Mikä voisi olla väsymyksen taustalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unikeko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unikeko"

Vieras
Olen 30v kahden lapsen äiti ja olen kärsinyt kovasta väsymyksestä jo vuosia. Taustaa sen verran että olen myöskin yksinhuoltaja mutta en koe että esim lastenhoito tai yksinhuoltajuus olisi mitenkään "rankkaa" tai väsyttävää, päinvastoin lapset ovat syyni nousta aamulla ylös ja elämämme on täysin mallillaan ja kunnossa. Molemmat ovat jo koululaisia.
Minulla todettiin viime kesänä kilpirauhasen vajaatoiminta, joka selitti lihomisen ja ajateltiin myöskin että väsymys hoituisi lääkityksellä, mutta toisin on käynyt. Arvot ovat nyt kohdillaan mutta väsymys jatkuu. Verensokereissa ei pitäisi olla ongelmia, toisinaan sisareni mittarilla tulee mittailtua ja arvot ovat aina olleet kunnossa (paasto, ennen ruokaa joskus ruoan jälkeen, milloin mitenkin). Vatsa toimii normaalisti, kuukautiskierto on kunnossa, syön normaalisti ja terveellisesti, vaikka ehkä hieman parantamisen varaa on. Yritän myöskin liikkua lähes päivittäin.

Saatan kevyesti nukkua reilusti kellon ympäri kun lapset ovat isällään, aamuisin on ihan järkyttävän vaikeaa nousta ylös, silmät eivät pysy auki ja yleensä palaankin nukkumaan kun lapset menevät kouluun ja olen aamupalan syönyt mitenkuten hereillä pysytellen. Iltaisin en ole ihan niin väsynyt mutta väsynyt silti.
Jaksan normaalisti käydä kaupassa, hoitaa juoksevat asiat, mutta tammikuussa aloittamani koulu keskeytyi koska en vain päässyt aamuisin kouluun lähtemään. Niinä aamuina kun pääsin liikkeelle olin kuin jokin zombie ja itkin välitunnit vessassa kun väsyttää. Kokeiltiin että siirryin iltakoulun puolelle mutta asiaa ei parantanut mitenkään.

Nyt koulu on siis kesken, te-toimisto keskeyttänyt työttömyyspäivärahan maksun ja sossu nikottelee, pitäisi kuulema olla lääkärintodistus mutta saako sitä näillä oirein edes, leimataanko minut hulluksi ja toisekseen, mikä minua vaivaa?

Muut veriarvot on otettu 2009 jolloin jo olin väsynyt jatkuvasti ja ne olivat silloin kunnossa. Muutostahan on toki voinut tapahtua.

Onko ruokailu varmasti kunnossa?Ateriavälit,ei liikaa hiilihydraatteja yms.Ihmisellä voi olla anemia vaikka luulee syövänsä hyvin,siksi takerruin syömisiin.Entä tuntuuko kaikki suorittamiselta?Sanoit,että saat hoidettua asiat ja olet iloinen,mutta tuntuuko se suorittamiselta kuin ikäänkuin vaatisit sitä itseltäsi?Silloin vois kyseesä kuitenkin olla eräänlaista uupumista,jola selittäisi väsymisen.Entä oppimisvaikeutta,adhd taipumusta..Onko sellaista diagnosoimatta?Nekin voi olla väsyttäviä jotka korostuu nyt kun olet yksinhuoltaja.

Aika harva kai luki koko aloitusta, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta josta arvot ovat kunnossa tällä hetkellä. Hb on kunnossa, liikun, syön niin säännöllisesti kun pystyn ja mahdollisimman terveellisesti. Ainoa mihin sorrun noin kerta viikkoon on sipsit :ashamed:

Kotielämää en koe mitenkään suorittamisena vaan asiat hoituu omalla painollaan ja rutiinisti. Silloin tällöin lomaillaan kuten muutkin perheet. En ole myöskään stressaavaa tyyppiä.

Ainoa huoli päällimmäisenä on nyt tuo raha-asia, työkkäri vaatii todistusta enkä oikein tiedä voiko sellaista tästä syystä saada edes.

Olin muka lukevinani mutta en huomannut hb-kohtaa. Hyvä että kaikki ne kunnossa. Kysyin liikutko koska itse tarvitsen liikunnan (kuntosali) takia enemmän rautaa ja D-vitaa tai kuolen väsymykseen. Lisäksi 2L vettä päivässä liikuin tai en, koska muuten kiukuttaa väsyttää eikä jaksa keskittyä.

Onko se kilppariasia tutkittu kunnolla? Ymmärtääkseni tyroksiini on vain yksi kilpparin tuottamista hormoneista, joten pelkkä tyroksiinilääkitys ei välttämättä riitä. Ja onko arvot ylipäätään mitattu milloin viimeksi. Nehän voivat heittelehtiä. Kovasti nyt kuulostaisi siltä, ettei sun sairautes hoito oo ihan balanssissa.

Oletko ylipainoinen? Terveellinen ruokavalio auttaa oikeasti. Minäkin nukuin aina ennen jatkuvasti, kun mussutin pelkkiä epäterveellisiä ruokia ja herkkuja. Nyt on paljon energisempi ja pirteämpi, kun syö terveellisesti ja kohtuudella.

Löäkäriin tuon väsymyksen takai. Taustalla voi olla ihan oikea sairaus, joka tuota aiheuttaa. Itsellä esim. MS-taudin häiritsevin oire on juuri fatiikki, joka on välillä hyvin lamauttavaa väsymystä. En siis todellakaan sano, että aloittajalla olisi sama sairaus, vaan sanon, että moniin sairauksiin liittyy oireena väsymys.

Yhteistyössä