Itse asiaan sen verran, että sopiva ikäero lienee kiinni lasten luonteesta (jota toki etukäteen ei voi tietää ) ja perheen tilanteesta ja vanhempien jaksamisesta ja monesta muustakin asiasta. Arpapeliä, sanoisin.
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Vähintään 4-5 vuotta. Näin lapsettoman näkökulmasta. Jos nyt ylipäätään haluaa enemmän kuin yhden lapsen.
Mun mielestä on eettisesti ja moraalisesti erittäin arveluttavaa tehdä enemmän kuin yksi lapsi vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin/leikkikavereita. Lisäksi nuoremmat sisarukset eivät koskaan saa tuntea sitä, minkälaista on olla ainokainen ja saada vanhempansa tai vanhempiensa jakamaton huomio. Tästä syystä kannatan lapsille reilua ikäeroa. Vanhempi lapsi ymmärtää paremmin, miksi häntä ei yhtäkkiä huomioidakaan samalla tavalla kuin ennen, varsinkin jos asian selittää lapselle perinpohjaisesti.
Tähän sen verran, että on mun mielestä vähän kaksipiippuinen juttu.
Kavereita saa toki muualtakin.
Mutta se ainokainen, joka saa vanhempiensa jakamattoman huomion aina ja ikuisesti, ei toisinpäin koskaan saa tuntea, kuinka syvä ja hyvä voi olla sisarusten välinen suhde ja siltä suunnalta saatu, jaettu tai jakamaton huomio.
Itse en ole koskaan puhunut "leikkikaverien" tekemisestä, koska kyse ei ole pelkästään leikkikavereista.
Oma sisarussuhteeni (
ruttis voi toki tulla kertomaan oman näkökantansa
) olen aina kokenut yhdeksi tärkeimmistä ihmissuhteista elämässäni.
Tiedän, että jos ei mitään kummallista tapahdu, me sisarukset olemme toisillemme olemassa sittenkin, kun niitä vanhempia (joiden huomio on meille tasapuolisesti jaettu,) ei enää ole.
Mielestäni meitä olisi saanut olla vaikka enemmänkin, kuin me kaksi.
Kaikki sisarussuhteet eivät toki ole yhtä "onnistuneita", mutta eivätpä ole vanhempi-lapsi-suhteetkaan.