miten päiväkodin työntekijät eivät osaa pukea lapsia sään mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumio

Vieras
Laitoin 5-vuotiaalle tyttärelleni tänään päiväkotiin sekä välikausiasun että ohuen verkkariasun, jotta voi pk:n tädit sitten sään mukaan valita paremman vaihtoehdon.

Lapsen isä haki tytön päiväkodista. Mittari näytti n.20. Piha on suojainen, johon ei tuule yhtään. Isällä oli jo t-paidassa kuuma. Lapset olivat kaikki puettuina välikausiasuihin. Omalla tyttärelläni oli vielä legginssit välikausihousujen alla.

En vain voi ymmärtää tätä järjenköyhyyttä. Lapset olivat ihan pakahtumaisillaan. Oma lapseni valitti heti kuumuutta ja sanoi, että tädit eivät antaneet riisua edes takkeja. Lapsen isä oli heti pihassa riisunut takin ja housut lapselta ja tyttö ihan kylpi hiestä. Mitään järjellistä selitystä mies ei saanut pukeutumiselle. Hoitajat itse olivat lyhythihaisissaan tai paidoissaan. Kenelläkään aikuisella ei ollut takkia.

No vielä ymmärtää sen, jos joku sijainen on ajattelematon ja pukee välikausiasun, mutta jos lapsi tulee itse pyytämään, että saako takin riisua, en ymmärrä miksi ei anna.

Ehkei kannata laittaa sinne pk:hon mukaan, kuin sellaiset vaatteet mitä haluaa lapselleen päälleen. Ja kyllä 5 v. osaa lisätä/vähentää vaatetustaan olotilansa mukaan, siitä antaisin palutetta johtajalle, että ovat kieltäneet.

Kyllä tänään puistossakin näky noita välikausilapsia ihan omien vanhempien pukemina, et voihan se olla, että pelätään vanhempien reaktiota, jos ei ole välikausiasua päällä, vaikka vanhempi sen on päiväkotiin tuonut.

[QUOTE="niin";26309736]Ehkei kannata laittaa sinne pk:hon mukaan, kuin sellaiset vaatteet mitä haluaa lapselleen päälleen. Ja kyllä 5 v. osaa lisätä/vähentää vaatetustaan olotilansa mukaan, siitä antaisin palutetta johtajalle, että ovat kieltäneet.[/QUOTE]

Säät ovat niin arvaamattomia vielä. Viikonloppuna oli vk-asulle tarvetta. Lämpö nousi kuitenkin yli 10 astetta vuorokaudessa, mlteu hellerajaan. Aamulla ei ole voi tietää, minkälaista on päivällä. Oletin päivädin henkilökunnan osaavan pukea lapset sään mukaan. Ja olivat todella kieltäneet vaatteiden vähentämisen. Aikuisten tehtävä on varmistaa, että vaatteet ovat sopivat.

Eihän vk-puku sinänsä paha varmaan ole, mutta kai sieltä alta vois jotain välikerroksia jättää pois. Esim. laittaa sen puvun ihan vaan legginssien ja paidan päälle? niin me muksuna kuljettiin jos oli ohut puku päällä ja lämmintä. Verkka-asut oli hankalia kun ne oli aina jostain märkänä, kevyemmät tuulihousut (tai no mitkälie vk-housut) piti vettä niin ei haitannut jos maa oli märkä tai jotain.

Typerää kyllä jos ei ole saanut vähentää vaatetusta jos on kuuma, kyllä 5-vuotias jo osaa miettiä onko hyvä vai ei.

Aika erikoista. Sitten on se toinen puoli asioissa: meidän päiväkodissa kaikki lapset olisi puettu säänmukaisesti, jos vain olisi ollut vaatteita, joihin pukea asianmukaisesti. Ilman hattua tuli tuollaisena hellepäivänä huomattava osa lapsista. Eli selkeästi vanhemmatkin ovat vielä talviterässään. Hoitajien neuvot asianmukaisesta pukeutumisesta kun eivät kulje läheskään aina koteihin asti.

Aurinko aiheutti jo aamupäivänä lasten ihoon punoitusta. T -paidoilla ei voinut olla kauan aikaa sitten iltapäivällä. Kun
läheskään kaikilla ei ollut ohuempia vaatteita, osan aikaa lasten ihoja suojattiin turhan paksuilla vaatteilla :/ Varjoa ei pihassa ole ollenkaan.

Toki tässä piti puhua hoitajien järjenköyhyydestä, anteeksi kun vaivasin :P

ei lämmin luita riko.
Enemmän mua ihmetyttää se että kesälläkin lapset puetaan sortseihin ja t-paitaan, vaikka olis VAAN 9 astetta lämmintä, ei sukkia eikä edes pitkähihiasta mukaan. Tätäkin näkee paljon.
Se etä on kesä ei AUTOMAATTISESTI tarkoita sitä että kuljetaan vähissä vaatteissa. Sään mukaan pukeudutaan. ja kyllä mä laittaiian aian päiväkotiin pitkät housut jalkaan,kuitenkin leikkivät maassa ja ainkin täällä rovaniemen korkeudella on vasta jäätkin lähteneet, joten maa on vielä kylmä. Pipoa ei tosin tarvii, mutta kyllä meilä vielä pyöräilessä on ohuet sormikkaat kädessä.
Tänäänkin täällä aamulla oli vaan 2 asteta lämmintä, päivällä saatta olla jo parikymmentä, jotne kyllä nitä lämpimiä vaateitta tarvitsee.

