Mikä geeni pistää naisen nalkuttamaan?

• Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28994548]Levoton: ei mullakaan ollut sinkkuaikoina asiat paikoillaan ja olin hvyinkin sotkuinen ihminen. Mutta perheen myötä on ollut pakko saada asiat järjestykseen, muuten ei jaksa. Oma takki lattialla on vain yksi, mutta jos niitä on neljä siinä niin se vie jo apljon lattiatilaa. En hauku miestäni siaksi tai muuksikaan, nalkutan tasaseen tahtiin vaan :)[/QUOTE]Edelleen, mullakin on lapsia, tosin eivät ole mulla ihan koko ajan. Mutta en jaksa lasten läsnäollessakaan stressata joka ikisestä väärässä paikassa olevasta vaatteesta, lautasesta tai muusta tavarasta koska lapset sotkevat joka tapauksessa koko ajan enemmän kuin minä itse edes ehtisin. Lapsiperheessä varsinkin on ihan kohtuutonta mäkättää jostain lattialle jääneistä sukista kun ei se koti pysy tip top siistinä koko ajan kuitenkaan. Joku suhteellisuudentaju pitää olla. En minäkään kämppääni kaatopaikaksi päästä edes silloin kun olen yksin mutta ei mulla otsasuoni räjähdä sen takia että joku tavara on jatkuvasti väärässä paikassa.

"Vieras"
Ja enneku ehditään sanoman että mies tekee pitkää päivää stressaavissa töissä niin on kuule naistenkin työt usein stressaavia. Mulla on takki ihan tyhjä usein kun tulen töistä, päivän kapasiteetti käytettynä. Mut jaksaa jaksaa, kato..jos mä en jaksa niin kuka sitten? Sossu varmaan.

Joku rouva
Ei meilläkään ole kaikki aina tip top, sanoisin, että välillä jopa päinvastoin. Sitä paitsi mies on meillä tarkka joistakin järjestykseen liittyvistä asioista, minä toisista. Toisaalta mietityttää, miten voi vaatia lapsilta, että pitävät huoneen järjestyksessä ja siivoavat just, kun isä komentaa, jos hänellä on itsellään vaatteet vinossa pinossa nojatuolilla ja hyllyn päällä tavaroitaan..

Meillä on muutenkin sellainen työnjako, että hän tarttuu imuriin (mulla vähän selkävaivaa) ja minä sitten pesen kylppärit jne. Pyykkejä laitellaan kuivumaan molemmat. Ei paljon "nalkuttamisen tarvetta" ja nykyään monet asiat menevät omalla painollaan.

MUTTA keittiöhommissa kismittää joskus se, että koska minä laitan ruoat (ihan ok näin), niin olisi kiva, että hoitaisi tiskit (joskus kaikki koneeseen ja osa käsin) niin, etteivät lounaan jäljiltä olevat astiat ole odottamassa, kun alan valmistaa seuraavaa ateriaa.. Tämä olisi huomaavaista toista kohtaan. No, kyllä sekin nykyään aika mukavasti sujuu, ja nykyään saatan ruoan jälkeen sanoa, että menen hetkeksi lepäämään, niin kyllähän ne jäljet on sillä välin siivottu - ainakin joskus :D

Varsinaista nalkutusta en enää jaksa, se on kuluttavaa.

