Mikä teitä oikein ärsyttää korkeakoulutetuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä rassaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Duunarit yleensä ovat melko koppavia ja kehuskelevat itsellään koko ajan. Sitten paikalla olevat korkeammin koulutetut huomaavat tämän heti ja heistä on lähinnä hauskaa tämä ilmiö. Olen itsekin kyllä vaan amis ja mä kieltämättä joskus alan korottaa itseäni korkeammin koulutettujen seurassa.. kai se on joku alitajuntainen alemmuuskompleksi.

Olen itse maisteri ja koulutuksestani olen sitä mieltä että meitä maistereita on yhtäpaljon kuin kärpäsiä kesällä. Joten en hirveään arvoon tuota lukemistani nosta. Mielestäni sivistystä ja koulutusta ei voi rinnastaa toisiinsa. Ihminen voi olla sivistynyt ilman korkeakouluopintoja.
Itse en ole koskaan aliarvioinut ketään hänen koulutuksensa perusteella, enkä ole koskaan nostanut itseäni ja lukeneisuuttani jalustalle.
En myöskään ole koskaan kokenut että ihmiset pitäisivät minua jotenkin ylimielisenä. Oikeastaan ainoat ihmiset jotka ovat arvostelleet opintojani ja kouluttautumistani, ovat appivanhempani. He ovat sitä mieltä että olen "pilannut" itseni ja todellisuudessa sen "oikean" työn tekevät duunarit. No, se on heidän mielipiteensä, suotakoon se heille.
Mutta mutta... En oikein tiedä millä sanalla kuvailisin niitä ihmisiä jotka saavat minut kohottamaan kulmakarvojani. En vain jotenkin ymmärrä ihmisiä jotka elävät siinä omassa pienessä umpiossaan täysin tietämättöminä ympärillä tapahtuvista asioita. Minusta sivistynyt ihminen ottaa omasta tahdostaan selvää asioita, on kiinnostunut maailmalla tapahtuvista asioista sekä ottaa aktiivisesti selvää edes siihen omaan elämään vaikuttavista tapahtumista. Pahinta vielä on että tällainen ihminen pitää kynsin ja hampain kiinni omista mielipiteistään eikä suostu kuuntelemaan toisia ihmisiä.

Viimeksi muokattu:
Olen itse maisteri ja koulutuksestani olen sitä mieltä että meitä maistereita on yhtäpaljon kuin kärpäsiä kesällä. Joten en hirveään arvoon tuota lukemistani nosta. Mielestäni sivistystä ja koulutusta ei voi rinnastaa toisiinsa. Ihminen voi olla sivistynyt ilman korkeakouluopintoja.
Itse en ole koskaan aliarvioinut ketään hänen koulutuksensa perusteella, enkä ole koskaan nostanut itseäni ja lukeneisuuttani jalustalle.
En myöskään ole koskaan kokenut että ihmiset pitäisivät minua jotenkin ylimielisenä. Oikeastaan ainoat ihmiset jotka ovat arvostelleet opintojani ja kouluttautumistani, ovat appivanhempani. He ovat sitä mieltä että olen "pilannut" itseni ja todellisuudessa sen "oikean" työn tekevät duunarit. No, se on heidän mielipiteensä, suotakoon se heille.
Mutta mutta... En oikein tiedä millä sanalla kuvailisin niitä ihmisiä jotka saavat minut kohottamaan kulmakarvojani. En vain jotenkin ymmärrä ihmisiä jotka elävät siinä omassa pienessä umpiossaan täysin tietämättöminä ympärillä tapahtuvista asioita. Minusta sivistynyt ihminen ottaa omasta tahdostaan selvää asioita, on kiinnostunut maailmalla tapahtuvista asioista sekä ottaa aktiivisesti selvää edes siihen omaan elämään vaikuttavista tapahtumista. Pahinta vielä on että tällainen ihminen pitää kynsin ja hampain kiinni omista mielipiteistään eikä suostu kuuntelemaan toisia ihmisiä.

Sivistys ja koulutus eivät kulje käsi kädessä. Mutta jos otetaan 1000 duunaria ja 1000 korkeasti koulutettua niin suurempi osa niistä korkeasti koulutetuista on sivistyneitä kuin niistä duunareista.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä rassaa?;23636154:
Tuntuu, että tällä palstalla tuo kouluttautuneisuus on aikamoinen ärsytyksen aihe. Missään keskustelussa ei saisi mainita koulutustaan. Ärsyttääkö se fakta, että koulututuilla on usein enemmän valinnanvaraa kuin kouluttamattomilla, ainakin periaatteessa? Onko teillä itsellänne jäänyt koulutus hankkimatta, tai muuten mennyt elämä jotenkin ohi, kun se niin kovin raivostuttaa?

