mikä h""""""ti on ku toi anoppi ei voi uskoa ettei meiän lapsille saa antaa hyvää

  • Viestiketjun aloittaja kyrsiintyny anoppiin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyse ei ole siitä että tarjoana on anoppi vaan siitä ettei voi uskoa asiota joita hänelle sanotaan!

oman äitini kohdalla oli sama homma että sain jankata hänelle ettei saa antaa mitään makeaa ja hän uskoi kun sanoin hänelle että lapsesta tulee yli eneginen sokerista!
No, mites sitten päiväkodissa ja koulussa kun on jogurttia, kiisseliä, pullaa?
ja miksi sit itse kuitenkin tarjoat karkkeja? ja edeltäjälle.. minö en vahtaa lasten isovanhemien tekemisiä, kyllä he osaavat päätään käyttää. luotan lapseni heidän käsiin asiassa uin asiassa. ja päivä ei mene pilalle vaik saisivat karkkeja ym muuta mummoloissaan, me kun ei niissä joka päivä käydä.
 
vieras
Eri asia on tuo väkisin makean tyrkyttäminen, ja eri asia on se, että syöttää lapset juuri ennen kylään menoa, niin että ruokakaan ei maistu.

Minusta se on tosi epäkohteliasta, ja jotenkin tästä paistaa, että mummoa vain halutaan simputtaa, ja näyttää että ruoka ei maistu.

Meillä anopille on tärkeää, että saa tarjota ruokaa ja muuta lapsille, ja kyllä me mummolassa syödään. Omallekin mummolleni on tärkeää, että saa edes joitain keksejä lapsille antaa, vaikka lapset olisivat juuri ruokapöytään menossa.

Ja me joustamme, koska haluamme kunnioittaa ja osoittaa rakkautta vanhemmille sukupolville. Emme simputtaa ja näpäyttää joka tilaisuudessa.
 
pipana
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyse ei ole siitä että tarjoana on anoppi vaan siitä ettei voi uskoa asiota joita hänelle sanotaan!

oman äitini kohdalla oli sama homma että sain jankata hänelle ettei saa antaa mitään makeaa ja hän uskoi kun sanoin hänelle että lapsesta tulee yli eneginen sokerista!
No, mites sitten päiväkodissa ja koulussa kun on jogurttia, kiisseliä, pullaa?
No joo, tässä ehkä minun kirves uppos kaivoon... Olen meinaan ite ajatellut makeina karkkeja, jäätelöä, suurinta osaa kekseistä yms.... Jogurttia ja kiisselia en pidä makeana...

 
Alkuperäinen kirjoittaja pipana:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyse ei ole siitä että tarjoana on anoppi vaan siitä ettei voi uskoa asiota joita hänelle sanotaan!

oman äitini kohdalla oli sama homma että sain jankata hänelle ettei saa antaa mitään makeaa ja hän uskoi kun sanoin hänelle että lapsesta tulee yli eneginen sokerista!
No, mites sitten päiväkodissa ja koulussa kun on jogurttia, kiisseliä, pullaa?
No joo, tässä ehkä minun kirves uppos kaivoon... Olen meinaan ite ajatellut makeina karkkeja, jäätelöä, suurinta osaa kekseistä yms.... Jogurttia ja kiisselia en pidä makeana...
Mutta niissä on sokeria, pidit niitä makeana tai et.
Ja koska niissä on sokeria, myös ne tekee ap:n lapsista sekopäisiä, jos kerran vanukas ja keksikin tekee... :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Vanukkaasta ja keksistä ei ensinnäkään ole haittaa normaalille lapselle.
Ja joo, jos mun anoppi haluaa niin hän saa syöttää lapsille vaikka mitä herkkuja ja touhuta mitä tahtoo, kunhan lapsetkin haluaa, ja toiminta ei ole lapsia vahingoittavaa.
(anoppi on nähnyt esikoisen kerran, 3 v sitten, eikä kuopusta kertaakaan)
Ootko nyt vähän urpo? Kyllä vanhemmat tietää, onko keksistä tai vanukkaasta haittaa vai ei, oli lapsi normaali tai ei. Ja ap tais sanoa, että kyse on siitä, että aina annetaan jotain kiellettyä. Kyseessä ei ole sinun perheesi, joka tapaa isovanhempia kolmen vuoden välein. Pointti on: Miksi antaa sellaista syötävää, mikä ei ole välttämätöntä, jos se kerran aiheuttaa vaikeuksia?
 
