Mikä avuksi kun vauva 11kk KOKO AJAN kiipeää pöydälle syöttötuolista?

  • Viestiketjun aloittaja no mikä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";22549546]Voihan sen asian tietenkin noinkin nähdä. Mutta vaikuttaa nuo valjaat kyllä turvallisuuteenkin tuossa tilanteessa. Kukin tyylillään.[/QUOTE]

no ton nina tt mukaan pinnasänkykin on pahaks lapselle HUoh
 
"a p"
Sormiruokaa muuten on tarjolla koko ajan, unohdin sen sanoa. Aina jotain. Mutta tytön pitää päästä käsiks toisten lautasiin :headwall:

Mulla on siis useampi lapsi ja kukaan niistä ei oo ollu NÄIN paha, vaikka vilkkaita ovatkin. Tuo imetys erityisesti on herättäny tuttavapiirissä hilpeyttä, sitä on mahdoton edes kuvailla miten se vääntäytyy mahalleen ja keikuttaa pyllyä pystyssä :D En oo koskaan nähny vastaavaa. Piti ihan ottaa videolle :LOL:

Mutta taidan päätyä siihen, että syödään hetken aikaa lattialla ja kokeillaan jonkun ajan päästä uudestaan tuota syöttöuolia. Tai sit kokeilen sitä oikeeta tuolia ensin :)
 
[QUOTE="vieras";22549691]no ton nina tt mukaan pinnasänkykin on pahaks lapselle HUoh[/QUOTE]

Mun mielestä ihmisen sitominen valjaisiin tai häkkiin telkeäminen on julmaa. Hui, olen hörhö. Kyllähän ihmset suorastaan nauttivat siitä, että heitä tarhataan, laitetaan häkkeihin tai sidotaan tuoliin kiinni.
 
"a p"
Mä kanssa ehdottaisin tuota sormiruokaa, että on käsille jotain tekemistä, ja syliä. En ymmärrä valjaita enkä oikein välttämättä koko syöttötuoliakjaan niin kamalasti. Meillä on nostettu lapset pois syöttötuolista jos eivät siinä viihdy. Nuorempi oli 11-12kk kun alkoi istumaan aikuisten tuolilla. Onko siellä pöydällä sitten jotain erikoista, mitä lapsi haluaa? Tai menee sieltä hakemaan? Sekin tietenkin voi auttaa, jos kaiken ylimääräisen virikkeen riisuu pois sieltä kiusaamasta.
Sylissä rimpuilee yhtälailla :( Sylissä mä kyllä paljon syötänkin mutta se on kauheen raskasta kun toinen vääntää täysillä koko ajan. Siis oikeesti, mullä väsyy kädet :ashamed: Yleensä se kai pyrkii toisten lautasille, muuta mielenkiintosta ei pöydällä oikeen oo.
 
[QUOTE="a p";22549701]Sormiruokaa muuten on tarjolla koko ajan, unohdin sen sanoa. Aina jotain. Mutta tytön pitää päästä käsiks toisten lautasiin :headwall:

Mulla on siis useampi lapsi ja kukaan niistä ei oo ollu NÄIN paha, vaikka vilkkaita ovatkin. Tuo imetys erityisesti on herättäny tuttavapiirissä hilpeyttä, sitä on mahdoton edes kuvailla miten se vääntäytyy mahalleen ja keikuttaa pyllyä pystyssä :D En oo koskaan nähny vastaavaa. Piti ihan ottaa videolle :LOL:

Mutta taidan päätyä siihen, että syödään hetken aikaa lattialla ja kokeillaan jonkun ajan päästä uudestaan tuota syöttöuolia. Tai sit kokeilen sitä oikeeta tuolia ensin :)[/QUOTE]

Mä oon nyt imettäny melkein 2,5v ja liikkuvan lapsen imetys on kyllä aivan eri asia kun sellasen pienen lötköpötkö vauvan :D Vaikkei tuo edes erityisen vilkas ole ollut, niin aika kovaa kyytiä olen saanut ku toinen kiipeilee yli, ottaa ohimennen tissin suuhunsa, heittää perän mutkalle ja asettuu aloilleen taas hetkeksi, sitten vaihdetaan tissiä ja kiipeily ja pyöriminen alkaa uudelleen...
 
