Mikä siinä on niin kamalaa, jos myöhästyy lapsen hausta muutaman minuutin?

  • Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
[QUOTE="just";29831732]No mä oon ainakin aiemminkin kirjoittanut tästä, että jos jonain päivänä on liikaa niin sitten ei sijaisia saa ottaa. Lain mukaan pitää olla 1 hoitaja jokaista 7 lasta (yli3v) kohtaan. Mutta tämä tulee toteutua koko talossa ja tästä voi olla tilapäisiä poikkeuksia (eli juuri näitä päiviä kun sijaisia ei oteta)

Kaupungilla on tietty budjetti päivähoitoon ja jos siitä lohkeaa iso osa turhan päivystyshoidon järjestämiseen, niin jostainhan se otetaan pois.

Sitten tuohon mitä toisessa kommentissa kysyit. Tuskin koskaan on koko kaupungin tasolla ylimiehitystä. Mutta siis jos omassa talossa on liikaa työntekijöitä, meidät voidaan laittaa toiseen päiväkotiin päiväksi, tai tunneiksi, töihin. Ja tosiaan aina joskus lähes pakotetaan ottamaan lomapäivä, kun väkeä on liikaa...[/QUOTE]

Ja minulle ei ole vieläkään auennut, miten nuo sijaiset liittyvät asiaan? Eli jos yhtenä päivänä on 15 ylimääräistä työntekijää, vasta 16. sijaisentarvepäivänä voi ottaa sijaisen, vai? Tuo oksentamisepisodi nyt sekoitti minulta tämän sijaiskuvion, kun se oli mielestäni ihan erillinen asia.

Ja edelleen kysyn, eikö se ole sitten hyvä, että sinne vajaamiehitettyyn yksikköön saadaan joku ylimiehitetystä yksiköstä eikä tarvita sijaisia? Siinäkin on ilmeisesti jokin ongelma, jota en tajua.
 
säpäle harmaana
Kunnallisissa päiväkodeissa (ja ehkä joillain yksityisilläkin) lasketaan täyttö- ja käyttöasteita, jotka ovat keksitty päivähoitoa ohjaavien lakipykälien kiertämiseksi.

Eli, kun jälkikäteen laskien hoidossa onkin ollut vain x-määrä lapsia suhteessa hoitajien määrään, voidaan ryhmää kasvattaa yli lain tarkoittaman suhdeluvun tähän käyttöasteeseen vedoten "sallitusti". Eli, jos vaikka flunssa-aallosta tai vanhempien piittaamattomuudesta ilmoittamisen suhteen hoidossa on ollut tiettynä määränä päiviä 3 hoitajaa kohden "tarpeeksi vähän" lapsia, voidaan ryhmään ottaa lapsia ylipaikoille. Sitten esimerkiksi flunssakauden ulkopuolella henkilökuntaa ei yhtää lohduta, että pari kuukautta sitten lapsia oli vähemmän, kun nyt niitä onkin yli lain salliman määrän.

Jos poissaoloista olisi ilmoitettu ajoissa, olisi sijaiset voitu jättää kutsumatta ja henkilökunnan anomat vapaat myöntää. Näin tilastot eivät näyttäisi myöskään siltä, että lisää lapsia mahtuu ryhmään.

Säpäleelle tiedoksi, tässä on varmasti yksi syy miksi päivähoidon henkilökunta saattaa harmistua jos paikan varannut lapsi ei tule ilmoittamatta siitä. Siinä vaiheessa kun meidän päiväkodin omistaja alkaa laskea käyttö- ja täyttöasteita, on minun aika vaihtaa alaa.
No niin, tässä oli asiaa. Kiitos sinulle! Anteeksi tietämättömyyteni. Olen ollut siinä käsityksessä, että niistä hoitajamääristä ei lipsuta, joten en voinut tietää, että se kostautuu myöhemmin. Olen myös luullut, että ne hoitotarvekyselyt tehdään oikeasti sen takia, että tiedetään tehdä kaikkia osapuolia sitovat työvuorolistat. Ja että perhepäivähoitajan työtunnit määräytyvät sovittujen eikä toteutuneiden tuntien mukaan. Nyt, kun tiedän, että olen ollut ihan väärässä luulossa, on nämä purkaukset paljon helpompi ymmärtää. Olen luullut, että laki koskee myös lastenhoitoalaa, mutta eipäs näköjään koskekaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
juat
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29831783:
Ja minulle ei ole vieläkään auennut, miten nuo sijaiset liittyvät asiaan? Eli jos yhtenä päivänä on 15 ylimääräistä työntekijää, vasta 16. sijaisentarvepäivänä voi ottaa sijaisen, vai? Tuo oksentamisepisodi nyt sekoitti minulta tämän sijaiskuvion, kun se oli mielestäni ihan erillinen asia.

