakaa juttuja ja maksaa kumpikin jaetut asiat omilta tileiltä. Mä en henk.koht. suostuisi mihinkään yhteiseen tiliiinjos mies ehdottaisi, naurettava ajatuskin.
miksi väheksyt niitä 5 vuotta jotka olemme olleet yhdessä? jostainhan kaikki aloittaa, ei voi heti olla ollut 20vuotta yhdessä.
meillä kuitenkin talolaina, omakotitalo, yhteiset ruuat ja hankinnat....
musta on kamalan hankalaa kun on eri tilit.
sun viesti oli jotenkin tosi ivallinen, ei tarvii olla samaa mieltä, mutta ei tarvii ilkeilläkään.
Ja ei 5 vuotta mitenkään kovin vähän ole :eek:
Ymmärrän että vaikeuttaa. Meillä helpottui tosi paljon kun siirrettiin yhteiseksi.
Meillä sitten omat ns pikkutilit mihin menee automaattisesti tietty summa jos esim johonkin omaan haluaa säästää tms.

Tosi kätevää! :) Ehkä miehes jarruttelee kun se saattaa kuulostaa siltä että kauheesti joutuis kyttäämään toisen menoja tms, kyllä minäkin sitä mietin, mutta yllättävän luonnollisesti se meni eikä yhtään riitaa olla riidelty raha-asioista...

Jos kulutuksenne ovat ihan eri luokkaa kannattaa toki keskustella ENNEN ärsyyntymistä sitten ;)
 
poipoipoi
En mäkään haluaisi yhteistä tiliä. Mä haluan tietää, mikä tilanne on mun omalla tilillä aika tarkkaan koko ajan enkä halua sinne ketään muuta sähläämään ;)

En haluaisi yhteisiä neuvotteluja tai ilmoittamista joka jutusta mitä ostan tai mitä mieheni ostaa. Maksetaan yhteisiä kulujamme suurin piirtein tulojemme suhteessa (eli minä enemmän). Suurin piirtein kaikki menee mitä tulee, ei ole tehnyt tiukkaa rahasta, ei riitoja, ei ongelmia :)
 
vieras
Yhteinen tili sopii sellaisille, joilla kaikki raha menee kulutukseen joka tapauksessa. Minä ja mieheni haluamme molemmat myös säästää ja tehdä isompia hankintoja ja silloin omat tilit ovat ehdottoman tärkeitä. Muutenhan on ihan mahdoton seurata, missä vaiheessa kumpikin on riittävästi säästänyt että voi jotain kalliimpaa ostaa itselleen.
 
Mun mielestä MEILLE sopii tämä, että on omat tilit (+omat säästätilit), yhteinen taloustili (maksetaan ruuat ja muut tarvikkeet kotiin jne) ja yhteinen säästötili.

Kummatkin voi niillä rahoilla, joita ei yhteiselle tilille laiteta tehdä mitä huvittaa :wave: Minä käyn kampaajalla kerran kuussa, shoppailen vaatteita, meikkejä ja muuta itselleni. Mies taas harrastaa noitten romujen fiksailua. Aina on joku romu hallissa levällään ja siihen ostelee mitä ostelee. Ja minä en todellakaan ymmärrä mitä järkee noissa miehen "harrastuksissa" on!! Ja mies tuskin ymmärtää esimerkiksi miksen värjää itse hiuksiani vaan käyn kampaajalla sen tekeen.
ELI MEILLÄ toimii tämä järjestelmä paremmin, kuin mikään muu! Jos toisella meistä ei olisi tuloja ollenkaan, tilanne saattaisi muuttua, mutta niin kauan kuin on vara "tehdä näitä omia juttuja", ei kokonaan yhteisiä rahoja tarvita. Eikä meidän tilanteessa tällä hetkellä harkita edes muuta järjestelyä. :)
 
v
En missään yapauksessa halua yhteistä tiliä, en vaikka pankkivirkailija muljauttelikin silmiään kun kieltäydyimme sellaisesta. Meillä on omat tilit, mutta nettipankin kautta päästään molemmat kaikkiin tileihin käsiksi, eli siis pystyn aksamaan laskuja miehen tililtä ja hän minun. Molemmilla on lisäksi pankkikortit toisen tilille kaiken varalta. Tienaamme yhtä paljon, mutta käytämme rahaa ehkä hieman erilailla ja toisaalta tuntuu turvallisemmalta kun ei ole kaikki rahat samalla tilillä. Säästötili on yhteinen.
 