Mä olen jo oppinut että pk:hon ei pidä viedä yhtään mitään vaatetta mitä en halua lapselleni puettavan, harmi vaan sitten että jos lämpötila ei odotetusti menekään niin kuin luulen niin sitten lapsella on kylmä. Olen myös muutaman kerran jemmannut vaatteen x (pipon, villahaalarin jne) repun pohjalle ja kertonut pojalle että se on siellä jos tulee kylmä. Jos ne on esillä niin aivan varmasti hoitajat sellaiset laittavat lapselle päälle.

Mies vei pojan yksi aamu hoitoon enkä ollut muistanut sanoa ettei missään nimessä saa olla pipoa esillä niin haettaessa lasta hoidossa iltapäivällä (piha suojainen, +20 astetta) oli melkein kaikilla lapsilla pipot jne. Pienimmillä reppanoilla pipon kanssa kypärämyssytkin. Ja tottakai hoitajilla t-paidat. Aivan älytöntä, siis todella.

Luuletko Lucifer tosiaan ettei aiheesta ole sanottu montakin kertaa? He vain kohauttelevat olkiaan ja mutisevat jotain. Ja seuraavana päivänä taas sama juttu. Eli sen takia juuri jätämme kaikki liian lämpimät vaatteet pois nykyään tai jemmaamme ne repun pohjille

no sitten teillä on todella ammattitaidottomat hoitajat joille ei kannattaisi lapsia viedä hoitoon. onneksi meillä täällä on ammatti ihmisä joiden kanssa on voinut puhua ja he tekevät vanhempien tahdon mukaan. sääliksi käy lapsianne.

Mittari näyttää 9 astetta nyt, aamu-ulkoilun aikaan lienee 12-13 astetta (auringossa enemmän), maa kasteisen kosteaa... ei tuolla verkkarilla vielä pärjää. Mä ainakin joudun laittamaan vk-housut ja ohuen takin lapselle. Iltapäivällä soisin ettei niitä enää laiteta.

Me saadaan aina moitteita siitä, että lapsella on väärät vaatteet. Yksi kaunis päivä ehti olla, niin heti riensi hoitaja kertomaan, ett liian paksu puku. Kun aamullahan ei tiedä, että päivä voi kääntyä hyvinkin hikiseksi. Eikä meillä vielä ollut kevyempiä vaatteita. Ymmärrystä toivoisi puolin ja toisin.

kyllä se on arpomista näillä keleillä vaatteiden kanssa. pe aamupäivällä oli todella kylmä ja nyt lämmin. säät arvaamattomia vielä toukokuussa. kummasta valitetaan enemmän lapsilla liian kylmä vai kuuma? parempi ottaa varman päälle!

Meillä taas eilen kun hain päiväkodista niin lapset oli t-paidoissa ja sisätrikoissa ulkona. Minuu vähä inhotti se, että ne sisä trikoot oli annettu laittaa pelkästään ulos. Olisivat mielummin otattaneet ne pois ja pelkät ulko verkkarit ja t-paita. Mut ei onneks mitään välikauisvaatteita tarttenu he :) ihme touhua teijän päiväkodissa.

VOI VOI - meillä lapset pukee ITSE päiväkodissa välillä "ne väärät vaatteet" kun syystä x- niin ovat halunneet. 5 vuotias ja 4 vuotias.

Entäs jos se onkin sun herranterttu kun on itse päättänyt nuo vaatteet päälleen laittaa? Ai niin eihän se ole mahdollista

VOI VOI - meillä lapset pukee ITSE päiväkodissa välillä "ne väärät vaatteet" kun syystä x- niin ovat halunneet. 5 vuotias ja 4 vuotias.

Entäs jos se onkin sun herranterttu kun on itse päättänyt nuo vaatteet päälleen laittaa? Ai niin eihän se ole mahdollista

No, haloo. Herranterttuni oli halunnut laittaa ohkasemmat vaatteet, mutta ei ollut saanut lupaa. Nyt ei ole kyse 2 asteesta tai 10 asteesta vaan 20 asteesta. Pitkään aikaan ei ole satanut, joten maa on rutikuivaa. Ja onhan sen arpomista toukokuussa, sen takia olen äitinä varautunut ja laittanut vaihtovaatteita, josta voi aikuinen valikoida sopivat säänmukaiset vaatteet.

Ja kyllä meillä aina aikuset viimekädessä päättävät, mitä vaatteita laitetaan. hme touhua teillä, jos lapsi saa päättää...

Yhteistyössä