MIksi lähihoitaja, asentaja, siivooja tai vammaisten ohjaaja saa olla työstään ylpeä, puhua siitä ja kertoa, miten raskasta se on, kehua itseään päteväksi työssään, sanoa haluvansa tehdä vain koulutustaan vastaavia töitä ja vaatia lisää palkkaa, mutta valtiotieteiden maisteri tai biologi ei?

Jos vammaisten hoitaja jää työttömäksi ja hänelle tarjotaan siivoustyötä, niin sehän on kamala vääryys eikä siihen pidä suostua, sillä hänen osaamistaan tarvitaan varmasti jossain muualla, kunhan hetken odottelee ja onpas nyt kamalaa.

Ekonomin taas pitäisi kiljuen ottaa siivoojan paikka vastaan, sillä eihän tuollaisille maistereille mitään löydy muutenkaan koskaan ja hän on tehnyt muutenkin jo suurta vääryyttä yhteiskuntaa kohtaan opiskelemalla viisi vuotta ja nyt pitäisi vielä oman alan töitä löytyä, pyh. On ne vaan ylpeetä prukkaa nuo koulutetut.

Ja mistä ihmeestä kumpuaa tuo, että esim. akateemiset on ylpeitä nirppanokkia, jotka eivät arvosta yhtään ketään ja kylpevät vain omassa erinomaisuudessaan? Olen liikkunut monenlaisissa piireissä ja enpä ole törmännyt tuollaiseen (toki tämä vain mun kokemus).

Useammin mä olen törmännyt siiihen, että jos itse maisterina olen vaikka samoissa illanistujaisissa raksatyöntekijöiden tai tarjoilijoiden kanssa, niin he itse alkavat alentaa itseään ja sulkevat ikään kuin porukasta pois, kun selviää, minkä koulutustason kanssa he istuvat samassa pöydässä. Usein tähän liittyy myös se, että mitään, mitä sanon, ei oteta vakavasti (oli puhe sitten kukkien kastelusta tai jääkiekosta), kun "eihän me tuollasta maisterien puhetta ymmärretä".

No en mä usko että se koulutus itsessään ärsyttää vaan ehkä se jos se korkeasti koulutettu antaa olemuksellaan ja puheellaan ymmärtää olevansa jotenkin ylemmällä tasolla koulutuksensa takia tai antaa ymmärtää että kaikkien pitäisi olla korkeasti koulutettuja. Tai jotain. En tiiä. Mua ei ärsytä. Kaikenlaisia ihmisiä tässä maailmassa tarvitaan, niin niitä perusduunareita kuin sitte niitä maistereitakin. Ja Suomessa on kaikilla käytännössä mahdolisuus itse päättää oma koulutuksensa taso että jos se korkea koulutus on tärkeää jollekulle niin sillon kannattaa mennä kouluttautumaan korkeasti :D

[QUOTE="vieras";26441042]Sivistys ja koulutus eivät kulje käsi kädessä. Mutta jos otetaan 1000 duunaria ja 1000 korkeasti koulutettua niin suurempi osa niistä korkeasti koulutetuista on sivistyneitä kuin niistä duunareista.[/QUOTE]

Varmaan noin onkin. Itse en vain sitä koulutusta ja sivistystä lähtisi vertailemaan, tämä siis vain minun mielipide.

Mua ei ärsytä mikään sen enempää kuin muissakaan koulutustaustoissa. Sen sijaan mua ärsyttää, kun mun pari "ystävää" siis tuttua todella usein puheissaan mitätöivät korkeasti koulutetut niin, että he eivät muka ymmärrä oikeasta elämästä ja käytännön asioista paljon mitään. Tuntemani korkeasti koulutetut ovat keskimäärin paljon kätevämpiä myös käytännön hommissa kuin "akateemisissa". Minusta tuntuu, että akateemisten haukkujat eivät voi olla kuin kateellisia heille.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä rassaa?;23636154:
Tuntuu, että tällä palstalla tuo kouluttautuneisuus on aikamoinen ärsytyksen aihe.