edellinen vieras
[QUOTE="a p";22549701]

Mulla on siis useampi lapsi ja kukaan niistä ei oo ollu NÄIN paha, vaikka vilkkaita ovatkin. Tuo imetys erityisesti on herättäny tuttavapiirissä hilpeyttä, sitä on mahdoton edes kuvailla miten se vääntäytyy mahalleen ja keikuttaa pyllyä pystyssä :D En oo koskaan nähny vastaavaa. Piti ihan ottaa videolle :LOL:
[/QUOTE]

Mä tiedän täsmälleen mitä tarkoitat! Mulla jäi harmi kyllä ottamatta videolle, mutta se oli hilpeää, kun lapsi teki tuota samaa ja yleensä vielä nousi vielä hassuun asentoon, jossa pää oli maassa/tississä kiinni ja ainoa muu maahan koskeva oli varpaat. Siitä sitten kiersi puoliympyrää edestakaisin eli niin paljon kuin pystyi "kävelemään" irroittamatta tissistä. Jossain vaiheessa tämä vielä kehittyi niin, että puoliympyrää jatkettiin mun ylitseni, eli välillä imi roikkuen pää alaspäin jalat maaten mun päälläni ja jalat selkäni puolella.

Ja jo vastasyntyneenä viuhtoi käsillään ja jaloillaan niin, ettei kapalossa laitoksella pysynyt ja aina nukahdettuun herätti itsensä siihen, että mätti itseään nyrkeillä naamaan.
 
"a p"
Mä oon nyt imettäny melkein 2,5v ja liikkuvan lapsen imetys on kyllä aivan eri asia kun sellasen pienen lötköpötkö vauvan :D Vaikkei tuo edes erityisen vilkas ole ollut, niin aika kovaa kyytiä olen saanut ku toinen kiipeilee yli, ottaa ohimennen tissin suuhunsa, heittää perän mutkalle ja asettuu aloilleen taas hetkeksi, sitten vaihdetaan tissiä ja kiipeily ja pyöriminen alkaa uudelleen...
Joo, siinä on omat haasteet kyllä :D
 
"a p"
Mä tiedän täsmälleen mitä tarkoitat! Mulla jäi harmi kyllä ottamatta videolle, mutta se oli hilpeää, kun lapsi teki tuota samaa ja yleensä vielä nousi vielä hassuun asentoon, jossa pää oli maassa/tississä kiinni ja ainoa muu maahan koskeva oli varpaat. Siitä sitten kiersi puoliympyrää edestakaisin eli niin paljon kuin pystyi "kävelemään" irroittamatta tissistä. Jossain vaiheessa tämä vielä kehittyi niin, että puoliympyrää jatkettiin mun ylitseni, eli välillä imi roikkuen pää alaspäin jalat maaten mun päälläni ja jalat selkäni puolella.

Ja jo vastasyntyneenä viuhtoi käsillään ja jaloillaan niin, ettei kapalossa laitoksella pysynyt ja aina nukahdettuun herätti itsensä siihen, että mätti itseään nyrkeillä naamaan.
JUST NOIN meilläki tekee! Pää kiinni tississä ja ainoa muu maahan koskeva on varpaat. Monesti jopa vaan toisen jalan varpaat :LOL: Ja tosiaan, keikkuu edes takaisin ja "kävelee".... välillä kävelee niin kauas irti mun vartalosta että ollaan suorakulmassa toisiimme nähden. Siis jos mä makaan kyljellään niin aluks ollaan "navat vastakkain" mutta pikkuhiljaa tää "kävelee" kauemmas ja lopulta ollaan päät vastakkain :LOL:
 
Meillä oli muuten lapsi ihan samanlainen: Liikkeessä siis koko ajan, enkä varmaan siksi osannut kuvitellakaan, että jotkut lapset istuvat siinä syöttötuolissa. Lapsi ei ollut hetkeäkään paikallaan hereillä ollessaan eikä usein nukkuessaankaan, jotensiksi mulle ei varmaan tullut mieleenkään tehdä pöydässä istumisesta paikallaan tahtojen taistelua. Tuolle lapselle paikallaan oleminen oli (ja on) vaan niin epäluontaista, että olisi tuntunut mahdottomalta vaatia lapselta sitä vielä tuossa iässä, kun eihän se edes tajunnut mitä on paikallaan. Kun ei vielä koskaan ollut sellaista tehnyt:D
Juu, meilläkin on ikiliikkuja lapsi (alkoi kävellä ja juosta 9kk) joka menee sata lasissa aamusta iltaan mutta kyllä minä olen huomannut että yllättävän pienestä pitäen sitä puhetta ymmärretään, myös mitä tarkoittaa paikallaan olo kun niin sanotaan (tarpeeksi monta kertaa). Ihan toinen luku sitten on millä moodilla lapsukainen on tuon vastaanottamisen kanssa.