pihvi
Jos ei mene anopille jakeluun, niin lopettakaa kyläilyt siellä. Kyllä se todennäköisesti jossain vaiheessa oppii, että eipä näy lapsenlapsia ellei säännöt mene jakeluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Vanukkaasta ja keksistä ei ensinnäkään ole haittaa normaalille lapselle.
Ja joo, jos mun anoppi haluaa niin hän saa syöttää lapsille vaikka mitä herkkuja ja touhuta mitä tahtoo, kunhan lapsetkin haluaa, ja toiminta ei ole lapsia vahingoittavaa.
(anoppi on nähnyt esikoisen kerran, 3 v sitten, eikä kuopusta kertaakaan)
Ootko nyt vähän urpo? Kyllä vanhemmat tietää, onko keksistä tai vanukkaasta haittaa vai ei, oli lapsi normaali tai ei. Ja ap tais sanoa, että kyse on siitä, että aina annetaan jotain kiellettyä. Kyseessä ei ole sinun perheesi, joka tapaa isovanhempia kolmen vuoden välein. Pointti on: Miksi antaa sellaista syötävää, mikä ei ole välttämätöntä, jos se kerran aiheuttaa vaikeuksia?
Juu, urpo olen :xmas: mutta en oikeasti tajua vanhempia, joiden mielestä yksi keksi tai vanukas aiheuttaa kamalia.
Meillä lapsilla on eri säännöt isovanhempien luona (mun vanhempia tavataan viikoittain) ja kotona, eikä siitä ole mitään ongelmia tullut. Onhan niillä eri säännöt myös päiväkodissa ja kaverin luona.
Jos lapsi tulee sokerista sekopäiseksi niin siinä tapauksessa ruokavalion on oltava muutenkin aika radikaalisti erilainen kuin ns. keskivertoperheessä, ei ihan riitä että anoppilassa kielletään keksit ja vanukkaat.
 
e.l
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin! Meillä anoppi lykkäsi esikoiselle jo alle 1.v iässä suklaan suuhun.. Ei uskonut, kun sanottiin, et ei saa antaa. No, sama meno jatkuu edelleen. On kohteliasta esim kysyä vanhemmilta, et onko lapsi syönyt jo kunnon ruuan ennen kuin lykätään kokonainen suklaakonvehti syötäväksi!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja e.l:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin! Meillä anoppi lykkäsi esikoiselle jo alle 1.v iässä suklaan suuhun.. Ei uskonut, kun sanottiin, et ei saa antaa. No, sama meno jatkuu edelleen. On kohteliasta esim kysyä vanhemmilta, et onko lapsi syönyt jo kunnon ruuan ennen kuin lykätään kokonainen suklaakonvehti syötäväksi!
No eihän tästä ollut kyse. Anoppi yritti tarjota ihan terveellistä ruokaa, mutta lapsi oli syötetty jo etukäteen, ettei ruoka maistuisi. Ja myslipatukkakin oli ostettu juuri sitä varten, kun miniä toivoi ettei karkkia annettaisi. Eli miniän toiveita oli yritetty huomioida. Ja ihan tavallista ruokaa ensin tarjota.
 