Totta kai se on, koska kateelliset palstamammat tällä palstalla äpättävät siitä, kuinka eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan. Kyllä minuakin ketuttaisi, jos en olisi palstamammojen tavoin saanut elämässäni mitään aikaiseksi.

Mutta vaikka olen vasta 18-vuotias, niin olen saanut jo elämässäni paljon enemmän aikaiseksi, kuin suurin osa palstalaisista. Koulutuspaikkaa minulla ei vielä ole, koska olen näin nuori, mutta yliopistoon varmasti pääsen. Rahaa minulla on jo paljon enemmän, kuin keskivertopalstalaisella ja minulla on myös rikas ja komea poikaystävä.

Totta kai se on, koska kateelliset palstamammat tällä palstalla äpättävät siitä, kuinka eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan. Kyllä minuakin ketuttaisi, jos en olisi palstamammojen tavoin saanut elämässäni mitään aikaiseksi.

Mutta vaikka olen vasta 18-vuotias, niin olen saanut jo elämässäni paljon enemmän aikaiseksi, kuin suurin osa palstalaisista. Koulutuspaikkaa minulla ei vielä ole, koska olen näin nuori, mutta yliopistoon varmasti pääsen. Rahaa minulla on jo paljon enemmän, kuin keskivertopalstalaisella ja minulla on myös rikas ja komea poikaystävä.

Sivistynyt et ainakaan ole, sillä sivistyneet eivät todellakaan kehu rahoillaan tai rikkailla ja komeilla poikaystävillä.

Mun serkku on yksi, joka aina haukkuu miten turhia korkeakoulutetut ovat. Aina mollaa pomojaan ja selittää suureen ääneen, miten hän itse sitä ja tätä ja minä minä minä minä.
Serkkuni haki kaksi kertaa ammattikorkeakouluun lukemaan insinööriksi, mutta ei päässyt kummallakaan kertaa.. Tekisi mieli joskus sanoa hänelle, että miksi hän sitten itsekin halusi insinööriksi ja vielä kahteen kertaan haki..

[QUOTE="koppis";26441458]Sivistynyt et ainakaan ole, sillä sivistyneet eivät todellakaan kehu rahoillaan tai rikkailla ja komeilla poikaystävillä.[/QUOTE]

No tuo menköön sen piikkiin, että kirjoittaja on vasta 18-vuotias ja nuoruuteen kuuluu luonnollisena osana moinen kehuminen.

[QUOTE="Heluna";26440685]Kyllä se vaan niin on että suuri osa näistä ns. korkeestikoulutetuista on ihan höpöhöpösakkia. Duunista ei tiä mitään ja pomoina ihan surkeita. Ja niin itteensä täynnä että. Ja sitten ollaan olevinaan niin hienoa että kiinnostaa vaan tilastot ja kulttuuri. Harva niistä mistään tavallisista asioista puhuu. Ihan liialliseksi menny kaikki koulutushomma tässä maassa.

Ja duunissa ei ne viitti ees kysyy työntekijöiltä mitään vaikka työntekijä useen tietää paremmin. En sit tiä onko muualla toisin mut kaikissa mun työpaikoissa nää mukamas hienokoulutetut on kyllä suoraan sanoen ihan lusmuja ja teettää kaiken paksan muilla.[/QUOTE]

Mä en tiedä oikein itkisikö vai naurasiko.. Tämä oli jokatapauksessa ehkä idioottimaisin mielipide, mitä olen ikinä lukenut.

[QUOTE="jeppa";26440778]Duunarit yleensä ovat melko koppavia ja kehuskelevat itsellään koko ajan. Sitten paikalla olevat korkeammin koulutetut huomaavat tämän heti ja heistä on lähinnä hauskaa tämä ilmiö. Olen itsekin kyllä vaan amis ja mä kieltämättä joskus alan korottaa itseäni korkeammin koulutettujen seurassa.. kai se on joku alitajuntainen alemmuuskompleksi.[/QUOTE]

Hmm...miten tällaisesta asiasta voi tulla alemmuuskompleksi. Olen duunari, mutta aikoinaan minulla olisi ollut lukion jälkeen kaikki portit avoinna eli olisin päässyt mihin tahansa yliopistoon. Mutta minua ei kiinnostanut, en nähnyt muutaman vuoden yliopisto-opintoja oikotienä onneen. Tutkinto ehkä ja toisten arvostus, mutta ei sen enempää. Raha ja maine, no jos siitä nyt joku tulee onnelliseksi, minä en. Elämänarvot ovat ihan muissa asioissa enkä näe mainetta ja mammonaa tavoiteltavana. Nyt voin tehdä sitä mitä itse haluan, enkä sitä mikä on yleisesti hyväksyttävää ja toivottavaa. Niin ja minulla ei ole mitään erityistä korkeammin koulutettuja vastaan.