Ja edelleen kysyn, eikö se ole sitten hyvä, että sinne vajaamiehitettyyn yksikköön saadaan joku ylimiehitetystä yksiköstä eikä tarvita sijaisia? Siinäkin on ilmeisesti jokin ongelma, jota en tajua.
Mä en tajua miten sä et tajua mua...
 
hmmmm
Kyisempä tässä ketjussa seuraavaa:

Lapsi on hoidossa pph:lla. Ennalta on ilmoitettu, että on perjantaina hoidossa, mutta opiskeleva äiti saa keskiviikkona tietää että perjantain tunnit on peruttu. Voiko siis keskiviikkona lasta hakiessa ilmoittaa ettei lapsi tulekaan pe hoitoon, vaikka näin aiemmin ilmoitettu ja vaikuttaako tämä hoitoon menemättömyys hoitajan palkkaan? Vai täytyykö lapsi viedä sovitusti hoitoon kun hoitoajat ilmoitettu 2 viikkoa ennen, vaikka äiti viettääkin päivän kotona?
 
"aapee"
Oho, onpa tänne kirjoiteltu! Mutta joinakin päivinä saatan hakea lapsen esim. klo 16. Miksen siis joskus voisi hakea myöhemmin? Taidanpa piruuttani alkaa hakemaan joka päivä klo 17 sen 16 sijaan. Onko se sit mukavampaa? Mielestäni olen huomioinut hoitajaa välillä hakemalla aiemmin, ostanut kalliit lahjat keväällä ja jouluksi yms. ja tämä jaksaa murahdella jostain minuuttien myöhästymisistä. Näitä kertoja ehkä noin 6-7 kuukaudessa.
 
Pessimisti
Kyllä mä ainakin toivoisin, että ilmoitettaisiin, jos myöhästyy. Ihan toisella tavalla ymmärtää, jos tietää etukäteen jo, että toinen tulee vaikka 10 minsaa myöhässä kuin jos joutuu venailemaan eikä ketään kuulu. Varsinkin jos oot ite sopinut jo jotain menoa ja se toisen myöhästyminen myöhästyttää sut.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
[QUOTE="aapee";29833468]Oho, onpa tänne kirjoiteltu! Mutta joinakin päivinä saatan hakea lapsen esim. klo 16. Miksen siis joskus voisi hakea myöhemmin? Taidanpa piruuttani alkaa hakemaan joka päivä klo 17 sen 16 sijaan. Onko se sit mukavampaa? Mielestäni olen huomioinut hoitajaa välillä hakemalla aiemmin, ostanut kalliit lahjat keväällä ja jouluksi yms. ja tämä jaksaa murahdella jostain minuuttien myöhästymisistä. Näitä kertoja ehkä noin 6-7 kuukaudessa.[/QUOTE]

6-7 kertaa kuussa on paljon kun lapsi on 20 päivää kuussa hoidossa. Se on jo lähes pari kertaa viikossa. Pph nipottaisi turhasta jos myöhästyisit 6-7 kertaa vuodessa.
 