clivia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja e.l:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin! Meillä anoppi lykkäsi esikoiselle jo alle 1.v iässä suklaan suuhun.. Ei uskonut, kun sanottiin, et ei saa antaa. No, sama meno jatkuu edelleen. On kohteliasta esim kysyä vanhemmilta, et onko lapsi syönyt jo kunnon ruuan ennen kuin lykätään kokonainen suklaakonvehti syötäväksi!
No eihän tästä ollut kyse. Anoppi yritti tarjota ihan terveellistä ruokaa, mutta lapsi oli syötetty jo etukäteen, ettei ruoka maistuisi. Ja myslipatukkakin oli ostettu juuri sitä varten, kun miniä toivoi ettei karkkia annettaisi. Eli miniän toiveita oli yritetty huomioida. Ja ihan tavallista ruokaa ensin tarjota.
Juu ja miniä yritti sanoa anopille ettei lapsilla ole nälkä kun on juuri kotona ennen lähtöä syöty mikä ei mennyt anopille jakeluun vaan tämä siitä huolimatta tuputti sitä ruokaa ja ihmetteli mikä on kun ei maistu.
Eikä alkuperäinen kirjottaja kyllä maininnut sanallakaan että anoppilaan oli kutsuttu ruokavieraaksi minkä johdosta hän näpäyttääksen anoppia syöttikin kiusallaan lapset jo kotona.
Mistä tämmöinen käsitys tuli että miniä syötti kiusallaan lapset kotona?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja e.l:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin! Meillä anoppi lykkäsi esikoiselle jo alle 1.v iässä suklaan suuhun.. Ei uskonut, kun sanottiin, et ei saa antaa. No, sama meno jatkuu edelleen. On kohteliasta esim kysyä vanhemmilta, et onko lapsi syönyt jo kunnon ruuan ennen kuin lykätään kokonainen suklaakonvehti syötäväksi!
No eihän tästä ollut kyse. Anoppi yritti tarjota ihan terveellistä ruokaa, mutta lapsi oli syötetty jo etukäteen, ettei ruoka maistuisi. Ja myslipatukkakin oli ostettu juuri sitä varten, kun miniä toivoi ettei karkkia annettaisi. Eli miniän toiveita oli yritetty huomioida. Ja ihan tavallista ruokaa ensin tarjota.
Juu ja miniä yritti sanoa anopille ettei lapsilla ole nälkä kun on juuri kotona ennen lähtöä syöty mikä ei mennyt anopille jakeluun vaan tämä siitä huolimatta tuputti sitä ruokaa ja ihmetteli mikä on kun ei maistu.
Eikä alkuperäinen kirjottaja kyllä maininnut sanallakaan että anoppilaan oli kutsuttu ruokavieraaksi minkä johdosta hän näpäyttääksen anoppia syöttikin kiusallaan lapset jo kotona.
Mistä tämmöinen käsitys tuli että miniä syötti kiusallaan lapset kotona?
Niinpä. Ei meillä ainakaan lähdetä nälkäisenä kylille, jos ei ole erikseen sovittu, että kylässä syödään ruoka. Oli kyläpaikkana anoppila tai ei.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja e.l:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin! Meillä anoppi lykkäsi esikoiselle jo alle 1.v iässä suklaan suuhun.. Ei uskonut, kun sanottiin, et ei saa antaa. No, sama meno jatkuu edelleen. On kohteliasta esim kysyä vanhemmilta, et onko lapsi syönyt jo kunnon ruuan ennen kuin lykätään kokonainen suklaakonvehti syötäväksi!
No eihän tästä ollut kyse. Anoppi yritti tarjota ihan terveellistä ruokaa, mutta lapsi oli syötetty jo etukäteen, ettei ruoka maistuisi. Ja myslipatukkakin oli ostettu juuri sitä varten, kun miniä toivoi ettei karkkia annettaisi. Eli miniän toiveita oli yritetty huomioida. Ja ihan tavallista ruokaa ensin tarjota.
Juu ja miniä yritti sanoa anopille ettei lapsilla ole nälkä kun on juuri kotona ennen lähtöä syöty mikä ei mennyt anopille jakeluun vaan tämä siitä huolimatta tuputti sitä ruokaa ja ihmetteli mikä on kun ei maistu.
Eikä alkuperäinen kirjottaja kyllä maininnut sanallakaan että anoppilaan oli kutsuttu ruokavieraaksi minkä johdosta hän näpäyttääksen anoppia syöttikin kiusallaan lapset jo kotona.
Mistä tämmöinen käsitys tuli että miniä syötti kiusallaan lapset kotona?
Niinpä. Ei meillä ainakaan lähdetä nälkäisenä kylille, jos ei ole erikseen sovittu, että kylässä syödään ruoka. Oli kyläpaikkana anoppila tai ei.
No kyllä meillä anoppi mielensä pahoittaisi jos söisimme ennen sinne menoa. Ja jos tietää, toinen tekee ruuan, on minusta kyllä tyhmää syödä ennen. Tuskin tuo eka kerta on, kun anoppi on ruokaa tarjonnut.
 
