Mikä ärsyttää eniten liikenteessä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
*kele
Pyöräilijän näkökulmasta: edellä ajelee joku arvi sen verran hitaammin kuin mä joten ohitan. Tästä arvi suivaantuneena pistää vauhtia ja ajaa loppumatkan perässä takalokarissa kiinni niin että läähätys kuuluu. Vittu jättäytys sovinnolla jälkeen kun kerran mamoili ensin.
 
stjsftj
[QUOTE="aapee";25091239]Oletpas nero. Eiköhän jokainen autolla ajava tajua, että harva mittari näyttää oikein, varsinkaan korkeammissa nopeuksissa.[/QUOTE]

Argh, varsinkin korkeissa nopeuksissa se mittari näyttää hyvin lähelle todellista nopeutta. Ei sitä nopeutta kuulu arvioida millään mutulla, vaan mittarin mukaan ajetaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
 
Tämä ei ole varsinainen ärsytyksen kohde, mutta olen usein tätä miettinyt ajellessani. Tunnistan ainakin itsessäni toisinaan tällaisia tuntemuksia.

Eli: Mitä/miksi ihmiset kokevat häviävänsä, jos joutuvat ajamaan edelle menevän nopeuden mukaan, esim 2-5km/h hitaammin kuin mikä vauhtinsa oli alunperin? Miksi lähteä ohittamaan tasan suurinta sallittua nopeutta ajavaa (esim 80km/h) päästäkseen ajamaan sen mittarivaran verran enemmän (esim 83km/h)? Eikö vain voisi hiukan höllätä, jättää reilun turvavälin ja ajaa sen edellä menevän mukaan?
 
dfdf
Onkos kukaan maininnut vielä niitä liikennevaloissa hidastelijoita? Jotkut tolvanat alkavat madella jo kauan ennen punaisia liikennevaloja ja tällä käytöksellä tukkivat tien kaikilta takanatulijoilta. Ilman näitä hidastelijoita takanatulijat voisivat ryhmittyä kääntyvälle kaistalle ja pääsisivät ajamaan vihreistä valoista sujumasti. Tyhjää väliä on lisäksi vihreiden vaihtuessa niin paljon, että monta autoa jää tämän hidastelijan takia edellisiin punaisiin liikennevaloihin.

Älkää siis juntit hidastelko kaupungissa liikennevaloissa. Toteuttakaa niitä eko-bensansäästömatelujanne maaseudulla. Ruuhka-aikoina jumuitatte pahasti liikennettä.
 
Argh, varsinkin korkeissa nopeuksissa se mittari näyttää hyvin lähelle todellista nopeutta. Ei sitä nopeutta kuulu arvioida millään mutulla, vaan mittarin mukaan ajetaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
no ei todellakaan näytä, se mittari pitää tarkistaa gps:llä että tietää paljonko se heittää

esim. mulla on todellista vauhtia vain 113 jos mittarissa on 120
 
[QUOTE="aapee";25094855]Mittari valehtelee korkeissa nopeuksissa enemmän kun matalissa. Turhaan pädet siellä, kun väärässä olet.[/QUOTE]

Näin. Mittarivirheen lisäksi on otettava huomioon että muu liikenne hyödyntää poliisin sallima 8+3 km/h ylinopeus (rikesakkoraja + tutkan virhemarginaali).
 
Kaikenlainen ajelu oman halun ja piittaamattomuuden mukaan. Ajellaan persiissä kiinni, ei käytetä vilkkua, sinkoillaan sinne tänne ykskaks, tullaan risteyksestä eteen liian myöhään jne...Yksi varsin huolestuttava ja ärsyttävä asia työmatkalla on punaista päin ajaminen. Jokapäivä näkee ja monta. Itelläkin on usein jo vihreä kun vielä joku tulee eteen mun vuorolla. Ohan se riski jo suojatieläisille että valoja ei uskota ja ajellaan niin kovaa ettei edes ehdi reagoida vaikka norminoepudella ehtis hyvin pysähtyä punaisiin.
 
Noniin, tähän on jo varmaan joku tarttunutkin, en ole nyt lukenut ketjua tästä eteenpäin, mutta pakko kirjoittaa.

Niin ei kuulu tehdä!!! Vaan sun pitää itse ostata sovittaa vauhtisi sen mukaan että pääset liikenteen sekaan. ARGH! Juuri tuo ärsyttää kun jotkut eivät tätä ymmärrä.

