Mikä on sen sairauden nimi, missä lapsi ensin kehittyy normaalisti mutta yhtäkkiä alkaa taantua?

  • Viestiketjun aloittaja Huolesta harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Huolesta harmaa
Pelottaa hirveästi!
Lapsi on nyt 12kk. Vielä pari viikkoa sitten opetteli innoissaan kävelyä ja onnistui muutamia askeleita ottamaan.
Nyt ei saa edes yhtä tuetonta askelta kun jo jalat pettää alta. :'(

Eikös sen pitäisi osata jo kävellä, kun seisomaan on noussut jo 7kk:n iässä?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huolesta harmaa:
Pelottaa hirveästi!
Lapsi on nyt 12kk. Vielä pari viikkoa sitten opetteli innoissaan kävelyä ja onnistui muutamia askeleita ottamaan.
Nyt ei saa edes yhtä tuetonta askelta kun jo jalat pettää alta. :'(

Eikös sen pitäisi osata jo kävellä, kun seisomaan on noussut jo 7kk:n iässä?!
Meidän tenava nous 8kk ja käveli 1v2kk..Ei se oo pakko jo osata jos 7kk nous ylös.
 
vieras
Huoli on ymmärrettävä, mutta muistaakseni esikoinen oli juuri tuollainen, että opittuaan uuden asian unohti sen pitkäksi aikaa, ennen kuin sitten alkoi kunnolla tekemään.
 
Meillä kanssa alkoi kontata 6kk iässä ja nousi pystyyn pari viikkoa myöhemmin. Nyt lähti pari viikkoa sitten ilman tukea kävelemään, ikää 1v 2kk. Tukea pitkin kävellyt lähes siitä saakka kun pystyyn nousi :)
 
vitsake
Alkuperäinen kirjoittaja Huolesta harmaa:
Pelottaa hirveästi!
Lapsi on nyt 12kk. Vielä pari viikkoa sitten opetteli innoissaan kävelyä ja onnistui muutamia askeleita ottamaan.
Nyt ei saa edes yhtä tuetonta askelta kun jo jalat pettää alta. :'(

Eikös sen pitäisi osata jo kävellä, kun seisomaan on noussut jo 7kk:n iässä?!
Semmosia sairauksia/tauteja missä kehitys taantuu on paljon....
 
vieras
Jos olen oikein ymmärtänyt, INCL alkaa kyllä vanhempana...? Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa taantuminen alkoi vasta kouluiässä. Mun tiedot pohjautuu kyllä vain ja ainoastaan tähän tietämääni yhteen tapaukseen, eli en lähde sen enempiä pätemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olen oikein ymmärtänyt, INCL alkaa kyllä vanhempana...? Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa taantuminen alkoi vasta kouluiässä. Mun tiedot pohjautuu kyllä vain ja ainoastaan tähän tietämääni yhteen tapaukseen, eli en lähde sen enempiä pätemään.
Nitä on eri tyyppejä, INCL alkaa tuossa yhden vuoden jälkeen. Leikki-iässä LNCL ja nuoruudessa JNCL.
 
ämä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olen oikein ymmärtänyt, INCL alkaa kyllä vanhempana...? Ainakin yhden tapauksen tiedän, jossa taantuminen alkoi vasta kouluiässä. Mun tiedot pohjautuu kyllä vain ja ainoastaan tähän tietämääni yhteen tapaukseen, eli en lähde sen enempiä pätemään.
Tiedän tapauksen, jossa INCL alkoi ennen vuoden ikää...
 
vieras
NCL-tauti
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

INCL-tauti (infantiili neuronaali seroidilipofuskinoosi) on neuronaalisiin seroidilipofuskinooseihin kuuluva sairaus, joka vaurioittaa etenevästi keskushermostoa ja aiheuttaa ennenaikaisen kuoleman. INCL-tauti periytyy resessiivisesti ja kuuluu suomalaiseen tautiperintöön.

Suomessa INCL-taudista kärsii yksi ihminen 18 000:sta, ja uusia diagnooseja annetaan vuosittain noin 3-4.[1] INCL-tautia tavataan myös muualla, joskin huomattavasti harvinaisempana.

INCL-tauti ei ole havaittavissa välittömästi lapsen synnyttyä. Kehitys saattaa vaikuttaa täysin tavallisuudesta poikkeamattomalta ensimmäisen puolen vuoden ajan, toisinaan pitempäänkin. Yleensä oireet ovat selkeitä 12-18 kuukauden iässä. Oireiston aiheuttava geenivirhe sijaitsee kromosomissa 1.[2]

INCL-tauti aiheuttaa syvään kehitysvammaisuuteen johtavaa kehityksen taantumista, epilepsiaa, lihasvelttoutta ja -nykäyksiä, pakkoliikkeisyyttä, näkövammautuminen, ongelmia syömisen ja nukkumisen suhteen sekä muita oireita. Yleensä kuolema ilmenee lapsuudessa, keskimäärin noin 10,5 vuoden iässä.[3]


ystäväni lapsella on incl.
taantuminen alkoi noin 10 kk ikäisenä.nyt on 12 vuotias.

moni muukin asia voi aiheuttaa.esim tavallinen flunssa voi viedä voimat pieneltä.
hakeudu oitis tutkimuksiin jos epäilet jostain vakavasta olevan kyse
 

Yhteistyössä