hölmö
No enpä minäkään viitsisi lähteä nälkäisten lasten kanssa kylään!! Sen verran levottomia ja kiukkusia olisivat.
Ja saatanpa syöttää vaikka tieto olisikin että perillä on ruoka, jotain välipalan tyyppistä.

Pitäisi luottaa ja uskoa siihen että vanhemmat itse tuntee lapsensa parhaiten ja kunnioittaa heidän päätöksiään vaikka ne itsestä hölmöltä tuntuisikin.
JOs vanhemmat haluaa itse määritellä miten paljon lapsi saa makeaa viikossa, se sallittakoon.
Ja jos vanhemmat sanoo, että lapsi ON vaikea, miksi haukutaan?? Mitä rumaa on siinä, että sanoo ääneen että lapsen kanssa on raskasta? Ei se sitä tarkoita, etteikö lasta rakastaisi ja etteikö hänellä kuri ja komento olisi.
Vaikea lapsi on.. vaikea, raskas.Sitä haluaa välttää tilanteita, joissa tietää tulevan ongelmia ja hankaluuksia ja ennakoi ne, esim. just antamalla makeaa vain kontrolloidusti.

Oma esikoiseni oli ns. vaikea lapsi, ja meni makeasta aika pian ylivilkkaaksi. Hänen kanssaan oli tosi raskasta.. nyt on ihan normaali täysjärkinen yhteiskuntakelpoinen aikuinen ihminen, mutta omanlaisensa toki.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hoo:
Vai saako anoppilassa olla omat säännöt? Onhan teilläkin?
Meillä on jo sukupolvien ajan mummoloissa ollut mummolan säännöt ja kodeissa kotien säännöt. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Kenenkään ei ole ollut pakko mennä mummolaan, jos ei säännöt miellytä.

 
clivia
Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
No enpä minäkään viitsisi lähteä nälkäisten lasten kanssa kylään!! Sen verran levottomia ja kiukkusia olisivat.
Ja saatanpa syöttää vaikka tieto olisikin että perillä on ruoka, jotain välipalan tyyppistä.

Pitäisi luottaa ja uskoa siihen että vanhemmat itse tuntee lapsensa parhaiten ja kunnioittaa heidän päätöksiään vaikka ne itsestä hölmöltä tuntuisikin.
JOs vanhemmat haluaa itse määritellä miten paljon lapsi saa makeaa viikossa, se sallittakoon.
Ja jos vanhemmat sanoo, että lapsi ON vaikea, miksi haukutaan?? Mitä rumaa on siinä, että sanoo ääneen että lapsen kanssa on raskasta? Ei se sitä tarkoita, etteikö lasta rakastaisi ja etteikö hänellä kuri ja komento olisi.
Vaikea lapsi on.. vaikea, raskas.Sitä haluaa välttää tilanteita, joissa tietää tulevan ongelmia ja hankaluuksia ja ennakoi ne, esim. just antamalla makeaa vain kontrolloidusti.

