Mikä aika normaalikuntoisella menee juostessa 5 km?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos juoksee nopeutta 10 km tunnissa niin puoli tuntia. Minä normi kuntoinen nainen voin juosta sen noin 25 min aikaan, ehkä nipeammin, mutta enpä yleensä juokse. Usein siis juoksen tasaista vauhtia lenkkiä ja sillä vauhdissa, eli n 9,5 km tunnissa tai pikkuisen lujemaa juoksen myös sen puolimaratonin. Kyllähän jotkut lenkilläkin alle 20 min tuon pinkoo, toisilla taas menee 45 min.

Mä muistan joskus lukeneeni, että ns. normaalikuntoisen pitäisi selviytyä kilometristä kuudessa minuutissa, joten tuo 30min voisi ollakin aika realistinen arvio. Muistan myös kerran juosseeni 5km vaihtelevassa maastossa 25:een minuuttiin, oli iskän 50-vuotissyntymäpäivä ja piti kuluttaa kakkukalorit. :saint:

Vielä sanon niille, jotka sanoo normaalin ihmisen juoksevan alle puolen tunnin, että jos ette itse juokse, niin menkääpä kokeilemaan. Aluksi ottaa yllättävän koville.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Vielä sanon niille, jotka sanoo normaalin ihmisen juoksevan alle puolen tunnin, että jos ette itse juokse, niin menkääpä kokeilemaan. Aluksi ottaa yllättävän koville.

No minä juoksen ja siksi uskallan sanoa, että puoli tuntia on kelpo suoritus. Siitä on hyvä jatkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Kyl. Ja vaikka ois normaalikuntoinen, niin jos ei oo juoksua ikää harrastanu, niin ei oo ihime jos yli puolen tunnin mennee.

Tai no, voi toki päästä allekin, mutta todennäkösesti sillon nautinto on useimmilla vähä kaukana ;)

Kävin jupksemassa enismmäisen kerran vuoteen ja tuolla matkalla meni 37 min. Olin kyllä aika naatti =(
Mutta onhan tässä koko kesä aikaa treenata!

Kiitos teille! Terv; ap

Vaikka ihminen olisi hyväkuntoinen, mutta jos hän ei ole juossut, vaan harrastanut muuta liikuntaa voi juokseminen olla alkuun vaikeaa.
Juoksu vaatii tekniikkaa ja kehon hallintaa. Se vaatii harjoitusta jonkin aikaa ennen kuin alkaa kulkea vaivattomasti.
Itse hiihdin satoja kilometrejä talvessa, mutta keväällä juoksun aloitettuani tuntui se todella raskaalta, ennen kuin siihen tottui. Loppukesästä lenkit alkoi kulkea jo ihan kivasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kävin jupksemassa enismmäisen kerran vuoteen ja tuolla matkalla meni 37 min. Olin kyllä aika naatti =(
Mutta onhan tässä koko kesä aikaa treenata!

Kiitos teille! Terv; ap

Siis mä juoksin myös eilen ekaan kertaan puoleen vuoteen . 5km lenkki ja aika oli 37min :)
Maasto oli mäkinen ja osa matkasta pikku polulla. Olin tosi tyytyväinen aikaani sillä en juossut kovaa ja lenkin jälkeen oli vielä sellainen olo että helposti ois voinut juosta vielä pari kilsaa.
Eka lenkki pitkään aikaan niin kannattaa aloittaa hijaisella vauhdilla .

Yhteistyössä