Mutta juu, voisi sen vauhtinsa tasaisena pitää että kaistalle tulija voi sen mukaan suunnitella mihin väliin sen autonsa työntää.

Ja vielä lisään sellaisen, että on ihan perusteltua noudattaa tässäkin niitä liikennesääntöjä. Ei tuossa kuulu lähteä arvuuttelemaan että kumpi väistää, vaan on itsestään selvää että se, joka kolmion takaa tulee väistää. Ja kuten joku tuolla sanoikin, on yhtä ärsyttävää kun joku alkaa siihen tilaa tekemään tai väistelemään. Kyllä minä sinne väliin osaan tulla, siihen pitäisi pystyä luottamaan kaikkien muidenkin kohdalla.

Itse katson jo etukäteen, tarvitatessa päätä reilusti kääntämällä, että mihin väliin aion mennä, enkä työnnä itseäni sinne kiihdytyskaistan loppuun, ja ala siellä vasta ihmettelemään.
Kyllä, kyllä, miljoona kertaa kyllä! Kirjotit niin hyvin, mua raivostuttaa tää ihan kamalasti ja oon nyt lohduttunut siitä että en oo yksin tän kanssa. :heart::flower:
 
Tämä onnistuu hyvin silloin kun ei ole ruuhkaa. Mutta heti kun on enemmän autoja liikenteessä niin ne ajaa niin peräperää, että sinne väliin on niin perhanan mukavaa ja turvallista tunkea. (joskus jopa mahdotonta jos haluaa välttää hengenvaarallisisa tilanteita)

Kaikki jo yllämainitut asiat ärsyttää muakin. Eniten kuitenkin ärsyttää se, että ei pidetä kunnon turvavälejä. Kiihdytyskaistalta tuleminen ja kaikki ohitustilanteet ovat mahdottomia motarilla ruuhka-aikaan.
Kyllä pääkaupunkiseudulla (missä siis pääasiallisesti ajelen) aina on toiminut liittyminen kaikkina aikoina. Jokasen auton edessä ja takana (tai edes jommassa kummassa) on vähintään yhden auton mitta, mihin voi itsensä laittaa. Kun taas ruuhka on sitä tasoa että seisotaan paikallaan tai mennään max. kävelyvauhtia niin laittaa sen vilkun päälle niin hyvin äkkiä saa tilaa. Hitto, en muista koskaan pysähtyneeni kiihdytyskaistalle paitsi muutaman kerran, kun edessäajava on pysähtynyt. On hirveän vaikea käsittää sitä edes. Kiihdytyskaistalla hidastelu ja pysähtyminen on mitä mahtavimpia liikenteen tukkijoita.
 
[QUOTE="aapee";25094855]Mittari valehtelee korkeissa nopeuksissa enemmän kun matalissa. Turhaan pädet siellä, kun väärässä olet.[/QUOTE]
Se on ihan sama mitä se mittari näyttä, kunhan itse ajaa mittauspisteen ohi ja säätää nopeuden mittariheiton mukaan. Meillä yhden auton mittari näyttää 70 km/h, vaikka se todellinen vauhti onkin jo 80km/h. Nimim. mies ajoi "kaheksaakymppiä" peltipoliisiin.

Puhutaan sitten puutaheinää... Keles. :D
 
Mut oikeesti mun piti vastata tähän alkuperäseen kysymykseen:
-Mopot ilman valoja ja kävelijät ilman heijastimia pimeällä.
-Yllättävä tietyöruuhka silloin kun olis ollut kiire
-Ihmiset jotka tekevät itsemurhan hyppäämällä junan/metron eteen.
-Se kun ajan missä tahansa paikassa (kaupungissa) ensimmäistä kertaa, eikä tiemerkinnät näy ja/tai kaistojen yläpuolella ei ole opasteita (olen hyvä eksymään).
 
Keijupölly
Eniten ärsyttää liikenteessä se, kun ihmiset ei lähde valoista, kun ne vaihtuu. tai kun lähtee, niin lähdetään niin hitaasti, että autokin melkein heillä sammuu ja valo ehtii vaihtua taas punaiseksi. Sen ymmärrän, että jollain voi vaikka räveltäessä auto sammua siihen risteykseen, mutta kun saa lähdettyä, pitäisi mennä, eikä jäädä siihen hinaamaan.

Toinen juttu on se, että ei joka käännöksessä ole pakko sitä nopeutta laskea viiteen kilometriin tunnissa, varsinkin, jos ei ole liukasta.