Oma esikoiseni oli ns. vaikea lapsi, ja meni makeasta aika pian ylivilkkaaksi. Hänen kanssaan oli tosi raskasta.. nyt on ihan normaali täysjärkinen yhteiskuntakelpoinen aikuinen ihminen, mutta omanlaisensa toki.
Aivan =)
Ja lisään vielä että mulla nelonen on ollut aina vaikea lapsi.Se ei tarkoita etteikö häntä rakastettaisi,hän vaan oli vaikea synnytyksestä asti.
Piti elvyttää,oli allergiat,huusi yötäpäivää 4,5 vuotta,on aina ollut tempperamentikas,epäsosiaalinen ja ihan erilainen kuin nuo muut.
Miksei saisi sanoa jos lapsi on vaikea,kyllä mä ainakin olen sanonut.Väliin ajattelin kun hän oli pienempi etten mä ikinä jaksa edes seuraavaan viikkoon sen kanssa,saati siihen että saan sen aikuiseksi.
Nooh,tänäpäivänä hän on jo suht helppo poika 11v. ihana ja rakastettava halutessaan mutta edelleenkin oma persoonansa joka viihtyy missä vain missä ei ole muita lapsia,ne kun käyvät hänen hermoilleen.
Koskaan pojalla ei ole ollut enempää kuin yksi kaveri kerrallaan,sekin tarkoin valittu.Siihen on jopa jo koulu sopeutunut ettei hän ole kovin kiinnostunut muista.Koulu menee hyvin,hän pärjää hyvin,ei käytösongelmia tms. haluaa vain olla omissa oloissaan tai sen kaverin kanssa jonka kelpuuttaa.
 
vieras
Meillä on riittänyt kun olen sanonut mummon tarjotessa karkkia että ei tänään. Ja mummo on ollut ihan ok asiasta. Tosiaan meilläkin kyllä mummolassa saavat syödä rauhassa kaikkea, mummolan etuuksia B)
 
hölmö
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hoo:
Vai saako anoppilassa olla omat säännöt? Onhan teilläkin?
Meillä on jo sukupolvien ajan mummoloissa ollut mummolan säännöt ja kodeissa kotien säännöt. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Kenenkään ei ole ollut pakko mennä mummolaan, jos ei säännöt miellytä.

Meillätuli ongelmia, kun mummolassa sai tehdä noin ja kotona se oli kiellettyä.

Toinen juttu on se, että jos äiti mummolassa sanoo, että näin ei saa toimia, ja mummo silti tekee niin, hän kävelee lasten nähden äidin yli, mikä on taas lapsille viesti, ettei äidistä tarvitse välittää ja taas on kotona ongelmia. Yksi pääsky ei kesää tee, mutta näitä kun tuppaa olemaan joka kyläilyllä, niin ap:lla kuin meilläkin silloin kun ex-anoppi oli elämässä..

Mulla on kyll äperiaatteessa ihan ok anoppi tämä nykyinen, noudattaa minun antamia ohjeita, mutten ole aikoihin siellä käynyt enkä käy, lasten kanssa tai niin että mies veisi lapset sinne. Olen kyllästynyt hänen jakamiin ohjeisiin ja neuvoihin ja kommentteihin, koska niillä hän tunkee minun elämääni liian vahvasti. Olen jo sen ikäinen ettei minun tarvitse kuunnella anopin kommentteja siitä, miten minun tulee toimia, miten minun pitää ajatella ja miten meidän perheen arki kuuluisi mennä tunne- tai tehtävätasolla.. (olemme uusperhe ja kuviossa miehen edell. liiton lapsi jolle anoppi siis myös mummo ja siksi puuttuu: kyseessä poika ja pojan lapset)
 
