Mikä noissa lestadiolaisissa kiinnostaa?

  • Viestiketjun aloittaja kummastunut
  • Ensimmäinen viesti
kummastunut
Mikä kumma heidän elämäntapojensa ja -valintojensa ruotimisessa jaksaa kiinnostaa? Mä en ymmärrä.

Vaihtoehtoisia keskustelunaiheita voisivat ihan hyvin olla

-saavatko posteljoonit käyttää ehkäisyä?
-miten kukkakauppiailla riittää omaa aikaa?
-säälittää nuo opettajaperheiden lapset

jne.

Ei millään pahalla. Mä en vaan ole vielä huomannut mikä se "vitsi" noiden lestadiolaisten elämän ihmettelemisessä on. Mormonit, jehovantodistajat, muslimit, palomiehet, suomenruotsalaiset jne eivät kiinnosta ketään. Miksi?
 
vieras
Eilen just katottiin Kielletty hedelmä ja kyllähän se lestadiolaisten elämä on aika paljon erilaista kuin mitä tavis kansalaisen joten ei mikään ihme et herättää mielenkiintoa.
 
fgd
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilen just katottiin Kielletty hedelmä ja kyllähän se lestadiolaisten elämä on aika paljon erilaista kuin mitä tavis kansalaisen joten ei mikään ihme et herättää mielenkiintoa.
ja uskot että se elokuva on todenmukainen? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja kummastunut:
Ei millään pahalla. Mä en vaan ole vielä huomannut mikä se "vitsi" noiden lestadiolaisten elämän ihmettelemisessä on. Mormonit, jehovantodistajat, muslimit, palomiehet, suomenruotsalaiset jne eivät kiinnosta ketään. Miksi?
Itseasiassa kyllä kiinnostaa kaikki erilaisuus. Juuri eilen tuli tv:stä ohjelmaa mormooneista ja kyllä jehovantodistajiltakin kysytään tosi outoja kysymyksiä, kuten pitääkö paikkansa, että vanhimman lapsen pitää aina valita isänsä ammatti :LOL:
 
siiri
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne ovat muinaisjäänteitä ajalta, joilloin naiset eivät olleet edes ihmisiä. Siksi he kiinnostavat.
mä ainaki tunnen lestadiolaisnaisia opettajia, lääkäreitä yms. ja paljon ei-lestadiolaisia kouluttamattomia.... vai mitä hait?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fgd:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilen just katottiin Kielletty hedelmä ja kyllähän se lestadiolaisten elämä on aika paljon erilaista kuin mitä tavis kansalaisen joten ei mikään ihme et herättää mielenkiintoa.
ja uskot että se elokuva on todenmukainen? :D
No ei mun tiedot heidän elämästä ihan tohon elokuvaan perustu vaikkakin elokuva oli hyvin totuudenmukainen.
 
vieras
Mua kyllä kiinnostaa erilaiset ja itselle vieraammat yhteisöt ja kulttuurit syvemminkin. En kyllä tee aloituksia aiheesta. Lestadiolaisuudessa on sellaisia piirteitä, jotka nyky-yhteiskunnasta puuttuu eli yhteisöllisyyden korostaminen, talkoohenkisyys, suuret perheet... Siis joitain positiivisia asioita mainitakseni. Kai olen sillä lailla utelias, että minua kiinnostaa esimerkiksi millaista elämää ikäiseni ja suunnilleen samanlaisessa elämäntilanteessa oleva äiti elää esim. kehitysmaissa, keski-euroopassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, erilaisissa uskonyhteisöissä jne.
 
