Mikä tulee kotipaikaksi ulkomailla syntyneelle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis jos Suomen kansalainen syntyy ulkomaille niin mitä siihen Suomen passin syntymäpaikka -kohtaan tulee? Tuleeko ihan se ulkomainen paikkakunta vai esimerkiksi vanhempien (vaikka äidin) edellinen asuinpaikka mikä on Suomessa ollut ennen ulkomaille muuttoa?

No esimerkiksi mun lapsi syntyi Englannissa, ja on syntyessään britti, mutta minä voin anoa hänelle kaksoiskansalaisuuden. Syntymäpaikka on x Englannissa. Mun mies on britti ja syntyi Saksassa koska isänsä oli silloin armeijan palveluksessa, ja sen syntymäpaikka on x Saksassa, ja on britti.

Enpä ole tätä ennen pohtinut, mutta kai siihen virallinen kotikunta täytyy tulla. Äidin siis, ja se, jossa lapsi tulee asumaan heti syntymänsä jälkeen. Ainakin mulla on se syntymäpaikkana, vaikka äiti lähimmässä kaupungissa/sairaalassa tietenkin synnyttämässä kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No esimerkiksi mun lapsi syntyi Englannissa, ja on syntyessään britti, mutta minä voin anoa hänelle kaksoiskansalaisuuden. Syntymäpaikka on x Englannissa. Mun mies on britti ja syntyi Saksassa koska isänsä oli silloin armeijan palveluksessa, ja sen syntymäpaikka on x Saksassa, ja on britti.

Ja se syntymäpaikkakunta on täällä ainakin asuinkunta lapsen syntyessä. Se ilmoitetaan kun lapsen syntymä rekisteröidään.

Se paikkakunta mikä on äidin kotipaikkakuntana. Monelle tulee siis suomalainen kunta syntymäpaikaksi vaikka syntyisi ulkomailla koska äiti ei ole virallisesti muuttanut ulkomaille.

Se paikkakunta mikä on äidin kotipaikkakuntana. Monelle tulee siis suomalainen kunta syntymäpaikaksi vaikka syntyisi ulkomailla koska äiti ei ole virallisesti muuttanut ulkomaille.

Huomaan, että monet ajattelee ulkomailla asuvaa. Mulle tuli vain mieleen miten sit menisi, jos sattuisi yllättäen ulkomaanreissulla synnytys käynnistymään.

Alkuperäinen kirjoittaja hassua:

Huomaan, että monet ajattelee ulkomailla asuvaa. Mulle tuli vain mieleen miten sit menisi, jos sattuisi yllättäen ulkomaanreissulla synnytys käynnistymään.

Mä synnytin ulkomailla, ja mun virallinen osoite oli Suomessa. Silti pojan passissa on syntymäpaikkana se ulkomainen syntymäpaikkakunta.

Niin no, aloituksessahan luki "vai vanhempien (vaikka äidin) edellinen asuinpaikka mikä on Suomessa ollut ennen ulkomaille muuttoa?", eli sen takia varmaan on lähinnä mielletty ulkomailla asumiseksi.

Ulkomailla asuvan vanhemman lapsen syntymäpaikaksi tietty tulee se missä lapsi syntyy ja asuu, sattumalta ulkomaanmatkalla syntyvästä lapsesta en tiedä mutta olen kyllä silti kuvitellut että tulisi se missä lapsi syntyi. Siis jos meidän alpsi olisi vaikka syntynyt suomenreissun aikana niin olisi syntymäpaikkana ollut se.

Kaverilla, joka on siis vain Suomen kansalainen, on passissa syntymäpaikkana Oslo koska on syntynyt siellä. Syntyi vuonna 1982.

Meilläkin ollaan molemmat avnhemmat Suomesta ja suomenkansalaisia niin kuin lapsetkin luonnollisesti synnyttyään. Silti syntymäpaikkana on tietysti Tukholma koska täällä ovat syntyneet. Outoa edes ajatella että se voisi olla jotain muuta.

Luulisin etta tulee syntymatodistuksessa olevan paikan mukaan. Esim meidan lapset on ulkomailla syntyneet, mutta koska olin viela Suomessa kirjoilla, jouduin virallisesti muuttamaan oman osoitteeni ulkomaille, jotta lapsi pystyttiin rekisteroimaan suomen kansalaiseksi ja sai suomen passin, ja koska syntymatodistuksessa syntyma paikka oli tuolloinen asuinpaikka, niin se on myos passissa. Selkeasti selostettu :D

Mieheni on syntynyt Ruotsissa ja kaksi vuotiaana muuttanut Suomeen.
Kirkonkirjoissa mieheni syntymäpaikkana on äitinsä kotikunta Suomesta, vaikka ei ole asunut siellä päivääkään.
Sotilaspassissa syntymäpaikan kohdalla lukee ulkomaat.

Suomalainen paikkakunta

Entä jos syntyy laivassa keskellä Atlanttia tai lentokoneessa kymmenentuhannen metrin korkeudessa?

Entä jos syntyy laivassa keskellä Atlanttia tai lentokoneessa kymmenentuhannen metrin korkeudessa?

Edelleen, se äidin kotikunta sillä hetkellä kun ollaan sielä Atlantilla tai sielä lentokoneessa.

Yhteistyössä