Mikä liikenteessä ärsyttää ja miksi toimit niin?

vierailija
Katsotaan josko saataisiin keskustelua aikaiseksi :). Aloitetaan helpolla: perässäroikkujat.

Itse ajan isoilla teillä aina vakionopeudensäädin päällä. Asetan nopeuden n. 7-15 km/h yli nopeusrajoituksen. Kehätiellä käytän tuota 7 km/h tunnissa kameroiden takia ja maaseudulla 10+ km/h. Mittarivirhe huomioiden ajan siis suunnilleen 3-10 km/h ylinopeutta, mutta hyvin lähellä nopeusrajoitusta kuitenkin.

Käytännössä aina tapahtuu seuraavaa. Joku tulee takaa ja ajaa minut kiinni tullen liian lähelle takapuskuriin. Nopeudesta, jolla minut on ajettu kiinni tiedän, että ylinopeutta oli selvästi enemmän kuin itselläni. Esim. 25 km/h. Jos en ole jo aikaisemmin ehtinyt tai tajunnut tehdä tilaa, siirryn oikeanpuoleiselle kaistalle. Mutta tyyppi ei ajakaan ohi, vaan jää siihen viereen junnaamaan samaa vauhtia. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Miksi teet noin?

Ymmärrän sen, että edessä olevan voi ajaa kiinni vakionopeudensäätimellä ja sitten säätää rajan uudestaan muuttuneen liikennetilanteen mukaan, mutta se ei selitä sitä, että ajetaan edessä olevan puskuriin kiinni. Puskurissa roikkuminen on selvä signaali siitä, että nyt on kiire, tee tilaa. Ja silloin kun tilaa tehdään, pitää painaa kaasua ja mennä reilusti ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: kruuttis
vierailija
ärsyttävimpiä on ne jotka ajaa ohituskaistatietä niin että yhden kaistan kohdalla ajetaan 90 ja kahden kaistan kohdalla 120
Yksi duunikaveri ylpeili sillä miten ei päästä ihmisiä ohittamaan. Täytyy sanoa, että sen jälkeen en ole pitänyt ukkoa oikein minään. Itsekkyys, typeryys, lapsellisuus, pikkumaisuus, ilkeys, narsismi... Siinä vain muutama niistä luonteenpiirteistä, jotka tuossa toiminnassa tiivistyvät.
 
vierailija
Edessä hidastelijat on ehdottomasti pahimpia.

Toinen on punaisiin valoihin jurnuttajat, jotka estävät esim. kääntyviin vihreisiin nuolivaloihin ehtimisen hidastelullaan.

Kolmas on hidastelijat vihreiden vaihtuessa, mitä ne siinä oikein ihmettelee, ei näköhavainnon vasteaika voi olla 10s.

Jos reaktioajat on minuuttiluokkaa ja muiden huomioiminen ei onnistu kognitiivisila kyvyillä, niin kannattaa siirtyä julkisiin..pyöräkin on vaarallinen tuollaisten käsissä.
 
vierailija
Oman elämänsä ohituskaistailijat yleensä bemari ja audikuskeja, tosin myös karvahattuaudi eli skoda oktavia kuskeja tässä ryhmässä. Koitetaan väkisin puikkelehtia joka rakoon että hyödytään muutama sekunti matkassa. Työelämässäkin etuilijoita varmaan. Minä-minä, mun-mun.
 
vierailija
Kolmas on hidastelijat vihreiden vaihtuessa, mitä ne siinä oikein ihmettelee, ei näköhavainnon vasteaika voi olla 10s.
Usein tämä johtuu siitä, että ajetaan liian tiiviiseen jonoon. Vasteaika ei alakaan valon vaihtumisesta, vaan edessä olevan liikkeelle lähtemisestä ja siihen vielä turvamarginaali päälle eli pitää antaa sen 20 cm:n raon kasvaa ennen kuin uskaltaa itse lähteä liikkeelle.

Autokoulussa jo aikanaan opetettiin, että liikennevaloissa pitää väli olla niin suuri, että jos edessä on linja-auto ja se sammuu valoihin, siitä pääsee ohi helposti rattia kääntämällä ilman mitään venkslaamisia. Jos kaikki noudattaisivat tuota ohjetta, valoista lähtö tapahtuisi huomattavasti sujuvammin.
 
vierailija
Oman elämänsä ohituskaistailijat yleensä bemari ja audikuskeja, tosin myös karvahattuaudi eli skoda oktavia kuskeja tässä ryhmässä. Koitetaan väkisin puikkelehtia joka rakoon että hyödytään muutama sekunti matkassa. Työelämässäkin etuilijoita varmaan. Minä-minä, mun-mun.
Se on kyllä huvittavaa. Ymmärrän kovaa ajamisen (en välttämättä hyväksy, mutta ymmärrän), jos on kiire, mutta se puikkelehtiminen ilman mitään hyötyä on lähinnä typerää. Typeryyttä en ymmärrä enkä hyväksy.
 