ap
mä haluaisin mieheltä edes pesutelun miksei, mä en ole mikään lapsi jonka pitää tyytyä siihen et toinen sanoo ei. en myöskään ole siinä mielessä lapsi et jäisin jankkaamaan, mut mies ei edes keskustele. se on vaan ei ilman mitään selityksiä ja se tuntuu musta jotenkin alentavalta.

jotain tollasta järjestelyä kun LENTTIS tossa kirjotti olen ehdottanut miehelle.
kummallakin ihan säännölliset tulot, työssäkäyviä ihmisiä.
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Meillä yhteinen tili mut ei me sen enempää neuvotella tai ilmoitella, jos toinen jotain ostaa. Miksi pitäisi?
Kyllä musta olisi ystävällistä ilmoittaa etenkin jos käyttää yhtäkkiä vaikka muutamia satasia johonkin. Sitten ei olisi väliä, jos rahaa olisi rajattomasti, mutta useimmilla ei ole. Mä tykkään tietää, mitä omalla tililläni on rahaa, ei myöskään tule mitään ylläreitä tilin tilanteesta. Ja jos minulla jää rahaa säästöön, käytän miten haluan. Mä en näe mitään iloa tai hyötyä yhteisestä tilistä.
 
Jenis
Meillä on molemmilla omat tilit (tilejä) ja sitte yhteinen taloustili, mihin molemmat laittaa joka kk saman summan rahaa. En tod. luopuisi omasta tilistä ja omista rahoista yhteisen tilin hyväksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Meillä yhteinen tili mut ei me sen enempää neuvotella tai ilmoitella, jos toinen jotain ostaa. Miksi pitäisi?
No kyllä mua pikkasen nyppis, jos mies olis yhtäkkiä mennyt ostaan 500 eurolla polkupyörän vanteita meidän yhteiseltä tililtä. Sitä varten meillä on omat tilit ja omat rahat.
 
ap
ei tarvii kenenkään luopua mistään!! mutta avais lisäks yhteisen taloustilin? sitä mä olen tässä miehelle sanonu... sieltä vois maksaa ruuat, paskapaperit, vesilaskun ,sähkölaskun........ ei tarvis joka kerta käydä sitä keskustelua et kuka maksaa mitä, se ärsyttää mua ihan suunnattomasti.
 
Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Meillä yhteinen tili mut ei me sen enempää neuvotella tai ilmoitella, jos toinen jotain ostaa. Miksi pitäisi?
No kyllä mua pikkasen nyppis, jos mies olis yhtäkkiä mennyt ostaan 500 eurolla polkupyörän vanteita meidän yhteiseltä tililtä. Sitä varten meillä on omat tilit ja omat rahat.
Meillä rahaa on rahaa, sama se kenen tililtä menee, jos tarve on jotakin hankkia. Me ollaan Oy Perhe Ab.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Meillä yhteinen tili mut ei me sen enempää neuvotella tai ilmoitella, jos toinen jotain ostaa. Miksi pitäisi?
Kyllä musta olisi ystävällistä ilmoittaa etenkin jos käyttää yhtäkkiä vaikka muutamia satasia johonkin. Sitten ei olisi väliä, jos rahaa olisi rajattomasti, mutta useimmilla ei ole. Mä tykkään tietää, mitä omalla tililläni on rahaa, ei myöskään tule mitään ylläreitä tilin tilanteesta. Ja jos minulla jää rahaa säästöön, käytän miten haluan. Mä en näe mitään iloa tai hyötyä yhteisestä tilistä.
Mustakin tuntuis vähä hassulta, että toinen käyttäis rahaa esim "tulppiin" tai muihin autoon liittyviin ja mä jäisin jossain kassalla ilma ostoksia ku mies just edellispäivänä ois ostanut vaikka peltiä meidän tililtä :eek: Ja sit jos ite koittais säästää ja nipistää omilla menoillaan niin toinen ostais jonku auton romun pihaan seisomaan, ku sattu saamaan halvalla! |O Eli omat tilit on hyvä olla, mikäli kummallakin omat omat harrastuksensa, jotka vie rahaa.
 

Yhteistyössä