mikä vaikeus pk:soissa ja kerhoissa pukea sään mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi syksy!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi syksy!

Vieras
ei varmaan sais yleistää, mutta useilla sama ongelma...

Keväisin ja näin syksyllä ilmat vaihtelevat hurjasti kellon ajoista riippuen...mikä ihmeen vaikeus on riisua lapselta vaatetta, kun lämmintä ulkoilun aikaan jo reilu 20 astetta. Päälle puetaan AINA samat vaatteet kun lapsella on tullessa ollut. Yritän pukea "helposti" muunneltavat vaatteet lapsille kerhoon, jotta takin voi ulkoiluksi jättää laittamatta eikä tarvitse hikipäässä ulkoilla. Aamulla ilma viileä ja pilvistä ja matkaa kerhoon, joten takit päälle napattava ja puoliöta päivin jo kuuma 20 astetta lämmintä. eikun vaan työnnetään takki päälle ja itse hoitajakin t-paidassa hikeä pyyhkii....

onko maalaisjärki täysin sammumassa näiltä ammattikasvattajilta, jotta voihan sitä vaatetta hieman vähentää kun lämmin on...

No rouva on hyvä ja menee itse hoitamaan isompaa katrasta lapsia. Joissa osalla on helpommin kylmä ja osalla taas lämmin. Siinä kun sinulla on edessä ne 10-12 lasta niin vieläkö muistat kenellä pitää millaisetkin vermeet olla, vallankaan jos lapsi ei itse koe asiaa huonoksi?

En ole alalla mutta maalaisälliä löytyy sen verran että ymmärrän asian vaikeuden. Helppohan se oman kersan kanssa on muistaa - mutta kun nuo lapset on erilaisia.

itse olen päiväkodissa töissä ja jos ryhmässä 16 lasta, niin voin kertoa , että monella vanhemmalla eri toiveet.. esim. jos se 20 astetta lämmintä niin toisille ok , että on lyhyet vaatteet, mutta toiset haluvat ehdottomasti paksun takin päälle ettei vaaaaaaaan vilustu! syksyhän jo on :p
kyllä usein saa kuulla siitäkin, kkun on päiväkodissa vilustuttu sen takia et tädit ei laita tarpeeks vaatetta päälle.. taaaaaai sit toisinpäin . ei oo helppooo ei :D

Muksut osaavat yleensä itse sanoa. Yhden kerran mua on ottanut pukeminen aivoon. Hain 2v lapsen perhepäivähoitajalta. Oli kevään ekat plussakelit ja aurinko paistoi. Lapsella oli kaksinkertaiset sisävaatteet, villapuku ja topat. Oli aivan läpimärkä hiestä ja niin janonen, että piti käydä kotimatkalla kaupasta mehua. Pientä harkintaa voi käyttää.

voihan se toki olla niinkin...auttaisikohan lappu jos on kylmä pue takki jos on kuuma tarkennus plus 20 astetta lämmintä jätä takki pukematta. jos siis tarvitaan tietty aste raja ettei vaan mene liian vaikeaksi. samapa tuo tietysti toisaalta tuolle tunnin ulkoilulle...ehkäpä minulla on vaan liikaa aikaa ihmetellä. ihmetyttää se silti. kerhossa on 9 lasta ja kaksi aikuista...

meidän martta-peppiina tekee niin kun sille sanotaan. ei vielä osaa yhtään itse ajatella että takin voisi vaikka ulkona riisua kun on hiestä märät hiukset ja selkä märkänä. 2 ja puoli vuotiaalla ei vielä omaa järkeä riittävästi arvioimaan säätä tai pukeutumista.

ja kyllä olen ollut 20 lapsen ryhmässä työssä ja kyllä olen käyttänyt järkeäni ja vähennellyt kuumalla pihalla lapsilta takkeja päältä jos ovat hikisiä olleet..ja ei minulle ole kukaan koskaan valittanut.

No en ihmettele yhtään vaikka tarhan tädit laittaakin lapsille takit päälle kun ne on niissä vaatteissa hoitoon aamulla tullutkin, mull näiden kahden omankin oikeanlainen vaatetus on yleensä hukassa. Olin jotenkin yllättynyt kun toiset laittaa jo välikausi vermeitä ja met hipsitään ihan tavan gollareissa, vaikka "pohjoisessa" asustetaan. Toisinaan aurinko paistaa, mittari näyttää +17, maa on vielä puolilta päivin litimärkä, tuulee aina... vaikeeta on :)

[QUOTE="aloittaja";28886636]voihan se toki olla niinkin...auttaisikohan lappu jos on kylmä pue takki jos on kuuma tarkennus plus 20 astetta lämmintä jätä takki pukematta. jos siis tarvitaan tietty aste raja ettei vaan mene liian vaikeaksi. samapa tuo tietysti toisaalta tuolle tunnin ulkoilulle...ehkäpä minulla on vaan liikaa aikaa ihmetellä. ihmetyttää se silti. kerhossa on 9 lasta ja kaksi aikuista...

meidän martta-peppiina tekee niin kun sille sanotaan. ei vielä osaa yhtään itse ajatella että takin voisi vaikka ulkona riisua kun on hiestä märät hiukset ja selkä märkänä. 2 ja puoli vuotiaalla ei vielä omaa järkeä riittävästi arvioimaan säätä tai pukeutumista.

ja kyllä olen ollut 20 lapsen ryhmässä työssä ja kyllä olen käyttänyt järkeäni ja vähennellyt kuumalla pihalla lapsilta takkeja päältä jos ovat hikisiä olleet..ja ei minulle ole kukaan koskaan valittanut.[/QUOTE]

Tärkeintähän on että jokaisen lapsen mukana tulee käyttöohje kirja niin menee hoitajien aika niitä lueskellessa.

Tai sitten mennään mihin resurssit milloinkin pystyy. Kai sun Martta-Peppiina osaa jotenkin ilmoittaa jos on kurja olla?? Harvempi meistä hikeen kuolee tässä maassa. Jos se Marttaa itseään ei häritse niin miksi äitiä pitäisi häiritä? Kyllä 2,5 vuotias sentään kai osaa tuntojaan ilmaista sanoin tai sitten vaikka kiukkuamalla?

Mä olen aikuinen ja silti aina silloin tällöin huomaan pukeneeni liikaa tai liian vähän. Olen hengissä edelleen. Niin on lapseniki jotka taatusti olen joskus väärin pukenut, vaikea heidän puolesta sanoa millaisestä lämpötilasta välittävät. Jos ovat ilmaiseet että palelee niin sit on lisätty vaatetta. Jos taas pienempänäkin alkoi kiukkuisuus niin tiesi melkein heti tsekata onko kuuma.

Mutta jos Martta-Peppiina ei anna mitään osviittaa - voisko hänellä olla ihan ok, vaikka pikku hiki olisikin?

Yhteistyössä