Mikä ihme voi olla syynä kuk AINA vaan väsyttää???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hb on hyvä,verensokerit on kunnossa. Synnytyksen jälkeinen masennus oli mutta koen etten tällä hetkellä ole masentunut vaan väsynyt. Lapset 9v ja pienempi 1v10kk. Pienempi nukkui ekan 1,5v huonosti mutta on ne unet nyt asettuneet. Nukun lähes aina vapaapäivinä päikkäreitä ehkä 30min. Yöunta tulee ehkä 7h.

olen kyllä aina ollut ajoittain väsynyt mutta nyt tuntuu että pahenee vaan.

Hb on hyvä,verensokerit on kunnossa. Synnytyksen jälkeinen masennus oli mutta koen etten tällä hetkellä ole masentunut vaan väsynyt. Lapset 9v ja pienempi 1v10kk. Pienempi nukkui ekan 1,5v huonosti mutta on ne unet nyt asettuneet. Nukun lähes aina vapaapäivinä päikkäreitä ehkä 30min. Yöunta tulee ehkä 7h.

olen kyllä aina ollut ajoittain väsynyt mutta nyt tuntuu että pahenee vaan.

Enemmän ulkoilua.
Juothan vettä tarpeeksi? Oletko laihtunut?

Mulla alkoi tollanen päivittäinen masennus joskus 24 vuotiaana, eikä ole sen jälkeen hävinnyt. Ainoa hetki kun ei väsytä, on jos teen koko ajan jotain aktiivista. Mutta hetkeksikin jos pysähtyy, niin olen aivan valmis nukahtamaan.

Syytä ei tiedetä.

Pitkäaikainen unettomuus ja raskas vauva-aika pistäneet aivoista serotoniinit tosi vähille? Tarkista ensialkuun edes nämä:

-saatko riittävästi omega3-öljyjä? Lisää tabletteina, syö kalaa ja käytä vaikka chia-siemeniä + avocadoa, niissä on reilusti
-D-vitamiinia väh. 50 mg/vrk, muut vitamiinit?
-oletko nukkunut univajeesi pois, 1-2 yötä ei riitä paikkaamaan yli vuoden univelkaa?
-liikaa hiilareita ruokavaliossa? Liikaa viljoja, maitotuotteita? Lisää kasviksia, hedelmiä, proteiinia, vähennä viljoja ja maitotuotteita
-liian vähän liikkumista, väsymys vie voiton eikä jaksa liikkua riittävästi?

Kokeile syödä aamiaiseksi paljon proteiinia ja raskasta, syö lounaalla vain kevyttä kasvista. Sulla voi olla aivoissa serotoniinivaje, se voi korjautua ihan jo syömällä paremmin.

Ulkoilen kyllä päivittäin. En oo laihtunut. Kilpirauhaskokeet otettu ehkä kolmisen vuotta sitten ja ne oli silloin ainakin ok. Silloin ei väsytä kun olen lenkillä tai kun teek just aktiivisesti jotakin mutta heti kun lopetan olen kuoleman väsynyt. Perusverenkuva otettu hiljattain ja siinä oli kaikki ok. En ymmärrä. Kuopuksen päikkäriajan olis mukava tehdä esikoisen kanssa jotain tai vaikka itsekseen mutta enpä vaan jaksa kun väsyttää. Se jos mikä masentaa.

Jos kolme vuotta sitten kilpparikokeet oli ok, niin ei se tarkoita että ne vielä olisivat ok. Mä sairastuin vajaatoimintaan kun nuorimmainen oli 1v 6kk , ilmeisesti jo synnytyksen jälkeen ne ongelmat alkoi, kun näin jälkeenpäin mietin. Kesäkuussa oli kilppari arvot oli hyvät, mutta jo marraskuussa selvä oikea vajaatoiminta, ettei mitään rajatapauksia...
Home on kyllä kans yks väsyttävä...

No omalla kohdallani en yhtään ainakaan ihmettelisi, sillä väsymyksen mukana on ollut myös jatkuvaa yskää jo ainakin neljä vuotta. Ainakin..

Siitäkään en tiedä mistä johtunee, joskus on pieni kausi kun ei niin paljon yski ja taas jatkuu. Tuntuu jo lähinnä joltain krooniselta.

Niin minäkin yskin yli vuosikymmenen, hoideltiin atsmana jne.... Oireet vaan jatku ja paheni, kunto romahti.

Mä en ainakaan pärjää millään 7h unilla. Olen sitten iltapäivällä ihan töttöröö ja hyvä jos ruokaa jaksaa laittaa, pakko päästä kotona pitkälleen sohvalle. Plus että pitäisi jaksaa ajaa 2h autoa vielä tuollaisten yöunien jälkeen, no välillä menee mutta pidemmän päälle, aamut jaksaa mutta iltapäivisin alkaa maisemat vilistää aika epäterveeseen tahtiin silmissä.
8-8,5h yöunet joka yö, niin ei väsähdä iltapäivällä ja virtaa on kunnon ajatustyöhön koko hereilläoloajan.

Mä en ainakaan pärjää millään 7h unilla. Olen sitten iltapäivällä ihan töttöröö ja hyvä jos ruokaa jaksaa laittaa, pakko päästä kotona pitkälleen sohvalle. Plus että pitäisi jaksaa ajaa 2h autoa vielä tuollaisten yöunien jälkeen, no välillä menee mutta pidemmän päälle, aamut jaksaa mutta iltapäivisin alkaa maisemat vilistää aika epäterveeseen tahtiin silmissä.
8-8,5h yöunet joka yö, niin ei väsähdä iltapäivällä ja virtaa on kunnon ajatustyöhön koko hereilläoloajan.

Joka paikkaa kerkeävät ja 4h yöunilla selviävät supermammat vetää ihan varmaan salaa kokaa..

Joka paikkaa kerkeävät ja 4h yöunilla selviävät supermammat vetää ihan varmaan salaa kokaa..

Unentarve vaihtelee eri ihmisillä ja varmasti riippuen elämäntilanteestakin. Olen perheellinen opiskelija, joten stressiä riittää, mutta en ole koskaan nuorempanakaan jaksanut vähillä yöunilla. Eikä näinä aikoina kun jostain syystä nukkuu vähemmin, niin ole kyllä mitenkään luovakaan, joten parempi vain että nukkuu kunnon yöunet, niin ei mene hyvät iltapäivän tunnit hukkaan.

Unentarve vaihtelee eri ihmisillä ja varmasti riippuen elämäntilanteestakin. Olen perheellinen opiskelija, joten stressiä riittää, mutta en ole koskaan nuorempanakaan jaksanut vähillä yöunilla. Eikä näinä aikoina kun jostain syystä nukkuu vähemmin, niin ole kyllä mitenkään luovakaan, joten parempi vain että nukkuu kunnon yöunet, niin ei mene hyvät iltapäivän tunnit hukkaan.

No se olikin vitsi :)

Totta puhut (y)

Täytyy pyytää varmaan uudestaan ne kilppariarvot nyt ainakin. Hb on 149.
tk:ssa eivät salettiin suostu niitä mittaamaan mutta täytynee mennä yksityiselle sitten.