vierailija
Peruuttavan ajoneuvon taakse ryntäilevät jalankulkijat ärsyttävät. Kortittomat ihmiset eivät tajua, että sivupeilien kautta ei näe kuin toisen takakulman kerrallaan ja mahdolliset vaaratilanteet ovat ihan aitoja. Ja sitten toinen asia on, että eikö todella ole aikaa kiertää sieltä keulan puolelta, jos ei kerran ole aikaa odottaa sen vertaa, että peruuttaja saisi asiansa hoidettua?
 
vierailija
Tässä ammattikuskin kokemus, yksi v*ttumaisimmasta asioista tien päällä!! Ajan kuorma-autolla maantiellä vakkarilla 83km/h. Henkilöauto saapuu kolmion/stop-merkin taakse. Katsoo että ahaa, tuossa hyvin lähellä tulee kuorma-auto. Mitä tekee tämä henkilöautoilija?? Vetää väistämisvelvollisena törkeästi eteen! Ei siinä mitään, JOS tämä hlöautoilija ymmärtäisi sitten painaa kaasua! Mutta kun ei. Sitten jäädään heti jalkoihin nussimaan ja oma nopeuteni laskee 60-70km/h. Mä en ymmärrä että jos on ihan pakko kiilata sieltä kärkikolmion takaa maantienopeutta ajavan eteen. Niin miksi vitussa ei sitten voi painaa kaasua ja painua matkoihinsa??!! Tunteeko siinä olonsa jotenkin erityisen fiksuksi, kun kiilaa maantienopeutta ajavan raskaan ajoneuvon eteen nussimaan alinopeutta???
 
  • Tykkää
Reactions: kruuttis
vierailija
Tässä ammattikuskin kokemus, yksi v*ttumaisimmasta asioista tien päällä!! Ajan kuorma-autolla maantiellä vakkarilla 83km/h. Henkilöauto saapuu kolmion/stop-merkin taakse. Katsoo että ahaa, tuossa hyvin lähellä tulee kuorma-auto. Mitä tekee tämä henkilöautoilija?? Vetää väistämisvelvollisena törkeästi eteen! Ei siinä mitään, JOS tämä hlöautoilija ymmärtäisi sitten painaa kaasua! Mutta kun ei. Sitten jäädään heti jalkoihin nussimaan ja oma nopeuteni laskee 60-70km/h. Mä en ymmärrä että jos on ihan pakko kiilata sieltä kärkikolmion takaa maantienopeutta ajavan eteen. Niin miksi vitussa ei sitten voi painaa kaasua ja painua matkoihinsa??!! Tunteeko siinä olonsa jotenkin erityisen fiksuksi, kun kiilaa maantienopeutta ajavan raskaan ajoneuvon eteen nussimaan alinopeutta???
👍
 
vierailija
Peruuttavan ajoneuvon taakse ryntäilevät jalankulkijat ärsyttävät. Kortittomat ihmiset eivät tajua, että sivupeilien kautta ei näe kuin toisen takakulman kerrallaan ja mahdolliset vaaratilanteet ovat ihan aitoja. Ja sitten toinen asia on, että eikö todella ole aikaa kiertää sieltä keulan puolelta, jos ei kerran ole aikaa odottaa sen vertaa, että peruuttaja saisi asiansa hoidettua?
Vartuin Helsingin keskustassa ja siellä on paljon roska-autoja, pullakuskeja ja vastaavia, jotka joutuvat peruuttelemaan porttikongeihin yms. Pienestä pitäen isä painotti, että peruuttajalle annetaan aina vapaa kulku ja valitaan paikka mieluiten niin, että kuski näkee. Jos itse näkee peilin kautta kuskin silmät, niin silloin kuskikin voi nähdä sinut. Sen jälkeen odotellaan rauhassa eikä ryntäillä mihinkään.
 
vierailija
Kaikki sieto lähtee sieltä omien korvien välistä ja joustavasta asenteesta liikenteessä. Kiirehtimällä et säästä aikaa vaan jatkuvilla ohituksilla otat turhia riskejä sekä kulutat enemmän polttoainetta/sähköä. Vaarannat itsesi ja muiden turvallisuuden.
Mieti onko oma ajokäyttäytymisesi opittu vanhemmiltasi ja onko se ollut esimerkillistä.
Jos lähdet riittävän ajoissa et pelaa minuuttiaikataululla koska liikenteessä voi aina tulla yllättäviä asioita. Sopiva puskuri on 10-15 min. Turvallista matkaa.
 
vierailija
Tämä kannattaa sisäistää.
Tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
 

Yhteistyössä