"Jenis"
Edelleen, mullakin on lapsia, tosin eivät ole mulla ihan koko ajan. Mutta en jaksa lasten läsnäollessakaan stressata joka ikisestä väärässä paikassa olevasta vaatteesta, lautasesta tai muusta tavarasta koska lapset sotkevat joka tapauksessa koko ajan enemmän kuin minä itse edes ehtisin. Lapsiperheessä varsinkin on ihan kohtuutonta mäkättää jostain lattialle jääneistä sukista kun ei se koti pysy tip top siistinä koko ajan kuitenkaan. Joku suhteellisuudentaju pitää olla. En minäkään kämppääni kaatopaikaksi päästä edes silloin kun olen yksin mutta ei mulla otsasuoni räjähdä sen takia että joku tavara on jatkuvasti väärässä paikassa.
En minäkään stressaa joka ikisestä väärässä paikassa olevasta tavarasta tai räjäytä otsasuontani nalkuttamalla, mutta onhan se vähän vaikea opettaa lapsille peruskodinhoitoa jos taloudessa asuu yks iso lapsi jonka ei tarvitse osallistua ;) Ja koti ei tosiaan pysy edes suhtkoht siistinä, jos jokainen ei hoida omaa hommaansa. Meillä kerätään lelut illalla, omat vaatteet viedään pyykkikoriin, omat astiat tiskikoneeseen jne, ei se mun mielestä ole mitenkään kohtuuton vaatimus. Sitten kun lapset (tai mies...) asuvat yksin, voivat mun puolesta muuttaa vaikka sinne kaatopaikalle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Vierasmies
[QUOTE="vieras";28994587]Jos kerran näin on, niin mikä ihme sut ajaa tänne taivastelemaan? Suosittelisin perustamaan yhdessä Vierasmiehen kanssa vaikkapa "Pesunkestävät Sovinistit" -foorumin, ellei sellaista satu jo jossain olemaan.
Onneksi täällä kaksplussalla on myös avarakatseisempia ja ennakkoluulottomampia miehiä.[/QUOTE]

Ei se ole mitään sovinismia jos ihmettelee miksi maailman pitäisi pyöriä naisten pään kautta? Miksi naisen tahto olisi tärkeämpi? Kuka siihen kuolee jos paikat on välillä kotoisasti sekaisin?

juuri näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28994324:
Pakko toistaa itteensä kun noi daiju miehet ei opi ekalla kerralla. Haistakaa kaikki miehet paska mä en enää jaksa teitä mulkkuja sekunttiakaan.
Kylle se on ihan niissä miesten kusipäisyysgeeneissä se vika joka pistää naisen nalkuttamaan. Tiedoksi sinulle tyhmä ap!

Vierasmies
Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;28994783:
Kylle se on ihan niissä miesten kusipäisyysgeeneissä se vika joka pistää naisen nalkuttamaan. Tiedoksi sinulle tyhmä ap!
Okei, hyvä tietää. :D pitää muistaa kitkeä itsestä pois kyseinen geeni jos se joskus sattuu pintaan puskemaan.

juuri näin
Okei, hyvä tietää. :D pitää muistaa kitkeä itsestä pois kyseinen geeni jos se joskus sattuu pintaan puskemaan.
Kannattaa aloittaa jo kitkeminen sillä tunnen sunlaises kusipäät. Vai mitä muuta voi olla ihminen jonka kommentit on samanlaisia kuin sulla???? Onneksi tällä palstalla on sentään fiksujakin miehiä mutta sä olet juuri sellainen helposti arvatta kpää.

Vierasmies
Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;28994846:
Kannattaa aloittaa jo kitkeminen sillä tunnen sunlaises kusipäät. Vai mitä muuta voi olla ihminen jonka kommentit on samanlaisia kuin sulla???? Onneksi tällä palstalla on sentään fiksujakin miehiä mutta sä olet juuri sellainen helposti arvatta kpää.
Onko mies, joka asettaa naisen periaatteet ja mm. nalkuttamisen motiivin kyseenlaiseksi, sulle joku uhka tai autom. kpää?? Osuuko sullakin arkaanpaikkaan, nalkuttamishermo? Vai PMS?

Ihan ystävällisesti vain yritän keskustella.

säpäle harmaana
Ei se ole mitään sovinismia jos ihmettelee miksi maailman pitäisi pyöriä naisten pään kautta? Miksi naisen tahto olisi tärkeämpi? Kuka siihen kuolee jos paikat on välillä kotoisasti sekaisin?
ei varmaan kuolekaan, mutta sitten on turha tulla mankumaan, että miksei ole puhtaita sukkia, missä tavara x on, mitä ruokaa tänään on, miksei vanhempainilloista tms kerrota ajoissa jne.

lfgdkj
Onko mies, joka asettaa naisen periaatteet ja mm. nalkuttamisen motiivin kyseenlaiseksi, sulle joku uhka tai autom. kpää?? Osuuko sullakin arkaanpaikkaan, nalkuttamishermo? Vai PMS?

