Mikä teitä oikein ärsyttää korkeakoulutetuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä rassaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sillon kun tein väitöskirjaa niin sanoin olevani tutkijana yliopistolla. Nykyään johdan tutkimusryhmää ja sanon edelleen olevani tutkijana yliopistolla. Yleensä ihmiset sanoo että "aijaa". En tiedä sitten mitä ajattelevat oikeasti. Viime viikolla kyllä yksi ihminen kysyi että koska musta tulee maisteri (peruskoulutus siis DI).

Tuota.. minua ei ärsytä mikään korkeakoulutetuissa. Itse olen vanhanmallin perushoitaja, enkä koe olevani yhtään huonompi tai tyhmempi kuin akateemisesti koulutettukaan. Eivätkä tuttavani pääasiassa mielestään yhtään minua älykkäämpiä tai parempia kuin minäkään. Eivät ainakaan ole tuota koskaan tuoneet esiin. Kuitenkin aina poikkeus vahvistaa säännön. Kaksi kaveriani muistavat aina muistuttaa, että ovat akateemisesti koulutettuja ja siksi tietävät asiat paremmin. :D Tiedän että juuri tuo asenne vie mainetta pois akateemisesti koulutetuilta. Yrittääpä jopa äitini painaa minua alas koska olen vain perushoitaja.:laugh: Mutta mielestäni heillä on kyse enemmänkin huonosta itsetunnosta kuin koulutuksen tasosta.

Tällä palstalla on paljon törmännyt siihen, että nostetaan otsikoita esiin, joissa painetaan alas matalasti koulutettuja. Esim. lihavuus, kasvatus, terveys jne. otsikoilla. Sillä yritetään selvästi provosoida juuri tätä riitaa jatkumaan. Surullista. Tulee aina mieleen nämä huonon itsetunnon omaavat akateemisesti koulutetut, jotka nostavat samat otsikot keskusteluihin. Siksi varmaan täällä ollaan niin ärsyyntyneitä tähän ryhmään.

Mua ärsyttää joskus se että ne ovat paljon fiksumpia kuin minä. :D
Esimerkiksi sukujuhlissa en aina saa puheyhteyttä kunnolla heihin, kun keskusteluaiheet pyörivät politiikassa ja maailman taloustilanteessa.

Kyllä minäkin näistä aiheista hiukan tiedän, mutta niissä keskusteluissa tehdään usein sen tasoista syväanalyysia, ettei rahkeet riitä.

Omassa perheessäni, lähipiirissäni ja kaveripiireissä ylipäätään kaikki ovat joko yliopistokoulutettuja tai AMK.n käyneitä.
Vietän paljon aikaa veljeni, hänen vaimonsa ja muutaman muun samaan porukkaan kuuluvan kanssa, joista melkein jokaisella on vähintään kaksi yliopistotutkintoa ja kaikilla vähintään ammattikorkeakoulututkinto.
Me kyllä pelleillään ja hömpötetään porukassa kaikkea ihan älytöntä. Keskusteluaiheet vaihtelee lasten nukkumaanmenoajoista James Bondiin. Miesväki puhuu lähinnä jalkapallosta, koska sitä kaikki ahrrastavat.

Tuo ajatusmaailma, että koulutetut puhuu kovin sivistyneitä on ihan kummallinen.. Varmasti koulutettuja kiinnostaa keskimääräistä enemmän esim. talous jne, mutta pääasiassa kavereiden kanssa jutellaan ihan niitä näitä.

[QUOTE="vieras";26440561]Mua ärsyttää joskus se että ne ovat paljon fiksumpia kuin minä. :D
Esimerkiksi sukujuhlissa en aina saa puheyhteyttä kunnolla heihin, kun keskusteluaiheet pyörivät politiikassa ja maailman taloustilanteessa.

Kyllä minäkin näistä aiheista hiukan tiedän, mutta niissä keskusteluissa tehdään usein sen tasoista syväanalyysia, ettei rahkeet riitä.[/QUOTE]

Tämä on silti minun mielestäni aika hieno asenne. Oikeanlaista nöyryyttä. Sitäpaitsi eivät läheskään kaikki akateemiset osaa keskustella politiikasta tai taloudesta vähääkään. Itselläni on ainakin useampia biologian, kemian ja tekniikan alan akateemisia tuttuja, joiden tietämys tuon alan jutuista on melkoisen vähäistä.