lastenhoitaja ja äiti
[QUOTE="aapee";29833468]Oho, onpa tänne kirjoiteltu! Mutta joinakin päivinä saatan hakea lapsen esim. klo 16. Miksen siis joskus voisi hakea myöhemmin? Taidanpa piruuttani alkaa hakemaan joka päivä klo 17 sen 16 sijaan. Onko se sit mukavampaa? Mielestäni olen huomioinut hoitajaa välillä hakemalla aiemmin, ostanut kalliit lahjat keväällä ja jouluksi yms. ja tämä jaksaa murahdella jostain minuuttien myöhästymisistä. Näitä kertoja ehkä noin 6-7 kuukaudessa.[/QUOTE]

Mielestäni parempi hakea joka päivä sovitusti kello 17, kuin miten sattuu ja silloin tällöin enempi tai vähempi myöhässä. Minua ei tarvitse huomioida lahjoilla eikä hakea lasta aiemmin, kyllä jokaisen vanhemman soisi ajattelevan ihan sitä OMAA LASTA kun hänet hakee aiemmin kotiin, eikä hoitajaa :D

6-7 kertaa kuukaudessa myöhästymisiä on PALJON! Töistä saisit jo pomolta huomautukset moisesta. Olisin sanonut asiasta jo ihan turkasen suoraan enkä vain murahdellut. Tuo on suorastaan törkeää välinpitämättömyyttä, ei se hoitaja mitään hyväntekeväisyystyötä siellä tee, sillä on omakin elämä ;)
 
-
[QUOTE="aapee";29833468]Oho, onpa tänne kirjoiteltu! Mutta joinakin päivinä saatan hakea lapsen esim. klo 16. Miksen siis joskus voisi hakea myöhemmin? Taidanpa piruuttani alkaa hakemaan joka päivä klo 17 sen 16 sijaan. Onko se sit mukavampaa? Mielestäni olen huomioinut hoitajaa välillä hakemalla aiemmin, ostanut kalliit lahjat keväällä ja jouluksi yms. ja tämä jaksaa murahdella jostain minuuttien myöhästymisistä. Näitä kertoja ehkä noin 6-7 kuukaudessa.[/QUOTE]

Miksi sä myöhästyt 7 kertaa kuukaudessa 5 minuuttia? Mitä jos yrittäisitkin olla noina seitsemänä kertana viikossa 5 minuuttia etuajassa, jos kerran se 5 minuuttia on sun mielestä ihan yhdentekevää?
 
tapahtunutta
Se nyt valitettavasti näyttää olevan niin, että kun annat hoitolasten vanhemmille pikkusormen, he vievät koko käden.

Kun hoitoaika on venytetty ensin varmuuden vuoksi päiväkodin sulkemisajankohtaan, vaikkapa klo seitsemääntoista, jonkin ajan päästä vanhemmat tulevat pari minuuttia yli. Sitten viisi, ja seuraavaksi viisitoista minuuttia yli. Sijainen oli pitkään iltavuorossa, niin joutui kohtaamaan tuollaisen ongelman, koska ei halunnut eikä voinutkaan vieraampana ja vähemmän kielitaitoisena alkaa selvittelemään vanhempien epäasiallista käytöstä. Kesti aikansa, ennen kuin asia saatiin järjestettyä. Sitten tulee taas uusi hyväksikäyttäjä...
 
"vvieras"
[QUOTE="aapee";29833468]Oho, onpa tänne kirjoiteltu! Mutta joinakin päivinä saatan hakea lapsen esim. klo 16. Miksen siis joskus voisi hakea myöhemmin? Taidanpa piruuttani alkaa hakemaan joka päivä klo 17 sen 16 sijaan. Onko se sit mukavampaa? Mielestäni olen huomioinut hoitajaa välillä hakemalla aiemmin, ostanut kalliit lahjat keväällä ja jouluksi yms. ja tämä jaksaa murahdella jostain minuuttien myöhästymisistä. Näitä kertoja ehkä noin 6-7 kuukaudessa.[/QUOTE]

Jos mä itse myöhästyn mun bussista 5min, niin seuraava bussi on tunnin päästä. Sitten en ehdi salille. Jos tätä tapahtuisi 6-7 kertaa kuussa, niin menettäsiin aika paljon rahaa, kun olen maksanut tunneista.

