Mikä avuksi kun vauva 11kk KOKO AJAN kiipeää pöydälle syöttötuolista?

  • Viestiketjun aloittaja no mikä
  • Ensimmäinen viesti
Ei päde meillä
[QUOTE="jep jep";22550070]On erittäin suuri karhunpalvelus laittaa lapsi valjaisiin, niin sekä lapselle että itselle, koska niin lapsi ei ainakaan opi että ollaan rauhassa eikä varsinkaan sitä että syöttötuolista tippuu jos riehuu, saati muusta tuolista..[/QUOTE]

En kyllä voi olla samaa mieltä. Itsellä kaksi lasta olleet valjaissa syöttötuolissa ja molemmat on kyllä oppineet myöhemmin istumaan ihan rauhassa tavallisella tuolilla ja syömään rauhassa.
 
Ei lapsi pyristele valjaita vastaan yhtään enempää kuin auton turvavöitäkään vastaan.
Ei ole ollut mitään ongelmia valjaista luovuttaessa, eikä valjaita ole tarvinnut enään yli puolitoistavuotialla lapsilla (vaarantaju kehityy siihen mennessä ja tietää putoavansa jos yrittää tyhjän päälle kiivetä).
Mites se TrippTrapin turvakaari mitenkään eroaa niistä normituolissa pidettävistä valjaista? noin niinku vapaudenriiston näkökulmasta, kun ne valjaat myös avataan ja nostetaan lapsi pois jos se ei enään halua istua tuolissa eli lopettaa ruokailun.
 
"jep"
[QUOTE="wink";22549525]sitä trip trap mallisesta tuolista ei karkuun pääsee, niitä saa halpisversioinakin sittareista yms[/QUOTE]

Meillä on tripp trapp ja kyllä meidän lapsi siitä kiipeili pois koko ajan, pöydälle.

Kiipeilyt loppuivat siihen, kun otin kaaren pois. 2 kertaa tilahti lattialle ja sen jälkeen ei ole riekkunut laisinkaan. Osaa jo ite kiivetä syöttötuoliin ja siitä pois. Ikää nyt 1 v 4 kk. 1 v 2 kk oli kun otettiin kaaret pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;22550871:
Ei lapsi pyristele valjaita vastaan yhtään enempää kuin auton turvavöitäkään vastaan.
Ei ole ollut mitään ongelmia valjaista luovuttaessa, eikä valjaita ole tarvinnut enään yli puolitoistavuotialla lapsilla (vaarantaju kehityy siihen mennessä ja tietää putoavansa jos yrittää tyhjän päälle kiivetä).
Mites se TrippTrapin turvakaari mitenkään eroaa niistä normituolissa pidettävistä valjaista? noin niinku vapaudenriiston näkökulmasta, kun ne valjaat myös avataan ja nostetaan lapsi pois jos se ei enään halua istua tuolissa eli lopettaa ruokailun.
Mikä valjaiden pointti esim tässä ap:n tapauksessa olisi jos lapsi otetaan niistä heti pois jos pyristelee vastaan? En ymmärrä.

Ja juuri siksi otin turvakaaren pois heti kun lapsi osasi itse kiipeillä tuoliinsa ja tulla pois. Seuraavan varmaan annan syödä sylissä kunnes osaa istua ilman turvakaarta :)
 
Ryönä
Fyysinen väkivalta ei kuulu lastenkasvatukseen. Pettymyksiä tulee, niitä ei tarvitse erikseen järkkäillä. Kummaa, minun lapseni osaa vallan hyvin käsitellä pettymyksiä ja rajoituksia vaikken sitonut häntä tuoliin kiinni tai laittanut häkkiin aina puoleksi vuorokaudeksi.