Vaimoni on opettaja lukiossa ja minä olen valtiotieteen maisteri. Tietylle kansanosalle (jota on myös minun sukulaisissa) on pakko kysyä uudestaan ja uudestaan, että "mitä sää sitten teet". Yleensä vastaan vaan, että "toimistohommia". Opettaja "hyväksytään" paremmin, mutta yleensä jonkun on heitettävä juttua kesälomista ja lyhyistä päivistä...

Suurta iloa tälle tietylle kansanosalle tuottaa se kun vähättelen palkkaani. Se, että he huomaavat, että tienaan vain vähän enemmän kuin he, saa heidät hyvälle tuulelle. Toki jos palkasta tulee puhetta (itse en kysyisi juuri keltään hänen palkkaansa ellei nyt olisi hyvä tuttu ja asialla olisi jotain muutakin arvoa kuin uteliasuus) niin mainitsen nettopalkkani ja senkin alaspäin pyöristellen :)

En minä silti paljoa tienaa, mutta kuitenkin yleensä vähän enemmän kuin alemmin koulutetut tai suorastaan kouluttamattomat (vain peruskoulu).

Tällä palstalla ei koskaan kuule, että duunarit on turhia, että duunareita ei tarvita, ettei heitä arvosteta, että duunarit on huonoja. Sen sijaan lähest päivittäin on ketjuja, joissa kerrotaan että akateemiset on TURHIA, että yhteiskunta pyörii duunareiden ansioista, että "apina-akateemikot" (termi täältä!) vaan makailee sohvalla tai kammiossa ja harrastaa ns. taivaanrannanmaalausta. Tällä palstalla vain korkeakoulun käyneet arvostavat korkeaa koulutusta. He arvostavat myös matalaa koulutusta. Sen sijaan matalasti koulutetut arvostavat vain itseään ja kaltaisiaan.

[QUOTE="ööö";26440575]Mun tuttavapiirissa kaikki ovat joko AMK:n tai yliopiston käyneitä. Tosi harvoin keskustellaan politiikasta tms, vaan ihan samoista arkisista asioista kuin muutkin.[/QUOTE]

No nämä sattuu olemaan tohtoreita ja professoreja, ei AMK:laisia, jos se vaikuttaa asiaan?

Ja näin nyt vain sattuu olemaan meidän juhlissa, hyvä jos teillä ei ole samoin. :)

Omassa perheessäni, lähipiirissäni ja kaveripiireissä ylipäätään kaikki ovat joko yliopistokoulutettuja tai AMK.n käyneitä.
Vietän paljon aikaa veljeni, hänen vaimonsa ja muutaman muun samaan porukkaan kuuluvan kanssa, joista melkein jokaisella on vähintään kaksi yliopistotutkintoa ja kaikilla vähintään ammattikorkeakoulututkinto.
Me kyllä pelleillään ja hömpötetään porukassa kaikkea ihan älytöntä. Keskusteluaiheet vaihtelee lasten nukkumaanmenoajoista James Bondiin. Miesväki puhuu lähinnä jalkapallosta, koska sitä kaikki ahrrastavat.

Tuo ajatusmaailma, että koulutetut puhuu kovin sivistyneitä on ihan kummallinen.. Varmasti koulutettuja kiinnostaa keskimääräistä enemmän esim. talous jne, mutta pääasiassa kavereiden kanssa jutellaan ihan niitä näitä.

Tämä on ihan totta, mutta kuitenkin useammin eksytään niihinkin aiheisiin. Ja toiseksi aika moni koulutettu omaa myös muuten laajan sivistyksen eli kykenee keskustelemaan useasta aiheesta. Ja mikä tärkeintä, yleensä koulutettu ihminen tajuaa tietämättömyytensä eikä lauoa mustavalkoisia mielipiteitä asioista, joista ei ole mitään hajua.

Se vaan on usein niin, että kouluttamattomien kanssa ei pysty keskustelemaan kuin tietyistä aiheista. Koska ei ole kognitiivisia taitoja eikä loogista päättelykykyä, moni keskustelu on hedelmätöntä. Toki minäkin tunne sellaisia ihmisiä, joilla sivistystaso on korkea, vaikka koulutustaso olisi alhainen. Mutta nämä ovat pikemminkin poikkeus kuin sääntö.

Ja keskustelen erittäin mielellä seuraavista aiheista: Bond-leffat, futis, heavy metal tai vaikka niistä lasten nukkumaanmenoajoista. Mutta täytyy sanoa, että Seiska-päivää jutut ei kyllä kiinnosta, että jossain se raja menee.