Meillä ruokailuhetket pidetään ruokailuhetkinä, silloin istutaan pöydän ääressä ja syödään- lapsikin tämän tietää ja yleensä malttaa istua sen aikaa vaikka muuten olisikin virroissa. Valjaissa pidin muutaman kuukauden (Tripp Trappissa) n.6-8kk, varmuuden vuoksi kun poika on niin liikkuvainen ja itseni pitää välillä nousta siitä pöydästä ja kääntää hetkeksi selkä. Enää ei olla käytetty mutta oli ihan hyvä turva ensi alkuun eikä se kyllä ole mitenkään vahingoksi lapsen kehitykselle. Joskus hulivili hetkinä olen napannut pojan syöttötuolista omaan syliin pöydän ääreen ja ollaan jatkettu syömistä siinä.
 
No eipä tainnut sisko sen kummemmin siitä vaurioitua, kun on pienenä ollut valjailla kiinni niin syöttötuolissa kuin rattaissa. Jos ei olisi ollut, niin joko olisi ollut pöydällä tai tippunut pää edellä lattialle/maahan. Sisko on jopa ollut se vauhdikkaampi tapaus, lähes aina mustelmilla ja muutama kestokuhmukin löytyy. Eli ne valjaat on ihan ok silloin kun niistä on oikeasti apua (lapsi ei voi satuttaa itseään tippumalla tuolista), harvemmin muiden kuin esikoisen kohdalla pystyy ihan joka sekuntti vahtia nuorinta joka yrittää kiipeillä.

Itse olin kai suht rauhallinen tenava (keskityin tosin välillä niinkin hyvin kaikkeen etten muuta huomannutkaan tapahtuvan), mutta silti löytyy adhd-dg. Siskollakin tuo sama oireisto on, ei vain vielä ole kokenut diagnoosia tarvitsevansa, yrittää ilmeisesti selvitä muilla keinoin niin pitkälle kuin voi. Ja suvusta löytyy lisää samanlaisia tapauksia, diagnooseja ei ole (osan kohdalla sellaisia ei ole edes lapsuusaikana ollut olemassa), mutta dg ei ole muuten tärkeä, ellei tarvitse lääkkeitä, terapiaa (adhd:hen tulee usein mt-puolen sairauksia rinnalle hoitamattomana) tai ulkopuolista tukipalvelua (eikä ole muuten sellaiseen oikeutettu).
 
"Eevis"
Mun mielestä ihmisen sitominen valjaisiin tai häkkiin telkeäminen on julmaa. Hui, olen hörhö. Kyllähän ihmset suorastaan nauttivat siitä, että heitä tarhataan, laitetaan häkkeihin tai sidotaan tuoliin kiinni.
Kyllä turvallisuuden takia joutuu joskus rajoittamaan liikkumisvapautta, vaikka se tuntuisi lapsesta ikävältä. Autossakin on lapsi pakko laittaa istuimeen ja vöihin kiinni vaikka lapsi haluaisi mönkiä ympäri autoa. Ja rattaissa lapsen on esim. bussimatkalla turvallisempi istua kun valjaat ovat kiinni. Eivät nämä tilanteet mielestäni eroa mitenkään siitä että lapsi on syöttötuolissa valjaissa jottei pääse putoamaan ja satuttamaan itseään. Aina eivät asiat mene niin kuin lapsi haluaa mutta sellaista elämä on.
 
"jep jep"
Mitä vilkkaampi lapsi, sen parempi sille on opettaa että ruokailun ajan ollaan rauhassa ja sitten juostaan taas. Valjaat ei opeta mitään eikä ne minusta ole mikään turvallisuusjuttukaan vaikka sitä aina hoetaan. Kyllä se muutamassa viikossa yllättäen oppii asia kun vaan joka päivä jaksaa seitsemänsataa kertaa laskea sen takaisin istumaan. Nythän se vielä on helppoa, eri asia 2-vuotiaan uhmaikäisen kanssa.