Menee itse illalla nukkumaan, vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, auttaa minua pitämään kotia siistinä, osaa vallan hyvin istua tuolilla ja syödä haarukalla tai lusikalla... Joo, mä olen pilannut lapseni ihan totaalisesti :whistle:
Kauheaa, mä olen järjestänyt kuopukselleni kauheita pettymyksiä kun olen hänen ollessaan pieni sitonut hänet joitakin kertoja kaulaliinalla kiinni syöttötuoliin jottei nouse siinä seisomaan, tai laittanut paksun tyynyn selän taakse samasta syystä. Ja on nukkunut pinnasängyssä puolitoistavuotiaaksi! Ihan hirveää!

Mutta kummaa on että lapseni kipuaa itse sänkyynsä nukkumaan vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, auttaa minua kodin askareissa, osaa hyvin istua tuolilla ja syödä haarukalla tai lusikalla... Joo, mä olen pilannun lapseni ihan totaalisesti.
 
dfdf
Fyysinen väkivalta ei kuulu lastenkasvatukseen. Pettymyksiä tulee, niitä ei tarvitse erikseen järkkäillä. Kummaa, minun lapseni osaa vallan hyvin käsitellä pettymyksiä ja rajoituksia vaikken sitonut häntä tuoliin kiinni tai laittanut häkkiin aina puoleksi vuorokaudeksi.

Menee itse illalla nukkumaan, vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, auttaa minua pitämään kotia siistinä, osaa vallan hyvin istua tuolilla ja syödä haarukalla tai lusikalla... Joo, mä olen pilannut lapseni ihan totaalisesti :whistle:
Valjaiden käyttö ei ole fyysistä väkivaltaa, kuten ei turvavöidenkään käyttö autossa. Vai vaarannatko lapsesi lain vastaisesti, etkä laita heitä turvavöihin? En usko, ettei lapsesi olisi ikinä protestoinut turvavöitä kiinnitettäessä vai eikö teillä ole autoa käytössä.
 
Juuri näin... Jos lapsen laittaa valjaisiin ei hän opi mitään. Pyristelee vain vastaan. Sitten tulee aika kun pitää vierottaa valjaista ja se voikin tuottaa ongelmia, kun lapsi on tottunut siihen, että tuolissa voi riehua ja pomppia vaikka kuinka ilman, että sieltä putoaa.

Meillä tripptrapista otettiin turvakaari pois 11kk iässä, lapsi tykkää kun voi itse kiipeillä tuoliinsa ja pois.
Muuten oon sun kanssa monessa samaa mieltä mutta tässä kohtaa jauhat kyllä asiasta jota et ole ilmeisestikään kokeillut.
Mun poika istuu ihan kiltisti turvavyö päällä syöttötuolissa. Venkoilematta ja riehumatta. Ja sen takia sitä alettiin käyttää että nousi aina seisomaan. Ja ei. Ikiliikkujavilperit ei aina kuuntele kieltoja. Ja jos mun pitää hakea vaikka keittiöstä paperia ja lusikkaa ym. niin en mä voi sitä retuuttaa aina pöydästäkään pois.
Turvavyö avataan aina kun poika haluaa. Ja sitten muksu nostetaan alas pöydästä. Mutta koska en halua ottaa sitä riskiä että tuo lähtee pöydälle hakemaan jotain ja halkaisee kallonsa kipatessaan, turvavyö on ja pysyy kunnes saan hankittua tavallisen mutta korkeamman tuolin mistä pääsee turvallisesti pois.
Lattialla meillä ei syödä :D Ajatuskin on huvittava. Mikä senkin opetus on :) Pöydässä lapsikin saa syödä ihmisten kanssa.
Ja oikeesti. Jos sun tyttö on rauhallisesta päästä niin sen kanssa toteutettuja hienoja kasvatusihanteita ei todellakaan voi soveltaa tuhatta ja sataa ympäri häsläävään pikkupoikaan joka lentelee milloin mistäkin kun on niin kiireinen. Ja ei ole pehmusteltu liikaa, mutta häntä itseään ei niin kovin tunnu häiritsevän pienet putoamiset ja kolhut.
 
