[QUOTE="vieras";26440561]Mua ärsyttää joskus se että ne ovat paljon fiksumpia kuin minä.

Esimerkiksi sukujuhlissa en aina saa puheyhteyttä kunnolla heihin, kun keskusteluaiheet pyörivät politiikassa ja maailman taloustilanteessa.
Kyllä minäkin näistä aiheista hiukan tiedän, mutta niissä keskusteluissa tehdään usein sen tasoista syväanalyysia, ettei rahkeet riitä.[/QUOTE]
Tämä on silti minun mielestäni aika hieno asenne. Oikeanlaista nöyryyttä. Sitäpaitsi eivät läheskään kaikki akateemiset osaa keskustella politiikasta tai taloudesta vähääkään. Itselläni on ainakin useampia biologian, kemian ja tekniikan alan akateemisia tuttuja, joiden tietämys tuon alan jutuista on melkoisen vähäistä.
Vaimoni on opettaja lukiossa ja minä olen valtiotieteen maisteri. Tietylle kansanosalle (jota on myös minun sukulaisissa) on pakko kysyä uudestaan ja uudestaan, että "mitä sää sitten teet". Yleensä vastaan vaan, että "toimistohommia". Opettaja "hyväksytään" paremmin, mutta yleensä jonkun on heitettävä juttua kesälomista ja lyhyistä päivistä...
Suurta iloa tälle tietylle kansanosalle tuottaa se kun vähättelen palkkaani. Se, että he huomaavat, että tienaan vain vähän enemmän kuin he, saa heidät hyvälle tuulelle. Toki jos palkasta tulee puhetta (itse en kysyisi juuri keltään hänen palkkaansa ellei nyt olisi hyvä tuttu ja asialla olisi jotain muutakin arvoa kuin uteliasuus) niin mainitsen nettopalkkani ja senkin alaspäin pyöristellen
En minä silti paljoa tienaa, mutta kuitenkin yleensä vähän enemmän kuin alemmin koulutetut tai suorastaan kouluttamattomat (vain peruskoulu).