Pitkä ketju, en jaksanut lukea läpi. Mutta tuohon tausta - koulutus -asiaan otan kantaa: Itsekin tulen duunariperheestä, ja aika outo lintu olen kyllä isäni suvun parissa, koska joku maisteri on jotain mitä ei nyt vain käsitetä niissä piireissä. Toisaalta mieheni on amispohjalta ponnistanut yrittäjäksi, ja kyllä hänkin sai perheeltään tosi kummaa palautetta silloin kun aloitteli yritystään. Eli perehe/suku voi kyllä katsoa karsaasti jäseniään, jotka eivät älyä pysyä lestissään vaan "yrittävät olla muita parempia..."

Mutta muuten en ole ainakaan huomannut, että kukaan sen ihmeemmin suhtautuisi koulutukseeni (joka pakosta tulee ilmi jos ammatin tietää, opettaja kun olen). Mulla on ystävissä hyvin monenlaisia ihmisiä, eikä koulutus tai ammatti ole koskaan ollut mikään kriteeri sille, kenen kanssa viihdyn ja tulen juttuun. Eli turhaa yleistystä, että KAIKILLA (tai edes useimmilla) koulutus jotenkin avaisi tai sulkisi sosiaalisen verkoston ovia - meitä poikkeuksia tuntuu tässäkin ketjussa olevan aika monta.

Eihän ylioppilastutkinto ole vielä juuri mitään.

Ylioppilastutkinto on nykypäivänä kyllä aika turha. Ei sillä tee todellisuudessa paljon mitään. Sen arvo perustuu ainoastaan ihmisten hypetykseen siitä. Omasta mielestäni ylioppilaskirjoitukset voisi ottaa lukiosta kokonaan pois.

Voi sillä joskus olla merkitystä. Mä en ole lukion jälkeen kouluttautunut mitenkään, mutta olen hyvän ylioppilastodistukseni vuoksi saanut kaikki työpaikat, joita olen hakenut.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ei ärsytä mikään yleisesti ottaen. Joskus kuitenkin, kuten täällä joku muukin mainitsi, suhtautuminen minuun muuttuu välittömästi, kun ihmiset kuulevat, ettei minulla ole koulutusta. Siihen asti kaikki ovat olettaneet, että olen korkeasti koulutettu, koska ystävänikin ovat. Toisaalta taas suhtautuminen muuttuu jälleen ja juurikin ylioppilastodistukseni vuoksi, kun tajuavat, että olen suorottanut huippulukion paremmin kuin yksikään heistä.

Onhan tuo ärsyttävää. Nyt maisterina törmää oikeasti välillä tuohon, että koulutusta pidetään "turhana" ja mua jotenkin työstä mitään tietämättömänä taivaanrannanmaalarina. No, ennen opiskeluja tein siivoushommia ja olin koulunkäyntiavustajana & päiväkodeissa. Silloin joskus törmäsin yliopisto-opiskelijoihin, jotka halveksivat avoimesti moista rahvautta... (eivät omat kaverini toki, mutta heidän opiskelukaverinsa). Joten kaipa se erilainen ja vieras vaan pelottaa kaikkia ryhmiä.

Eikö voitais vaan antaa jokaisen kouluttautua siihen, mikä kiinnostaa? Ja olla sen enempää arvostelematta...

[QUOTE="mmm";26440798]Jos joku ärsyttää, niin se, etten itse ole yliopistoa käynyt vaikka pohjimmiltani sitä olisin halunnut ja haluaisin edelleenkin :D.[/QUOTE]

No mikä sinua estää? Itse menin 33-vuotiaana suorittamaan yliopisto-opintoja, takana kaksi AMK-tutkintoa, mutta olen jotenkin aina halunnut olla vähintäänkin maisteri. Tykkään oppia uutta ja mennä opinnoissa astetta syvemmälle, sitä ei AMK mulle antanut, mutta nyt saan haastetta senkin edestä. Ei kaduta pätkääkään, opinnot joustavia ja teen niitä tässä töiden ja mammalomailun ohessa. Parin vuoden päästä (jos kaikki menee hyvin) voin sitten juhlistaa maisterin papereita, sitä odotellessa... :D

Eikä mun kaveripiirissä ole kyllä koskaan syrjitty ketään koulutuksen perusteella, mutta täällä palstalla tulee monesti vastaan likavettä kun menen joskus mainitsemaan jossain ketjussa koulutuksen merkityksestä.