Mitä ihmeen kalliita lahjoja sä muka ostat? Meinaatko ihan oikeasti, että joku lahja (joka ei aika todennäköisyydellä edes miellytä saajaa) korvaa vapaa-ajan menetyksen 5-7 kertaa kuukaudessa, esim tuon vaikka salitunnin?

Olen aivan äimänkäkenä, että joku voi olla noin itsekeskeinen.
 
tapahtunutta
Toivottavasti aloittajalla nyt jo välähtää, miksi lapsi on haettava oikeaan aikaan hoidosta. Ja jos joku aikoo piruuttaan pidentää lapsen hoitoaikaa tunnilla, hän on sadisti.
 
Elämää ei voi minuutilleen aina suunnitella, välillä tulee esteitä ja mutkia, joille nyt vain ei voi mitään.

MUTTA toistuva myöhästely kuulostaa minusta vain huonolta tavalta, jota ei pidä hyväksyä. Siinä mielessä hoitajan laskuttaminen 1 ylimääräisestä tunnista on ihan oiva näpäytys vanhemmalle, joka ei vaan osaa organisoida ajankäyttöään.

Tunnen pari ihmistä, joilla on tällainen tosi ikävä tapa myöhästellä kaikista tapaamisista. Se on todella epäkunnioittavaa toista ihmistä ja hänen aikaansa kohtaan, ja itsellä meinaa pinna toden teolla palaa kun joudun odottamaan toista ihmistä. Argh.
 
viieras
Meillä on vissiin tosi rento ryhmis, kun meillä ei ole sen kummemmin sovittu noita tuomis-ja hakuaikoja. Toki ne on kirjattu ylös aikanaan ja aukioloaikoja täytyy noudattaa. Itse teen osa-aikatyötä ja lapsi viedään aamulla ennen aamiasta eli klo 7.30-8 välissä ja haetaan klo 15-16 välissä omasta työpäivästä riippuen aina. Sulkemisaika on mun mielestä se vihonviimeinen aika tulla eli myöhästymistä en minäkään hyvällä katsoisi. Jos menee tosi tiukoille työpäivä, niin kannattaa kyllä harkita pidempään aukiolevaa päiväkotia.
 
Minä olen monesti myöhässä, koska olen töissä hoivapaikassa jossa ei tosiaan voi lähteä jos asiakkaan rintaa vähän puristaa tai rykäisee sillä kellon lyömällä kakat housuun kun mulla loppuu työaika. En voi jättää pesemättä/hoitamatta kun seuraava hoitaja ehtii paikalle ehkä jo puolen tunnin päästä.. Olen varannut lapsen hoitoaikaa nykyisin pidemmälle kun on tarvis ja sanonut että saatan tulla etuajassa hakemaan. Meillä ei ole tuntimaksua, vaan maksamme koko päivästä riippumatta monta tuntia on.
 
Yx_yrittäjä
Siinä mielessä ymmärrän todella hyvin itsekkin asiakastyötä tekevänä pp-hoitajia ja päiväkodin porukkaa. Jos asiakas tulee vaikka 10min myöhässä hierontaan ja hänellä on tunnin aika, niin en minä voi periaatteessa jatkaa sitä aikaa tunnin yli hänen myöhästelynsä takia. Tätä ei monikaan tajua, että miksi ei voi. Joskus jos asiakas ilmoittaa, että myöhästyy saatan hyvää hyvyyttäni tehdä kiitokseksi ilmoittamisesta jos ei ole seuraava asiakas ovella. Jos taas joku haluaa hartiahieronnan lisäksi jalat ja minulla aikaa on, niin toki teen ja siitä maksun otan.
Siksi ymmärrän oikein hyvin, että PPH ottaa ylimääräisestä työstä maksun, niinkuin tarhakin. Ehkä nyt ei vielä ylimääräisestä viidestä minuutista, mutta varmasti jo 15min ainakin puolen tunnin palkka.

Pointtini oli siis, että ehdottomasti laittaisin taksamittarin pyörimään jos on ainaista myöhästelyä. Lapsi voi sitten vaihtaa johonkin joustavampaan hoitomuotoon, jos aikuisen on hankala ehtiä ajoissa joka päivä.
 

Yhteistyössä