Mikä näistä Suomemme murteista kuulostaa mukavimmalta korvaasi?

• Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti
La Paset
Savon
Karjalan
Pohjanmaan
Lapin

Onko valitsemasi murre kotiseudultasi?

Itse pidän Karjalan murteesta, vaikka olen eteläisestä Suomesta. Suku on luovutetusta Karjalasta, joten olen saanut kuulla sukulaisten murretta puhuvan.

"vieras"
Lapin murre on mun korvaan kaikkein miellyttävin, tutuin ehkä tampereen kiäli :) Kamalin on itäsuomen murre, en tie onko savoo vai karjalaa, varmaan savoo kun niin kovasti viännellään ja kiännellään sanoloita, aivan järkkyä!

a.p.
[QUOTE="vieras";27277833]Karjalan. Vähiten miellyttää pohjalaismurre.[/QUOTE]

Mulla sama juttu. Inhoon yli kaiken pohjalaista murretta, johon olen saanut kontaktia muutaman häjyn kautta. Se vihastutti ja inhotti, että nämä ihmiset ovat ylpeitä asuinpaikastaan ja murteestaan. En siedä YLPEITÄ ihmisiä missään!

"Vieras"
Itämurteet (savo ja karjala) on omimpia vaikka itse puhunkin aika neutraalia kieltä, suku on kuitenkin sieltä, mummo oli evakko. Seuraavaksi eniten tykkään Tampereen alueen ja Lapin murteista. Kaikkei vieraimpia ja 'rumimpia' omaan korvaan on turku ja pohjalaismurteet.

Mää sitten heittäyn hankalaksi - mä tykkään ihan älyttömästi pohojammaalaasesta murtehesta. En ite osaa sitä ennää oikein mutta mun korvat vaan rakastaa sitä...jotain tekemistä vissin näillä mun levottomilla juurillani...

Mutku. Mä tykkään myös tosta lapin murteesta. Kun siihen lisätään h:ta joka väliin. Voi veljet, että se kuulostaa niin hauskalta ja ihanalta :heart:! Mulla on pari tuttua, jotka ovat Lapista lähtöisin ja ylläpitävät murrettaan - heille siitä iso kiitos!

Ja sitten tää karjalan murre. Mulla on joku viha- rakkaussuhde siihen. Ekaks mä niin inhosin sitä, mun korviin suorastaan sattui, kun kuulin sitä. Lukea mä pystyin sitä sujuvasti - koko Hietamiehen, nyk. Hirvisaaren tuotannon läpikahlannut kun olen - mutta. Joo, on se. Ihana. Enkä mä sitäkään osaa solokottaa kunnolla. Onneksi noi mun musikat osaavat :heart:.

En mä nyt sitten osannut vastata tähän kyssään edes kunnolla. Ketuiksi meni ;).

vviieerraass
lappi ja erityisesti Tornionjokilaakson murre on tutuin, olen sieltä lähtöisin. vuosikymmeniä jo Oulussa asuneena senkin murre alkanut kuulostaa kivalta. savoa on kiva kuunnella. hesa ja turku, ei kiitos.

Yhteistyössä