Itse olen yliopiston drop out, mutta jotenkin miellän itseni "puoliakateemiseksi". Suurin osa kavereistani on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon (ja on siellä joukossa myös tohtoreita ja kaksoistutkinnon omaavia). Vaimolla myös ylempi korkeakoulututkinto. Itse tuli haahuiltua monessa eri opinahjossa, mutta ei vaan opinnot ottanut alkaakseen kunnolla, selityksiä on monia, yksi varmaan se, että mulla on diagnosoitu ad/hd. Kelläpä ei.

Pääsin kummiskin suhteellisen ok-duuniin ja sitten hautasin noi opinnot. On se jälkikäteen kaduttanut vietävästi. Hommasin itselle aikuislinjalta sitten myöhemmin AMK-tutkinnon. Työkokemukseni ja tuo tutkinto on ihan ok-kamaa työmarkkinoilla, mutta eihän se tietenkään vastaa ylempää korkeakoulututkintoa. Olen elämääni ihan tyytyväinen, huonomminkin olis voinut käydä.

Olen tehnyt niin monenlaisia työtehtäviä, että työkavereina on ollut hyvin erilaista porukkaa. On tullut vastaan esimerkiksi muutama sellainen hemmetin fiksu varastoduunari, joiden elämä ei mennyt ihan niinkuin olis voinut. Ja on tullut vastaan akateemisia "käytännön idiootteja". Mutta noi on kyllä poikkeustapauksia. Suurin osa mun akateemisista ystävistä, tutuista ja työkavereista on fiksua porukkaa, jotka tajuaa käytännän jutuista myös ihan siinä (ellei paremminkin) kuin vähemmän koulutetut.

Vaimo on opettaja ja kyllä se keskimääräinen ero oppilaissa on merkittävä kun katselee vanhempien sosioekonomista asemaa. Toki aina löytyy näitä rikkaiden pilalle hemmoteltuja kakaroita, mutta useemmin nääkin on taustaltaan muuta kuin korkeakoulutettuja.

Yksi syy miksi jotkut korkeakoulutetut saattavat vaikuttaa ylimielisiltä on se, että he ovat jo väsyneet vääntämään asioita rautalangasta. Aika usein nimittäin niillä vähän koulutetuilla on joko inhon ja epäymmärryksen sekoittama suhtautuminen korkeakoulutettuihin. Toki on myös niitä paljon, jotka pitävät korkeakoulutettuja joinakin ihan ihmeolentoina... Kyllähän mäkin lapsena ajattelin, että esim. tohtorit ovat jotain aivan käsittämätöntä. Toki tohotoreita on nykyään paljon enemmän kuin silloin...

Itse olen ammattikorkeakoulun käynyt "duunari", samoin mieheni (insinööri). Korkeakoulutettuja ystäviä löytyy lukuisia. Pääsääntöisesti ne korkeakoulutetut ystävät, jotka ovat naimisissa duunarin kanssa eivät nosta itseään mitenkään jalustalle, kun taas ystävistä ne joista molemmat puolisot ovat korkeakoulutettuja jaksavat kyllä tuoda esille omaa erinomaisuuttaan ja arvostavat selkeästi vain kouluttautuneita ihmisiä ja koulutusta. Lisäksi jaksavat tuoda esille sen asian, että heillä kyllä on rahaa vaikka muille jakaa. Ja sitten jaksavat ihmetellä, miten meillä tavis-duunareilla voi olla varaa matkustella niin paljon (luulevat varmaan lainaa otetaan sitä varten pankista).

Esim. ystävien kanssa kahvittelupöydässä huomaa, että vain AMK:n käyneiden puheille hymähdellään, vaikka osaisi kuinka perustella väitteensä eli asenne on että eihän nyt pelkän AMK:n käynyt ihminen nyt voi mitenkään olla sivistynyt! Itse en koskaan arvota ihmistä ammatin tai koulutuksen perusteella. Minulle tärkeintä ihmisessä on sisin, muiden huomioonottaminen ja kunnioittaminen vaikkei aina olisikaan asioista samaa mieltä. Kaikki me ihmiset olemme samanarvoisia, lopulta kuolema meidät kaikki korjaa.

Yhteistyössä