kukka
Tunnen monta ylivilkastapausta ja ihmettelyä aiheuttaa!
Samoin eräs äiti nojasi aina mummolassa tuollaseen sanontaan!
Kerran satuin kylään kotiin ja silmät ymmyrkäisenä jouduin itse näkemään kuinka lapset pisteli kiellettyjä herkkuja kuin kenenkä pojat konsanaan! Ei seurannut mitään sen suurempia käytös tai muita ongelmia,joten puhukaa vain!!!!!!!!!!!!!!
Turhaan niitä mummoloita parjataan.Kunnioittaisitte käydessänne jos teillä on yleensä isovanhemmat elossa!Meillä on ainakin lapset ja mekin sopeuduttu erinomaisesti isovanhempien haluun antaa huolenpitoa käydessä!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
Meillätuli ongelmia, kun mummolassa sai tehdä noin ja kotona se oli kiellettyä.

Toinen juttu on se, että jos äiti mummolassa sanoo, että näin ei saa toimia, ja mummo silti tekee niin, hän kävelee lasten nähden äidin yli, mikä on taas lapsille viesti, ettei äidistä tarvitse välittää ja taas on kotona ongelmia. Yksi pääsky ei kesää tee, mutta näitä kun tuppaa olemaan joka kyläilyllä, niin ap:lla kuin meilläkin silloin kun ex-anoppi oli elämässä..

Mulla on kyll äperiaatteessa ihan ok anoppi tämä nykyinen, noudattaa minun antamia ohjeita, mutten ole aikoihin siellä käynyt enkä käy, lasten kanssa tai niin että mies veisi lapset sinne. Olen kyllästynyt hänen jakamiin ohjeisiin ja neuvoihin ja kommentteihin, koska niillä hän tunkee minun elämääni liian vahvasti. Olen jo sen ikäinen ettei minun tarvitse kuunnella anopin kommentteja siitä, miten minun tulee toimia, miten minun pitää ajatella ja miten meidän perheen arki kuuluisi mennä tunne- tai tehtävätasolla.. (olemme uusperhe ja kuviossa miehen edell. liiton lapsi jolle anoppi siis myös mummo ja siksi puuttuu: kyseessä poika ja pojan lapset)
Elämässä on paljon asioita, joita kotona voi tehdä, mutta muualla ei. En näe mitään problematiikkaa siinä, että lapsi jo pienestä pitäen oppii tämän asian. Meillä kodin ja muiden tapojen oppiminen onkin sujunut kivuttomimmin juuri mummolassa, jossa on ollut eri säännöt kuin kotona.

Meillä ei ole koskaan tullut tuota tilannetta, että mä olisin ensin sanonut ei ja mummi siihen perään kyllä. Koska olen itse tuntenut ne mummolan säännöt, en ole kävellyt isovanhempien ylitse eli sanonut ei, jos tiedän mummin tai ukin sanovan kyllä. Elämä ei ole johdonmukaista eikä ainakaan mun lapsilleni ole tuottanut mitään ongelmia tajuta sitä, että eri paikoissa toimitaan eri tavalla.

Musta tulee samanlainen mummi kuin mitä äitini, mummini ja äitinikin mummi ovat olleet. Jos se ei miniää/vävyä miellytä, ei meille ole mikään pakko tulla.
 
4-kymppinen
Aapeella tuntuu olevan vielä nuoren ihmisen tiukat säännöt. Olin itsekin tuollainen... Sittemmin olen onneksi höllännyt. Sanoisin, että miniä oli tässä tapauksessa liian tiukkana.
 
Helekutti
Tuttavapiirissä on yks todella pahasti sokeriin reagoiva kakara. Ikää 6 ja todellinen täystuho kun saa karkkia. Ei siinä mitään mutta kun se on väkivaltainen ja tulee tosissaan hakkaamaan vieraita sokeripäissään. Kun käydään muulloin kuin synttäreillä tms. ei ole makeita mössättäviä, se on ihan normaali.
 

Yhteistyössä