Ihan ystävällisesti vain yritän keskustella.
Jos yrittää ystävällisesti keskustella, ei ehkä kannata viljellä mitään kuluneita "nainen nalkuttaa" -juttuja. Naisiakin on monenlaisia, ihan niin kuin miehiäkin.

Näen kyllä, että sinulla on esim. tuohon nimimerkki Levottomaan verrattuna vähemmän vihamielinen asenne.

"vieras"
Viestiketjussa häiritsee se, että ap käyttää ilmaisua naisten nalkutus. Hän ei määrittele mitä nalkutus on, mutta suurin osa vastaajista menee heti mukaan ikään kuin asia jota he miehilleen sanovat todellakin on vain nalkutusta. Joten jos kerran miehillä on oikeus aliarvioida naisten puheita niin kielteisellä tavalla antavat tämän viestikejtun naisvastaajat siihen vielä kaiken hyväksi luvan ryhtymällä puolustelemaan itseään. Ehdotan, että seuraavan kerran kun isäntä taas saa päähänsä väittää asiaa nalkutukseksi kysykää mitä hän sillä tarkoittaa.

En tiedä montaakaan miestä, joka osaisi selittää mistä nalkutuksessa on kyse. Jonkun miehen päästessä vauhtiin hän suhtautuu naisten puheisiin työssä ja kotona aina nalkutuksena, eikä loppujen lopuksi osaakaan tavanomaista vuorovaikutusta mikä aikuisen ja kypsän miehen käytökseen kuuluisi.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";28994927]Viestiketjussa häiritsee se, että ap käyttää ilmaisua naisten nalkutus. Hän ei määrittele mitä nalkutus on, mutta suurin osa vastaajista menee heti mukaan ikään kuin asia jota he miehilleen sanovat todellakin on vain nalkutusta. Joten jos kerran miehillä on oikeus aliarvioida naisten puheita niin kielteisellä tavalla antavat tämän viestikejtun naisvastaajat siihen vielä kaiken hyväksi luvan ryhtymällä puolustelemaan itseään. Ehdotan, että seuraavan kerran kun isäntä taas saa päähänsä väittää asiaa nalkutukseksi kysykää mitä hän sillä tarkoittaa.

En tiedä montaakaan miestä, joka osaisi selittää mistä nalkutuksessa on kyse. Jonkun miehen päästessä vauhtiin hän suhtautuu naisten puheisiin työssä ja kotona aina nalkutuksena, eikä loppujen lopuksi osaakaan tavanomaista vuorovaikutusta mikä aikuisen ja kypsän miehen käytökseen kuuluisi.[/QUOTE]

Eiköhän tuo nalkutus nyt ole aivan yleiskielen sana merkityksineen. Eipä täällä monen muunkaan viestiketjun aluksi määritellä termistöä :D

-
Edelleen, mullakin on lapsia, tosin eivät ole mulla ihan koko ajan. Mutta en jaksa lasten läsnäollessakaan stressata joka ikisestä väärässä paikassa olevasta vaatteesta, lautasesta tai muusta tavarasta koska lapset sotkevat joka tapauksessa koko ajan enemmän kuin minä itse edes ehtisin. Lapsiperheessä varsinkin on ihan kohtuutonta mäkättää jostain lattialle jääneistä sukista kun ei se koti pysy tip top siistinä koko ajan kuitenkaan. Joku suhteellisuudentaju pitää olla. En minäkään kämppääni kaatopaikaksi päästä edes silloin kun olen yksin mutta ei mulla otsasuoni räjähdä sen takia että joku tavara on jatkuvasti väärässä paikassa.
Mieheni ei myöskään jaksa stressata muutamista lattialla pyörivistä vaatteistaan tai likaisista astioista. Kerta toisensa jälkeen pyysin häntä korjaamaan jälkiään. Totesin, että se on turhaa. Päätin, etten ole velvollinen siivoamaan muiden rojuja. En enää lasten enkä mieheni. Omat tavarani kyllä löytävät aina omille paikoilleen. Alle viikossa, alkoi mieheni "nalkuttamaan" ja "mäkättämään" siitä, miten siivotonta meillä on. Minä puolestani pyysin häntä lopettamaan nalkuttamisen. Näyttäisi sille, että hän on oppinut siivoamaan jälkensä.

