Mikä saa ihmisen uskomaan jumalaan?

[QUOTE="vieras";28636638]Nytkö tiedät jo senkin mitä Jumala todella haluaa ja mitä hän hyväksi katsoo?[/QUOTE]

Ei millään pahalla mutta urputatko nyt ihan huvin vuoksi, vai että oikeasti olet eri mieltä/epäileväinen asiasta? :rolleyes:

No, mätkäisen Raamatulla, tulee yläviistosta, nyt!

Mooseksen lakia varkauden hyvittämisestä:
2. Moos. 22:1
Jos joku varastaa härän tai lampaan ja teurastaa tahi myy sen, antakoon viisi raavasta yhdestä härästä ja neljä lammasta yhdestä lampaasta.

Sakkeus kun kohtasi Jeesuksen, niin halusi palauttaa ihmisiltä huijaamansa rahat. Tosin nelinkertaisesti ei missään käsketä niitä korvaamaan kuten Sakkeus teki, mutta silti:
Luuk. 19:8
Mutta Sakkeus astui esiin ja sanoi Herralle: "Katso, Herra, puolet omaisuudestani minä annan köyhille, ja jos joltakulta olen jotakin petoksella ottanut, niin annan nelinkertaisesti takaisin"

Sitten, jo ihan Suomen lain (joka nyt ei kokonaan ole Jumalan laki) ja monen muun valtion lain mukaan varkaan pitää palauttaa varastamansa tavara, tai ainakin poliisi sen palauttaa. Ja usein syyllinen joutuu maksamaan vahingonkorvauksia.
Mä näkisin että joka ei maksa, on velassa sille jolta varasti.
Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
 
"vieras"
"Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt."

Paitsi jos olet homoseksuaali.
 
[QUOTE="vieras";28636785]"Room. 13:8
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt."

Paitsi jos olet homoseksuaali.[/QUOTE]

Jäkäti jäk. Puhuttiinko nyt romanttisesta rakkaudesta.
 
"vieras"
-Halu kuulua johonkin yhteisöön, joka ajattelee samoin.
-Pelko kuolemanjälkeisestä elämästä.
-Halusta luottaa jonkun muun huolehtivan.

Nuo ne mielestäni on. Itse en kuulu mihinkään uskontokuntaan, ekä koe sellaista tarvivani.
 
"vieras"
Minusta on ihan turha rueta väittelemään ihmisten kanssa jotka vaan pilkkaa ja haluaa vängätä joka asiassa.
Jeesus ja evankeliumi on sen verran arvokas asia, että en soisi tietentahtoen tehtävän siitä tiliä pilkkaajille.
 
Itelläni kaksi asiaa; epätoivo, ja sen näkeminen että "usko eheyttää".

Epätoivo siksi, koska joskus on ollut tilanne etten ole keksinyt enää muuta keinoa kuin laittaa kädet ristiin ja antaa kaikki "Herran haltuun". Ja apu tuli. Jälkimmäisestä, usko muutti perheemme elämän kun alkoholisoitunut äitini tuli uskoon. Se on varmaan parasta mitä on tapahtunut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28636866]Minusta on ihan turha rueta väittelemään ihmisten kanssa jotka vaan pilkkaa ja haluaa vängätä joka asiassa.
Jeesus ja evankeliumi on sen verran arvokas asia, että en soisi tietentahtoen tehtävän siitä tiliä pilkkaajille.[/QUOTE]

Ei-uskova ja/tai uskon asioita kyseenalaistava ei ole sama asia kuin pilkkaaja. Eikä nuo Jeesus ja evankeliumit ole kaikille yhtään sen arvokkaampia kuin joku Stephenie Meyer Twilight-kirjoineen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28636866]Minusta on ihan turha rueta väittelemään ihmisten kanssa jotka vaan pilkkaa ja haluaa vängätä joka asiassa.
Jeesus ja evankeliumi on sen verran arvokas asia, että en soisi tietentahtoen tehtävän siitä tiliä pilkkaajille.[/QUOTE]

Ei se ole pilkkaa, jos mielipiteitä vaihdetaan. Uskovaiset sanoo aina, että puhuminen asioista on pilkkaa. Taitaapi olla niin, että on vain liian arka aihe.

Katsokaa youtubesta dokumentti Maailmassa osat 1-6
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28636901]Ei-uskova ja/tai uskon asioita kyseenalaistava ei ole sama asia kuin pilkkaaja. Eikä nuo Jeesus ja evankeliumit ole kaikille yhtään sen arvokkaampia kuin joku Stephenie Meyer Twilight-kirjoineen.[/QUOTE]

Väitinkö niin?
 
[QUOTE="vieras";28635460]Varmaankin se, että koko elämä on niin ihmeellinen juttu, että evoluutio ei järkevää ihmistä saa vakuuttuneeksi ja kun siinä on niin paljon puuttuvia palasia. Täytyy vain USKOA siihen, että minua viisaampi on JUMALA. Suurin osa tosin ihmisistä ei halua uskoa siihen, että Jumala todella on kaiken takana, vaan keksitään ja uskotaan mielummin evoluutio hömppään mitä ei voi tapahtua tyhjästä. Järkevämpi vaihtoehto Jumala, kuin se, et yhtä äkkiä tyhjästä tulee jotain ELOLLISTA ja saati näin järkevää kuin AIVOT jne. :) luomisen työ on järjen selitys.[/QUOTE]

Musta taas huomattavasti parempi todiste evoluution kuin jumalan puolesta on juuri esim. se tasollinen ero joka niissä aivoissa tuntuu yksilöjen välillä olevan..
 