[QUOTE="vieras";26440617]Tällä palstalla ei koskaan kuule, että duunarit on turhia, että duunareita ei tarvita, ettei heitä arvosteta, että duunarit on huonoja. Sen sijaan lähest päivittäin on ketjuja, joissa kerrotaan että akateemiset on TURHIA, että yhteiskunta pyörii duunareiden ansioista, että "apina-akateemikot" (termi täältä!) vaan makailee sohvalla tai kammiossa ja harrastaa ns. taivaanrannanmaalausta. Tällä palstalla vain korkeakoulun käyneet arvostavat korkeaa koulutusta. He arvostavat myös matalaa koulutusta. Sen sijaan matalasti koulutetut arvostavat vain itseään ja kaltaisiaan.[/QUOTE]

Minä luulen, että tuo johtuu aika pitkälti siitä, että ei tiedetä, mitä esim ne tutkijat ja muut korkeakoulutetut käytännössä tekevät. On helppo käsittää, mitä tekee maalari, putkimies, autonkorjaaja, kaupan kassa tai lastenhoitaja, mutta käytännössä harvoin itse tarvitsee olla tekemisissä sen tutkijan ja hänen työnsä kanssa, joten tuntuuhan se siksi varmaan turhalta, jos sitä ei koe arkipäivässä tai muutenkaan tarvitsevansa. Ehkä näissä ketjuissa kannattaisi hieman valottaa, mitä ne professorien tms työtehtävät käytännössä ovat ja mitä se heidän työtuotoksensa on.

Mun velipuoleni on kaksi väitöskirjaa tehnyt. Tykkää käydä bilettämässä ja harrastaa kalastusta ja jutut ovat aika hulttia huumoria yleensä. En edes muista koska viimeksi olisi puhunut jostakin politiikasta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26440650:
Minä luulen, että tuo johtuu aika pitkälti siitä, että ei tiedetä, mitä esim ne tutkijat ja muut korkeakoulutetut käytännössä tekevät. On helppo käsittää, mitä tekee maalari, putkimies, autonkorjaaja, kaupan kassa tai lastenhoitaja, mutta käytännössä harvoin itse tarvitsee olla tekemisissä sen tutkijan ja hänen työnsä kanssa, joten tuntuuhan se siksi varmaan turhalta, jos sitä ei koe arkipäivässä tai muutenkaan tarvitsevansa. Ehkä näissä ketjuissa kannattaisi hieman valottaa, mitä ne professorien tms työtehtävät käytännössä ovat ja mitä se heidän työtuotoksensa on.

Totta. Korkeakoulutetut tekevät oikeasti TODELLA vaativaa työtä. Vaativaa työtä ja rankkaa työtä, johon moni matalammin koulutettu ei edes kykenisi. Mä olen itsekin ihan pelkkä amis. Mutta mä en koskaan kykenisi esim. tekemään esimieheni töitä, sillä hänen työnsä on todella vaativaa.
Ei sitä moni ymmärrä, että korkeakoulutettujen työ on oikeasti ihan helkkarin stressaavaa ja vaativaa.

Tämä on ihan totta, mutta kuitenkin useammin eksytään niihinkin aiheisiin. Ja toiseksi aika moni koulutettu omaa myös muuten laajan sivistyksen eli kykenee keskustelemaan useasta aiheesta. Ja mikä tärkeintä, yleensä koulutettu ihminen tajuaa tietämättömyytensä eikä lauoa mustavalkoisia mielipiteitä asioista, joista ei ole mitään hajua.

Se vaan on usein niin, että kouluttamattomien kanssa ei pysty keskustelemaan kuin tietyistä aiheista. Koska ei ole kognitiivisia taitoja eikä loogista päättelykykyä, moni keskustelu on hedelmätöntä. Toki minäkin tunne sellaisia ihmisiä, joilla sivistystaso on korkea, vaikka koulutustaso olisi alhainen. Mutta nämä ovat pikemminkin poikkeus kuin sääntö.

Ja keskustelen erittäin mielellä seuraavista aiheista: Bond-leffat, futis, heavy metal tai vaikka niistä lasten nukkumaanmenoajoista. Mutta täytyy sanoa, että Seiska-päivää jutut ei kyllä kiinnosta, että jossain se raja menee.

Ääh, ei se mene näinkään.
Minun akateemiset sukulaiset sukujuhlissa eivät ole tippaakaan ylimielisiä, eivätkä kuvittele olevansa toisia parempia.

