Mulle kituuttaminen merkitsee jotain muuta kuin yksittäisistä asioista luopumista. Ostan luomulihaa, mutta jos mulla ei olisi varaa ostaa sitä, en ostaisi lihaa ollenkaan. Enkä silti ajattelisi, että nyt joudun kituuttamaan.
Olen elämäni aikana asunut sekä vuokralla että omassa ja viihdyn mainiosti tässä omassa. Mutta jos tässä asuminen ei olisi enää taloudellisesti mielekästä, voisin varsin hyvin muuttaa vuokralle. Äkkiseltään en keksi mitään, mistä en tiukan taloudellisen paikan tullen olisi valmis luopumaan. Mä sopeudun yleensä varsin hyvin vallitseviin olosuhteisiin ja kaikki, mikä on mulle aidosti tärkeää, ei maksa mitään.
Kituuttaminen on mun mielestä elämää, joka ensinnäkin kestää useamman kuukauden. Sellaista, missä yksi lasku voi aiheuttaa lumipalloefektin ja sen yhden laskun vuoksi taloudellinen tilanne merkittävästi heikkenee kuukausiksi. Jos taas sen laskun maksettua loppukuun laskee senttejä ja syö veteen keitettyä kaurapuuroa, mutta seuraavassa kuussa talous on jälleen tasapainossa, niin mulle ne kaurapuuroviikot eivät vielä merkitse kituuttamista. Mä pyrin nostamaan palkkaa sen verran kuin arvelen seuraavan kuukauden aikana tarvitsevani. Useimmiten arvaan oikein, mutta aina en. En pidä kituuttamisena sitä, että viikon ennen palkkapäivää käy kaupassa vain kolikoita lompakossaan. Tosin mä harrastan sitä ihan vapaaehtoisestikin välillä eli en vaan ota kuin muutaman euron mukaani ruokakauppaan. Sillä sitten ostan ruuat ja kieltäydyn houkutuksista, joihin se raha ei riitä. Yleensä olen niin laiska, että en viitsi lähteä hakemaan kotoa lisää rahaa vaan tyydyn siihen, että nyt eletään nuukaillen.