Mikä aiheeksi opinnäytetyöhön(merkonomi)???

• Viestiketjun aloittaja alkaa jo paniikki
  • Ensimmäinen viesti
alkaa jo paniikki
En keksi mitään aiheeksi mistä löytyis runsaasti materiaalia... aluksi meinasin kirjastoa kun tein työharjoittelun siellä mutta osoittautui aika vaikeaksi.. materiaalia on vähän ja jotenkin en saa irti mitään siitä materiaalista... joten ajattelin vaihtaa aihetta näin "viime tingassa"...

ap.
[QUOTE="niin";28014995]10 vuotta olet merkonomiksi lukenut?[/QUOTE]

2003 aloitin opinnot, merkonomin opinnot kestää 3-vuotta yleensä. Kerkesin opiskella 2,5v. Sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle 3-vuodeksi ja heti perään toinen äitiysloma ja hoitovapaa 3-vuodeksi. Sitten olin jonkin aikaa töissä ja nyt päätin suorittaa tän loppuun. Kun on niin pienestä kiinni valmistuminen. Tietysti hieman kankeaa tää on kun on niin pitkä tauko ollu välissä.

ap.
[QUOTE="jaaha";28015043]Mitä?? Itse aloitin 2004 ja oli taloushallinto ja markkinointi erikseen, kuten on ollut AINA.[/QUOTE]

No ei ollut silloin kun minä aloitin. eikä ole kyllä aina ollut, sen tiedän että nykyään on monta eri "linjaa". Mun tutkinto on ruotisinkielellä joten ehkä heillä ei ole resursseja pitää kahta eri.

"vieras"
Sun opinnothan on ehtinyt vanhentua jo tuossa ajassa? Ja oli kyllä varmasti eri linjat jo tuollon, oma siskoni aloitti merkonomiopinnot vuonna 1998 ja jo siihenkin aikaan ne oli. Pakko sun on jostain koulutusohjelmasta valmistua, ei susta voi tulla "vaan merkonomia" vaan sen pitää olla joko myynnin ja markkinoinnin, talouspalveluiden tms...

"jaaha"
No ei ollut silloin kun minä aloitin. eikä ole kyllä aina ollut, sen tiedän että nykyään on monta eri "linjaa". Mun tutkinto on ruotisinkielellä joten ehkä heillä ei ole resursseja pitää kahta eri.
Varmasti oli silti, ehkä olet unohtanut. Linjahan valitaan vasta myöhemmin, ei opiskelun alussa. Oliko se nyt niin että kolmas vuosi on sillä valitulla linjalla.

ap.
En voi sille mitään että paperissani lukee vain liiketalouden perustutkinto!!!! Ei ole opinnot vanhentuneet kun olen aina silloin tällöin tehnyt jonkun kurssin siten että opinnot pysyy voimassa.

"vieras"
[QUOTE="jaaha";28015078]Varmasti oli silti, ehkä olet unohtanut. Linjahan valitaan vasta myöhemmin, ei opiskelun alussa. Oliko se nyt niin että kolmas vuosi on sillä valitulla linjalla.[/QUOTE]

Linja valitaan kyllä useimmissa kouluissa heti, mutta tosiaan nuo valitun linjan opinnot alkaa vasta toisena vuonna.

ap.
[QUOTE="jaaha";28015078]Varmasti oli silti, ehkä olet unohtanut. Linjahan valitaan vasta myöhemmin, ei opiskelun alussa. Oliko se nyt niin että kolmas vuosi on sillä valitulla linjalla.[/QUOTE]

ei kyllä koskaan olla mitään valittu tai ollu puhetta sellaisesta... meitä kun oli vain yksi ruotsinkielinen ryhmä alle 10 oppilasta.

"vieras"
En voi sille mitään että paperissani lukee vain liiketalouden perustutkinto!!!! Ei ole opinnot vanhentuneet kun olen aina silloin tällöin tehnyt jonkun kurssin siten että opinnot pysyy voimassa.
Kyllä sulle lukee siellä päättötodistuksessa viimeistään joku koulutusohjelma, usko nyt... Kysy vaikka koulusta, mutta se nyt vaan on faktaa. Jokaisella linjalla kun on oma opetussuunnitelmansa, joka on pysynyt nää vuodet pääpiirteittäin samana. Ei ole mitään geneeristä merkonomilinjaa. Osaatko tehdä firman kirjanpitoa, oletko käynyt laskutusta, veroasioita jne läpi, vai oletko keskittynyt lähinnä asiakaspalvelu, yrittäjyys ja myymälätyyppisiin opintoihin?

ap.
Kattoin opintokortistani ja sieltä löytyy sellainen kohta kuin suuntautumisopinnot, olisko han se sitten toi toimistopalvelut ja tietohallinon koulutusohjelma.

Mutta sen muistan ettei ollut mitään mistä valita ja epäilen että kun on vain niin pieni ryhmä joka aloittaa ruotsinkielellä ettei voida pitää kuin vaan yhtä vaihtoehtoa ja se on sitten vissiin tuo toimistopalvelut ja tietohallinta.

ap.
Mutta joo kyllä meillä on ollut kirjanpitoa, palkkalaskentaa, verojuttuja, yritystoimintaa, sosialipolitiikkaa, asiakaspalvelu ja markkinointi kurssiakin... yhteisten opintojen alla lukee kaikki nuo jutut

• Tykkää
Reactions: nymfomaani
Kiinnostavaa ????
Koulutusalalla valitaan aina suuntautuminen. Se on fakta. Jo ryhmänohjaaja ;ent. luokanvalvoja) oli sina sen alan opettaja tai linjanjohtaja. Se taas voi olla totta, että tarjotaan vain yhtä vaihtoehtoa, mutta usein se on ollut se myynti ha asiakaspalvelu, ent. Markkinointiöinja

Voi elämä ap.. Siis voit tehdä siis opinnäytetyön ihan mistä vaan mikä liittyy merkonomi opintoihisi. Yllä tuli jo hyviä vinkkejä. Itse kun en keksinyt mitään ja yks osa alue oli esimiestyö niin tein ohjekirjan uusille työntekijöille. Helppo tehä ja väliin voi tunkea niitä kirjanpidon juttuja reskontraa sun muuta täytettä mitä keksii jos meinaa tulla liian lyhyt :D

Yhteistyössä