On erittäin suuri karhunpalvelus laittaa lapsi valjaisiin, niin sekä lapselle että itselle, koska niin lapsi ei ainakaan opi että ollaan rauhassa eikä varsinkaan sitä että syöttötuolista tippuu jos riehuu, saati muusta tuolista. Meillä ei kenenkään kanssa ole tuon opetteluhetken jälkeen ollut ongelmia esim. istua kylässä normaalilla tuolilla ja ulkomaillakin kehättömällä baarituolilla koska lapset on oppineet istumaan heilumatta ja rimpuilematta. Ei oo tainnut kukaan meidän lapsista kyllä 2v:nä enää istuakaan syöttötuolissa koska siihen ei ole päässyt itse nousemaan eikä siitä poiskaan.

Turvallisuuden taakse on aina helppo piiloutua jos itseä laiskottaa niin köytetään vaan ne lapset mutta nostetaan oikeusjuttu jos joku muu uskaltaa sen tehdä. Jos niin turvallisuushakuinen siinä syömisessä on niin sitten varmaan sauvalla muussataan ruokakin 5-vuotiaaksi koska on ihan liian vaarallista antaa muuta ruokaa, saati sormiruokaa.
 
"vieras"
Myös TrippTrapista pystyy kiipeämään pois varsin ketterästi vaikka on turvakaari ja pehmusteet. Kyseinen tapaus myös itse kävelemään opittuaan oppi kiipeämään istumaan TrippTrappiin vaikka turvakaari oli kiinnitetty. Piti pitää syöttötuolit vaakatasossa lattialla ettei tullut vahinkoja.
 
Minulla on tuon ikäisillä poistettu syöttötuoli käytöstä ja käytetty tavallista tuolia jossa valjaat. Ei valjailla sidota vastentahtoista lasta (ihan turvavöihin voi verrata), kyllä ne voi avata jos lapsi haluaa pois, mutta siihen loppuu ruokailu.
11kk ikäinen on ihan älykäs ja ymmrtää hyvin parin kerran jälkeen että ruokailu loppuu jos pöydästä lähdetään. Seuraavalla ruokailulla sitten malttaa istua jos on nälkä, eikä lapsen perässä missään nimessä lähdetä ruuan kanssa juoksemaan!
Hengissä ovat ja myös ylivilkkaushäiriön omaava osaa istua pöydässä ruokailun ajan...
 
"a p"
Lattialla syöminen tarkottaa sitä, että istun lattialla, ja lapsi istuu siinä kans. Yleensä se alkaa kiipeilemään mun jalkojen yli mutta perässä en todellakaan juokse vaan vauva pysyy siinä lähellä koko ajan.

Kokeilen tänään sitä oikeeta tuolia.
 
dfdf
Toisin kuin palstalla annetaan ymmärtää, on lapsi myös ihminen. Jos alistat lasta omaan tahtoosi tuottamalla hänelle kipua ja/tai suunnatonta pahaa mieltä opetat hänelle, että toisia saa kohdella huonosti, että jos joku ei toimi hänen mielensä mukaan, saa hänet pakottaa jopa fyysisin voimakeinoin tottelemaan. Ei varmaan hyvä oppitunti.
Vanhempien velvollisuus on totuttaa lapsensa myös pettymyksiin ja pahaan mieleen. Ilman niitä ei kukaan selviä tässä maailmassa. Jos ninaTT pysyykin jollain kumman ilveellä tähän siihen asti, että lapsi haluaa pois äidin helmoista ja nähdä muutakin maailmaa, niin kyllä tulee lapselle/nuorelle/aikuiselle olemaan suunnattoman kova paikka nähdä miten maailma oikeasti toimii. Saattaa olla jopa niin kova paikka, että lapsi tekee itsemurhan, kun hän ei ole tottunut kohtaamaan turvallisessa ympäristössä pettymyksiä ja kieltoja, eikä näinollen ymmärrä, etteivät ne ole maailmanloppu.