Kyllä mä näen itse ne valjaat turvallisuustekijänä. Ei kaikissa perheissä, joissa on useampi lapsi ja toivotaan että ne ruokailut tapahtuu yhtä aikaa (ettei koko päivä ole vain syömistä kun yksi kerrallaan tulevat syömään) voida valvoa sitä nuorinta ikiliikkujaa joka sekunti jos niitä vilkkaita tai muuten vain apua tarvitsevia on siinä pöydän ääressä useampi. Voi sitä valita valjaat missä lapsi pääsee vähän liikkumaan ees taas, mutta ei kiipeämään pois sieltä tuolistaan.

Vai miten valjaiden vastustajat tuon tekisivät, 4 lasta, pari vilkasta, joista toinen syöttötuoli-ikäinen. Muillekin pitää antaa ruokaa, lisätä juotavaa jos tarvitsevat eikä huomio riitä vahtimaan sitä pienintä joka sekunti. 11kk voi jo viihtyä syömisopetteluineen hetken, jos saa itse ottaa lautaselta jotain, mutta luultavasti ne sisarusten lautaset kiehtoo vielä enemmän. Pitääkö sen lapsen takia sitten muuttaa tapoja (syödään sitten yksitellen, menee kiertona että kun viimeinenkin on syönyt, ekalla on taas seuraava ruoka-aika helposti) vai antaa tippua useita kertoja sieltä tuolista, oli se sitten tavallinen tai syöttötuoli?

Pidetäänhän usein rattaissakin valjaita pienimmillä päällä, etteivät lähde kiipeilemään ja tipu, pahimmillaan autojen alle. Ja autossakin on ihan pakko ne turvavyöt laittaa kiinni...

Kaikki lapset ei tarvitse mitään valjaita, mutta kaikki eivät olekaan niitä kilttejä jotka eivät tee mitään vaarallista. Siis oikeasti voi olla vaarallista tippua pää edellä sieltä syöttötuolista tai rattaista. Ja lapset osaa olla nopeita, ei tarvitse kuin katse kääntää, ottaa vähän kauempaa vaikka lisää juotavaa ja hups, lapsi onkin jo jossain muualla kuin syöttötuolissaan tai missä olikaan...

Esim sisko hyvin tiesi (ikää oli 5-6v tai enemmän jos oikein muistan), ettei pöytien välillä keikuta. Muistona on ikuiset kuhmut otsassa, enemmän kai kuin kolme, osa pariinkin kertaan lattiaan kolautettuja, kun ei sitä kerrasta oppinut edes silloin kun vahinko kävi... Että on tainnut olla aika vilkas jo silloin kun valjaat oli käytössä, tuskin ihan turhaan äiti meistä kumpaakaan kiinnitti yhtään mihinkään. Ja meillä sentään isovanhemmat muutti samaan pihapiiriin vähän ennen kuin sisko syntyi, eli 2 lapsella oli parhaimmillaan 4 aikuista vahtimassa. Ja silti mm. minä ehdin kiivetä katolle vajaa kolmivuotiaana, paappa sai tulla sitten perässä et päästiin takas alaskin joskus.
 
"Kaisa"
[QUOTE="wink";22549525]sitä trip trap mallisesta tuolista ei karkuun pääsee, niitä saa halpisversioinakin sittareista yms[/QUOTE]

ai ei pääse.. tuu kattoon.. meik on valjaissa triptrapissa juuriki 11kk ikäinen..
 
"tytteli"
[QUOTE="minä";22550117]No valjaat kehiin tottakai. Ihme lässytystä täällä, että "valjaat alistaa lasta"... Huh, huh.[/QUOTE]

Hei! sä saat tehdä ihan niinku päätät: laita ne valjaat, alista. Kyllä omaa lasta pitää alistaa välillä. Tai älä laita ja anna peuhata ympäriinsä. Valinta on täysin sinun.
ALISTUS KUNNIAAN!
t: 19veen ja 16 veen kokenut äiti.
 
"Kaisa"
Meil valjaat on ihan ja ainoastaan lapsen oman turvallisuuden ja ruokarauhan takia.