Kyllä se vaan niin on että suuri osa näistä ns. korkeestikoulutetuista on ihan höpöhöpösakkia. Duunista ei tiä mitään ja pomoina ihan surkeita. Ja niin itteensä täynnä että. Ja sitten ollaan olevinaan niin hienoa että kiinnostaa vaan tilastot ja kulttuuri. Harva niistä mistään tavallisista asioista puhuu. Ihan liialliseksi menny kaikki koulutushomma tässä maassa.

Ja duunissa ei ne viitti ees kysyy työntekijöiltä mitään vaikka työntekijä useen tietää paremmin. En sit tiä onko muualla toisin mut kaikissa mun työpaikoissa nää mukamas hienokoulutetut on kyllä suoraan sanoen ihan lusmuja ja teettää kaiken paksan muilla.

Tiedon puutettahan kaikki onkin. Ei ihmisillä oikeasti ole mitään käsitystä siitä, mitä oikeasti esim. vaikka vähintään alempaa korkeakoulututkintoa vaativa toimistotyö sisältää.
Tällä palstalla ja muuallakin puhutaan aina pas** tietyistä koulutusaloista ja ammattiryhmistä. Yleensä nämä ns. faktat perustuvat vain sille, mitä joku tutun tutun tuttu ehkäpä kenties on kuullut ja tietää.

Ei se korkeakoulutus mitään sivistystä ja älykkyyttä välttämättä takaa. Meillä oli töissä harjoittelussa yksi nelikymppinen miesopiskelija, joka opiskeli sairaanhoitajaksi. Tätä ennen oli suorittanut kaksi maisterintutkintoa. Mies ei tiennyt mm. missä on Budapest tai muistanut onko Englanti kuningaskunta vai tasavalta.
Muutenkin tälle miesopiskelijalle piti selittää monet asiat vähintään kahteen kertaan, koska ei mennyt jakeluun.
Maanantaisin tuli aina myöhässä töihin, koska oli vielä sunnuntainakin ollut baarissa.

[QUOTE="1234";26440666]Totta. Korkeakoulutetut tekevät oikeasti TODELLA vaativaa työtä. Vaativaa työtä ja rankkaa työtä, johon moni matalammin koulutettu ei edes kykenisi. Mä olen itsekin ihan pelkkä amis. Mutta mä en koskaan kykenisi esim. tekemään esimieheni töitä, sillä hänen työnsä on todella vaativaa.
Ei sitä moni ymmärrä, että korkeakoulutettujen työ on oikeasti ihan helkkarin stressaavaa ja vaativaa.[/QUOTE]

Hah hah. No on tosi ressaavaa istua perseellään ja tuijottaa jotain tilastoo ja sitten tehä joku kieppi tehtaan puolella kerran päivässä. Näin se ainaskin meillä duunissa menee.

[QUOTE="Heluna";26440685]Kyllä se vaan niin on että suuri osa näistä ns. korkeestikoulutetuista on ihan höpöhöpösakkia. Duunista ei tiä mitään ja pomoina ihan surkeita. Ja niin itteensä täynnä että. Ja sitten ollaan olevinaan niin hienoa että kiinnostaa vaan tilastot ja kulttuuri. Harva niistä mistään tavallisista asioista puhuu. Ihan liialliseksi menny kaikki koulutushomma tässä maassa.

Ja duunissa ei ne viitti ees kysyy työntekijöiltä mitään vaikka työntekijä useen tietää paremmin. En sit tiä onko muualla toisin mut kaikissa mun työpaikoissa nää mukamas hienokoulutetut on kyllä suoraan sanoen ihan lusmuja ja teettää kaiken paksan muilla.[/QUOTE]

Tämä viesti oli kaiketi provona tarkoitettu. Mutta yllättävän paljon on ihan oikeasti ihmisiä, jotka ajattelevat näin. Vielä kun julkisesti laukovat näitä mielipiteitä, niin eivät edes ymmärrä miten nolaavat itsensä.

Menis joskus joku sieltä tehtaan puolelta katsomaan, mitä se pomo ihan oikeasti tekee. Mä nimittäin joskus menin:). Auoin päätäni kahvitunnilla ja yksi pomo sanoi mulle, että tuuppas huomenna mun mukaan ja tee mun työt. Ääni muuttui kellossa. Toisaalta olen onnellinen, että saan olla luvan kanssa tyhjäpää ja vain sielä tehtaan puolella töissä, sillä musta ei olisi IKINÄ siihen työhön, mitä pomoni todellisuudessa tekevät ja en haluaisikaan. Vähemmän stressiä.