Pitää kuitenkin muistaa, että jokaisella on käsitys siitä mikä on siistiä. Sinun mielestäsi riittävän siisti saattaa olla jollekkin toiselle kaatopaikka. Parisuhteessa varmaan tarvitaan kompromissi, mikäli käsitys siisteydestä eroaa toisistaan merkittävästi.

Mun otsasuoni räjähtää alle sadasosasekunnissa, mikäli tavarat eivät ole oikeilla paikoillaan. Jos sakset eivät ole siinä laatikossa, missä niiden kuuluu olla, niin mähän en voi tietää yhtään missäpäin taloa ne on. Se on vitun ärsyttävää siinä vaiheessa, kun niitä oikeasti tarvitsee ja minusta on kohtuutonta vaatia, että komppaisin koko talon läpi ainoastaan siksi, ettei toinen aikuinen asukas voi laittaa niitä oikealle paikalleen.

[QUOTE="vieras";28994587]Jos kerran näin on, niin mikä ihme sut ajaa tänne taivastelemaan? Suosittelisin perustamaan yhdessä Vierasmiehen kanssa vaikkapa "Pesunkestävät Sovinistit" -foorumin, ellei sellaista satu jo jossain olemaan.
Onneksi täällä kaksplussalla on myös avarakatseisempia ja ennakkoluulottomampia miehiä.[/QUOTE]:LOL:

Aika helpolla taas vedetään sovinistikortti esiin. No, kyllä mua on palstalla rumemmillakin nimillä haukuttu.

-
Ehkä miehellä on muutakin mietittävää kuin tavaroiden optimaalinen ja oikea-aikainen sijoittelu naisen luomassa puhtaan harmonisessa kotiorganisaatiossa?
Miksi se mies tulee sitten toisen alueelle hajoittamaan sitä puhdasta harmonista ympäristöä, jossa jokainen tavara on löytänyt optimaalisen paikkansa.

Uskoisin, että sitä miestäkin saattaisi alkaa korpeamaan, jos se ei enää kerkeäisi miettimään niitä tärkeitä asioita, kun sen päivä kuluisi siihen, että se alkaisi etsimään paitojaan, sukkiaan, kalsareitaan, harjaa, partahöylää, hammasharjaa, hammastahnaa, leipää, voita, juustoa, avaimia... jne. Koska mikään tavara ei olisikaan siellä, missä sen pitäisi ja näinollen se saattaa sijaita ihan missä tahansa kohtaa kotia tai sen lähiympäristöä.

"vieras"
Eikös vierasmies olisi kannattanut ihan asluta asti puhua "miksi naiset haluavat miesten tekevän kotitöitä, miksi naisia ärsyttää jos mies jättää tiskit pöydälle, ei koskaan vie OMATOIMISESTI roskia, pese pyykkejään vaan jättää lattialle...". Näistä asioista sanominenhan on "nalkuttamista" miesten mielestä. Naisen pitäisi olla hiljaa ja siivota miesten likaiset boxerit itse keskeltä lattiaa ja viedä se miehen kahvimuki työhuoneesta tiskikoneeseen.

No, en nalkuta, yleensä. Mitä nyt joskus kiehuu ja on huono päivä. En häiriinny vaatteista lattialla ja välillä päivät kuluu kyykky-ylös liikkeessä kun poimii miehen ja lapsen vaatteita lattialta, heittää pyykkikoriin/pesee. Ei se yleensä haittaa. Olen äitiyslomalla, joten en koe, että en tee liikaa. Meillä minä siivoan, rakastan imuroimista. Oikeasti rakastan, musta se vaan on ihanaa. Jos taas olisin töissä ja hoitaisin kaikki samat mitkä nyt, voi olla, että alkaisi pinna palaa ja ärsyttää, että joudun tekemään edelleen kaikki vaikken edes ole kotona päivisin.