Molempia tapauksia olen nähnyt niin että usko on säilynyt hyvin vahvana. Oikeastaan se on itsellenkin hyvin selittämätöntä, mutta tavallaan usko silloin näkyy luottamuksena siihen että Jumala tietää tarkoituksen sille kärsimykselle. Välttämättä ja automaattisestihan kärsimys ei saa ketään uskomaan.
Siis itse olet kokenut? Koska toisten sielunmaisemastahan me emme oikeasti voi mitään kertoa. Usko voi olla erittäin pinnallista tai todella syvällä, mutta ulospäin sitä voi silti näyttää muille jotain aivan muuta.
 
[QUOTE="vieras";28635666]Miten niin ihminen? Jos nyt Raamattua luetaan ihana totena niin Eeva ja Aadam niitä hedelmiä söi, ei koko ihmiskunta. Ei ole kovin rakastavaa rangaista miljardeja ihmisiä kahden teoista. Jos yksi lapsistasi rikkoo ikkunan, rangaistaanko kaikkia? Ei, koska se olisi kohtuutonta.

Pahoittelut siitä, että sinulla on ollut ilmeisesti huonommat (ihmis)vanhemmat. Omani eivät todellakaan halua minulle mitään pahaa ja rakastavat minua täydestä sydämestään. Ei sellaiseen jumaluuksia tarvita.[/QUOTE]

Tai kun tässä mennään siihen mittakaavaan että rankaistaan noin 250 tuhatta sukupolvea myöhemminkin näiden esivanhempien teoista ihan yhtä julmalla kohtalolla KAIKKIA maailman jälkeläisiä, niin pikkusen tuntuu liioittelulta!
 
[QUOTE="outoa";28637071]Eikö Chalalla tosiaankaan ole juhannuksena muuta tekemistä kun keskittyä uskonasioihin?![/QUOTE]

Kova päänsärky johon odotan lääkkeiden tepsimistä, lapset leikkii tossa vesisotaa ja mies pomppi just suihkussa. Lähtö noin tunnin päästä. Että tällä sekunnilla ei. Ei vaikuta ilmeisesti sullakaan olevan kovin kummoista elämää näillä kriteereillä? ;)
 
pws
Siis itse olet kokenut? Koska toisten sielunmaisemastahan me emme oikeasti voi mitään kertoa. Usko voi olla erittäin pinnallista tai todella syvällä, mutta ulospäin sitä voi silti näyttää muille jotain aivan muuta.
Usko kyllä näkyy ihmisestä. Molemmat tapaukset olen niin läheltä kokenut että tiedän ja tunnen sen sielunmaiseman syvältä.

Kuoleman läheisyydessä yleensäkin vakaumuksen aitous paljastuu, mutta jos oma vakaumus ei ole sillä hetkellä selvillä, sitä (kuoleman) tuskaa on hirvittävä katsella vierestäkään. Vakaumushan ei tietysti välttämättä tarkoita sitä että sinun olisi uskottava Jumalaan tai kuoleman jälkeiseen elämään tms.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28637088]Ajattelit sit rueta lyttäämään uskovia.[/QUOTE]

Miksi uskonoppien, uskontojen ja jumalien olemassaolon kyseenalaistaminen on uskovien mielestä aina jonkinlaista lyttäämistä tai pilkkaamista? Argumentoivaa tai ajatuksia haastavaa keskutelua ei kannateta.
 
[QUOTE="vieras";28637088]Ajattelit sit rueta lyttäämään uskovia.[/QUOTE]

Missä mä lyttään uskovia? Ketju on aloitettu kysymyksellä; miksi uskot jumalaan? Mua kiinnostaa aihe, on mielenkiintoista kuulla eri näkökulmia asiaan ja saada insaittia siihen minkä takia joku asiaan uskoo, vaikka hyvin tiedän ettei se mun juttuni ole. Mä en mielestäni ole lytännyt ketään, anteeksi jos näin olen tehnyt. Jos kysymykset ja kyseenalaistaminen on lyttäämistä niin olen pahoillani, sitten sinun ei varmastikaan kannata osallistua tällaisiin keskusteluihin.
 
Usko kyllä näkyy ihmisestä. Molemmat tapaukset olen niin läheltä kokenut että tiedän ja tunnen sen sielunmaiseman syvältä.

Kuoleman läheisyydessä yleensäkin vakaumuksen aitous paljastuu, mutta jos oma vakaumus ei ole sillä hetkellä selvillä, sitä (kuoleman) tuskaa on hirvittävä katsella vierestäkään. Vakaumushan ei tietysti välttämättä tarkoita sitä että sinun olisi uskottava Jumalaan tai kuoleman jälkeiseen elämään tms.
Mitä vakaumus tässä tapauksessa tarkoittaa ellei sitä?
 

Yhteistyössä