Mitenkä tämä menee? Lasten istuimista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaas

Vieras
Mun kaverilla on 2 ja 3 vuotiaat lapset. Sillä ei ole omaa autoa eikä lapsille istuimia.

Mulla on auto ja olen lähdössä käymään puutarhaliikkeellä. Tekis mieli pyytää tota kaveria mukaan, kun sekin on vasta muuttanut ja juteltiin vähän aikaa sit, et kun meen, ottaisin hänet mukaan.

Mutta mä oon menossa nyt, mikä tarkottais, että lapset pitäis ottaa mukaan. Ei muuten ongelmaa, mutta mullakaan ei ole istuimia autossa lapsille.

Minkä ikäisten lapsien tulee aina istua istuimissa? Juteltiin tästä silloin aikaisemmin tuon äidin kanssa ja huomautin, että mulla ei ole istuimia, niin hän meinasi, että kyllä ne voi tuon lyhyen matkan istua ilmankin. Mutta matka on reilun 5 km ja kaupunkialueella, missä on poliisejakin. Siis voihan jotain sattua, mihin kuitenkaan niin en usko, mutta voisinko mä saada tosta sakot? Siis jos mulla ois autossa kyydissä ton ikäiset ilman turvaistuimia?

Tekis mieli pyytää, mutta en uskalla. Siis kun en tiedä, kuinka tämä menee. Sille itselleen se sopis, mutta mä en oikeen tiedä minusta..

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Eli alle 3-vuotiaita ei lainkaan ilman turvalaitteita, mutta lisäks tieliikennelaki sanoo että jos pituutta alle 135 cm niin käytettävä painon mukaan sopivaa turvalaitetta - satunnainen, lyhyiden matkojen kuskaaminen yli 3-vuotiaden kohdalla takapenkillä pelkissä turvavöissä on sallittu.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:

Eli alle 3-vuotiaita ei lainkaan ilman turvalaitteita, mutta lisäks tieliikennelaki sanoo että jos pituutta alle 135 cm niin käytettävä painon mukaan sopivaa turvalaitetta - satunnainen, lyhyiden matkojen kuskaaminen yli 3-vuotiaden kohdalla takapenkillä pelkissä turvavöissä on sallittu.

Jep, mutta noista siis vaan tuo vanhin on 3, toinen on vasta 2. Ja tuo kolmen vanhakin on vasta niin lyhyt, että ei ole kyllä 135 cm millään ilveellä.

Eli en saa ottaa kyytiin. Voi harmi.. siis harmittava tilanne kaikin puolin, kun mä en tahdo ottaa riskiä, vaikka se äiti itse sen olis ollu valmis ottamaankin. Mutta nyt se saa sit jälkikäteen tietää, että mä kävin siellä, mut en ilmottanutkaan sille... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:

Jep, mutta noista siis vaan tuo vanhin on 3, toinen on vasta 2. Ja tuo kolmen vanhakin on vasta niin lyhyt, että ei ole kyllä 135 cm millään ilveellä.

Eli en saa ottaa kyytiin. Voi harmi.. siis harmittava tilanne kaikin puolin, kun mä en tahdo ottaa riskiä, vaikka se äiti itse sen olis ollu valmis ottamaankin. Mutta nyt se saa sit jälkikäteen tietää, että mä kävin siellä, mut en ilmottanutkaan sille... :(

jos kolmen vanha ois yli 135 niin se oiskin kyllä jo melkonen ihme!!! :) :) :)

lakipykälää en tarkasti tunne, mutta itse en ottais kyytiin enkä päästäis kenenkään muunkaan kyytiin meijän kolmevuotiasta ilman mitään istuinta!

Yhteistyössä