[QUOTE="Heluna";26440689]Hah hah. No on tosi ressaavaa istua perseellään ja tuijottaa jotain tilastoo ja sitten tehä joku kieppi tehtaan puolella kerran päivässä. Näin se ainaskin meillä duunissa menee.[/QUOTE]

Et ole oikeasti noin tyhmä?

No mun mies on korkeakoulutettu ja esimies. Ihan helkkarin vaatiivaa duunia. Vaatii kovaa matikkapäätä ja loogista ajattelukykyä ja musta ei siihen ikinä olisikaan. Eikä musta tarvi ollakkaan, sillä mä olen taas hyvä omalllani, ihan toisenlaisella alalla.
Toisaalta mieheni työ on niin vaativaa ja stressaavaa, että se vie aikaa ja energiaa paljon kotonakin ollessa. Mä saan jättää työt aina töihin.

[QUOTE="Heluna";26440689]Hah hah. No on tosi ressaavaa istua perseellään ja tuijottaa jotain tilastoo ja sitten tehä joku kieppi tehtaan puolella kerran päivässä. Näin se ainaskin meillä duunissa menee.[/QUOTE]

Ja samaan aikaan sinä teet mitä? Vedät norttia ja haukut pomoja =)

Voin kuvitella että asenteellasi töissä on vaikeaa.

Meidän ystäväpiirissä on yksi vain peruskoulun käynyt, mutta hän on nimenomaan se, joka jartkuvasti alkaa puhua maailman taloustilanteesta tai politiikasta. Hän on myös meistä kaikista eniten rahan perään. Tuntuu siltä, että koska hänellä ei ole korkeaa koulutusta, pitää koko ajan päteä jutuillaan ja rahoillaan ihan ärsyttävyyteen asti. Kyllä hän tosiaan tienaakin hyvin ja tietää paljon asioita, mutta jostain syystä hänen pitää koko ajan tuoda asiaa esille. Koominen tärkeilijä :)

Heikkoitsetuntoinen duunari elvistelee sillä, että pomo käy kysymässä häneltä neuvoja, vaikka todellisuudessan näin ei edes ole. Omassa pienessä mielikuvitusmaailmassa luulaan vaan niin, kun pomo on kerran käynyt kysymässä, onko laitteessa X nyt töpseli seinässä. Alitajunnassa itseä vain vitut***, kun ei ole insinööri tai tradenomi tai jopa DI tai ekonomi, vaan ihan se perusduunari, joka kyllä kerran haki korkeampaan kouluun, mutta ei saanut edes pääsykoekutsua. Luullaan tietävän pomojen työstä paljonkin ja silti alitajunnassa ymmärretään, ettei itsestä olisi koskaan niin vaativaan hommaan kuin mitä pomo tekee. Sitten salaa toivotaan, että edes oma lapsi menisi lukioon.

Mäkin olen ihan vaan amiksen käynyt duunari. Ei mulle tee kipeää myöntää, että mun työ on toki fyysisesti joskus raskasta ja tärkeää tehtaan tuotannolle, mutta se on helppoa. Ei mun työ vaadi aivoja ja kuka tahansa oppisi mun työn parissa viikossa, jos haluaisi. Muakin tarvitaan.
Mä olen hyvä omissa jutuissani. Mä olen ihan helkkarin hyvä käsitöissä. Osaan ommella, neuloa, korjata, kutoa yms. Mä teen hienoja kakkuja hyvää ruokaa. Mä osaan kouluttaa koiria ja käyn metsästämässä ja olen hyvä siinä.
En mä koe koskaan alemmuudentunnetta. Mä olen mä. Mä olen hyvä tyyppi!

Yleensä ihmisen itseluottamus paranee, mitä korkeammalle hän kouluttautuu. Yleensä ammattikorkeakoulun käyneet eivät elvistele millään ja ovat omia itsejään. Yliopiston käyneet vielä enemmän ovat tyytyväisi elämään.

Monet duunarit ja ammattikoulun käyneet sen sijaan yleensä kokevat hirveää pätemisen tarvetta ja heillä on joku ihme fetissi olla päällepäsmäreitä. Ehkä se koulutus siis tosiaan tuo itsetuntoa ainakin.

Yhteistyössä