Aikaisemmin syötin ja pidin toisella kädellä kiinni ettei pääse nousemaan ylös, pyörähtämään ympäri tms. (niin ja meillä triptrapin se halppis versio). Kun itse söin ni pidin lapsesta toisella kädellä kiinni, kun lähdin jääkaapille otin lapsen kainaloon mukaan tai kun kaadoin jollekki muulle maitoa lasiin kokoajan hääty olla katsekontakti lapseen. Jos nostit lapsen lattialle ja menit jääkaapille ni salamana oli kiivetty penkille ja siitä pengottiin pöydän antimia.
Sit hermostun (yli kuukauden nahistelun jälkeen) ja ostin valjaat, nyt meidän 11kk ikäinen istuu valjaissa tuolissaan.. väliin yrittää pystyyn mut muutaman kerran ku yrittää ni muistaa et ei pääse. Nyt koko perheen ruokailutilanne on huomattavasti rauhallisempi ku äidin aika ei mene vain vauvan vahtimiseen. Kerkeää keskustella muidenkin lasten kanssa eikä muiden tarvi kokoajan kilpailla vauvan huomion kanssa.
En koe tuota alistamiseksi. Niin ja meil on jo kuukauden päivät kiivetty syöttötuoliin itse jos katse välttää, joten "ratkaisu" syöttötuolia säilytetään lapsen ulottumattomissa, se ei ole kiipeilyteline kuten ei myöskään keittiöjakkara. Sohville, sängyille kiipeilköön ku niistä osaa tulla alas ja loukkaantumis vaara on huomattavasti pienempi, mitä että jos tippuu syöttiksestä, keittiöjakkaralta tai keittiönpöydältä.
 
dfdf
[QUOTE="tytteli";22552305]Hei! sä saat tehdä ihan niinku päätät: laita ne valjaat, alista. Kyllä omaa lasta pitää alistaa välillä. Tai älä laita ja anna peuhata ympäriinsä. Valinta on täysin sinun.
ALISTUS KUNNIAAN!
t: 19veen ja 16 veen kokenut äiti.[/QUOTE]

Kerropa, oletko alistanut lapsesi autossa valjaisiin?
 
nm
Lapsi voi jopa kuolla, jos tipahtaa pahasti syöttötuolista tai kaataa sen. Tiedän yhden tapauksen, missä lapsi kaatoi tuolinsa ja mursi käsivarren samalla.... jos tuoli olisi köytetty pöytään ja lapsi valjaissa, ei tällaista olisi sattunut.
 
..
Uusista Tripp Trapppeista ei kyllä hevin pääse. Siis niistä, joissa on se uusi muovinen turvakaari. Niitä on ollut markkinoilla vasta jotain vuoden kai. Jalka-aukot on suht pienet, mutta ainahan voi joku jonglöörilapsi siitäkin päästä eli en voi vannoa. Kannattaa käydä vaikka kaupassa tutustumassa ja kokeilemassa.
 
Namuska
Meillä kiipeää myös pöydälle syöttötuolista. Ongelma ainakin toistaiseksi ratkaistu antamalla taaperolle lehti selattavaksi tai sormiruokaa popsittavaksi. Joskus television katselu samaan aikaan auttaa (keittiöstä näkee olohuoneen tv:n).
 
Mun on nhyt ihan pakko kysyä näiltä kiihkeästi lapsen valjassa piäjien vastustajia tai kuten sanovat, sitomista vastustavia, että ettekö te pidä lapsianne valjaissa rattaissakaan, tai tekeekö joka kerta autonvöihin laittaminen pahaa ja muistuttaa vapaudenriistoa? Nämä ovat kuitenkin sellaisia turvallisuuskysymyksiä joissa soisin jokaisen ajattelevan nimenomaan sitä lapsen turvallisuutta....

Kyllä mua välillä hirvittää katsoa kuinka joku pikkunen riekkuu rattaissakin ilman valjaita ja tulee jossain vaiheessa sieltä pää edellä alas.
 

Yhteistyössä