Juuri juuri yhdestä tällaisesta äitinsä pilallepassaamasta pojasta, joka sitten aikuisena teki itsemurhan äitinsä kuoleman jälkeen, kun kukaan ei enää palvonutkaan häntä, totellut hänen käskyjään ja toteuttanut kaikkia hänen oikkujaan.
 
Vanhempien velvollisuus on totuttaa lapsensa myös pettymyksiin ja pahaan mieleen. Ilman niitä ei kukaan selviä tässä maailmassa. Jos ninaTT pysyykin jollain kumman ilveellä tähän siihen asti, että lapsi haluaa pois äidin helmoista ja nähdä muutakin maailmaa, niin kyllä tulee lapselle/nuorelle/aikuiselle olemaan suunnattoman kova paikka nähdä miten maailma oikeasti toimii. Saattaa olla jopa niin kova paikka, että lapsi tekee itsemurhan, kun hän ei ole tottunut kohtaamaan turvallisessa ympäristössä pettymyksiä ja kieltoja, eikä näinollen ymmärrä, etteivät ne ole maailmanloppu.

Juuri juuri yhdestä tällaisesta äitinsä pilallepassaamasta pojasta, joka sitten aikuisena teki itsemurhan äitinsä kuoleman jälkeen, kun kukaan ei enää palvonutkaan häntä, totellut hänen käskyjään ja toteuttanut kaikkia hänen oikkujaan.
Fyysinen väkivalta ei kuulu lastenkasvatukseen. Pettymyksiä tulee, niitä ei tarvitse erikseen järkkäillä. Kummaa, minun lapseni osaa vallan hyvin käsitellä pettymyksiä ja rajoituksia vaikken sitonut häntä tuoliin kiinni tai laittanut häkkiin aina puoleksi vuorokaudeksi.

Menee itse illalla nukkumaan, vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti, auttaa minua pitämään kotia siistinä, osaa vallan hyvin istua tuolilla ja syödä haarukalla tai lusikalla... Joo, mä olen pilannut lapseni ihan totaalisesti :whistle:
 
[QUOTE="jep jep";22550070]Mitä vilkkaampi lapsi, sen parempi sille on opettaa että ruokailun ajan ollaan rauhassa ja sitten juostaan taas. Valjaat ei opeta mitään eikä ne minusta ole mikään turvallisuusjuttukaan vaikka sitä aina hoetaan. Kyllä se muutamassa viikossa yllättäen oppii asia kun vaan joka päivä jaksaa seitsemänsataa kertaa laskea sen takaisin istumaan. Nythän se vielä on helppoa, eri asia 2-vuotiaan uhmaikäisen kanssa.

On erittäin suuri karhunpalvelus laittaa lapsi valjaisiin, niin sekä lapselle että itselle, koska niin lapsi ei ainakaan opi että ollaan rauhassa eikä varsinkaan sitä että syöttötuolista tippuu jos riehuu, saati muusta tuolista. Meillä ei kenenkään kanssa ole tuon opetteluhetken jälkeen ollut ongelmia esim. istua kylässä normaalilla tuolilla ja ulkomaillakin kehättömällä baarituolilla koska lapset on oppineet istumaan heilumatta ja rimpuilematta. Ei oo tainnut kukaan meidän lapsista kyllä 2v:nä enää istuakaan syöttötuolissa koska siihen ei ole päässyt itse nousemaan eikä siitä poiskaan.

Turvallisuuden taakse on aina helppo piiloutua jos itseä laiskottaa niin köytetään vaan ne lapset mutta nostetaan oikeusjuttu jos joku muu uskaltaa sen tehdä. Jos niin turvallisuushakuinen siinä syömisessä on niin sitten varmaan sauvalla muussataan ruokakin 5-vuotiaaksi koska on ihan liian vaarallista antaa muuta ruokaa, saati sormiruokaa.[/QUOTE]

Juuri näin... Jos lapsen laittaa valjaisiin ei hän opi mitään. Pyristelee vain vastaan. Sitten tulee aika kun pitää vierottaa valjaista ja se voikin tuottaa ongelmia, kun lapsi on tottunut siihen, että tuolissa voi riehua ja pomppia vaikka kuinka ilman, että sieltä putoaa.

Meillä tripptrapista otettiin turvakaari pois 11kk iässä, lapsi tykkää kun voi itse kiipeillä tuoliinsa ja pois.
 

Yhteistyössä