Mamma italiana
joo, onhan erilaisuus kiinnostavaa. mutta kun nàità lest. aloituksia on ollut niin tiheààn, kiinnostukaa vaikka hinduista tai buddhalaisuudesta.... miekin oppisin jotain uutta varmaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
joo, onhan erilaisuus kiinnostavaa. mutta kun nàità lest. aloituksia on ollut niin tiheààn, kiinnostukaa vaikka hinduista tai buddhalaisuudesta.... miekin oppisin jotain uutta varmaan
Hindut ja buddhalaiset eivät aiheuta niin paljon häiriötä ja kummastusta.
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
joo, onhan erilaisuus kiinnostavaa. mutta kun nàità lest. aloituksia on ollut niin tiheààn, kiinnostukaa vaikka hinduista tai buddhalaisuudesta.... miekin oppisin jotain uutta varmaan
Hindut ja buddhalaiset eivät aiheuta niin paljon häiriötä ja kummastusta.
suomessa
 
ap
Mä ymmärrän kyllä kiinnostuksen muihin kulttuureihin ja muiden ihmisten tapoihin, lähinnä yleissivistyksen kannalta. Jotenkin kummassa se ei palstalla hirveästi näy, siis yleinen kiinnostus eri ihmisryhmiin, mutta sen sijaan lestadiolaisista puhutaan vaikka kuinka paljon.

Jos me oltaisiin amerikassa, puhuttaisiinko me koko ajan amisheista?
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä ymmärrän kyllä kiinnostuksen muihin kulttuureihin ja muiden ihmisten tapoihin, lähinnä yleissivistyksen kannalta. Jotenkin kummassa se ei palstalla hirveästi näy, siis yleinen kiinnostus eri ihmisryhmiin, mutta sen sijaan lestadiolaisista puhutaan vaikka kuinka paljon.

Jos me oltaisiin amerikassa, puhuttaisiinko me koko ajan amisheista?
kerrankin joku ajattelee ihan niinkuin minà
 
Totta kuitenkin on, että esim. työyhteisöön lestadiolaisuus voi tuoda yllättävää väriä. Tätä nähneenä hieman ihmettelen, kuinka he voivat he edes hakeutua työhön, jonka työtehtävät oma vakaumus "kieltää" tai ainakin rajoittaa. Voiko sitten vaan todeta, että tuo tai tää ei sovi mulle. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla, miten he esim. kanttoreina voivat toimia seurakunnissa, jos musiikkimaku on näin maallisen silmin tosi rajoittunutta. Ei gospelia tai mitään viihteeseen vivahtavaa. Miten pitkälti linja on kanttorin päätettävissä, kun samaan aikaan halutaan matalaa kynnystä kirkkoon ja tulla ihmisten arkeen - vaikka niin, että ns. iskelmälaulaja esittää kirkossa hengellistä musiikkia.

Ja sekin kiinnostaa, kuinka lestadiolainen mies voi suhtautua naisiin työpaikalla tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti... Jos on tottunut siihen, että nainen on jotenkin vähäarvoisempi tai että naisen kuuluu olla alamainen. Tai ainakin, että mies on se perheen pää. Ehkä lienen väärässäkin, mutta hieman tällaisen vaikutelman olen saanut.
 
ddvv
Alkuperäinen kirjoittaja Mapu:
Ja sekin kiinnostaa, kuinka lestadiolainen mies voi suhtautua naisiin työpaikalla tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti... Jos on tottunut siihen, että nainen on jotenkin vähäarvoisempi tai että naisen kuuluu olla alamainen. Tai ainakin, että mies on se perheen pää. Ehkä lienen väärässäkin, mutta hieman tällaisen vaikutelman olen saanut.

Taidan itse olla muinaisjäänne, tätä tapahtui nimittäin n.100vuotta sitten :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
joo, onhan erilaisuus kiinnostavaa. mutta kun nàità lest. aloituksia on ollut niin tiheààn, kiinnostukaa vaikka hinduista tai buddhalaisuudesta.... miekin oppisin jotain uutta varmaan
Hindut ja buddhalaiset eivät aiheuta niin paljon häiriötä ja kummastusta.
suomessa
Miksi ihmeessä eivät juuri Suomessa? Suomen luterilainen elämänkatsomushan eroaa niistä aika paljon. Miksi ne muuaalla aiheuttaisivat enemmän hässäkkää?
 

Yhteistyössä