Mikä mun äitiä vaivaa?

samaa mieltä
Juu. Ihan oikeilta neuvoilta kuulostaa minustakin. Jos kerran isällään on ollut dementia niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa mennä testeihin. Anoppi jutteli kanssa aika levottomia välillä, silloin kun pystyi juttelemaan.

Jos on dementia ja saa oikeat lääkkeet pystyy varmaan pitkään vielä elämän normaalisti. Muuten saattaa ihan muutamassa vuodessa mennä niin huonoon kuntoon ettei enää pysty elämään yksikseen. Tai niin ymmärsin että yksin asuu?

Yks vinkki. Luulen, että netistä löytyy googlettamalla esim. alzheimerliiton muistitesti. Ihan paperille kysymyksiin vastataan. Jos ensin kotona testaisitte niin ois helpompi miettiä jatkoa.

:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:56 PahaSilmä kirjoitti:
Kyllä kuulostaa alkavalta dementialta. Se voi jonkun verran muuttaa persoonallisuuttakin.

Muistitestiin se kannattaa laittaa. Tietty voithan vaivihkaa yrittää kuulostella, että muistaako se mitään, mitä olet hänelle hetki sitten puhunut.
Siis todellakin nyt havahduin tähän. Aika mennyt niin äkkiä neljän lapsen ja tän arjen pyöritykseen.

Toi persoonallisuuden muuttuminen mua on ihmetyttänyt. Laitoin sen vanhenemisen syyksi ja sen kun isäni juo. Äiti on välillä ilkeä ja varsinkin isääni kohtaan. (just juomisen takia).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:15 punatukkainen kirjoitti:
Toi persoonallisuuden muuttuminen mua on ihmetyttänyt. Laitoin sen vanhenemisen syyksi ja sen kun isäni juo. Äiti on välillä ilkeä ja varsinkin isääni kohtaan. (just juomisen takia).
Samoin meidän mummosta ajateltiin, että vanhempana ja yksin asuvana on vähän kärttyinen, puhuu välillä omituisia jne. Yhtäkkiä äiti + siskonsa havahtuivat että ei taida olla kaikki ok. Alzheimer paljastui syyksi ja nyt parin vuoden päästä mummo asuu hoitokodissa. Liikkuminenkin jo vaikeaa. Ikää kylläkin jo yli 80v.
Pian äiti lääkäriin, toiv. ei paljastu mitään vakavaa, mutta aikaisesti huomattu on helpompi hoitaa :hug:
 
Kuullostaa ihan mun miehen äidiltä! :eek:
On alkanu kans puhuun välillä tosi rivoja lastenkin aikana. Vielä n.vuosi sitten osas puhua niin, ettei lapset ymmärtäny...

Anopin äitillä oli dementia, että voi periytyä ja olla just sitä.

Lisäks on välillä pahalla päällä lapsillekkin, yleens ei oo ollu ikinä. Ja käskee niitä kovaa, vaikka aina on ollu tosi pehmo. (saa niitä käskee, mutta toi käytöksen muutos ihmetyttää)

:/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:21 Cathryn kirjoitti:
Kuullostaa ihan mun miehen äidiltä! :eek:
On alkanu kans puhuun välillä tosi rivoja lastenkin aikana. Vielä n.vuosi sitten osas puhua niin, ettei lapset ymmärtäny...

Anopin äitillä oli dementia, että voi periytyä ja olla just sitä.

Lisäks on välillä pahalla päällä lapsillekkin, yleens ei oo ollu ikinä. Ja käskee niitä kovaa, vaikka aina on ollu tosi pehmo. (saa niitä käskee, mutta toi käytöksen muutos ihmetyttää)

:/
Testeihin sit vaan teilläkin :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:25 viiviliina kirjoitti:
muistitesti:
http://www.tohtori.fi/?page=6510432


Tässä hieman pidemmälle edenneen muistinhuonomisen testaamiseen:
http://www.gernet.fi/ohjeet/mmse.html
No täytyy kyllä sanoo, että en määkään muistanu montaakaan, vaikkei mulla varmaan mitään vakavaa oo...

Ja miten matikan-fysiikan-kemian open (mun anoppi) sais tommosta testiä muka tekemään? :eek:
 

Yhteistyössä