Kolmas juttu on se, että tehdään moottoritien kiihdytyskaistasta tetrispeli sillä, että ei kiihdytetä, vaan yrtetään puikahtaa 60 kilometrin tuntivauhdilla tielle, jossa muuta ajaa satasta.: /

Sit ärsyttää, että joku ajaa ihan pepassa kiinni.
 
Ken guru
Kyllä pääkaupunkiseudulla (missä siis pääasiallisesti ajelen) aina on toiminut liittyminen kaikkina aikoina. Jokasen auton edessä ja takana (tai edes jommassa kummassa) on vähintään yhden auton mitta, mihin voi itsensä laittaa. Kun taas ruuhka on sitä tasoa että seisotaan paikallaan tai mennään max. kävelyvauhtia niin laittaa sen vilkun päälle niin hyvin äkkiä saa tilaa. Hitto, en muista koskaan pysähtyneeni kiihdytyskaistalle paitsi muutaman kerran, kun edessäajava on pysähtynyt. On hirveän vaikea käsittää sitä edes. Kiihdytyskaistalla hidastelu ja pysähtyminen on mitä mahtavimpia liikenteen tukkijoita.
Samaa ajattelin, ja joka päivä liityn ruuhkan sekaan, kuten n. puolen tunnin päästä tulen taas tekemään. En muista yhtään kertaa etten sinne sekaan olisi sujuvasti päässyt. Ja pääkaupunkiseudulla siis myös ajelen päivittäin.

Liikennettä tukkii se, että ajetaan jonossa nopeasti kiihdytyskaistan loppuun (yritetään kiilata mahdollisimman eteen?), ja sitten vasta yritetään änkeä väleihin. Tällöin muodostuu usein monien autojen jono, eikä kukaan pääse eteenpäin, vaan koko liikenne pysähtyy siihen kävelyvauhtiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"vieras"
Noniin, tähän on jo varmaan joku tarttunutkin, en ole nyt lukenut ketjua tästä eteenpäin, mutta pakko kirjoittaa.

Niin ei kuulu tehdä!!! Vaan sun pitää itse ostata sovittaa vauhtisi sen mukaan että pääset liikenteen sekaan. ARGH! Juuri tuo ärsyttää kun jotkut eivät tätä ymmärrä.

Mutta juu, voisi sen vauhtinsa tasaisena pitää että kaistalle tulija voi sen mukaan suunnitella mihin väliin sen autonsa työntää.

Ja vielä lisään sellaisen, että on ihan perusteltua noudattaa tässäkin niitä liikennesääntöjä. Ei tuossa kuulu lähteä arvuuttelemaan että kumpi väistää, vaan on itsestään selvää että se, joka kolmion takaa tulee väistää. Ja kuten joku tuolla sanoikin, on yhtä ärsyttävää kun joku alkaa siihen tilaa tekemään tai väistelemään. Kyllä minä sinne väliin osaan tulla, siihen pitäisi pystyä luottamaan kaikkien muidenkin kohdalla.

Itse katson jo etukäteen, tarvitatessa päätä reilusti kääntämällä, että mihin väliin aion mennä, enkä työnnä itseäni sinne kiihdytyskaistan loppuun, ja ala siellä vasta ihmettelemään.
Jos sä joudut kiihdytyskaistalla vilkuilemaan taakse, niin silloin sä ajat liian hiljaa, eli hiljempaa kuin sen kaistan liikenne johon olet liittymässä.

Oikeaoppisesti homma tehdään niin, että edestäpäin katsotaan sopiva väli ja kiihdytetään vauhti riittävän suureksi turvallista kaistanvaihtoa varten.
 
Ärsyttävää on, että ensin ajellaan rauhallisesti sen 70km/h 80 alueella ja silmät kiiluen huomataan sitten, että nythän alkoikin se ohituskaista, rajoitus pysyy kyllä samana, mutta vauhti kiihtyy sen verran, että takana ajavan ei tarvi mennä ohi ilman tuntuvaa ylinopeutta.

Risteyksen lähestyessä vähennetään nopeutta, ollaan edelleen siinä keskellä tietä, hiljennetään entisestään, edelleenkään ei tietoakaan mihin hittoon sitä tästä nyt kääntyisi.. Kunnes viimein mittari näyttää nopeudeksi 10km/h ja sitten käännytään, samalla siinä rattia vääntäessä tulee mieleen, että joo, vilkku päälle. Kiitos, sehän auttoikin sitten aivan hemmetisti!
 