-
[QUOTE="Vieras";28994574]Mä haluaisin tulla joskus suoraan kotiin ja syödä ja mennä sohvalle vaan makaamaan ja katsomaan telkkaria. Hetkonen mun mieshän tekee niin! Se tulee myöhään kotiin ja ruoka on valmiina odottamassa. Siihen se levahtaa sohvalle ja syö. Mä olen just saanut lapset ehkä nukkumaan tai on iltasadut menossa, pesukoneET on käynnissä ja hommat hanskassa. Keittiö on lähes siivottuna. Tiskikone ehkä odottaa vielä miehen lautasta. Sitten tulen alakertaan ja näen että jääkaapin sisältö on vielä esillä, mies surffaa netissä ja tiskikone ei oo päällä, takki lattialla ja kengät -no sä arvaat varmaan. Ite olen painanut täysillä monta tuntia ilman että olen saanu istahtaakaan ja tää on näkymä. Sit koetan olla sanomatta mitään kunnes napsahtaa. Ja illalla sitten pitäs jaksaa sekstailla ja ottaa suihinki tai jotain... Hahhaha. joo...[/QUOTE]

Jätä se kaikki tekemättä :)
Päätät vaan, että sua ei enää häiritse. Et valita. Menet töiden jälkeen sohvalle. Kysyt, mitä ruuaksi, kun mies tulee himaan. Olet ja nautit elämästä. Muistat kertoa, miten rankkaa sulla on.

Vierasmies
:LOL:

Aika helpolla taas vedetään sovinistikortti esiin. No, kyllä mua on palstalla rumemmillakin nimillä haukuttu.
:LOL: nimenomaan. Naiselle omatahtoinen mies on tunteeton sovinisti, vähän kuin hajuille narunpäässä vetävä koira on "vitun pässi". Eikö se rakki tajunnut, etten Minä halunnut tuollaista sivuun tempausta, minun lenkilläni ja minun elämässä :LOL:

M32
Nalkuttavalla ihmisellä on yksinkertaisesti puutteelliset vuorovaikutustaidot. Minä-viestinnän sijaan arvostellaan toisen persoonaa, kärjistetään ja käytetään hyökkäävää kehonkieltä. Oman asiansa saa paljon paremmin perille, kun kertoo ystävällisesti ja jämäkästi omista tarpeistaan ja tunteistaan. Omista rajoistaan täytyy myös pitää kiinni. Nalkutus on alentuvaa ja epäkunnioittavaa puhetta, mutta siitä voi onneksi oppia eroon.

"nuuh"
Mä en nalkuta, mä konkretisoin. Kun alkaa vaatteet ja pyyhkeet roikkumaan keittiön tuolien selustoissa raahaan tuolit silloin vaatehuoneeseen, eteiseen tai kylppäriin. Menee heti vinkki perille. Kesällä kahden viikon ruohonleikkuuhohhaillun jälkeen toin leikkurin sisälle siihen sohvan viereen. Meillä menee se sitten huumorin puolelle eikä tarvi "nalkuttaa".

säpäle harmaana
Nalkuttavalla ihmisellä on yksinkertaisesti puutteelliset vuorovaikutustaidot. Minä-viestinnän sijaan arvostellaan toisen persoonaa, kärjistetään ja käytetään hyökkäävää kehonkieltä. Oman asiansa saa paljon paremmin perille, kun kertoo ystävällisesti ja jämäkästi omista tarpeistaan ja tunteistaan. Omista rajoistaan täytyy myös pitää kiinni. Nalkutus on alentuvaa ja epäkunnioittavaa puhetta, mutta siitä voi onneksi oppia eroon.
Mitä ehdottaisit sitten näille tämänkin ketjun vastaajille, joiden miehet eivät ensimmäisestä eikä toisestakaan pyynnöstä huolimatta esim pida huolta omista tavaroistaan ja osallistu kotitöihin. Pitääkö joka kerta aloittaa tyyliin "minusta tuntuu, ettei minua kukaan kuuntele tai kunnioita"? Eikö tuo jos mikä ole miehestä ahdistavaa, jos kyse on siinä tilanteessa niistä eteisessä retkottavista kengistä?

Yhteistyössä