vierailija
Katsotaan josko saataisiin keskustelua aikaiseksi . Aloitetaan helpolla: perässäroikkujat.
Itse ajan isoilla teillä aina vakionopeudensäädin päällä. Asetan nopeuden n. 7-15 km/h yli nopeusrajoituksen. Kehätiellä käytän tuota 7 km/h tunnissa kameroiden takia ja maaseudulla 10+ km/h. Mittarivirhe huomioiden ajan siis suunnilleen 3-10 km/h ylinopeutta, mutta hyvin lähellä nopeusrajoitusta kuitenkin.
Käytännössä aina tapahtuu seuraavaa. Joku tulee takaa ja ajaa minut kiinni tullen liian lähelle takapuskuriin. Nopeudesta, jolla minut on ajettu kiinni tiedän, että ylinopeutta oli selvästi enemmän kuin itselläni. Esim. 25 km/h. Jos en ole jo aikaisemmin ehtinyt tai tajunnut tehdä tilaa, siirryn oikeanpuoleiselle kaistalle. Mutta tyyppi ei ajakaan ohi, vaan jää siihen viereen junnaamaan samaa vauhtia. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Miksi teet noin?
Ymmärrän sen, että edessä olevan voi ajaa kiinni vakionopeudensäätimellä ja sitten säätää rajan uudestaan muuttuneen liikennetilanteen mukaan, mutta se ei selitä sitä, että ajetaan edessä olevan puskuriin kiinni. Puskurissa roikkuminen on selvä signaali siitä, että nyt on kiire, tee tilaa. Ja silloin kun tilaa tehdään, pitää painaa kaasua ja mennä reilusti ohi.
Itse ajan isoilla teillä aina vakionopeudensäädin päällä. Asetan nopeuden n. 7-15 km/h yli nopeusrajoituksen. Kehätiellä käytän tuota 7 km/h tunnissa kameroiden takia ja maaseudulla 10+ km/h. Mittarivirhe huomioiden ajan siis suunnilleen 3-10 km/h ylinopeutta, mutta hyvin lähellä nopeusrajoitusta kuitenkin.
Käytännössä aina tapahtuu seuraavaa. Joku tulee takaa ja ajaa minut kiinni tullen liian lähelle takapuskuriin. Nopeudesta, jolla minut on ajettu kiinni tiedän, että ylinopeutta oli selvästi enemmän kuin itselläni. Esim. 25 km/h. Jos en ole jo aikaisemmin ehtinyt tai tajunnut tehdä tilaa, siirryn oikeanpuoleiselle kaistalle. Mutta tyyppi ei ajakaan ohi, vaan jää siihen viereen junnaamaan samaa vauhtia. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Miksi teet noin?
Ymmärrän sen, että edessä olevan voi ajaa kiinni vakionopeudensäätimellä ja sitten säätää rajan uudestaan muuttuneen liikennetilanteen mukaan, mutta se ei selitä sitä, että ajetaan edessä olevan puskuriin kiinni. Puskurissa roikkuminen on selvä signaali siitä, että nyt on kiire, tee tilaa. Ja silloin kun tilaa tehdään, pitää painaa kaasua ja mennä reilusti ohi.