Se takapuolessa kiinni ajaminen (pelkääkö ne eksyvänsä?!) ja se, että ainakin täällä päin ihmiset tuntuvat olemaan täysin kyvyttömiä käyttämään vilkkua. Myös väärillä kaistoilla surffaavat ihmiset ottavat pattiin, kun sitten äkkiarvaamatta kääntyvät eteen... Vielä ehtii väistää, mutta liukkaamilla keleillä voi pelti mennä lommoillekin.
 
"vieras"
Näinä pimeinä päivinä raivostuttaa pimeillä pyörillä ja ilman heijastimia kulkevat. yhtäkkiä saattaa suojatielle vilahtaa fillarilla joku musta hahmo mustalla pyörällä jossa ei ole valoja, ei heijastimia -ja semmoinen kun ei näy sadesäällä yhtään!!! Ja jos semmoinen haluaa hengestään päästä, niin tehköön sen jotenkin muuten kuin syöksymällä mun auton eteen.

Tänään taas meni hyvä sauma edetä risteyksessä, kun eräs autoilija ei sitten voinut ajoissa laittaa vilkkua päälle ja osoittaa aikeensa kääntyä.

Eikä se kiertoliittymä ole rakettitiedettä. Ihan vaan ennen poistumista käytetään sitä vilkkua oikealle osoittamaan että siitä ympyrästä on poistumassa, ei suinkaan vilkutella sinne tänne ja koko ajan -tai olla kokonaan vilkkua käyttämättä.

Ja jos vasemmalla on kaista vasemmalle kääntyville, oikealla suoraan tai oikealle meneville, niin älkää nyt helvetti soikoon ajako siitä vasemmalta kaistalta suoraan, ja sen oikealla kaistalla ajavan eteen!!!

Perkeleen tunarit.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25095282]Jos sä joudut kiihdytyskaistalla vilkuilemaan taakse, niin silloin sä ajat liian hiljaa, eli hiljempaa kuin sen kaistan liikenne johon olet liittymässä.

Oikeaoppisesti homma tehdään niin, että edestäpäin katsotaan sopiva väli ja kiihdytetään vauhti riittävän suureksi turvallista kaistanvaihtoa varten.[/QUOTE]

Miten sä käytännössä toteutat tämän, jos satut kiihdytyskaistalle niin, että siellä kohdalla ja edessäpäin on tyhjää ja hieman taempana moottoritiellä on tulossa autoja joiden nopeutta et tiedä? Sokkona syöksyt eteen toivoen, ettei ne tule perässä lujempaa kuin sinä?
 
katatsu
Jos ei vilkuteta. Varsinkin liikenneympyrässä tämä ärsyttää, itse katson jo kauempaa että tuleeko autoja, että pääsen pysähtymättä jatkamaan matkaani. Jaa, auto tulee, pysähdytään... Aha, sepä kääntyki eikä vilkuttanu! Voi jessus...

Perseessä kiinni ajajat. Vois ajaa kauempana, jos ei meinaa ohittaa.

Typerät ohittelijat, tyyliin "pakko ajaa ohi kun edessä pikkuauto + naiskuski", vaikka tämä pikkuauton naiskuski ajais ylinopeutta...

Autoletkassa väkisillä pieniin väleihin änkeävät pöllöt.

Hidastelijat. Kaunis aurinkoinen kesäpäivä ja ajetaan satasen alueella alle 80km/h. Saanen kysyä miksi? Jos autolla ajaminen pelottaa, voipi siirtyä linja-autoon tai apostolin kyytiin.

Ja kerran sattui varsinainen älykääpiö mun tielle. Ajelin yöllä töiden jälkeen (klo. 4) kotia, nopeusrajoitus 100km/h. Edessä auto, joka ajaa 80km/h. Lähden ohittamaan. Eiköhän kuski paina kaasun pohjaan... Menin kuitenkin ohitse, kuskina tottakai mies farmariautolla. Ilmeisesti häntä vitutti, kun nainen ajaa pikkukäppyräautolla ohitse...
 
"vieras"
Ai joo, miksi pitää alkaa hidastamaan ennen risteyttä kun vihreät palaa, ikään kuin jäädään odottamaan että valot vaihtuisi punaisiksi? Ja joo, vaihtuuhan ne, heti sille hidastajan perässä ajavalle.

Ja miksi helvetissä kääntyessä monet koukkaa kääntymissuuntaa vastakkaiseen suuntaan ensin? Kyllä se normaalikokoinen auto tavallisessa risteyksessä mahtuu kääntymään muutenkin.
 

Yhteistyössä